Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton modaaminen
1
Ramenia
26.08.2011 11:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen laittamassa stratoon kiinni tallamikiksi sinkku-koon humpparia. Lisäksi on tarkoituksena ottaa keskimikki pois käytöstä(kyseessä siis SSS-strato), jolloin keskiasennosta tulee killswitch. Humppariksi on tulossa Dimarzion Super Distortion S. Olen ajatellut 5-tie-mikkivalitsimen asennoiksi 1. kaulamikki, 2. (ehkä) kaulamikki+puolitettu humppari, 3. tyhjä 4. puolitettu humppari ja 5. humppari. Lisäksi otan middle-tonen pois killswitchin tieltä ja neck-tonesta otan kapasitaattorin pois ja teen siitä kaula-mikin volan, kun en juurikaan käytä tonea. Master volasta teen tallamikin volan.
Kysymys kuuluu, miten johdottaa nämä? Voisiko joku tietävä piirtämään kaavion, jolla tuon saisi tehtyä? Olen koittanut netistä etsiä kaavioita, mutta sen verran erikoinen setuppi tämä, ettei löydy enkä ole saanut kitaraa juurikaan modaamattomana kasattua yhtä kaaviota, kun eri kaavioissa ristiriitoja.
Olisiko vain parempi jättää nuo puolitukset tekemättä ja hoidella mikkien vaihtelu noilla vola-potikoilla pyörittelemällä?
Ammattilaiselle viemiseen ei rahat riitä, joten sitä turha ehdotella.
 
?_? Däh?
LaMotta
26.08.2011 12:04:53 (muokattu 26.08.2011 12:06:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko helpointa toteuttaa 3-as mikkiswitchillä ja humpparin push/pull-(tone)pot.metrilla?
 
"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun. "Errare humanum est."
Kumiankka
26.08.2011 21:05:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon jo vanha kalkkis kääpä eikä oikei ole tietoa ja kokemusta tosta kill switch jutusta. Tuli vaan mieleen että ehkä hiukka epäergonominen voi olla tuo mikinvalintakytkin siihen tarkoitukseen, ite laittaisin herkän ehkä jopa mikrokytkimen, ja mikkikytkimet vois olla erikseen niin saa kill switchata millä kombinaatiolla tahansa
 
oiva tumpeloinen
28.08.2011 09:24:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita johonkin kuva, minkälainen mikkikytkin sulla on. Näkee, montako pinniä siinä on, ja voi piirtää sulle johtojen paikat. Kaikista kevyimmissä kytkimissä tuo mainitsemasi kytkentä ei välttämättä onnistu.
 
Volapotikoista piti kanssa sanomani, että todennäköisesti sulla on tällä hetkellä sielä logaritminen potikka volana ja lineaarinen tonena. Ne toimii vähän eri tavalla.
Ramenia
28.08.2011 13:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin kuvat nettiin.
Johdottamaton:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/90685.jpg
 
Ja nyt, kun kokeilin itse, niin tälläinen on tällä hetkellä:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/90684.jpg
 
Puolitushomma ei enää ole aivan niin ajankohtainen, sillä laitoin tuon Dimarzion sivuilta löytyvän Double Sound-modin 6-pinnisellä on-on-vivulla. Toimii.
Killswitchiä en kolvannut kiinni, kun kävi hankalaksi johtuen huonosta kolvista(leveä kärki+vain 30W...ei saa kaikkein tarkinta työtä tehtyä ja tina sulaa parin minuutin lämmityksellä, hyvällä tuurilla). Jostain syystä tulee kaameeta hurinaa, jos koskee sormilla kieliin. Syynäkö sitten huono talla-maadoitus-juotos?
Tone todellakin rupesi toimimaan hyvin vola-potikkana, laitettuna keskimikkiä säätämään(killswitch, sekä Bucketheadaamiseen että kitaran hiljentämiseksi, kun ei soita :D) 5-tie-kytkimeen. Keskimikin laitoin, kun en saanut sen paikkaa putsattua, jolloin syntyi hurinoita.
Jostain syystä volume, jonka laitoin tallamikkiä säätämään 5-tie-kytkimeen, ei toimi. Sen ylin pin on kiinni 5-tie-kytkimessä, toisin kuin kuvassa.
 
?_? Däh?
Ramenia
28.08.2011 18:47:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm...Olen nyt koittanut saada hurinaa katoamaan ja vähentänyt osat kombinaatioon mikki-dual sound-kytkin-vola-output. Mikistä lähtee sen 5 piuhaa, joista musta lähtee kytkimen pin 1 ja jatkaa siitä pin 5. Valkoinen menee kytkimen pin 2. Punainen menee pin 3 ja jatkaa siitä vola-potikan pin 1. Vihreä menee kytkimen pin 6 ja jatkaa siitä vola-potikan päälle maahan. Kuoreton menee vola-potikan päälle maahan. Vola-potikasta lähtee pin 2:sta kuuma jakkiin. Vola-potikan pin 3 on kiinni sen päälle maahan. Vola-potikan päälle tulee myös tallan maadoituspiuha. Vola-potikan päältä lähtee maadoituspiuha jakin runko-piniin.
 
Keksiikö joku, miksi tuo tuppaa hurisemaan, erityisesti kieliin koskiessa? Juotokset olen jo katsonut kertaalleen eikä niissä pitäisi olla ongelmaa. Voiko ongelma piillä siinä, että maadoituspisteet vola-potikan päällä on erikseen?
 
?_? Däh?
jaakkor
29.08.2011 07:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

. Voiko ongelma piillä siinä, että maadoituspisteet vola-potikan päällä on erikseen?
 
En ole elektroniikka asiantuntia mutta olen ymmärtänyt, että aina parempi jos maadoituspisteitä potikassa olisi vain yksi.
 
MPU
29.08.2011 08:45:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ramenia: Voiko ongelma piillä siinä, että maadoituspisteet vola-potikan päällä on erikseen?
Ei jos ne menevät kaikki siihen kuoreen.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jaakkor
29.08.2011 13:11:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Ei jos ne menevät kaikki siihen kuoreen.
Marko

 
Ainakin tässä uudessa suomalaisessa kitarakirjassa sanotaan, että juottamalla samaanpisteeseen vähennetään häiriöitä
 
MPU
29.08.2011 13:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaakkor: Ainakin tässä uudessa suomalaisessa kitarakirjassa sanotaan, että juottamalla samaanpisteeseen vähennetään häiriöitä
 
No se potikan kuori on kyllä ihan sama piste.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Ramenia
29.08.2011 21:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysin vian. Olin vahingossa juottanut kuuman ja maan väärin päin jakkiin ^^' Nyt kitara toimii, on/off/on-kytkimellä on toteutettu tuo rinnan/killswitch/sarja-kytkin. Hurinatkin katosi tuo vahinkoni korjattuani.
 
?_? Däh?
jaakkor
30.08.2011 06:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ramenia: Löysin vian. Olin vahingossa juottanut kuuman ja maan väärin päin jakkiin ^^' Nyt kitara toimii, on/off/on-kytkimellä on toteutettu tuo rinnan/killswitch/sarja-kytkin. Hurinatkin katosi tuo vahinkoni korjattuani.
 
Kiva kuulla! Hienoa että toimii! Noi on joskus vähän hankalia:)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «