Aihe: Ulkona soitettavalle keikalle minkälainen PA?
1 2 3 4 5 6 7
pitk
27.08.2011 11:33:40

miffe: Oliks sama tapahtuma kuin Pitkällä? =)

EI ollu. Mulle sentään tarjottiin kaksnelosta tiskiä, mutta kun monitorit olis pitäny ajaa siitä, niin mun laskuopin mukaan neljä auxi viiteen ryhmään jättää efekteille (tai oikeestaan efektille, niitä oli tasan yks) miinus yhen.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Locrian
27.08.2011 12:52:15
pitk: EI ollu. Mulle sentään tarjottiin kaksnelosta tiskiä, mutta kun monitorit olis pitäny ajaa siitä, niin mun laskuopin mukaan neljä auxi viiteen ryhmään jättää efekteille (tai oikeestaan efektille, niitä oli tasan yks) miinus yhen.

Pitk.

Mulle annettiin kaikulaitteeksi behringenrin 2-kanavainen mikseri missä oli sisäinen effu prossu... Meitsin mikkisalkun sisältö makso enemmän ku tapahtuman tekniikka...
Niinpä niin...
miffe
27.08.2011 21:15:31
Lennu: No mut Musamies olis ollu soundiin tyytyväinen.

Kävi muuten palloilemassa meidän seurassa Jenkkapirtissä (Vesivehmaa). Tulee mahdollisesti katsomaan keikkaakin.
turkulainen
musamies
28.08.2011 12:08:22 (muokattu 28.08.2011 12:15:57)
miffe: Kävi muuten palloilemassa meidän seurassa Jenkkapirtissä (Vesivehmaa). Tulee mahdollisesti katsomaan keikkaakin.

Ajoviikonloppu - kun illaksi vapauduin omiin hommiin iltapalana oli omasta Hiluxista virrat kadonnut, mäkistartilla pääsin pyörähtämään Jenkkapirtille toteamaan minkälaista tekniikkaa oli paikalla. Sitten menin selvittämään auton sähköongelmaa ja syyksi selvisi, että toinen tupla-akuista vanhuuttaan paskana...

Mutta äänentoistotekniikka oli mitä kiintoisinta ja olisi ollut kiinnostava syvällisemminkin tutustua moderneihein härvilöihin.

Miffen kamoja voisi luonnehtia, että kokoluokka oli järkevä (ei ylisuuri) ja jytkyä kuitenkin riitti tarvittaessa. Varmasti tuollaisilla kamoilla on mukava tehdä hommia! :D

Mulle annettiin kaikulaitteeksi behringenrin 2-kanavainen mikseri missä oli sisäinen effu prossu... Meitsin mikkisalkun sisältö makso enemmän ku tapahtuman tekniikka...

Tasan ei mee onnen lahjat sillä Miffellä oli eilen rosessoria mikserissä vähä enemmänki. Erittäin kiinnostava mikseri. Mäkin ilman muuta haluaisin käyttää jotain tuontapaista jos siihen olisi varaa.

Ehkä saamme jotain valaisua minkälaista oli vetää kun yleisö tuli paikalle?

Noi Jenkalla olleet kamat uskoakseni toimisi täällä Asikkalassa hyvin myös sen kokoisissa ulkoilmavedoissa mitkä täällä on mahdollisia.
miffe
28.08.2011 13:59:56
musamies: Ehkä saamme jotain valaisua minkälaista oli vetää kun yleisö tuli paikalle?

Aika hankala siitä näkökulmasta, että alakeskiäänialueella tilassa on oma kaikunsa, jonka takia laulu täytyy nostaa suhteettoman pinnalle. Lisäksi pari matalataajuista resonanssia elää omaa elämäänsä. Ei siinä mitään, mutta noinkin lujaa jo stagelta vuotava bändi aiheuttaa sen, että kyseiset taajuudet saa repiä pois PA:sta, mutta silti kumajaa. Kaiken kukkuraksi noiden samojen taajuuksien alikerrannaiset herättivät kyseiset seisovat taajuudet.

Ongelma esiintyi vain täpötäyden tanssilattian aikana. Kun lattialla oli jopa tilaakin tanssia, resonanssit hävisit kuin taikaiskusta. Eli kyseessä on lattian jännityksen, sekä samalla resonanssitaajuuden, muutos kuorman vaihtuessa.

Kyseinen kämppähän on laho. Räystäiden alta paistaa seinistä päivä läpi useammassakin kohtaa, vesiputket vuotavat (ja sitä tulee myös yleisön niskaan parista kohtaa) ja katosta satoi kaarnahileitä (tästä tuli viestiä myös soittajilta).

Tuonne, jos jonnekin, toivoisi kiinteää (ripustettua) järjestelmää, joka olisi hyvin toteutettuna puhdasta asiakaspalvelua.
turkulainen
musamies
28.08.2011 16:58:37 (muokattu 28.08.2011 17:05:51)
Rakennus ollee nimensä mukaan suunniteltu vastaamaan Jenkan ja hanurimusan aikakauden tarpeita, mutta on siellä silti raskaammankin tyylin edustajat esiintymässä...

Olen laittanut merkillä, että nykypäivänä myös tanssibändit rupeaa olemaan jytäosastoa. Ehkä tämä osaltaan selittää, ettei vanhemman aikakauden musaan tehdyt rakennukset toimi enää optimaalisesti.

Silti minun mielestä Jenkkapirtti on meidän kunnan esiintymistilavalikoimasta kesäaikaan ihan ok koska muissa tiloissa on kanssa omat puutteensa.

Talvella taas Tallukka on käyttökelpoisempi. Sinne on kuitenkin roudaus ikävää yläsaliin.

Olisi saatu hauska äänitekniikkavertailu kun nyt paikalla oli kahdet erilaiset Aura Audion kamat jos minä olisi kasannut vielä lisäksi perinneosaston putkivahvistinlaulukamat... Ehkä oli jo riittävän monimutkaista kun samalla lavalla oli kaksi tanssibändiä.

Ties vaikka rakennuksen tekninen kunto tuo lähitulevaisuudessa tilan saundiin kunnon vanhanajan patinaa vähän kuin jossain ladossa vetelisi ;-)

Teknisestä kunnosta tuli mieleen, yksi hyvin eriskummallinen musapaikka lähietäisyydeltä oli Teivaan tanssilava. Se on purettu. Minun mielestä näissä vanhoissa ehkä vähän kulahtaneissa paikoissa on myös oma jännä meininkinsä.

katosta satoi kaarnahileitä (tästä tuli viestiä myös soittajilta).

Oli vissii vähä jytkyt subuttimet!
miffe
29.08.2011 01:56:04 (muokattu 29.08.2011 01:57:33)
musamies: Rakennus ollee nimensä mukaan suunniteltu vastaamaan Jenkan ja hanurimusan aikakauden tarpeita

Kylläpä vain, ja tuo osasto kuulostikin hyvältä ilman temppuilua. Meillä on (voinen kai sanoa "oli") aika iso dynamiikka kokonaisvoimakkuudessa sekä taajuusbalanssissa eri musiikinlajien välillä. Tämä koskee sekä lavapäätä, että äänipöydän asetuksia.

Olen laittanut merkillä, että nykypäivänä myös tanssibändit rupeaa olemaan jytäosastoa. Ehkä tämä osaltaan selittää, ettei vanhemman aikakauden musaan tehdyt rakennukset toimi enää optimaalisesti.

Tämä pitää mun havaintojen mukaan täysin paikkansa. Ongelmat liittyvät aina paria poikkeusta lukuunottamatta mataliin taajuuksiin. Tosin joissain perinteisissä muttereissa bassotoisto voi olla huomattavan tasaista kaikkialla (mm. Nuijamiesten lava).

Olisi saatu hauska äänitekniikkavertailu kun nyt paikalla oli kahdet erilaiset Aura Audion kamat jos minä olisi kasannut vielä lisäksi perinneosaston putkivahvistinlaulukamat...

Keskiviikkona Kalliojärvi campingissa bongasin Shure Vocalmasterit (vai mitkälie Shuren pilarit). Käytin kuitenkin omia.

Ties vaikka rakennuksen tekninen kunto tuo lähitulevaisuudessa tilan saundiin kunnon vanhanajan patinaa vähän kuin jossain ladossa vetelisi ;-)

On se kyllä sellainen valtava halli, kun yli 1000 paria mahtuu pyörähtelemään. Naapurivaarassa, Esakalliolla sekä Suukoskella oli vähän samanlainen tunnelma.

Ehkä minä sitten pidin enemmän niistä paikoista, joissa oli ahdas ja suorastaan intiimi tunnelma. Ja tietysti paikan omistajan sekä henkilökunnan kommunikaatio on tärkeää viihtyvyyden kannalta. Tässä kohtaa Kainuu sekä pohjoisemmat paikat veivät voiton etelästä.

Turha vetää hernettä nenään kenenkään. Kyllä ruuhkaisessakin osassa Suomea mukavia ihmisiä on, mutta harvassa ovat ne, joiden kanssa tulee rupateltua. Etelässä tauoilla välteltiin yleisön joukossa kulkemista, kun taas pohjoisessa homma meni täysin nurinpäin.

Se vaan on niin. Ehkä tarttis itte muuttaa muualle täältä, kun paremmin tunnun viihtyvän tanssilavalla mettän keskellä kuin moderneissa viihtymiskeskuksissa ja kaupungin sykkeessä.

Oli vissii vähä jytkyt subuttimet!

Riittävät!
turkulainen
musamies
29.08.2011 11:02:23
miffe: Se vaan on niin. Ehkä tarttis itte muuttaa muualle täältä, kun paremmin tunnun viihtyvän tanssilavalla mettän keskellä kuin moderneissa viihtymiskeskuksissa ja kaupungin sykkeessä.

Täällä vaan ei tapahdu talvella paljoa mitään kivaa ellei itse järjestä. Jenkkapirtin parkkipaikalta voi lähteä talvella hiihtämään. Kaikki ravintolaan viittaava toiminta on talvella tosi alavireistä.

Tuollakin on jotain musaohjelmaa välillä ollut:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ … eli-sen-polttonesteill%C3%A4/696592

Sensijaan vaikkapa Turku tarjoaa kesäsesongin ulkopuolella monia mahdollisuuksia.

Reippainta mitä talvella voi tapahtua musiikin saralla, voi päästä hanurilla tai WLM-urulla vetelemään johonkin pikkujouluun Vesivehmaan seurojen talolle...

Onneksi Lahden kulttuuritarjonta on lähellä.

Noin hienoa PA:ta mitä teikäläinen oli tuonut, ei ole näillä kulmilla nähty miesmuistiin!
Sami_T
31.08.2011 03:09:18 (muokattu 31.08.2011 03:16:00)

Tässä ny jotenkin joku ympyrä sulkeutuu kun jäsenet miffe ja musamies pohtii yhdessä asioita. Ei liity itse keskusteluun mitenkään mutta tulipahan nyt lausuttua.

I'll get my coat....
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
miffe
31.08.2011 04:35:42
Sami_T: Tässä ny jotenkin joku ympyrä sulkeutuu kun jäsenet miffe ja musamies pohtii yhdessä asioita. Ei liity itse keskusteluun mitenkään mutta tulipahan nyt lausuttua.

Aika kauas oltiin muutenkin eksytty itse ketjun aiheesta.

Mut joistain asioista musamiehen kanssa voi olla samaakin mieltä - tosin ei Sound Cityn 100W putkivahvarin ja 60-luvun pilarien riittävyydestä ihan mihin vaan.

Yksi kesä täpötäysiä humppaliitereitä antoi yllättävän paljon uutta perspektiiviä koko touhuun.
turkulainen
musamies
31.08.2011 10:15:00
Nyt me ollaan yhdessä Miffen kanssa todettu humppaliiterityön haasteet.

Voidaan jatkaa keskustelua nimenomaan ulkona soitettavista keikoista! Veikkaan, että tällä viikolla voi sade muodostaa oman haasteensa.

Todennäköisesti joutuu viikonloppuna jotain äänentoistoa rakentamaan ulos.
Mesa/Boogie
31.08.2011 23:54:05
Sami_T: Tässä ny jotenkin joku ympyrä sulkeutuu kun jäsenet miffe ja musamies pohtii yhdessä asioita. Ei liity itse keskusteluun mitenkään mutta tulipahan nyt lausuttua.

I'll get my coat....

Paikan päällä ne vasta pohtikin... Ei miffe meinannu ehtiä edes tiskiä kasata ku asiaa oli niin paljon. :)
musamies
04.09.2011 00:04:11
Juu nyt tuli tosiaan lauantaina oltua tekemisissä ulkokeikan äänentoiston kanssa - vapaamuotoinen urheilutapahtuma Kalkkisissa, jossa muuta ohjelmaa urheilun lisäksi.

7 henkiselle bändille oli varattu vain pieni teltta joskin se tarjosi kohtuullisen hyvin sateensuojaa. Bändi oli kerinnyt omatoimisesti laittaa laitteensa valmiiksi, tilaa oli niin vähän, etten ottanut WLM-Trip urkua laatikostaan käyttöön. Sen päälle normaalisti laitan myös mikserin. Nyt en kuitenkaan miksannut.

Tällä kertaa minun tekemiseksi riitti pääasiassa valvoa ettei laitteet kastu kohtuuttomasti. Jotain eq korjauksia tein ja säädin kaikua sopivammalle tasolle.
Maahan sijoitettu pieni FBT monitori oli eniten kastumavaarassa koska teltan päällä kasaantui vettä. Siitäkin selvittiin.

Kuulutukset oli järjestetty perinteisin ulkokäyttöön tarkoitetuin säänkestävin kuulutustorvin. Niille oli kokonaan oma vastuuhenkilönsä mikä oli hyvä asia.

Melu ei minun näkökulmasta ollut korvia huumaava koska olin pikkuteltan ulkopuolella. Suojautuminen silti aktiivikuulosuojaimin oli paikallaan koska lähietäisyydellä käytettiin starttipistoolia ja oli kuulutustorvia.

Tällä kertaa haastavinta oli sade ja pieni suojainen esiintymistila. Seuraavalla kerralla kuulemma pitää varautua kansanedustajan puheen vahvistamiseen, hehee ei voi tietää olisiko parempi vahvistus puheen sisällön takia tietokoneen kaiuttimet vai joku oikein järeä ja kauas kantava ratkaisu ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)