Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 3 sormen tekniikka
1
wyldeclone
31.08.2011 02:46:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plektralla soittaminen on itelle tervanjuontia ja plekulla soittaessa tuntuu kuin jonkun toisen kättä ohjailisi otelaudalla.Joten suurimmaksi osaksi soittelen sormilla.Biiseissä joissa vaaditaan nopeutta soitan plektralla.Satuin Spectorbassojen valmistajan sivuilla törmäämään Alex Webster-nimiseen heppuun joka soittaa örinäbändi Cannibal Corpsessa jossa temmot huitelee yläilmoissa.Webster kuitenkin soittaa SORMILLA.Kiinnostus heräsi ja muutaman Youtube-pätkän jälkeen vakuutuin että tuo oikean käden 3-sormen tekniikka on otettava haltuun.Mutta aika hankalalta vaikuttaa varsinkin jos joutuu kieliltä toisille vaihtelemaan.Olisi mukava saada vinkkejä tai kokemuksia miten olette saaneet treenattua iskuun 3 sormen käytön..
 
" Functionless art is simply tolerated vandalism "
Röntgen-Jeesus
31.08.2011 02:57:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole oikeim muuta annettavaa tähän keskusteluun kuin että viime kesänä jäin livenä tuijottamaan hyvin tiiviisti herra Websterin sormia Tuska-Festareilla
 
Rob Halford on homo.
Windreaper
31.08.2011 04:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse asiassa opetellut kolmen sormen tekniikkaa nyt reilun vuoden. Sormituksia on hyvin pitkälti kaksi. Joko 4-3-2-4-3-2... tai 4-3-2-3-4-3-2-3...
 
Billy Sheehan vetää tuolla 4-3-2 (eli nimetön, keskisormi, etusormi) -tyylillä, mutta painottaa aina ykkösiä, jotta ei kuulostaisi että soitetaan triplettejä (ikävä ongelma tätä tapaa käytettäessä).
 
Steve Digiorgio soittaa taas 4-3-2-3 -tyylillä. Ongelmana tässä on että se tuntuu ainakin allekirjoittaneesta aika luonnottomalta. Toisaalta tuossa on se hyvä puoli, että soitto kuulostaa helpommin tasaiselta.
 
Sitten on heppuja, jotka vetävät neljällä sormella 5-4-3-2, mutta ainakin itselläni pikkurilli on vielä heikko nysä plus käsi jää aika luonnottomaan asentoon.
 
Havaitsin itselleni parhaaksi pseudokolmisormisen 4-3-2-3-2-3-4-3-2-3-2-3 -tyylin, joten kannattaa kokeille mikä itselle toimii parhaiten. Metronomi on hyvä kaveri. Olen itse laiska reenaaja, joten rupesin vain soittamaan kaiken kolmella sormella ja tekniikka alkoi pikku hiljaa hioutua. En ole edelleenkään jäätävän nopea, mutta pystyn soittamaan kolmella sormella nopeammin ja yhtä tasaisesti kuin kahdella.
 
jappo121
31.08.2011 09:56:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä saisi yhdistettyä plektran "terävämmän" äänen ja sormien nopeuden.
 
http://www.youtube.com/watch?v=4cpKqUfkbPY&feature=related
 
Vaatii ehkä parin tunnin harjoittelun ennen keikkaa... ;)
Itse olen soitellut jonkinverran kitaraa klassisella tyylillä, joten tuo peukalon mukaan otto näppäilyssä tuntui aika luontevalta.
Wooteniin on vielä matkaa...
 
Asiahan ei minulle kuulu, mutta minä vaan kysyn. -Pätkä-
TommiW.
31.08.2011 10:58:45 (muokattu 31.08.2011 11:00:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nyt ihan paras video, joku gospelhirviö suositelkoon parempaa. Oon jonkin verran tsekkaillut Matthew Garrisonin ym. tilubasistien käyttämää ramppitekniikkaa, jossa myös peukaloa käytetään äänien soittamiseen oikealla kädellä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=hEfiQJHOiqI
 
Erskinellä on joitain pätkiä tuubissa myös; http://www.youtube.com/watch?v=-gvyuKW12vY
 
418 - I will create as I speak
pekezu
31.08.2011 11:00:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommiW.: Ei nyt ihan paras video, joku gospelhirviö suositelkoon parempaa. Oon jonkin verran tsekkaillut Matthew Garrisonin ym. tilubasistien käyttämää ramppitekniikkaa, jossa myös peukaloa käytetään äänien soittamiseen oikealla kädellä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=hEfiQJHOiqI

 
http://www.youtube.com/watch?v=-PigAe4VIMI&feature=related
 
Tolleen tietty.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
dewfall
31.08.2011 12:50:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wyldeclone: Plektralla soittaminen on itelle tervanjuontia ja plekulla soittaessa tuntuu kuin jonkun toisen kättä ohjailisi otelaudalla.
 
Tavallisesti plektraa pidetään näppäilykädessä.
 
...
 
Itselläni on kolmen sormen käyttö jäänyt laukkaan ja muihin vikkelämpiin kolmen tai neljän nuotin juttuihin, näissä tulee kivan luonnollisesti. Nykyään ei onneksi enempään nopeutta tarvitsekaan, satunnaiset rässihassuttelut sitten plekulla. Harrisit toki sormilla, mutta nekin nykyään vähän vaikeasti.
 
Yllä hyviä neuvoja, treenikysymys tuo on siinä missä kahden sormen vuorottelukin.
 
Windreaper
31.08.2011 13:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Tavallisesti plektraa pidetään näppäilykädessä.

 
Siinä on fiilisero. Olen soittanut paljon sekä plekulla että sormilla - ja pystyn soittamaan nimen omaan vasemman käden kannalta hankalampia juttuja tarkemmin sormin. Plekulla soitettaessa oikealla kädellä ei ole suoraa kosketusta kieliin ja se haittaa hieman ainakin allekirjoittaneen soittoa.
 
dewfall
31.08.2011 14:37:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windreaper: Siinä on fiilisero. Olen soittanut paljon sekä plekulla että sormilla - ja pystyn soittamaan nimen omaan vasemman käden kannalta hankalampia juttuja tarkemmin sormin. Plekulla soitettaessa oikealla kädellä ei ole suoraa kosketusta kieliin ja se haittaa hieman ainakin allekirjoittaneen soittoa.
 
Juuri tätä ounastelin aloittajankin ongelmaksi. Mutta eri tapoja kannattaa kokeilla, ns. peukalotyyli on myös bassonsoitossa yleinen.
 
osmonen
31.08.2011 17:11:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soittanut basistin urani alusta asti bassoa kolmen sormen tekniikalla. Klassista kitaraa kun on taustalla niin nimetön tuli aika luontevasti mukaan. Ei oikeastaan tule kauheasti edes mietittyä näppäilykäden sormituksia mutta aika perus kolmella sormella on 4-3-2-4-3-2. Osa rauhallisista biiseistä kulkee melkein kokonaan kahdella sormella. Varsinkin laukkajutuissa ja nopeissa filleissä nimetön tulee luontevasti mukaan, samoin oktaaveja soittaessa (vedän disco-oktaavit pääosin 2-4-2-4 sormituksella). Nimettömällä saa tarvittaessa aika paljon voimaa näpäykseen, mikä on kiva tehokeino.
 
Plekua olen koittanut treenata mukaan mutta melkein kaikki menee sormilla, kun se on niin paljon luontevampaa. Ja useimmiten paremman kuuloistakin. Mutta treenikysymys tuo pitkälti on ja riippuu vähän myös siitä, mitä soundia hakee.
 
mr.bungle
31.08.2011 22:41:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä jos kolme sormee menee on liikaa.
 
tjugo kilo tursk aer mycket tursk
wyldeclone
31.08.2011 23:17:39 (muokattu 31.08.2011 23:19:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikista vinkeistä.Tarvii treenata ja kokeilla mikä tapa luontevin ja toimivin..
 
" Functionless art is simply tolerated vandalism "
wyldeclone
31.08.2011 23:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Tavallisesti plektraa pidetään näppäilykädessä.
 
Näinhän se menee,ei 100% ollut ajatus mukana :)
 
" Functionless art is simply tolerated vandalism "
olex_tur
31.08.2011 23:47:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jotain tiettyä syytä miksi järjestys on 4-3-2 vai onko se vain luontevampaa useimmille.
 
Koska jos lähden komppaamaan kahdella sormella jotain niin aina aloitan etusormella(2), jotenka aivan hyvinhän sen voi periaatteessa treenata 2-3-4, ja onhan se myös osa 4-3-(2-3-4) mallia jossa järjestys on valtaosiltaan myös tuo 2-3-4
 
Mutta kaiken kaikkiaan järjestyksellä on tuskin väliä, kunhan se menee niinkuin itse haluaa.
 
saattoi olla sekava postaus, mut toivottavasti saatte tolkkua :)
 
PS. Törmäilin itse myös hiljattain tuohon Websterin videoon jossa se esittelee tekniikkaa, eq ja muita juttuja. Oli inspiroiva pätkä kyllä.
 
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
Danny_fox
01.09.2011 09:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jossain pätkässä tuubissa joku mainitsi, että sillainpäin miten naputtaa kolmella sormella pöytää odotellessaan vaikka jotain kannattaa näppäillä. musta varsin luonnollinen ratkaisu. itse vetelen kans 4-3-2 jos tarvii nopeempaa meininkiä vetää. sit jos tarvii oikein semmosia nopeita fillejä ni vedän 3-2-4-3. muutenkin käytän kolmea sormea ihan semmosissa hitaamissakin biiseissä missä ei välttämättä sitä tarvisi, mutta tulee ihan luonnostaan. Siihen kai pitäis juuri pyrkiä ettei tarvi tota näppäilykättä sen enempää miettiä. Nopeeta näppäily on kuitenkin aika helppoa. Vaikeempaan on, että se toinen käsi pysyy mukana.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
jappo121
01.09.2011 09:36:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olex_tur: Onko jotain tiettyä syytä miksi järjestys on 4-3-2 vai onko se vain luontevampaa useimmille.
 
Koska jos lähden komppaamaan kahdella sormella jotain niin aina aloitan etusormella(2), jotenka aivan hyvinhän sen voi periaatteessa treenata 2-3-4, ja onhan se myös osa 4-3-(2-3-4) mallia jossa järjestys on valtaosiltaan myös tuo 2-3-4

 
Ei ole mitään syytä. Voi alottaa millä sormella tahansa. (Vaimokin oli tätä mieltä.)
 
Sitäpaitsi, vanha maailmankuulu koukkusormi James Jamerson ei kuulemma käyttänytkään muuta kuin etusormea, ja silti sai nimensä "aikakirjoihin" yhtenä bassolegendoista. Hän ei tosin soittanutkaan Cannibal Corpsessa... ;)
 
Asiahan ei minulle kuulu, mutta minä vaan kysyn. -Pätkä-
Windreaper
01.09.2011 09:41:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Ei ole mitään syytä. Voi alottaa millä sormella tahansa. (Vaimokin oli tätä mieltä.)
 
Kyllä, ensin kannattaa aloittaa yhdellä, myöhemmin voi ottaa mukaan toisen tai tarvittaessa kolmannenkin sormen.
 
Aloittaa voi millä sormella vaan. 4-3-2 tarkoittaa lähinnä sitä että näppäilyjärjestys on yleensä nimettömästä vasemmalle, koska liike on useimmille luonnollisempi (etusormesta nimettömään on ainakin allekirjoittaneelle vaikeampi, vaikka olen soittanut paljon myös kiippareita).
 
-JHS-
01.09.2011 09:54:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoplaa...
 
Itse soitan.. tai noh.. harjoittelen 4-3-2
 
Porraa "Kivinen ja pitkä tie"
 
http://www.rockway.fi/ilmaiset-oppi … nnit/Kolmen-sormen-tekniikka-osa-1/
 
Ja tuohon synkka treeniä kolmella
 
http://www.rockway.fi/ilmaiset-oppitunnit/Synkronaatiotreenia/
 
Muutaman kuukauden tehny noita melkein päivittäin ja nyt alkaa näkymään ;)
 
Niin ja metronomi aina mukana.
 
Miikss
01.09.2011 12:08:20 (muokattu 01.09.2011 12:11:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tuli ihan luonnostaan tämä 4-3-2 -järjestys sormilla soitettaessa. Perustekniikka ei ole edes vaikea harjoitella. Itse olin soittanut bassoa noin vuoden, jonka jälkeen alkoi tuntua että vois opetella kolmen sormen tekniikan. Yllätyin aikalailla kun soitto kolmella sormella tuntui luonnolliselta ja helpolta heti ekalla yrityksellä. Toki mitkään nopeammat jutut ei irronneet kovinkaan helposti alkuvaiheessa, mutta kyllä se tekniikka kehittyy kun soittaa vaan.
 
Aloittaa vaan ihan helppoja ja tuttuja kappaleita soittamaan kolmella sormella alkuvaiheessa, eikä edes yritä vetää mitään CC:n biisejä ekana, niin kyllä se siitä lähtee. Metronomin toki voi ottaa avuksi jos sille tuntuu. Kannattaa myös "kylmäharjoitella" sormien liikuttelua vaikkapa pöydän pintaan, auton rattiin tai mihin tahansa :P Ainakin itsellä tuo auttoi tekniikan harjoittelussa ja tahdin pitämisessä sekä vahvistaa myös sormia.
 
Edit: Lisävinkkinä vielä; Kannattaa myös videoida omaa soittoa tai katsella sitä peilin kautta eri kulmista (siis nimenomaan "plektrakäden" toimintaa). Auttaa kummasti huomaamaan tekniikan virheitä.
 
crestfall
02.09.2011 23:39:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä jostain syystä on alusta asti tuntunut luontevammalta tuo 4-3-2 laukkakompeissa ja muussa naputtelussa, vaikka pöytää napsutankin etusormella alkaen. Kaiken logiikan mukaan myös kolmisormitekniikan pitäisi lähteä etusormesta, mutta kun ei, niin ei.
 
Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä. http://www.ecwdoom.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «