Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fonin suukappaleen projisointi
1
Varie
04.09.2011 21:28:56 (muokattu 06.09.2011 12:35:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tyhmähkö kysymys, mutta määritelkää minulle suukappaleiden yhteydessä esiintyvä projisointi termi.
Minulla on käytössä kaksi aika erilaista suukappaletta alttofonille, Berg Larsen 80/2 & Otto link tone edge 5*.
Ensin mainitussa on kaksiosainen koroke, ensin kaartuva koroke lähellä kärkeä ja sitten jyrkkä askelkoroke. Otto linkissä taas on perinteinen kaartuva koroke.
Kammio on molemissa suht iso, mutta linkissä isompi. Kärjen aukossa ei näiden kesken ole paljon eroa, Berg Larsenissa hieman isompi, ehkä toivoisin Linkissä olevan saman kokoisen kärjenaukon.
 
Pidän Linkin pehmeästä ja tummasta saundista ja helposta soitettavuudesta, se on varsinkin alemman oktaavin alueella loistava suukappale ja juuri sen kuuloinen mitä ostaessani hainkin. Kärjen aukko on ehkä aavistuksen pieni. Siinä on kuitenkin "huono" ominaisuus, äänen syttymisen laimeus. Ei saa aikaan altolle tyypillistä terävää äänen syttymistä, onko tämä siihen projisointiin liittyvää? Tämä johtuu eniten kait isosta kammiosta. Tai sitten en vaan osaa.
Larsenilla tuo luonnistuu, mutta on muuten eri tyylinen särmikkäämpi ääni, joka myös oli hankittaessa tarkoituksenakin.
Mutta tuo projisointi termi on vähän epäselvä. Onko koroke eniten tätä projisointia määrittävä asia, vai vaikuttaako kammion koko yhtälailla?
 
NeliX4
06.09.2011 16:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selitys: http://www.mouthpieceexpress.com/specshub/images/ww_mpc_diagram4.gif
 
eli Bafflesta lienee kyse.
 
Ootko kokeillut eri lehtiä? Joku vähän löysempi lehti vois helpottaa tuota. Kunhan nyt ei mee puurot ja vellit sekaisin, että hyvä ääni lähtee tasaisesti ja Sforzando niin kuin kuuluu.
 
Klezberg
06.09.2011 18:30:09 (muokattu 06.09.2011 21:04:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Selitys: http://www.mouthpieceexpress.com/specshub/images/ww_mpc_diagram4.gif
 
eli Bafflesta lienee kyse.
 

 
Bafflestä kysymys, siis missä? Projisointi on englanniksi projection ja sitä näytetään käytettävän aivan yleisesti terminä joka tuntuu liittyvän soundiin ja soitettavuuteen, ei suukappaleen fyysiseen rakenteeseen, mutta en ole löytänyt sille mistään selitystä. Joten minuakin kiinnostaisi selitys mistä projisoinnissa on kysymys. Jaa, pitänee tsekata se Art of Saxophone playing, kunhan löydän sen jostain.
 
Lisäys: Ok, ymmärsin väärin, pahoittelen. Toki olisi asiallista täsmentää mihin kohtaan vastaa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Varie
06.09.2011 20:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu korokkeella tarkoitan bafflea jos siitä oli kyse.
Olen tutkinut nyt asiaa ja ilmeisesti bafflella on isoin merkitys sen projisoinnin suhteen. Itse termin merkitys edellään vähän epäselvä.
 
NeliX4
07.09.2011 21:18:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovin suurta painoarvoa en anna soundin ja fysikaalisen ominaisuuksien tarkalle arvoinnille. Vähän noista voi päätellä ja tosiprot teettää omat suukappaleet. Kokeilemalla paras.
 
Klezberg
07.09.2011 21:49:35 (muokattu 07.09.2011 22:07:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Kovin suurta painoarvoa en anna soundin ja fysikaalisen ominaisuuksien tarkalle arvoinnille. Vähän noista voi päätellä ja tosiprot teettää omat suukappaleet. Kokeilemalla paras.
 
Tarkoittaako myös ettet osaa selittää mitä "projisointi" tarkoittaa? Mua oikeastaan huvittaa, termi on älyttömän yleinen mutta sille ei löydy selitystä. Sanasta itsestään tulee sellainen fiilis että ääni pysyy jotenkin hyvin koossa, tulee niinkuin yhtenä säteenä, mikä sopii soolosoittoon. Usein hyvä projisointi tuntuu liittyvän kirkkaaseen soundiin, mutta löytyi myös puhetta tummasta hyvin projisoidusta soundista.
 
The art of saxophone playing on edelleen hukassa.
 
Lisäys. Nyt löytyi jo semmoinenkin tieto että Sax saksofonia kehittäessään teki soitinta jossa yhdistyy vaskien projisointi ja puupuhaltimien ketteryys. Hmm.
 
Jaaha, "tonal projection" terminä löytääkin jo muutakin kuin saksofoneja. Ainakin laulussa "Projection is the art of pushing the sound (via the air) up, and forward, and away from you". Siiskö projisointi tarkoittaa sitä että miten hyvin äänen saa lähtemään? Ja soittimissa tuntuu projisointi parantuvan kun on hyvin heijastavia pintoja? Fonissakin läpissä on ne metallilaput.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
10.09.2011 11:48:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysinpä lopulta tuon Larry Tealin The Art of Saxophone Playing, mutta enpäs löydä sieltä koko "projection"-termiä. Teal puhuu äänen fokuksesta (focus) ja "carrying powerista", mahdollisesti liittyen siihen onko soundi selkeä onko se sitä vielä kaukaakin kuunneltuna.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «