Aihe: David Lynch..
1 2 3 4 5
juuso a
06.09.2011 00:16:56

Sälski: Mutta mites toi Dyyni? Yleisen käsityksen mukaan vähän hutiveto, mutta onko edes katsomisen arvoinen?

Kyllä sen katsoo. Mulla pitäisi katsoa toisen kerran kun ekasta kerrasta on jo jotain 20 vuotta aikaa.
Ja eiku lisää paskaa housuun!
Wild String Of Voodoo Strat
06.09.2011 10:29:09

Sälski: Mutta mites toi Dyyni? Yleisen käsityksen mukaan vähän hutiveto, mutta onko edes katsomisen arvoinen?

Olen jo jonkin aikaa kertonut omistavani koko Lynchin elokuvatuotannon. Kun minulle on huomautettu, ettei minulla ole Dyyniä, olen kieltänyt sen olemassa olon kolmesti, niin kuin Pietari teki Jeesuksen kohdalla.

Mutta vakavasti puhuttaen minulla ei ole juurikaan muistikuvia kyseisestä elokuvasta, mikä yleensä tarkoittaa sitä, ettei elokuva ollut mitenkään hyvä tai ainakaan ikimuistoinen. Muistan Dyynin olleen sellainen 80-luvulle tyypillinen hömppäelokuva vähän samaan tyyliin kuin vaikkapa Highlander. Kyllähän tuon elokuvan katsoo, ja saihan siitä useat naurutkin muistaakseni, mutta verrattaessa muihin herra Lynchin elokuviin, ei tuo mitenkään pärjää kilpailussa. Hyvän ohjaajan tapauksessa on vaikea sanoa hänen parasta elokuvaansa, mutta Lynchin kohfalla minun on helppo sanoa ilman epäilystäkään, että Dyyni on hänen huonoin elokuvansa.
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Ali
06.09.2011 11:06:10 (muokattu 06.09.2011 11:07:30)

Ei se Dyyni munsta niin paska ollut, mitä kaikki haukkuu. Erikoistehosteet tosin paikoitellen aika lulz, varskin ottaen huomioon, että muissa tuon ajan - ja jopa 70-luvun - scifi-leffoissa on huomattavasti parempaa jälkeä. Pitäs joskus tsekata se pidempi versio, tai jopa se alkuperäinen about 4 tunnin pläjäys. Liekkö sitä edes tosin saatavilla missään muodossa.
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
jigsore
06.09.2011 13:59:27

Pitäs joskus tsekata se pidempi versio, tai jopa se alkuperäinen about 4 tunnin pläjäys. Liekkö sitä edes tosin saatavilla missään muodossa.

Ei ole tietääkseni julkaistu. Ostin joskus Lynch-huumassa kolmen tunnin extended version, mutta sitäkään en ole jaksanu katsoa.
Ymmärtääkseni itse maestrokaan ei pidä leffaa juuri minään, paitsi alkuperäistä 4-5(?) tunnin versiota..
juuso a
06.09.2011 14:03:59 (muokattu 06.09.2011 14:07:38)

jigsore: Ei ole tietääkseni julkaistu. Ostin joskus Lynch-huumassa kolmen tunnin extended version, mutta sitäkään en ole jaksanu katsoa.
Ymmärtääkseni itse maestrokaan ei pidä leffaa juuri minään, paitsi alkuperäistä 4-5(?) tunnin versiota..

Ehkäpä tuo löytyy netistä jos jaksaa vaan kaivella.

E: Jaa, ei löydykään. Sitten on vissiin tyytyminen johonkin VHS-nauhaan jonka voi hyvällä tuurilla löytää jostain kirjastosta.
Ja eiku lisää paskaa housuun!
06.09.2011 15:23:04

jigsore: Ei ole tietääkseni julkaistu. Ostin joskus Lynch-huumassa kolmen tunnin extended version, mutta sitäkään en ole jaksanu katsoa.

Onko kyseessä tämä "Special TV edition"? http://www.play.com/DVD/DVD/4-/8274 … ing=david+lynch&urlrefer=search

Muistaakseni alkuperäisessä versiossa oleva materiaali oli jo itsessään sen verran heikkoa, että minun on vaikea uskoa, että lisämateriaali parantaisi elokuvaa mitenkään huomattavasti - tai ainakaan parempaan suuntaan :D

Olisi kyllä ollut mageeta nähdä Jedin paluu Lynchin ohjaamana. Olisi voinut olla aika päräyttävää menoa: esimerkiksi jos miettii vaikkapa, mitä sieltä Vaderin kypärän alta olisikaan löytynyt. Ehkäpä jäniksen pää tai kääpiö robottipuvussa? Nyt saisimme sitten nauttia Lucasin lukuisista uudelleen leikkauksista ja versioista, kun hän yrittäisi "korjata" Lynchin tekemät ratkaisut.
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
06.09.2011 17:12:05

Bongowing: Dyynistä vielä, aika hulppeeta settiä ollu viritteillä:

Jodorowsky, Dali, Giraud, Giger, Pink Floyd..
http://en.wikipedia.org/wiki/Dune_(film)#Early_stalled_attempts

Ai ai millaisia sci-fi-genren helmiä meillä saattaisi ollakaan, jos Jodorowsky olisi ohjannut Dyynin ja Lynch Jedin paluun... Toisaalta Lucasin tietäen, ei Lynch olisi kuitenkaan saanut sellaisia taiteellisia vapauksia, joilla Jedin paluusta oltaisiin tehty jotain toismaailmallista :D
dixi19
27.09.2011 20:38:32

Lynch ohjaama uusi Viannalen filmifestivaalien mainos: http://www.youtube.com/watch?v=DezEGKp5U3M&feature=player_embedded

Aluksi olin vähän että ääh, mutta "myyräpelin" kohdalla alkoi olla ihan hauska :) Vaan kyllähän tuokin lyhärintapainen jatkaa INLAND EMPIREstä alkanutta vähän väkinäistä kautta. Ei lähellekään niin huono kuin pari viime vuosien lyhäriä, vaan ei kyllä hirveästi luo toiveitakaan, josko mies ikinä jaksaisi elävän kuvan parissa enää mitään mahtavaa luoda. Mikä on ihan ok, sen verran kova track record on jo nyt.
anomus.com
jra
22.10.2011 20:32:46 (muokattu 22.10.2011 20:35:21)
Teemalta näyttää tulevan useampikin Lynchin elokuva lähipäivinä ja -viikkoina:

- Keskiviikon Kino: Inland Empire (K15), keskiviikko 26.10. klo 21.50
- Perjantain Kino: Elefanttimies, perjantai 28.10. klo 21.45
- Elokuvan juhlaviikko: Blue Velvet ja sinisempi oli yö (K15), keskiviikko 2.11. klo 21.00

Ja muutenkin melkoisen tanakkaa elokuvatarjontaa näyttäisi loppusyksystä Teemalla olevan:
http://teema.yle.fi/ohjelmat/elokuvat

SPOILER?
Eilenhän tuli jo Mulholland Drive, ja pitkästä aikaa tuli se katsottua. Oikeastaan ihme että silloin aikoinaan eka kerralla tuntui niinkin selittämättömältä. Lyhykäisyydesäänhän siinä Diane menee nukkumaan, näkee unta, herää, keittää kahvit, muistelee/kuvittelee, masturboi, tekee itsemurhan. Unijaksossakaan ei kovin paljon ole "ylimääräistä", eli sellaista joka olisi jäänyt roikkumaan siitä suunnitellusta tv-sarjaprojektista, vaan lähes kaikki liittyy reaalimailman tapahtumiin ja Dianen psykologiaan sillä tasolla ja tarkkuudella kuin unet yleensäkin liittyvät. Hieno ja surullinen elokuva.
/SPOILER

Laura - Lara:
http://www.youtube.com/watch?v=PHXNwZbzgEY
http://www.youtube.com/watch?v=74lFZby2e5g
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
slipkorn
23.10.2011 00:13:06
jra: Teemalta näyttää tulevan useampikin Lynchin elokuva lähipäivinä ja -viikkoina:

- Keskiviikon Kino: Inland Empire (K15), keskiviikko 26.10. klo 21.50
- Perjantain Kino: Elefanttimies, perjantai 28.10. klo 21.45
- Elokuvan juhlaviikko: Blue Velvet ja sinisempi oli yö (K15), keskiviikko 2.11. klo 21.00

Ah, hienoa!

Inland Empire löytyykin jo DVD:nä, mutta nämä pari muuta kaipaavat uusintakatselua.

Vähän vaisua ollut tänä vuonna Teeman elokuvatarjonta, mutta nyt näyttää kyllä taas todella hyvältä. City Lights, Perhonen lasikuvussa, Avaruusseikkailu, Komisario Palmun erehdys, Mantshurian kandidaatti, Polkupyörävaras, Magnolia... huh huh! Eihän tässä viitsi enää poistua kotoa.
LamaAjanElvis
30.12.2011 19:19:27
No nyt on Blue Veltettikin nähty. Koitin saada laillisena versiona, mut ei löytynyt. Sijaan tulee vielä näkemätön Inland Empire ja nähty Mullhollandi.

Lynchistä tulee aina mieleen myös Angelo Badalamenti joka on veivannut monet musiikit itse miehen tuotoksiin.

http://www.youtube.com/watch?v=SwvSFOEfHJE Tässä Angelo selostaa soittaessaan samalla miten Laura Palmerin theme keksittiin Lynchin kans samalta istumalta.
Mä anuksestain joulun teen ja pönttöön ruosteiseen, taas jeesus lapsi syntyy uudelleen.
Ali
31.12.2011 15:34:43

LamaAjanElvis:
http://www.youtube.com/watch?v=SwvSFOEfHJE Tässä Angelo selostaa soittaessaan samalla miten Laura Palmerin theme keksittiin Lynchin kans samalta istumalta.

t on hieno. Tosin nahny jo aikasemmin.
Levylista
LamaAjanElvis
06.01.2012 22:29:38
Eilen saapui Inland Empire, Mullholland Drive ja (ei kuulu joukkoon mutta) Soylent Green 70-luvun semiscifi

Inlandin katsoin alkuillasta ja vieläkin melko sanaton olo. Melkoinen pläjäys.
Minä kyllä pidin ja katson parin viikon päästä uudestaan ihan vain päästäkseni lähemmäksi perille, mutta en suosittele miksikään känniporukan illan lainaleffaksi.

Mullhollandi nähty vasta streaminä, joten menkööt vielä muovien kans hyllyyn joksikin aikaa.
Mä anuksestain joulun teen ja pönttöön ruosteiseen, taas jeesus lapsi syntyy uudelleen.
velipesonen
18.11.2012 20:43:31

Kumma juttu kun minusta kaikki Lynchin 80-luvun elokuvat ovat huonoja. Siis Elefanttimies, Dyyni, Blue Velvet ja Wild at Heart. Sitten yhtäkkiä meno muuttuu ja loput elokuvat ovat todella hyviä, siis Twin Peaks -sarja ja -elokuva, Lost Highway, Straight Story ja Mulholland Drive, oikeastaan Inland Empirekin on ihan hyvä.

Okei Wild at Heart ensiesitettiin vuonna 90 mutta se on silti 80-luvun elokuva. Melkein yhtä huonoa kuin Tarantino! Minä olin niin pettynyt siihen että Eraserhead jäi näköjään Lynchin ainoaksi kunnon elokuvaksi etten katsonut Twin Peaksia ennen kuin vasta vuodenvaihteessa 94/95. Olin yllättynyt kun oli niin hyvä.
A man with lots of uncorrected personality traits.
JTKAhonen
23.11.2012 23:59:10 (muokattu 24.11.2012 00:08:55)
Pakko kantaa oma Lynchini kekoon:

Olen ihmeissäni, että tästä ei ole ollut enemmän puhetta?

The Interview Project :

Lynchin haastattelijaryhmä kiertelee ympäri elvis-maata ja haastattelee random encountereita. Jaksot on yhden biisin mittaisia. Todella lämminhenkistä kamaa.
Tosta pari random jaksoa, kaikki on loistavia.

http://www.youtube.com/watch?v=_aeXcxA-TbA&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=86s6kn3S42k&feature=relmfu
mpekkanen
24.12.2012 17:57:08
kun täällä puhutaan lynch elokuvista niin onko kukaan huomannut,että mulholland drive
on charles bronsonin osoite the mechanic elokuvassa,mestaritappaja.
Zed
24.12.2012 18:01:30

mpekkanen: ...mulholland drive
on charles bronsonin osoite the mechanic elokuvassa,mestaritappaja.

osoiteko ei,ollut sen tarkempi. kun vain
ajattelin,että mulholland drive,on suhteellisen
pitkä kuitenkin kokonaisuudessaan?
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
mpekkanen
24.12.2012 18:18:23
Zed: osoiteko ei,ollut sen tarkempi. kun vain
ajattelin,että mulholland drive,on suhteellisen
pitkä kuitenkin kokonaisuudessaan?

onhan elokuvillakin pituutta
Ali
25.12.2012 00:46:31

What is this I don't even
Levylista
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)