Aihe: Hughes & Kettner Tubemeister 18
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1013 14 15 16 17
Freewheeler
01.09.2011 14:20:09
JuSu: No kyllä nyt sitten aletaan myydä, kun ehdin hakea jo uuden kaupasta... =)

Mikä siinä alkoi mättää?

JuSu

Jotenkin se koko idea pienestä putkarista menee multa ohi, kun joutuu kuitenkin roudaamaan kaapin sen messissä... Eikä noi tehot riitä oikein rok-keikoillekaan. Mulla on jo pari hyvää 30-40W putkicomboa, pärjään kyllä niillä. Testaan vielä illan treeneissä, josko tulisin toisiin ajatuksiin, mutta eiköhän Tubemeisteri saa lähteä.

Helvetin hyväsoundinen vehje se kuitenkin on, mutta ehkä sittenkin parempi studioon ja kotisoittoon.
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
JuSu
01.09.2011 14:26:20 (muokattu 01.09.2011 14:29:24)
Freewheeler: Jotenkin se koko idea pienestä putkarista menee multa ohi, kun joutuu kuitenkin roudaamaan kaapin sen messissä... Eikä noi tehot riitä oikein rok-keikoillekaan. Mulla on jo pari hyvää 30-40W putkicomboa, pärjään kyllä niillä. Testaan vielä illan treeneissä, josko tulisin toisiin ajatuksiin, mutta eiköhän Tubemeisteri saa lähteä.

Helvetin hyväsoundinen vehje se kuitenkin on, mutta ehkä sittenkin parempi studioon ja kotisoittoon.

Ok. Onko treeneissä tehot kuitenkin riittäneet? Mikä kaappi/elementit sulla nyt oli tuon kanssa?

Toi teho nyt on mun suurin huolenaihe, eikä ees kauhean suuri, kun ei ole toistaiseksi bänditouhuja vireillä... =)

Soundiin tykästyin kyllä kovin.

JuSu

E: Marshall 1936 näyttikin olevan... G12T-75? Toihan on aika epäherkkä tötterö, herkemmät kartiot voisi auttaa.
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
Freewheeler
01.09.2011 14:30:12
JuSu: Ok. Onko treeneissä tehot kuitenkin riittäneet? Mikä kaappi/elementit sulla nyt oli tuon kanssa?

Toi teho nyt on mun suurin huolenaihe, eikä ees kauhean suuri, kun ei ole toistaiseksi bänditouhuja vireillä... =)

Soundiin tykästyin kyllä kovin.

JuSu

Treenitehot ovat riittäneet, mutta kun oikein intoutuu jamittamaan tulee 18W maksiteho kyllä vastaan... Marshall 1936:lla olen vedellyt, orkkiselementit.

En skulaa humppaorkassa, vaan ihan kunnon rokbändeissä isokätisten rumpalistien kanssa. Johonkin pienimuotoisempaan klubihommaan Mestari kyllä varmasti riittää.
aristoteles666
01.09.2011 14:55:24

Freewheeler: Treenitehot ovat riittäneet, mutta kun oikein intoutuu jamittamaan tulee 18W maksiteho kyllä vastaan... Marshall 1936:lla olen vedellyt, orkkiselementit.

En skulaa humppaorkassa, vaan ihan kunnon rokbändeissä isokätisten rumpalistien kanssa. Johonkin pienimuotoisempaan klubihommaan Mestari kyllä varmasti riittää.

aion hakea tubemeisterin juuri siksi että se on hyvä soundinen ja pieni, kevyt laite, pienen 1x12 kaapin kanssa ei pienemmäksi ja kevyemmäksi settiä saa.

jos tehot ei riitä, sitten on otettava triamp, mutta se taas ei ole pieni ja kevyt.
(ainahan mieluiten soittaisin triampilla, mutta ei jaksa raahata)
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
s8na
01.09.2011 19:19:43 (muokattu 01.09.2011 19:21:26)

Kiinnostipa taas tuo kajarien herkkyysasia ja pongasin tällasen käppyrän netistä.

http://img180.imageshack.us/img180/9355/schart.jpg

Tuon mukaan 16W vahvari 102 db kajariherkkyydellä vastaa 64W vahvaria 96 db herkkyydellä.

G12T-75 on 97db ja kovimmat eminencet jopa yli 103 db.
JuSu
01.09.2011 22:14:01
s8na: Kiinnostipa taas tuo kajarien herkkyysasia ja pongasin tällasen käppyrän netistä.

http://img180.imageshack.us/img180/9355/schart.jpg

Tuon mukaan 16W vahvari 102 db kajariherkkyydellä vastaa 64W vahvaria 96 db herkkyydellä.

G12T-75 on 97db ja kovimmat eminencet jopa yli 103 db.

Noinhan se juu teoriassa menee, tai ainakin niin asiaan vihkiytyneet foorumeilla väittävät. Vahvistintehon tuplautuessa meteli kasvaa 3 dB, sama juttu toisesta suunnasta katsoen.

Tähän sitten diibadaabat ihmiskorvan toiminnasta ja miten koettua äänenvoimakkuutta voidaan mitata jne jne.

Oma kokemus aiheesta on hieman rajoittunutta, mutta se on varmaa, että kaiuttimilla on selkeitä eroja. Mutta koska mulla on aiemmin ollut vain vahvistimia, joissa tehoa on piisannut kaiuttimen herkkyydestä huolimatta, en osaa sanoa, miten homma menisi tällaisessa tapauksessa, jossa toimitaan käytännöllisen tehon ylarajoilla. Riittääkö herkempien kaiuttimien hankkiminen, tuon käppyrän mukaan pitäisi hyvinkin ja siihen haluan kyllä uskoa.

Taatusti tältä foorumilta löytyy henkilöitä, joilla on juuri tästä oman käden kokemusta.

Anyone?

JuSu
Antti1
01.09.2011 22:23:33 (muokattu 01.09.2011 22:23:58)
JuSu: Anyone?

JuSu

Heitänpä ilmoille ajatuksen elementin soundista ja ihmiskorvasta: elementti ei päästä kaikkia taajuuksia yhtä lujaa ja so. tuo herkkyys ei kerro koko totuutta. Jännä asia on myös, ettei se korvakaan kuule niitä kaikkia taajuuksia lainkaan tasapuolisesti. Olisi siis varsin mainio, jos noi herkkyydet mitattaisiin jollain vakioidulla signaalilla ja taajuusnipuilla. Sillä saataisiin vähän käytännönläheisempää tietoa aiheesta nimeltä herkkyys ja korviin kantautuvan mekkalan suhteellinen voimakkuus.

Mutta totta se on, että herkempi elementti päästää samalla teholla enemmän ääntä ilmoille. Bändin läpi kuulumisen kannalta on vaan oleellista kovastikin se, että mitä ääntä sieltä tulee jotain toista elementtiä kovempaa. Sit voidaan pohtia, että onko läpileikkaavuus aina välttämättä merkki hyvästä soundista jne. Monimutkaisia juttuja, jotka ei mun kokemuksen perusteella selviä, kuin kokeilemalla kaikkea mielenkiintoista itse.
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
Freewheeler
01.09.2011 22:26:24
Freewheeler: Voisin harkita Tubemeisterini myymistä. Se ei taida ollakaan ihan mun juttuni...

Laite on kuukauden ikäinen, F-Musiikista ostettu ja vähän käytetty. En laita sitä vielä torille, laita paras tarjouksesi siitä privana, tänx.

Tuubimestari on Helsingissä, voin kyllä postittaakin sen.

Meni Torille, saa ostaa pois.
JuSu
01.09.2011 22:32:45
Antti1: Heitänpä ilmoille ajatuksen elementin soundista ja ihmiskorvasta: elementti ei päästä kaikkia taajuuksia yhtä lujaa ja so. tuo herkkyys ei kerro koko totuutta. Jännä asia on myös, ettei se korvakaan kuule niitä kaikkia taajuuksia lainkaan tasapuolisesti. Olisi siis varsin mainio, jos noi herkkyydet mitattaisiin jollain vakioidulla signaalilla ja taajuusnipuilla. Sillä saataisiin vähän käytännönläheisempää tietoa aiheesta nimeltä herkkyys ja korviin kantautuvan mekkalan suhteellinen voimakkuus.

Mutta totta se on, että herkempi elementti päästää samalla teholla enemmän ääntä ilmoille. Bändin läpi kuulumisen kannalta on vaan oleellista kovastikin se, että mitä ääntä sieltä tulee jotain toista elementtiä kovempaa. Sit voidaan pohtia, että onko läpileikkaavuus aina välttämättä merkki hyvästä soundista jne. Monimutkaisia juttuja, jotka ei mun kokemuksen perusteella selviä, kuin kokeilemalla kaikkea mielenkiintoista itse.

Tässä oli varsin asiallisesti esitetty just se diibadaaba, johon viittasin aiemmin. =)

JuSu
Antti1
01.09.2011 22:35:11
JuSu: Tässä oli varsin asiallisesti esitetty just se diibadaaba, johon viittasin aiemmin. =)

JuSu

Ilman liian monimutkaisia koukeroita kato. :)

Mut niinku lopussa vähän kaneetinomaisesti yritin todeta, niin mä en oo vielä huomannut kovinkaan suurta korrelaatiota sen välillä mitä lapuissa lukee ja korvat kokee. Suuntaa toki tiedot antavat, jos niitä osaa oikein tulkita ja se tieto taitaa tulla vaan kokeilemalla paljon datalehdet kädessä.
Osta Rolandin sähköpannut, osta osta
JuSu
01.09.2011 22:41:17
Antti1: Ilman liian monimutkaisia koukeroita kato. :)

Mut niinku lopussa vähän kaneetinomaisesti yritin todeta, niin mä en oo vielä huomannut kovinkaan suurta korrelaatiota sen välillä mitä lapuissa lukee ja korvat kokee. Suuntaa toki tiedot antavat, jos niitä osaa oikein tulkita ja se tieto taitaa tulla vaan kokeilemalla paljon datalehdet kädessä.

Vois miettiä sellaista paria kuin G12T-75 vs V30. Molemmat on yleisiä tötteröitä, ensinmainitun herkkyys 97 dB ja V30 100 dB (vai oliko 99, en muista). Lisäksi G12T-75 on keskialueelta hiukkasen kuopalla ja V30:ssä on se middlepiikkinsä.

Nää vois olla mielenkiintoisia kokeilla vierekkäin. Tosin vielä mielenkiintoisempaa ois, jos herkkyydet ois toisin päin.

JuSu
hoganen
01.09.2011 22:41:25
noniin, Youtube näytteistähän ei valittu, kukaanhan täällä ei syyllisty moiseen, right?

ei vaan iske soundi

speksithän on ehkä parhaat
gunnar
02.09.2011 13:46:40
Freewheeler: Jotenkin se koko idea pienestä putkarista menee multa ohi, kun joutuu kuitenkin roudaamaan kaapin sen messissä... Eikä noi tehot riitä oikein rok-keikoillekaan. Mulla on jo pari hyvää 30-40W putkicomboa, pärjään kyllä niillä. Testaan vielä illan treeneissä, josko tulisin toisiin ajatuksiin, mutta eiköhän Tubemeisteri saa lähteä.

Pikku nupin idea on parhaimmillaan, jos haluaa soitella samalla vehkeellä kotona ja treeniksellä. Kotona pieni kaappi, treeniksellä isompi ja vain nuppi liikkuu siinä välillä.
Tehon riittämättömyys keikoilla tarkoittaa varmaan ilman mikitystä?
s8na
02.09.2011 15:53:55

JuSu: Vois miettiä sellaista paria kuin G12T-75 vs V30. Molemmat on yleisiä tötteröitä, ensinmainitun herkkyys 97 dB ja V30 100 dB (vai oliko 99, en muista). Lisäksi G12T-75 on keskialueelta hiukkasen kuopalla ja V30:ssä on se middlepiikkinsä.

Nää vois olla mielenkiintoisia kokeilla vierekkäin. Tosin vielä mielenkiintoisempaa ois, jos herkkyydet ois toisin päin.

JuSu

Jos tykkää kummastakin ja haluu kompromissin väliltä niin tuo kyllä toimii, kokeiltu on.
Kalm
02.09.2011 20:00:51
s8na: Jos tykkää kummastakin ja haluu kompromissin väliltä niin tuo kyllä toimii, kokeiltu on.

Kyllä. Lujaa soitettaessa täydentävät toisiaan, mutta iisisti soitellen erottuu vain V30....tai näin ainakin omassa 2x12 "pystykaapissa" kun V30 oli vielä se paremmin suunnattu ylempi elementti. (Tuikkasin sitten joutessani originaalin G12T-75:n takaisin ja nautin jälleen tuosta legendaarisesta "pahvilaatikkosärösoundista").

Tuossa kohtalaisen valaiseva vertailu em. skenariosta:
http://www.youtube.com/watch?v=Kn2UoDJOEAo
the-Antero
02.09.2011 20:09:56

Freewheeler: Meni Torille, saa ostaa pois.

Melkosta hintaa pyydät tosta ;)
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Freewheeler
02.09.2011 20:25:04
the-Antero: Melkosta hintaa pyydät tosta ;)

Miten niin? Tilaa tai osta mistä tahansa niin yli viiteensataan menee... Ja tuon saa heti maksettuaan, ei tartte odotella.
Freewheeler
02.09.2011 20:47:26
the-Antero: Saksassahan tuo on 498€ käyttämättömänä ;) Ok, odotella joutuu mutta mutta...niinhän sen tuotteen arvo laskee kun sen kaupasta vie ulos...

Plus rahtikulut päälle plus pitkä toimitusaika...
the-Antero
02.09.2011 21:02:25

Freewheeler: Plus rahtikulut päälle plus pitkä toimitusaika...

Toimitusaika voi olla jokunen viikko mutta rahtikuluistahan tuolla mainitaan näin

"Lähetyskulut Suomen mantereelle on 12 euroa , yli 398 eur ylittävät tilaukset ilman rahtikuluja."

:) Eipä siinä mitään, pyydä mitä haluat :)
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)