Aihe: jazzmaster vs jaguar?Entä japsiversiot?
1 2 3
elsewhere
24.08.2011 15:40:30 (muokattu 24.08.2011 15:42:53)
Mulla on hakusessa toiseksi kitaraksi joko Fenderin Blacktop Jaguari tahi Jazzmasteri. Soitan tällä hetkellä Tokai AST-50gsr -stratoa, joka on juuri oikeanlainen kitara minulle. En pääse tällä hetkellä minnekään testaamaan Jaguarin tai Jazzmasterin Blacktopia, mutta jälkimmäisestä mulle on heitetty torilla tarjous. Hakuammuntakysymys seuraa siis näin: onko todennäköisempää että diggaan jommasta kummasta enemmän, jos arvioidaan siltä pohjalta että strato istuu minulle täydellisestä käteen?

Jaguarissa on lyhyempi skaala kuin Jazzmasterissa joten tuntuma on ainakin erilainen. Lisäksi jos kaipaat vibratallaa, niin blacktop-jaguarissahan sellaista ei ole. Lähemmäksi stratoasi pääset siis ehdottomasti Jazzmasterilla, ja onhan se noista kahdesta muutenkin se soitin, joka muistuttaa esikuvaansa enemmän. Jaguarissa on alkuperäistä kissapetoa lähinnä rungon muoto ja lyhyt skaala. Kaulaprofiileihin sun muihin en valitettavasti osaa ottaa kantaa, mutta jos se ei istu käteen, niin torilla noista tuntuu pääsevän eroon aika helposti.

Itse testailin kaupassa tuollaista blacktop jazzmasteria ja ihan pätevältä soittopeliltä se vaikutti, tosin tuntuma ja yleisfiilis olivat aika erilaiset kuin mun japanilaisessa '62-reissuessa.
~ Love broke out and I forgot it's war.
d-e
26.08.2011 09:14:23
Jättäisin ite noi blacktopit rauhaan.Niistä on poistettu suuri osa niistä ominaisuuksista mitkä tekee ao. kitaroista muista erottuvia instrumenttejä.Tokai-straton kaveriksi hankkisin Tokai-telen,jos oikeesti tarvii vaihtelua.Tai Classic Vibe-telen.Jaguar tai Jazzmaster kannattaa hankkia siinä ainoassa ja oikeassa alkuperäisessä muodossaan.CIJ/MIJ -versioita saa ebaystä ihan kohtuullisella rahalla.
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
professori
26.08.2011 11:28:03 (muokattu 26.08.2011 11:30:59)
Jättäisin ite noi blacktopit rauhaan.Niistä on poistettu suuri osa niistä ominaisuuksista mitkä tekee ao. kitaroista muista erottuvia instrumenttejä.Tokai-straton kaveriksi hankkisin Tokai-telen,jos oikeesti tarvii vaihtelua.Tai Classic Vibe-telen.Jaguar tai Jazzmaster kannattaa hankkia siinä ainoassa ja oikeassa alkuperäisessä muodossaan.CIJ/MIJ -versioita saa ebaystä ihan kohtuullisella rahalla.

En oikein osaa ottaa kantaa Blacktopien autenttisuuteen, kun en suoraan sanoen tunne Jazzmastereita kauhean hyvin. Hakusessa on vaan kakkoskitara, jossa olisi humbuckerit (tiedän, että Jazzmasterin kaulamikki on singlecoil, mutta siinä on paksuhko soundi) ja joka olisi tatsiltaan straton kaltainen, mutta ei kuitenkaan strato. Lisäksi Blacktopithan on kai tehty vähän rockimpaan menoon, mikä istuu mulle - Big Muff on kovassa käytössä ja veikkaan, että soundais Blacktop Jazzmasterin kanssa varsin mehukkaalta. Lisäksi Blacktopit näyttää helvetin siistiltä.

Tokailta oon testannu ATE-50 -kitaraa, jonka ostamisen missasin, meni ensimmäiseksi tarjonneelle. Se oli ihan jees, mutta mikitys ei ollut hakemani ja kaula siinä oli vähän turhan paksu. Ei sillä, olisi sekin kelvannut. Jos jostain kävelisi Blacktop Tele vastaan, niin sekin kiinnostaisi.
"You better call Kenny Loggins, 'cause you're in the danger zone... from Top Gun." - Sterling Archer
d-e
26.08.2011 12:53:02
Jazzmastereissa ja Jaguareissa on singlecoilit alkujaan.Niissä on myös vähän enemmän elektroniikkaa,eli käytännössä katkaisijan takana omat säädöt kahdelle erilaiselle saundimaailmalle.Tämä normaalien mikkivalitsimien ja vola/tone-säätöjen lisäksi.Blacktopeista tämä monipuolisuus puuttuu.Humppariteleksi joku custom-Tele,on kuitenkin käytännöllisempi kuin Jag/JM:t,joissa on muutamia jänniä ominaisuuksia joita jotkut kutsuvat jopa vioiksi.Esim.: http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0327502506
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
jkourula
26.08.2011 13:21:07 (muokattu 26.08.2011 13:23:20)
d-e: Jazzmastereissa ja Jaguareissa on singlecoilit alkujaan.Niissä on myös vähän enemmän elektroniikkaa,eli käytännössä katkaisijan takana omat säädöt kahdelle erilaiselle saundimaailmalle.Tämä normaalien mikkivalitsimien ja vola/tone-säätöjen lisäksi.Blacktopeista tämä monipuolisuus puuttuu.Humppariteleksi joku custom-Tele,on kuitenkin käytännöllisempi kuin Jag/JM:t,joissa on muutamia jänniä ominaisuuksia joita jotkut kutsuvat jopa vioiksi.Esim.: http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0327502506

Näinhän se on, mutta toisaalta ainakin jazzmasterin mikit on aika uniikit saundiltaan. Itselle ne sopii loistavasti, tykkään melkein enemmän kuin P-90:sistä, jotka olivat ennen suosikkini. Jännästi tuo kaulamikki muuttuu tonen säädöllä kirkkaasta stratomaisesta kaulamikistä tummempaan telen saundiin päin.

Itse hommasin Squierin Vintage Modified Jazzmasterin juurikin mikkien takia ja plussana siinä on se, että kytkentä on yksinkertaisempi ja talla kiinteä (vaikkakin on houkuttanut asentaa bigsby).

Uskon kyllä, että blacktop (ihan kumpi vaan) voisi toimia ihan hyvin kakkoskitarana, jos se vaan sopii käteen ja korvaan.
Numbie
26.08.2011 13:54:02

Ite omistan Classic Player Jazzmasterin, joka on myös tuollainen modernisoitu versio aiheesta. Eihän tuolla taida soundillisesti perinteisen JM:n kanssa juuri olla tekemistä, mutta tommosena all-around rokkikitarana tosi hyvä peli. Spekseiltähän noi blacktopit taitaa olla aika samanhenkisiä. Ton Blacktopista puuttuvan rhytm circuitin perään ei välttämättä kannata haikailla, aika iso todennäköisyys ettei sille löydy mitään järkevää käyttöä suurimmassa osassa musaa.
elsewhere
26.08.2011 14:56:12
Jep, se erillinen tone/vola-kytkentä on hyödyllisyydeltään vähän kyseenalainen. Itse olen käyttänyt sitä lähinnä erilliseen paksuun soolosoundiin muffin kanssa ja raa'asti killswitchinä (käytännön pila lähipiirin jazzmaster-fanille: erillinen piiri käyttöön kun omistaja on jossain muualla ja siitä volat nollaan. Takuulla menee hetki ihmetellessä että miksi kitarasta ei tule ääntä).

Soundimaailmansa ja tuntumansa puolesta blacktop on kyllä erilainen kuin '62-reissue, mutta siinä on toisaalta tallella Jazzmasterin paras ominaisuus eli jumalainen vibrakampiratkaisu, ja vieläpä ilman sitä surkeaa alkuperäistallaa.
~ Love broke out and I forgot it's war.
d-e
26.08.2011 18:28:08
Kaikki toi lienee totta,mutta miks "Jazzmaster" kun on olemassa JAZZMASTER (toi ei oo sit huutoa).Mua ihmetyttää Fenderin tarve käyttää perinteistä mallinimeä tekeleessä joka ei vastaa alkuperäistä muuta kuin etäisesti.Mun mielestä Tele on tästä syystä "loogisempi" kaveri Stratolle.BlackTopit on varmasti sinänsä päteviä vermeitä,mutta ei Jazzmastereita.
Numbie
26.08.2011 18:57:09

d-e: Kaikki toi lienee totta,mutta miks "Jazzmaster" kun on olemassa JAZZMASTER (toi ei oo sit huutoa).Mua ihmetyttää Fenderin tarve käyttää perinteistä mallinimeä tekeleessä joka ei vastaa alkuperäistä muuta kuin etäisesti.Mun mielestä Tele on tästä syystä "loogisempi" kaveri Stratolle.BlackTopit on varmasti sinänsä päteviä vermeitä,mutta ei Jazzmastereita.

No jos ei halua niitä JAZZMASTERIN ominaisuuksia (vioksikin haukkuvat), mutta diggaa vaikka siitä vibrasta ja bodyn muodosta? Tekeehän Fender Stratoa ja Teleäkin floikalla, aktiivimikeillä ja ties millä muutoksilla, miksi se Jazzmaster on just se pyhä lehmä mihin ei sais kajota?
mikedik
26.08.2011 18:58:48
itsellä on jazzmaster, kelpo peli. Etumikissä hieno twängi. Erittäin hienon kuuloinen. Ei vain oikeen minun käteen istuva. Multa saa halvalla blacktopin jos haluaa!
madclass
27.08.2011 14:34:45
Kaikki toi lienee totta,mutta miks "Jazzmaster" kun on olemassa JAZZMASTER (toi ei oo sit huutoa).Mua ihmetyttää Fenderin tarve käyttää perinteistä mallinimeä tekeleessä joka ei vastaa alkuperäistä muuta kuin etäisesti.

Jotenkin mulle on jäänyt sellainen mielikuva, että classic playerin sisältämät muutokset, kuten talla, ovat sellaisia, joita niihin "aitoihin" jazzmastereihin on aika paljon tehty jälkikäteen. Siis ainakin tallan suhteen näin, mutta esim.mikeistä en uskalla sanoa sen enempää... Ymmärtääkseni jazzmasterit ovat aika modattuja kitaroita.
Numbie
27.08.2011 14:49:37

madclass: Jotenkin mulle on jäänyt sellainen mielikuva, että classic playerin sisältämät muutokset, kuten talla, ovat sellaisia, joita niihin "aitoihin" jazzmastereihin on aika paljon tehty jälkikäteen. Siis ainakin tallan suhteen näin, mutta esim.mikeistä en uskalla sanoa sen enempää... Ymmärtääkseni jazzmasterit ovat aika modattuja kitaroita.

Mikit ovat huomattavasti kuumemmat kuin reissue/vintagemalleissa. Myös kielten kulmaa tallaan nähden on jyrkennetty, ja radius on modernimpi 9,5".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)