Johann Onn 22.08.2011 23:01:29 | |
---|
Itse käytän toisinaan itselleni, haasteena "ota 5:n tai 6:n nuotin astikko, käytä vaan sitä ja katso, mitä saat irti" tapaa. Silloin kun ei voi käyttää välttämättä "tämä juttu toimii aina, joten..." ratkaisuja, vaan on pakko keksiä tilalle, jotain muuta / itselle uutta. Itsensä haastaminen - edes toisinaan - ei ole pahasta, päinvastoin. Jos siis multa kysytään. |
Tonski 22.08.2011 23:22:47 | |
---|
Onko olemassa asteikkoa/moodia, jossa terssipinoksi tulis "m#5"-sointu? Mitään? |
baron 22.08.2011 23:30:57 | |
---|
Tonski: Onko olemassa asteikkoa/moodia, jossa terssipinoksi tulis "m#5"-sointu? Mitään? 1. Periaatteessa tuota sointua ei ole olemassa kun se on duurisoinnun terssikäännös ja kuulostaa duurilta. 2. Kuiteskin etsimättä tulee mieleen Hirajoshi pentatoninen asteikko. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 22.08.2011 23:44:21 | |
---|
baron: 1. Periaatteessa tuota sointua ei ole olemassa kun se on duurisoinnun terssikäännös ja kuulostaa duurilta. 2. Kuiteskin etsimättä tulee mieleen Hirajoshi pentatoninen asteikko. Jep, siksi laitoinkin sen lainausmerkkeihin. Kiitos tosta asteikosta kuitenkin! Ei varmaan löydy mistään harm. duurin, harm.mollin tai melomollin moodeista? |
Swan 22.08.2011 23:46:35 | |
---|
Tonski: Jep, siksi laitoinkin sen lainausmerkkeihin. Kiitos tosta asteikosta kuitenkin! Ei varmaan löydy mistään harm. duurin, harm.mollin tai melomollin moodeista? Luonnollinen molli, mutta ilman nelosta ja seiskaa. Eli 1 2 b3 5 b6. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. |
Swan: Luonnollinen molli, mutta ilman nelosta ja seiskaa. Eli 1 2 b3 5 b6. Terssipinoksi tulee 1 b3 ja 5. E: No joo, onhan b6, 1 ja b3:kin terssipino, mutta duuriltahan se vaikuttaa useimmiten. Sain kyllä korvaan ajatuksen tuosta m#5:stä soittamalla matalan A -urkupisteen päälle vuoroin C-E ja C-F. Niin kuulostihan se siltä, että Am:n kvintti vaihtelee normin ja ylinousevan väliä, eikä siltä, että Am ja F-duuri vuorottelee. |
Rocco_Longfella 05.09.2011 14:34:53 (muokattu 05.09.2011 14:40:06) | |
---|
Vaihdettu bassosävel on jäänyt vähän epäselväksi. Oikea termikin taitaa olla hukassa, mutta siis nämä X/Y soinnut. Mitä siihen bassoksi sitten yleensä vaihdetaan? Joku skaalan sävelistä ilmeisesti, mutta mitäs yleisesti? Mikä funktio? Värittäminen ja vähän kävelevämpi bassolinja? Ainakin olen huomannut, että basson pysyessä paikoillaan muiden siirtyessä saa ihan hienon kuuloisia juttuja aikaan. Miksei toisinkin päin. Eikö kvintin tai terssin pudottamisella soinnusta saada vain käännös? Entä jos kyseessä on vaikka seiska? Miksei se ole silloin seiskasoinnun käännös, vaan vaikka Em/D. Vai onko näin? Kaivataan teoriaa, käytännön oppeja, hyviä esimerkkejä, mitä vain. (edit) No löytyihän se toonikasta. Näköjään onkin juuri käännöksiä, joita noin merkitään. Olen aina luullut, että ne voi jättää merkkaamatta. Mutta mitäs jos bassoksi tosiaan laittaa jotain ihan muuta, kuin soinnun perusäänen? Saako niin edes tehdä? Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
baron 05.09.2011 16:25:24 (muokattu 05.09.2011 16:26:17) | |
---|
Rocco_Longfella: Vaihdettu bassosävel on jäänyt vähän epäselväksi. Oikea termikin taitaa olla hukassa, mutta siis nämä X/Y soinnut. . Olen aina luullut, että ne voi jättää merkkaamatta. Mutta mitäs jos bassoksi tosiaan laittaa jotain ihan muuta, kuin soinnun perusäänen? Saako niin edes tehdä? Englanniksi soinnun nimi on slash chord, suomeksi olen kuullut nimitettävän kauttasoinnuksi. Sillä voidaan ilmaista soinnun käännös mutta myös se että bassosävelenä on sointuun kuulumaton sävel, sekin täysin sallittua. Kauttasointuja usein käytetään kun halutaan tietynlainen bassokulku. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Rocco_Longfella 05.09.2011 17:10:20 | |
---|
baron:myös se että bassosävelenä on sointuun kuulumaton sävel, sekin täysin sallittua. Kauttasointuja usein käytetään kun halutaan tietynlainen bassokulku. Jea, kiitoksia. Kokeilemalla varmaan selviää parhaiten ja onhan näin basistina hyvä tietää vähän teoriaa ilmiön takaa, että voi sitten selitellä virheitään. :) Paras neuvo löytynee allekirjoitusestasi. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
baron 05.09.2011 17:28:16 | |
---|
Rocco_Longfella: Jea, kiitoksia. Kokeilemalla varmaan selviää parhaiten ja onhan näin basistina hyvä tietää vähän teoriaa ilmiön takaa, että voi sitten selitellä virheitään. :) Paras neuvo löytynee allekirjoitusestasi. Ainaskin bändisoitossa useimmiten riittää että vain basisti noteeraa sen kauttasoinnun basson, muut voi soittaa sen soinnun miten haluavat. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
KMT 11.09.2011 00:59:01 | |
---|
Vanhassa holvikirkossahan menee jotenkin D A/C# Bm F#m/A G D/F# Em tms Asteikkoinen tiputus Yksi esimerkki taas urkupisteestä on Procol Harumin Homburg C D/C F/C C Itse basistina koitan ymmärtää ensin mitä sillä haetaan, onko se tarkoitus soida koko sointukulun ajan vai ei. Esim walking bass-linjoilla menevissä biiseissä täytyy olla tarkkana mitä noissa kohdissa soittaa, siten että se kuulostaa hyvältä. |
Rocco_Longfella 19.09.2011 22:44:44 | |
---|
Kiitokset kummallekkin. Alkaa aukeamaan tämäkin maailma. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
cr4b 28.11.2011 21:10:14 (muokattu 28.11.2011 21:13:22) | |
---|
Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta menköön: Hevissä usein soitetaan kokonaisten sointujen sijaan esim. pelkkiä kvintti-intervalleja. Jos sen sijaan soitetaan esim. m6 -intervalli, mistä voidaan päätellä, että se ei ole käännetty M3? Eli jos mulla on biisissä sointu, jossa kitaralla soitetaan nuotit E ja C, laitanko bassolle E:n vai C:n? Vai voinko tehdä kummin vain? If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
Aalimupina 28.11.2011 22:46:00 (muokattu 28.11.2011 22:47:05) | |
---|
cr4b: Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta menköön: Hevissä usein soitetaan kokonaisten sointujen sijaan esim. pelkkiä kvintti-intervalleja. Jos sen sijaan soitetaan esim. m6 -intervalli, mistä voidaan päätellä, että se ei ole käännetty M3? Eli jos mulla on biisissä sointu, jossa kitaralla soitetaan nuotit E ja C, laitanko bassolle E:n vai C:n? Vai voinko tehdä kummin vain? Eikös tällaisessa hyvä ohjenuora ole, että tee niin kuin lystäät. Kunhan se kuulostaa hyvältä. Riippunee asiayhteydestä kumpi o pareve. Tuohon voi vaikka pistää passosäveleksi A:nkin. Siltikin pysytään kolmisointujen maailmassa. Tai no voihan sinne bassoon pistää ihan minkä vaan sävelen kunhan sen omasta mielestä kuulostaa hyvältä. |
baron 28.11.2011 22:48:18 | |
---|
cr4b: Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta menköön: Hevissä usein soitetaan kokonaisten sointujen sijaan esim. pelkkiä kvintti-intervalleja. Jos sen sijaan soitetaan esim. m6 -intervalli, mistä voidaan päätellä, että se ei ole käännetty M3? Eli jos mulla on biisissä sointu, jossa kitaralla soitetaan nuotit E ja C, laitanko bassolle E:n vai C:n? Vai voinko tehdä kummin vain? E - C on #5 tai b6. Täysin mahdollinen mutta useimmiten kuiteskin C/E eli seiftimpi ratkaisu on pitää sitä C-pohjaisena sointuna. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 28.11.2011 23:11:53 | |
---|
E-C -intervalli on b6. E-B# (tai E-H#) -intervalli on #5. |
Aalimupina 28.11.2011 23:17:19 | |
---|
Janus: E-C -intervalli on b6. E-B# (tai E-H#) -intervalli on #5. Teoriassa kyllä. Mutta jos ajatellaan, että kitaristi ottaa äänet E ja C tiettynä otteena, niin se C voi myös hyvinkin olla H# ;D |
baron 29.11.2011 00:26:11 (muokattu 29.11.2011 00:26:45) | |
---|
Janus: E-C -intervalli on b6. E-B# (tai E-H#) -intervalli on #5. Sorry mun fiba. Mä oon pyrkinyt välttelemään tuota His-duuria kun mun prima vista ei toimi oikein hyvin lapuissa joissa on 12 ristiä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 29.11.2011 01:58:56 | |
---|
baron: Sorry mun fiba. Mä oon pyrkinyt välttelemään tuota His-duuria kun mun prima vista ei toimi oikein hyvin lapuissa joissa on 12 ristiä. Mä törmään tohon säveleen/intervalliin useimmin cis-mollibiiseissä... aalimupina: ... Yes. You are very clever. |
cr4b 30.11.2011 18:54:06 | |
---|
Thänks vastauksista :) If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |