Aihe: Perushyvä clean-vahvistin yleiskäyttöön
1 2
Artist
01.09.2011 09:07:15 (muokattu 01.09.2011 09:07:41)
kekehe: Itselläni oli paljolti samanlaisia toiveita vahvistimen hankinnassa ja Blues Deluxe reissue on osoittautunut oivaksi peliksi soundiltaan,teholtaan ja painoltaan. Ja kun vielä vaihdoin ecc81 putket v1 ja v2 paikkoihin niin volumen säätö onnistuu ja soundi parani mielestäni entisestään.

Tuo ei olisi poissuljettu vaihtoehto lainkaan.

Roland Jazz Chorus.

Tämä olisi helppo valinta, jos olisi hakemassa nimenomaan "kliinistä" cleania. Mutta hakemaani soundiin tuo ei ole ihan optimi.

Mainittakoon että Hiwatt on todella omanlainen eikä tule verrata sitä carlbroon tai muihin britteihin kuten marsuun. Siinä on ennemmin fenderomainen kliini jos nyt johonki pitää verrata mutta silti brittihenkeä. jos joku wanha soundcity sattuu osumaan tielle niin kannattaa kokeilla, sieltä voi löytyä halvalla hyvää. se ei kuitenkaan ole sama kun hiwatt tai omaa samaa headroomia.

No, ei kai auta kuin uskoa tämä ja pitää Hiwattkin yhtenä vaihtoehtona, joskin käsitykseni Hiwatt-soundista on sellainen, että se ei kuitenkaan olisi ihan sitä, mitä tässä tilanteessa olen hakemassa.

Kommentoisin ketjun aloitusta niin, että hyvän vahvistimen hankkiminen ei ole rahan haaskausta. Laatupeleissä kun tuo arvo säilyy ja saattaapa niihin tulla jopa ns. vintage-lisääkin. Ja eipä tarvitse sitten ainakaan vahvistinta syytellä jos ei soundaa hyvältä.

Toki tämän tiedän, ja enemmän tai vähemmän laatupelejä on tässä matkan varrella ollutkin. Pointti oli enemmänkin siinä, että ns. huvikseen rämpyttelyyn ei pysty itselleen näillä liksoilla perustelemaan minkään parin tonnin laitteen hankintaa, joten haaskaukselta se silloin henk. koht tuntuisi, koska ne rahat olisivat sitten muusta (esim. matkailu) pois.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
hallu
01.09.2011 09:24:29
oamkbonor: Kommentoisin ketjun aloitusta niin, että hyvän vahvistimen hankkiminen ei ole rahan haaskausta. Laatupeleissä kun tuo arvo säilyy ja saattaapa niihin tulla jopa ns. vintage-lisääkin. Ja eipä tarvitse sitten ainakaan vahvistinta syytellä jos ei soundaa hyvältä.

Jossain kommentissa näkemääni mainintaa "tarpeettoman tehokas", en ymmärrä:)

No minä tarkoitin tarpeettoman tehokkaalla sellaista vahvistinta, jota ei pysty oikein missään avaamaan kunnolla ilman keinokuormaa. Itselläni on kokemusta Fender DeVillestä (60W) joka on niin äänekäs ettei sitä pysty avaamaan oikeastaan missään ilman keinokuormaa. Toki sen verran tiedän etteivät kaikki 50wattiset ole yhtä röyhkeitä, mutta kun kliiniä saundia haettiin, niin tuo fenderi tuli niinkö mieleen ensimmäisenä. Kyllä tuonkin kesytettyä saa ihan sisäsiistiksi ja soundi on mielestäni loistava kun kanavaa pääsee avaamaan sen verran, että se alkaa "laulamaan", mutta kesyttämisestä koituu lisäkustannuksia ja vaivannäköä joten miksei ottaa suoraan jotain kesympää kampetta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
dropD
01.09.2011 09:43:51

Artist: Alkanut kuitenkin tehdä jälleen mieli hankkia sellainenkin laite, jolla soitella bändin kanssa. Erityisesti kaipaan vahvistimelta hyvää, ns. jenkkityyppistä cleania sekä sitä, että se ottaa pedaaleita vastaan. Muut tärkeät ominaisuudet ovat yksinkertaisuus, riittävä mutta ei liiallinen teho, sekä kestävyys

Tämä pätkä viittaisi uraltonen junioriin. Yksinkertainen, kestävä ja toimii omassa käytössä kotona, treeniksellä sekä keikalla. Clean siten kun minä sen ymmärrän riittää treenikselläkin. Verrokkina vois sanoa, että ehdotuksissa esiin tullut Carlsbro TOP on aivan turhan tehokas, että saisi edes treenikämpällä tarpeeksi avattua (mulla tosin VVR asennettuna, jolla saa toimimaan paremmin).
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Painajaismainen
01.09.2011 12:49:08
Artist: Tämä olisi helppo valinta, jos olisi hakemassa nimenomaan "kliinistä" cleania. Mutta hakemaani soundiin tuo ei ole ihan optimi.

Aivan, aivan. Suosittelin JC:tä sen vuoksi, että niitä liikkuu jonkinverran käytettynä ja se toimii aivan loistavasti pedaalien kanssa. Hyväksi todettuja aisapareja ovat mm. TS808 ja MI Audion Crunch Box. 2x12-combomallikin on yllättävän helppo roudattava, huomattavasti kevyempi mitä koolta voisi olettaa. Vola riittää bänditouhuihin ja transistorihan käyttäytyy hyvin hiljaa soittaessakin.
Kuha
01.09.2011 16:57:05 (muokattu 01.09.2011 16:57:14)

Broadcaster
02.09.2011 11:42:11
Koko voi olla mahdollisesti hidaste, mutta Fender Super Reverbeissä on mainiot cleanit, ja riittää bändinkin kanssa. OD -pedaali eteen jos pitää saada säröä hiljaisemmalla volumella. Reverb ja tremolokin löytyy. Suht hyväkuntoisia Silverfaceja on torillakin pyörinyt n. 1200 Eurosta ylöspäin.
PJS
02.09.2011 12:55:37

Ite ostaisin sun tarpeisiin Twin Reverbin.
Peace!
jyrkalt
02.09.2011 15:16:50
Itse ostaisin torilta tuon mun vibroluxin :))
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Viking
02.09.2011 17:43:56
Itse ostaisin Kochin, vaikka Studiotonen
Sopivasti selvinpäin tai sitten ei...
Artist
03.09.2011 22:45:13
No, täällähän on tullut lisää hyviä suosituksia, hyvä!

PJS, kiitti, mahdollinen testi toki kiinnostaa, eikä pk-seutu ole ongelma, lähinnä nyt parin seuraavan viikon aikataulut ovat (yllättäviä duunikiireitä). Pistän viestillä jossain kohtaa, jos saisi onnistumaan.

Tossa edellisessä koneessani, Matampin tekemässä handwired Ashdownissa oli joidenkin lähteiden mukaan (vahvistimen suunnitellutta ja rakentanutta Dave Greenia en s-postitse tavoittanut) osittain Hiwattiin perustuvaa ideaa, kuinka paljon, en osaa sanoa. Lähinnä olen ymmärtänyt, että Hiwattit ovat dynamiikaltaan varsin anteeksiantamattomia, kuten siis tuo edellinen koneeni oli, joka taas ei ihan optimi ole mulle. Soitan varsin löysällä ranteella, joten cleanilla soittaessa esim. testaamani Fenderit ja Mesat (mkIII) ovat olleet huomattavasti iisimpiä soitettavia, varsinkin jos pitää pikata paljon ja tiheään.

Mutta mutta, etsinnät jatkukoon. Sinänsä olen alkanut miettiä pienempää teholuokkaa kuin tuo avausviestissä mainitsemani, ehkäpä pientä konetta avatessa enemmän tulisi sellaista luontaista kompressiota paremmin, vaikka täysin umpisäröllä ei ole tarkoitus vetää.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
SG__
04.09.2011 05:09:44
mikäs vika blues juniorissa? 1x12, helppo roudata, tykkää petaaleista, kohtuu edullinen, mökää riittää keikallaki ja hyvän kuulonenki vielä... väittäsin että tossa on se putkarikombo, mitä tarttet!

tossa esittelyä: http://youtu.be/D4yAGOwJeZ0
jepulisjee
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)