Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin kuuntelu
1 2 3
Nuages
03.09.2011 23:41:43 (muokattu 03.09.2011 23:45:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmisillä on moninaisia tapoja kuunnella musiikkia ja tutustua uuteen musiikkiin. Etenkin nykymaailmassa musiikista on tullut mitä enemmässä määrin taustahälyä, mutta jos jätetään Lady Gagat ja muut musiikinhistorian nolohkot lieveilmiöt tarkastelun ulkopuolelle, miten musiikkia kuunnellaan?
 
Olen usein miettinyt, että mahdankohan olla ainoa laatuani, kun saatan kuunnella hyvää biisiä putkeen repeatilla jopa toistakymmentä kertaa. Yleensäkin voisin sanoa, että oma musiikinkuunteluni on perimmäiseltä luonteeltaan varsin jankkaavaa. Samat vanhat suosikit ja biisit jotka kerran on todettu koviksi jaksavat sytyttää aina vain uudelleen ja uudelleen. Olen aika huono kyllästymään. Uuteen musiikkiin sisälle pääseminen on sitten toisaalta taas aina jonkinlainen kynnys.
 
Musiikin kuuntelu ja musiikin kuuntelukentän laajentaminen on elintärkeä osa musikaalisuutta ja muusikkoutta. Kertokaa tavoistanne kuunnella musiikkia ja tutustua uuteen musiikkiin.
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
bedlam
04.09.2011 01:08:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hemmetin huono tutustumaan uuteen. Viimesen parin vuoden aikana löytänyt kaks uutta bändiä. Nekin vasta miljoonan arvostelun ja kavereiden tuputtamisen seurauksena. Sama juttu leffojen kanssa, hyllyssä yli 100 katsomatonta elokuvaa ja aina kuitenkin katsoo lopulta taas sen RoboCopin.
 
http://www.petrified-eye.net
Meadow
04.09.2011 01:16:24 (muokattu 04.09.2011 01:19:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyrin kuuntelemaan joka päivä uutta musiikkia. Totta kai joskus on päiviä, jolloin tulee jauhettua vain niitä muutamia suosikkibiisejä, joihin ei kyllästy ikinä.
 
Spotify on tehnyt uusiin ralleihin tutustumisesta ihanteellisen helppoa ja kätevää. Olen pitänyt jo pidemmän aikaa soittolistaa, johon heitän kaikki kiinnostavat levyt. On tuolla nytkin parisen tuhatta biisiä.
 
Rocco_Longfella
04.09.2011 01:42:43 (muokattu 04.09.2011 02:00:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä niin ympäripyöreä ja kaikkia jollain tasolla koskettava aihe, että ennustan ketjulle pitkää ja rönsyilevää (mutta kolmannelta sivulta käynnistyneen tappelun synkistävää) ikää. Voisipa aiheesta lyödä vetoa. :)
 
Harvemmin tulee ihan ajatuksella kuunneltua musiikkia. Autossa, etenkin yksin pitkillä matkoilla huomaa todella, mistä se johtuu. Häiriötekijöitä on aivan liikaa. En minä ainakaan osaa asettua aloilleni oikeasti Kuuntelemaan musiikkia. Aina sitä selaa netistä jotain flaksiketjua tai tissikuvia ja musiikin on vain pakko pauhata taustalla. Eikä sitä jostain syystä edes kuule, ellei se ole poissa tai oikeasti paskaa, jolloin klikkailee soittimesta seuraavaa kunnes osuu tuttu nimi kohdalle ja voi ensimmäisen kahden tahdin fiilistelyn jälkeen palata totaaliseen passivoitumiseen koko asiaa kohtaan.
 
Toki edellinen on vähän kärjistettyä, mutta en vain malta olla ärsyyntymästä siitä, etten osaa oikeasti vain kuunnella musiikkia. Aina sellaista puolikorvaista touhua. Nyt olen kyllä ollut olosuhteiden pakosta jonkin aikaa kuuntelematta musiikkia juuri ollenkaan. Eihän asioita osaa arvostaa ennen niiden menettämistä. Jos tässä löytäisi sitä samaa intoa, mitä vanhemmillani on aikoinaan ollut kokoontuessaan radion ääreen kuuntelemaan Elvistä. Ja tästä päästäänkin siihen, kuinka musiikista on ylitarjontaa ja diipadaapa. Siihen en puutu, nyt on lasi tyhjä. :)
 
Mutta. Kalsarikännit ja automatkat ovat ehkä parantaneet musikaalisuuttani enemmän, kuin mikään lukemani kirja tai soittamani harjoitus.
 
Edittiä: Olipas huonosti luettu aloitusviesti. Heti lähdin tielle, jolta hienovaraisesti ohjattiin pois.
Kausiluontoistahan se kuuntelu on. Joskus joku biisi/bändi kolahtaa todella kovaa ja pitää yllä diktatuuriaan soittimessani, kunnes joku muu nousee vastarintaan. Valta vaihtuu, mutta pinnan alla kytee. Vallasta syösty despootti on hetken huonossa maineessa, kunnes nousee taas pintaan. Suorastaan skitsofreeninen olo välillä musiikkimaun suhteen.
Kyllä, repeat on paikoittan käytössä.
 
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
Kailis
04.09.2011 05:05:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just laitoin skraitan kondikseen ja kaluan kuutta metriä vinyyleitä aika innoissani. Kauheaa huomata minkälaisia eroja noissa on. Parhaimmat pesee CD:t 10-0, huonoimmat on sietämättömiä.
Hankin myös uudet kaiuttimet ja vahvistimen. Renesanssi!
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
jp8000
04.09.2011 07:56:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääasiassa tulee kuunneltua vain kahta artistia, mutta joskus intoutuu käyttämään youtubea, jos haluaa väähän vaihtelua.
 
ps Myös minulla on joskus tapana kuunnella yhtä kappaletta putkeen todella useasti, mutta on myös semmosta, että saatan kelata yhtä parin sekunnin kohtaa monestikin, jossa on jokin hyvä filli, melodia, tjsp.
 
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
kyyhkynen
04.09.2011 17:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uuteen musiikkiin tutustumisesta omalla kohdalla stereomood on aivan erinomainen apuväline. Kun on aikaa niin kannattaa rauhoittua/virittyä tämän parissa. Listoilla on monenlaista musiikkia ja itse olen löytänyt tämän avulla pari artistia, joista olen tällä hetkellä täysin erottamaton.
www.stereomood.com
 
JIRPPI
04.09.2011 19:05:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä voinko sanoa tutustuvani uuteen musiikkiin, kun en pahemmin kuuntele mitään uutta musiikkia. Itselleni uusiin vanhoihin bändeihin tulee kyllä tutustuttua hyvinkin usein.
 
rockjihad
04.09.2011 19:31:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No musasnobina on aina helpompaa:
 
http://piip007.files.wordpress.com/2009/01/musasnobi1.gif?w=500&h=171
 
Karwin
05.09.2011 10:13:02 (muokattu 05.09.2011 10:20:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran-pari vuodessa tulee jokin kappale joka kolahtaa ja soi viikkokaupallakin toistolla automatkoilla. Kerran vuosikymmenessä jokin albumi jää vuosiksi aktiivikuunteluun. Pari hauskaa esimerkkiä:
 
Lapsena 1970-luvulla kolahti Kari Peitsamon & Ankkulin "Jatsin syvin olemus". Sitten oli taukoa parikymmentä vuotta, kasetti välillä lainassa siskollakin vuosikaudet kun hänen jälkikasvunsa kuunteli sitä. Kun 2000-luvulla hankin cd-kopion, muistin edelleen kaikkien kappaleitten sanat ulkoa - ja nyt oma alakouluikäinen lapsi osaa osan kappaleista.
 
1990-luvun "kolahdusalbumi" oli Sailorin "The third step", jonka ostin viidellä markalla kyläkirpputorilta. Se oli ilmestynyt 70-luvulla vähän ennen musiikillista heräämistäni.
 
JudeJude
05.09.2011 11:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotona on musiikkitoosa joka huoneessa (työhuoneessa tietokone, makkarissa radio ja cd-soitin, olohuone-keittiössä cd ja vinyyli), ja joku niistä on alinomaa päällä. Musiikki on taustalla kaikenlaisille arjen aktiviteeteille, ja varsinkin jos tarvitsen jotain tiettyä tunnetilaa, hyvin valittu soittolista avittaa kovasti. HC-punkia raivokkaaseen siivoukseen jne.
 
Aktiivisesti koitan kuunnella aina uutta musiikkia, josta bongailen ideoita omaan soittoon. Koetan bongailla itselleni uutta musiikkia festareiden ohjelmistosta (en käy festareilla kuin tosi harvoin mutta kuuntelen kotona niillä soittavia bändejä), levykauppojen alennushyllyistä ja kavereiden suosituksista. Näillä eväillä olen aika lailla pihalla kulloinkin kuumimmasta meiningistä, mutta jälkijunassa yleissivistys kasvaa. Spotify on avannut minulle paljon uusia meininkejä, eikä sitä käyttäessä tarvitse tuntea morkkista ostettuaan hyvännäköisen levyn jotan sitten kuunteleekin vain kerran. Suurin osa kuuntelemastani musiikista nimittäin jää kerran kuuntelun jälkeen pois ohjelmasta; ne joihin palaan ovat jollain tapaa erityisiä.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
nirzin
05.09.2011 11:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä kuuntelen käytännössä kaiken musiikin kuulokkeilla. Kotona langattomilla kuulokeilla tiskatessa, hommia tehdessä tietokoneella, sohvalla maatessa ristikkoa täytellessä tai lehtiä lueskellessa jne. Työmatkoilla bussissa tai mökillä polttopuita hakatessa tai ongella istuskellessa MP3-soittimesta vastamelukuulokkeilla.
 
Joskus nuorena tuli istuskeltua kaiuttimien edessä stereokuvan keskipisteessä muka keskittyen musiikkiin. Jossain vaiheessa alkoi moinen touhu tuntua juuri niin tyhmältä kuin mitä se on.
 
Rocco_Longfella
05.09.2011 14:26:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nirzin: polttopuita hakatessa tai ongella istuskellessa
 
Tämähän ei minun asiani ole, mutta mitä ihmettä? Minusta jotkut tilanteet on vain yksinkertaisesti pyhitetty omille äänilleen tai äänettömyydelle. Kuulostaa musiikkikin paljon paremmalta hiljaisuuden jälkeen.
 
Ei herneitä, keskustelua.
 
Tuli tämä mieleen:
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135259988689.gif
 
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
Teijo K.
05.09.2011 14:39:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nirzin: Minä kuuntelen käytännössä kaiken musiikin kuulokkeilla. Kotona langattomilla kuulokeilla tiskatessa, hommia tehdessä tietokoneella, sohvalla maatessa ristikkoa täytellessä tai lehtiä lueskellessa jne. Työmatkoilla bussissa tai mökillä polttopuita hakatessa tai ongella istuskellessa MP3-soittimesta vastamelukuulokkeilla.
 
Joskus nuorena tuli istuskeltua kaiuttimien edessä stereokuvan keskipisteessä muka keskittyen musiikkiin. Jossain vaiheessa alkoi moinen touhu tuntua juuri niin tyhmältä kuin mitä se on.

 
No jokainen tyylillään. Mun mielestä tää musiikin tuuppaaminen jokaiseen valveillaolon hetkeen se tyhmää on. Inflatoituu, kuten mikä tahansa asia mitä tuutataan joka hetki.
 
Itse kuuntelen enimmäkseen levyiltä, hyvin harvoin taustamusana. Uutta musiikkia ei tule sitten kauheasti ostettua, vanhat tutut pyörii lautasella.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Kailis
05.09.2011 14:43:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin se musiikinkuuntelu on sellainen keskittynyt pysäytetty hetki. Sohvalla, jalat mieluiten ylös nostettuna ja kaiuttimet nostettu jalustimineen optimipaikkaan. Sitten silmät kiinni ja menoksi.
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
nirzin
05.09.2011 15:01:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: No jokainen tyylillään. Mun mielestä tää musiikin tuuppaaminen jokaiseen valveillaolon hetkeen se tyhmää on. Inflatoituu, kuten mikä tahansa asia mitä tuutataan joka hetki.
 
Ihme tulkintoja tehdään kirjoituksista. Kuka tuppaa musiikkia jokaiseen valvellaolon hetkeen? En minä ainakaan.
 
Teijo K.
05.09.2011 15:03:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nirzin: Ihme tulkintoja tehdään kirjoituksista. Kuka tuppaa musiikkia jokaiseen valvellaolon hetkeen? En minä ainakaan.
 
No ei se tuon listan perusteella vaikuta minusta kauhean ihmeelliseltä tulkinnalta edelleenkään.
 
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
nirzin
05.09.2011 15:05:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rocco_Longfella: Tämähän ei minun asiani ole, mutta mitä ihmettä? Minusta jotkut tilanteet on vain yksinkertaisesti pyhitetty omille äänilleen tai äänettömyydelle. Kuulostaa musiikkikin paljon paremmalta hiljaisuuden jälkeen.
 
En osaa pitää puiden pilkkomisesta syntyvää äntä pidemmän päälle kovin pyhittämisen arvoisena. Enkä moottoriveneiden ääntäkään. Enkä näiden yhdistelmää.
 
nirzin
05.09.2011 15:10:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: No ei se tuon listan perusteella vaikuta minusta kauhean ihmeelliseltä tulkinnalta edelleenkään.
 
No jos sinulla tiskaaminen, tietokoneella työskentely ja ristikoiden täyttely sohvalla maaten täyttää jokaisen valveillalohetken, niin onhan se silloin sinulle ihan ymmärrettävä tulkinta.
 
Jokapaikanapina
05.09.2011 15:30:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä kuuntelee musiikkia päivässä tosi paljon. Suurin osa tapahtuu AKG:n jollain studiokäyttökuulokkeiksi melko edullisilla suljetuilla kuulokkeilla ja iPodilta/koneelta. Sekä kotona, että liikenteessä. Musiikki on suurimmaks mp4:nä. Aika suuri osa näistä mun suuri kuuntelumääristä on passiivista kuuntelemista, mutta usein aamuisin ja iltaisin sängyssä oleskellessani (jolloin myös usein kuuntelen CD:ltä musaa) kuuntelen ja fiilistelen aktiivisesti.
 
Mun mielestä ei todellakaan oo synti kuunnella musaa passiivisesti ja paljon. Aktiiviselle kuuntelemiselle ei väistämättä jää hirveästi aikaa ja silti on kiva, että on jotain tunnelmanluojaa taustalla. Ja eihän kodin taulujakaan seinällä tuijoteta herkeämättä ja sitten pistetä kaappiin ensi tuijotusta varten. Nekin luovat passiivisesti tunnelmaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «