Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä kannattaa aloittaa soittaminen ?
1 2
Iq
04.09.2011 14:38:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
olen juuri aloittanut pianonsoiton, ja mietiskelen että millä kappaleilla pääsisi alkuun ?
Osaan lukea hieman nuotteja, tosin huonosti, koska en osaa eri avainten nosto/alennusvaikutuksia jne.
 
En löytänyt aiempaa topoa tähän liittyen (tai sitten en osannut katsoa oikeasta paikasta)
 
pekka montin
04.09.2011 15:22:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iq: Hei,
 
olen juuri aloittanut pianonsoiton, ja mietiskelen että millä kappaleilla pääsisi alkuun ?
Osaan lukea hieman nuotteja, tosin huonosti, koska en osaa eri avainten nosto/alennusvaikutuksia jne.
 
En löytänyt aiempaa topoa tähän liittyen (tai sitten en osannut katsoa oikeasta paikasta)

 
Vapaasäestyksen alkeista. J.Karjalaisen biisit esimerkiksi, vaikka kitaralle ovatkin suurin osa kirjoitettuja mutta tuossa yhteydessä ajavat hyvin asiansa. Kun opettelee perinteiset komppityylit hyvin, on mielestäni jo aika pitkällä = voi tehdä asioita jo monissa eri yhteyksissä.
 
Continuub
04.09.2011 15:43:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iq: Hei,
 
olen juuri aloittanut pianonsoiton, ja mietiskelen että millä kappaleilla pääsisi alkuun ?
Osaan lukea hieman nuotteja, tosin huonosti, koska en osaa eri avainten nosto/alennusvaikutuksia jne.
 
En löytänyt aiempaa topoa tähän liittyen (tai sitten en osannut katsoa oikeasta paikasta)

 
Nuotinluku, asteikot, sormitukset ja soinnut vaa nopeesti haltuun ja sitte jostai suurista toivelaulukirjoista ja etydivihoista helppoja biisejä harjoteltavaksi. tällä pääsee vähintään alkuun
 
kiippariippa
05.09.2011 10:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iq: Hei,
 
olen juuri aloittanut pianonsoiton, ja mietiskelen että millä kappaleilla pääsisi alkuun ?
Osaan lukea hieman nuotteja, tosin huonosti, koska en osaa eri avainten nosto/alennusvaikutuksia jne.
 
En löytänyt aiempaa topoa tähän liittyen (tai sitten en osannut katsoa oikeasta paikasta)

 
Lämpimästi voi suositella pianonsoitonopettajan etsintää :)
 
- balanssit täysille -
KanttoriPiiparinen
05.09.2011 11:02:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen yhteydenottoa johonkin kokeneeseen kaveriin, mikäli sellaisen löydät.
-Pianistina joudut omaksumaan koko bändin tiedot: Melodian, soinnutuksen, bassot ja rytmiikkakuviot.
 
Ei kannata aloittaa yksin ja korvakuulo-pohjalta. Melodioita kuulonvaraisesti tapaillesasi opit helposti vääriä kulkuja ja niitä on vaikea korjailla jälkeenpäin. Sama pätee tietysti myös soinnutukseen.
 
Valitse alkuun joku itsellesi entuudestaan tuttu helpohko biisi. Mieluimmin etumerkitön, (ei mustia nappuloita) vaikkapa joku kansansävelmä siitä suuresta toivelaulukirjasta.
 
Opettele uudesta biisistä yksi osa-alue kerrallaan ja pidä tempo, alkuun hitaampi ja oppiessasi voit nostaa tempoa normaaliin vauhtiin. Älä missään tapauksessa nosta esitysnopeutta helpommissa paikoissa. Muuten tukehdut ensimmäiseen vastaantulevaan nuottirypäleeseen. (Tähän juttuun törmään opetustyössäni useimmin.) Ensin melodia oikealla ja toiseksi erikseen basso vasemmalla kädellä. Yhdistä käsien tekemiset vasta sitten kun ne sujuvat erikseen.
 
Soinnutus muodostuu basso-äänien päälle muodostuvista harmoonisista äänistä. Kannattaa seurata sointumerkkejä ja F-avaimen alinta nuottiriviä. Kannattaa opiskella analysoimaan soinnun ääniä ja niiden käännöksiä: Pohja-ääni, (=BASSO) terssi ja kvintti.
 
Huomannet, että omaksuttavia asioita on aikamoinen läjä. Tässä oli osa niistä ykkösjutuista, eikä näitä voi oppia millään kirjekurssilla. Tämän takia suosittelen opettajaa, kokenutta kaveria, musiikkikoulua/opistoa, työväen opiston musiikkiryhmää tai mitä tahansa "vertaistukiryhmää".
 
Lycka till!
 
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
spaze
05.09.2011 17:01:43 (muokattu 05.09.2011 17:02:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapaasäestys on kivaa joo, mutta sillä ei aloitteleva pitkälle pötki. Kohta sitä soittelee monien biisien taustoja, mutta itse melodia jää soittamatta.
 
Kannattaisi aloittaa ihan alusta, siis keski C ja siitä sitten eteenpäin. Netti on matskua pullollaan ja kannattaa tsekata esimerkiksi kanadalaisen Andrew Fermancykin kattava pianokurssi täysin ilmaiseksi:
 
http://www.youtube.com/user/Lypur#g/c/253192EED47525A8
 
Itse olen kohtapuolin julkistamassa pianotuntilisäosan Synthesia -ohjelmalle ja paketti tulee sisältämään myös tulostettavat nuotit kaikille molli ja duuri skaaloille. Hienona ominaisuutena on juuri nuo korotetut/madalletut nuotit piirretty punaisella mikäli tulostat nuotit värilaaserille.
 
baron
05.09.2011 17:39:46 (muokattu 05.09.2011 17:40:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opettajaa ei korvaa mikään mutta BIAB:in (band-in-a-box) kylkiäisenä tulee nykyään "Beginner Piano Master Class" jossa aloittelijaa opetetaan kädestä pitäen.
En tiedä saako sitä erikseen?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Thothmes
06.09.2011 20:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iq: Hei,
 
olen juuri aloittanut pianonsoiton, ja mietiskelen että millä kappaleilla pääsisi alkuun ?
Osaan lukea hieman nuotteja, tosin huonosti, koska en osaa eri avainten nosto/alennusvaikutuksia jne.
 
En löytänyt aiempaa topoa tähän liittyen (tai sitten en osannut katsoa oikeasta paikasta)

 
Jos nuotit on jotenkin edes hanskassa, niin kyllä mulla meni ekat pari vuotta ihan siinä että koetti soittaa nuoteista erilaisia biisejä. Siinä sitä kehittyy. Opettajasta on kyllä paljon apua ja aivan varmasti soitat vuoden tai viiden päästä paremmin jos olet ottanut tunteja, mutta kukin tyylillään.
 
Ne nostot ja laskut ovat hyvin yksinkertaiset. Nuottirivin alussa on niitä # ja b -merkintöjä. # nostaa sen kyseisen sävelen koko biisin ajaksi ja b laskee sen kyseisen sävelen koko biisin ajaksi. Eli jos nuottirivin alussa on vaikkapa keskiviivalla eli H:lla merkintä b, niin aina kun nuoteissa lukee H niin soitat siihen oikeasti Bb:n eli sen mustan siinä vieressä. Eikun anteeksi, ei saa sanoa musta vaan afroamerikkalainen.
 
Nuotteja oppii lukemana nuotteja lukemalla, kunhan perusteet ovat selvillä. Se sujuvuus tulee vain tekemällä.
 
Lycka till ja eiköhän täältäkin apuja löydy kunhan et pyydä selvittämään koko nuottijärjestelmää, vaan jos joku tai jotkut yksittäiset asiat eivät avaudu.
 
Ahti Tuumiainen
03.07.2018 22:16:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse hiljattain aloittanut koskettimien soiton. Paljon on ihmettelemistä. Eniten mietityttää kuitenkin sormitukset. Onko se niin, että peukaloilla ei yleensä painella mustia koskettimia? Jostain luin näin. Ja onko se väärin, jos sormet menevät ''ristiin''? Kun välillä tuntuu epäloogiselta näppäillä peukalolla ja etusormella, vaan luontevammalta tuntuukin tehdä toisinpäin. No, kukaan ei ymmärtänyt varmaan, en osaa selittää mitä tarkoitin. Pitäisköhän jatkaa vaan itseopiskelua ja ''pyörän'' keksimistä uudelleen, vai pitäiskö ottaa pari pianotuntia?
 
Sax-pappa
04.07.2018 20:04:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Olen itse hiljattain aloittanut koskettimien soiton. Paljon on ihmettelemistä. Eniten mietityttää kuitenkin sormitukset. Onko se niin, että peukaloilla ei yleensä painella mustia koskettimia? Jostain luin näin. Ja onko se väärin, jos sormet menevät ''ristiin''? Kun välillä tuntuu epäloogiselta näppäillä peukalolla ja etusormella, vaan luontevammalta tuntuukin tehdä toisinpäin. No, kukaan ei ymmärtänyt varmaan, en osaa selittää mitä tarkoitin. Pitäisköhän jatkaa vaan itseopiskelua ja ''pyörän'' keksimistä uudelleen, vai pitäiskö ottaa pari pianotuntia?
 
Olisit kovin opettajan tarpeessa. Pianoa on soitettu satoja vuosia ja nämä opit löytyvät valmiina. Ei niitä kannata yrittää kokeilemalla löytää
 
Mutta: Kyllä kaikilla sormilla painellaan kaikenvärisiä koskettimia tilanteen mukaan. Ja kyllä peukalo välillä pujahtaa toisten sormien alta eli sormet menevät näin ristiin.
 
Ahti Tuumiainen
05.07.2018 05:32:07 (muokattu 05.07.2018 05:34:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Olisit kovin opettajan tarpeessa. Pianoa on soitettu satoja vuosia ja nämä opit löytyvät valmiina. Ei niitä kannata yrittää kokeilemalla löytää.
 
Ehkä joku soitto-opas, tms, kirjanen voisi toimia ''opettajana''? Tietysti opettajankin haluaisin, mutta en tiedä mistä semmoisen löytäisin.
 
Mutta: Kyllä kaikilla sormilla painellaan kaikenvärisiä koskettimia tilanteen mukaan. Ja kyllä peukalo välillä pujahtaa toisten sormien alta eli sormet menevät näin ristiin.
 
Noin kyllä vähän ajattelinkin...
 
Sitten on semmoinenkin ongelma, että kädet/ranteet tulee kipeäksi. Olen kyllä suurin piirtein tietoinen, missä asennossa käsien pitäisi olla. Sormien asennoista en niinkään. Käsittääkseni ei saisi olla sormet liian koukussa, mutta ei myöskään suorana. Lisäksi joihinkin väleihin tuntuu olevan vaikea saada sormia mahtumaan. Tähän auttaa, jos vääntää sormen ''kyljelleen'', niin se on ''kapeampi''. Mutta en tiedä onko tämäkään ortodoksista...
 
Juu, eli olen kyllä samaa mieltä, että opettajan tarvitsisin. Mutta tuskin siitä itseopiskelustakaan haittaa on? Soitinhan minä monta vuotta kitaraakin täysin itseoppineena, ja opin aivan vääränlaiset soittotekniikat. Mutta ei niiden korjaaminen mitenkään erityisen vaikealta tuntunut, kun sitten aikanaan sain oppia ''oikean'' tekniikan. Jos oppii soittamaan ''väärin'', niin kai sitä samalla vaivalla oppii soittamaan myös oikein. Näin minä olen aprikoinut...
 
KoskPaavo
05.07.2018 22:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuossa suurempaa ortodoksiaa tarvita , itse aloitin 55 vuotta sitten Weltmeister pianohaitarilla, sitten 5-rivisellä, sitten Vox Contenintal-urulla. Sitten vähintään 20 erilaista digikosketinhärveliä .Vaihtelee vain päässään järjestelmiä, voitin mm neljä vuotta sitten haitarin SM-tittelin tanssimusiikkisarjassa 5-rivisellä.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Ahti Tuumiainen
06.07.2018 04:56:16 (muokattu 06.07.2018 09:47:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Ei tuossa suurempaa ortodoksiaa tarvita , itse aloitin 55 vuotta sitten Weltmeister pianohaitarilla, sitten 5-rivisellä, sitten Vox Contenintal-urulla. Sitten vähintään 20 erilaista digikosketinhärveliä .Vaihtelee vain päässään järjestelmiä, voitin mm neljä vuotta sitten haitarin SM-tittelin tanssimusiikkisarjassa 5-rivisellä.
 
Mutta olet kai joskus ollut jonkun opissakin?
 
Ajattelin hakeutua syksyllä työväenopiston pianon alkeiskurssille. Nuotit kyllä osaan yms, ja soinnut ainakin teoriassa, ja jonkun verran myös käytännössä. Mutta varmasti siitä olisi hyötyä? Olen kuitenkin soittanut koskettimia vasta muutaman päivän.
 
KoskPaavo
07.07.2018 00:50:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Mutta olet kai joskus ollut jonkun opissakin?
 
Ajattelin hakeutua syksyllä työväenopiston pianon alkeiskurssille. Nuotit kyllä osaan yms, ja soinnut ainakin teoriassa, ja jonkun verran myös käytännössä. Mutta varmasti siitä olisi hyötyä? Olen kuitenkin soittanut koskettimia vasta muutaman päivän.

 
Esko Könösen haitarioppilaana 60-luvulla JKr .Eipä siitä viisrivisen näpelöimisestä paljoa hyötyä ole pianokoskettimiston opiskelusta. Itte piti tehdä.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Ahti Tuumiainen
07.07.2018 05:47:46 (muokattu 07.07.2018 05:48:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Esko Könösen haitarioppilaana 60-luvulla JKr .Eipä siitä viisrivisen näpelöimisestä paljoa hyötyä ole pianokoskettimiston opiskelusta. Itte piti tehdä.
 
Joo, kyllä minäkin olen ajatellut, että jos on kykyä, niin ei siinä mitään opettajaa tarvita.
 
Mutta kyllä mie silti aion käydä muutamalla pianotunnilla.
 
:)
 
baron
07.07.2018 16:53:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Joo, kyllä minäkin olen ajatellut, että jos on kykyä, niin ei siinä mitään opettajaa tarvita.
 
Mutta kyllä mie silti aion käydä muutamalla pianotunnilla.
 
:)

 
Piano on "keksitty" noin 300 vuotta sitten. Sinä aikana on keksitty parhaat tavat treenata sen soittamista.
Ei kannnata yrittää "keksiä pyörää uudelleen" vaan vastaanottaa se tapa minkä vuosisadat on opettaneet ja parhaiten se onnistuu "muutamalla pianotunnilla".
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ahti Tuumiainen
07.07.2018 17:01:55 (muokattu 08.07.2018 18:37:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloin tässä juuri miettiä, että olisikohan se työväenopiston pianokurssi sittenkään ihan mua varten? Minähän soitan kiippareita, en klassista pianoa. Ei mulla ole ''oikeaa'' pianoa. Siinä luki, että pitää olla oma soitin kotona harjoittelua varten. Eihän mun ''pöytäuruilla'' voi harjoitella klassisen pianon soittoa. Kaikki nyanssit ja forte ja pianissimo yms, ja pedaalien käyttö yms. Sehän olisi sama kuin jos menisin klassisen kitaran tunneille, vaikka haluaisin oppia soittamaan sähkökitaraa?
 
baron
14.07.2018 18:41:38 (muokattu 14.07.2018 18:43:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Aloin tässä juuri miettiä, että olisikohan se työväenopiston pianokurssi sittenkään ihan mua varten? Minähän soitan kiippareita, en klassista pianoa. Ei mulla ole ''oikeaa'' pianoa. Siinä luki, että pitää olla oma soitin kotona harjoittelua varten. Eihän mun ''pöytäuruilla'' voi harjoitella klassisen pianon soittoa. Kaikki nyanssit ja forte ja pianissimo yms, ja pedaalien käyttö yms. Sehän olisi sama kuin jos menisin klassisen kitaran tunneille, vaikka haluaisin oppia soittamaan sähkökitaraa?
 
Tiedätkö että se on klasarikurssi?
Mä oon ottanut paljonkin pianotunteja enkä koskaan klasaria vaan jatsia ja rokkia!
 
Mutta kyllä ne klasarin alkeet on hyödyllisiä soitit mitä tahansa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ahti Tuumiainen
14.07.2018 22:33:42 (muokattu 14.07.2018 22:36:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tiedätkö että se on klasarikurssi?
 
En, niin vaan ensin ajattelin. Mutta voihan se olla mitä tahansa.
 
Mä oon ottanut paljonkin pianotunteja enkä koskaan klasaria vaan jatsia ja rokkia!
 
Mutta kyllä ne klasarin alkeet on hyödyllisiä soitit mitä tahansa.

 
Niin, kyllä mä haluaisin oppiakin klasaria. Ajattelin vaan, että voiko 35 vuotias enää oppia uutta soitinta...
 
Vaikka eihän ne rokkijutut sen helpompia ole, mitä olen YouTubesta katsellut.
 
JereToikka
26.07.2018 22:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Piano on "keksitty" noin 300 vuotta sitten. Sinä aikana on keksitty parhaat tavat treenata sen soittamista.
Ei kannnata yrittää "keksiä pyörää uudelleen" vaan vastaanottaa se tapa minkä vuosisadat on opettaneet ja parhaiten se onnistuu "muutamalla pianotunnilla".

 
Vielä paremmin se onnistuu säännöllisillä tunneilla. Hyvä rock/jazz opettaja osaa kyllä opettaa kaiken siten, ettei tarvitse ensin käydä klassisilla tunneilla "hakemassa perusteita" tms.
 
35-vuotias voi ihan hyvin oppia. Itselläni monia aikuisia oppilaita, jotka ovat lähteneet nollasta tai todella läheltä. Ja olen opettanut myös yli kuuskymppisiäkin :)
 
Unelmat ovat tehty toteutettaviksi. Päivässä on vain 24 tuntia. Käytä ne tärkeimpiin asioihin ja jätä turhat asiat huomiotta. http://kitaratunnitturku.com/?kitaratunnit
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «