Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kiva gate+kompura
1 2
aimotuska
22.08.2011 11:27:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonni. Viikonloppuna tuli todettua taas, kuinka halvalla saa räkkiin kivoja vilkkuvaloja, joilla ei sitten välttämättä tee yhtään mitään. Kyllähän mä sen jo tiesin alusta lähtien, ettei tolla Behringerin XR4400 gate-virityksellä tee juuri mitään, mutta nyt asia hyppäsi jotenkin totaalisesti silmille kun sitä kolmen ukon voimasta veivattiin, eikä se vaan toiminu halutulla tavalla.
 
Mulla on räkissä myös 4kpl DBX 266:sia jotka on myöskin jääneet mulla vähälle käytölle, koska ne tekee kaikesta vaan semmosta kummallista suttua. Pelkälle gatelle on niin vähän tarvetta, etten viittis semmoseen kovin kauheasti tuhrata, eli siinä sais kuitenkin olla kyljessä se kompura, jolla sais samalla noita 266:sia siirrettyä vähemmän tärkeisiin tehtäviin ja poistoon.
 
DBX 1074 periaatteessa ois vielä hinnan puolesta OK pelkkänä quad gatena, mutta se kuulemma toimii yhtä huonosti ko tuo behringer, joten sen oon sitten sivuuttanu suosiolla. Mielessä on lähinnä pyöriny Drawmer DL 241 jota on kovasti kehuttu ainakin kompuran osalta. Meneehän siinä hintakin jo ihan toisiin sfääreihin. Mutta mites sen gate-osaston toimivuus erityisesti rumpujen kanssa? Sillon harvoin kun sitä gatea tartten niin tomeihin/basariin se tahtoo mennä. Eli painotus runpuosastolle gaten osalta plus kiva yleiskompura.
 
Entäs DBX 1066 tai Aphex 240? Onko muita ehdotelmia siinä 500e per 2 kanavaa osastolla? Quad kompuroissa ei taida gatelle jäädä enää tilaa..?
 
Ite oot ruma.
Lapinharju
22.08.2011 14:37:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mekös perjantai-iltana tavattiin Oulussa?
 
Kyllähän toi gate+comp samassa paketissa on yleensä jonkinnäköinen kompromissi. DL241 on ainakin kompurana todella toimiva. Siitä on pari vuotta kun viimeksi tuli vastaan mutta en ainakaan muista että gaten kanssa olis ongelmia ollut. BSS:n DPR-944 on ollut toimiva rumpujutuissa, mutta sitä ei enää valmisteta joten pitäisi käytettynä metsästää. Drawmerilla on DSL 424 (2x gate+ 2x comp) mutta sen toimivuudesta mulla ei ole tietoa. DS404 on hyvä 4-kanavainen gate. Onhan noita muitakin vaihtoehtoja.
 
Tuppaa näissäkin menemään niin että markalla saa markan laitteen...
 
hannuuki
22.08.2011 16:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klarkin SquareOne Dynamicsia oon päässyt pari kertaa koittamaan ja se tuntuu käyttökelpoiselta koneelta pienen totuttelun jälkeen, varsinkin kun sitä suhteuttaa pyydettyyn hintaan. Tekee sen mitä siltä pyytää muuttamatta soundia.
Tuohan on kasikanavainen kompura tai gate, jolloin comp+gate vie kaksi kanavaa.
 
aimotuska
22.08.2011 16:41:29 (muokattu 22.08.2011 16:47:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapinharju: Mekös perjantai-iltana tavattiin Oulussa?
 
Näinhän siinä pääsi käymään... :)
 
Kyllähän toi gate+comp samassa paketissa on yleensä jonkinnäköinen kompromissi. DL241 on ainakin kompurana todella toimiva. Siitä on pari vuotta kun viimeksi tuli vastaan mutta en ainakaan muista että gaten kanssa olis ongelmia ollut. BSS:n DPR-944 on ollut toimiva rumpujutuissa, mutta sitä ei enää valmisteta joten pitäisi käytettynä metsästää. Drawmerilla on DSL 424 (2x gate+ 2x comp) mutta sen toimivuudesta mulla ei ole tietoa. DS404 on hyvä 4-kanavainen gate. Onhan noita muitakin vaihtoehtoja.
 
Juu, tuo DS404 oli just mielessä kun asiasta poristiin, mutta se siinä just kaihertaa, että tonni semmoseen vehkeeseen mitä käyttää ehkä kerran vuodessa... Meillä kun on ne Rolandin sähköpannut siellä vakiokalustona, eikä niitä enää paljon tartte geittailla. No, tällä perusteella yksi ääni DL 241:n puolesta.
 
Tuppaa näissäkin menemään niin että markalla saa markan laitteen...
 
Näinhän se menee, mutta kuten varmaan arvaat, niin näissä ympyröissä laitteet ei maksa itteään takaisin missään vaiheessa. Siksi ei viittis ihan sitä parasta olla aina laittamassa, mut ei mua oo kiinnostanut kyllä ikinä varsinaisesti sitä kaikkein halvintakaan olla laittamassa (mitä nyt välillä tulee eksperimentoitua :). Eli välimallin kamoilla tässä täytys jotenkin yrittää elellä.
 
Ite oot ruma.
kauppi
22.08.2011 16:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila:
Juu, tuo DS404 oli just mielessä kun asiasta poristiin, mutta se siinä just kaihertaa, että tonni semmoseen vehkeeseen mitä käyttää ehkä kerran vuodessa...

 
Kannattaa pollailla Saksan ebay:tä, siellä näkyy hyväkuntoista käytettyä Drameria välillä halpaan hintaan. DS201 200-300€, DS404 noin 500€.
 
Sami_T
22.08.2011 18:25:10 (muokattu 22.08.2011 18:34:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: DBX 1074 periaatteessa ois vielä hinnan puolesta OK pelkkänä quad gatena, mutta se kuulemma toimii yhtä huonosti ko tuo behringer, joten sen oon sitten sivuuttanu suosiolla.
 
Joo ei oo kovin häävi toi 1074. Kyllä sillä nyt vetää jos on pakko mutta ei se mukavaa ole.
 
Mielessä on lähinnä pyöriny Drawmer DL 241 jota on kovasti kehuttu ainakin kompuran osalta. Meneehän siinä hintakin jo ihan toisiin sfääreihin. Mutta mites sen gate-osaston toimivuus erityisesti rumpujen kanssa? Sillon harvoin kun sitä gatea tartten niin tomeihin/basariin se tahtoo mennä. Eli painotus runpuosastolle gaten osalta plus kiva yleiskompura.
 
Mulla on tota 241:aa niin kyllä sillä jonkun basarin geittaa perusrockhommissa. Mutta sitten jos se rumpalointi ei oo sellaista tasapaksua junttaamista niin sitten ei toimi enää. Eli joko siinä käy niin että virveliniskut välillä avaa sen gaten tai sitten jos kääntää thresholdia tiukemmalle niin hiljaisemmat basariniskut ei riitä avaamaan sitä gatea. Eli ei hyvä. Lisäksi siinä on sen gaten release-aika aika pitkä, korvakuulolla arviolta reippaasti yli 250 ms. Tomeihin ei oo tullu edes mieleen kokeilla tuota vehjettä.
 
Entäs DBX 1066 tai Aphex 240? Onko muita ehdotelmia siinä 500e per 2 kanavaa osastolla? Quad kompuroissa ei taida gatelle jäädä enää tilaa..?
 
1066 on huomattavasti parempi kompura kuin 166 mutta mun nähdäkseni se gate-osasto on sama tai melkein sama kuin 166:ssa.
 
Jos haluaa parhaan gate-kompuran niin se on tosiaan kaks Drawmeria ketjutettuna (DS201 ja DL241) mutta se on tosiaan hieman rivakan hintaista puuhaa.
 
Klark Teknik Square One Dynamicsilla toi homma onnistuu melkein yhtä hyvin ja se ei oo kauheen pahan hintanen vehje (jos laskee hinnan per kanava). Verkkokaupat huutelee siitä vehkeestä jotain ihan mottipäisiä, kannattaa kysyä hinta Hedcomilta. Eli siinä on siis kahdeksan kanavaa jotka voi valita että onko ne kompuroita vai gateja. Oon käyttäny sitä parissa bändissä niin että mulla on ollut ekat neljä kanavaa kahden pareissa (gate-kompura basarille ja virvelille) ja sitten loput neljä kanavaa gatena tomeille. Ja ihan riittävän hyvin toimii. Virittelee ne gatejen taajuussäädöt kerran kunnolla ajan kanssa niin saa todella tarkkaa jälkeä. Tossa Square Onessa on se thresholdin säätö (sekä kompurassa että gatessa) aika tarkkaa puuhaa mutta jos sen kanssa pystyy elämään niin se on ihan ok vehje.
 
En kyllä sitten tiedä kannattaako enää tänä päivänä noita paavoja ostella. Jossain ihan perus-LS9:ssakin saa toimivan taajuussäädettävän gate-kompuran vaikka joka kanavaan eikä maksa mitään.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
aimotuska
23.08.2011 12:42:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Joo ei oo kovin häävi toi 1074. Kyllä sillä nyt vetää jos on pakko mutta ei se mukavaa ole.
 
Jees, näin annoin ittelleni ymmärtää. Eli tilanne ei olennaisesti edes parantuis ton kans kun aattelee että räkissä kuitenkin on jo 8-12 gatea "joilla vetää jos on pakko". :)
 
Mulla on tota 241:aa niin kyllä sillä jonkun basarin geittaa perusrockhommissa. Mutta sitten jos se rumpalointi ei oo sellaista tasapaksua junttaamista niin sitten ei toimi enää. Tomeihin ei oo tullu edes mieleen kokeilla tuota vehjettä.
 
Kiitokset tästä tiedosta! Voin siis noin periaatteessa unohtaa 241:n koska kompuraksi se on mulle turhan arvokas ja gateksi se taas ei täytä tarkoitustaan.
 
1066 on huomattavasti parempi kompura kuin 166 mutta mun nähdäkseni se gate-osasto on sama tai melkein sama kuin 166:ssa.
 
Eli mun gate-tilanne ei parantuis tälläkään _olennaisesti_ nykyisestä 266-rivistöstä (plus se paska behringer). Mut tota 1066:ta vois laittaa ihan vaan korvaamaan ne 266:t ja miettiipi sitten gate-osastolle jotain muuta. Mut nyt joudutaan palaamaan lähtöruutuun, kulkematta vankilan kautta...
 
Jos haluaa parhaan gate-kompuran niin se on tosiaan kaks Drawmeria ketjutettuna (DS201 ja DL241) mutta se on tosiaan hieman rivakan hintaista puuhaa.
 
Juuei, tahtoo mennä osastolle "helmiä sioille".
 
Klark Teknik Square One Dynamicsilla toi homma onnistuu melkein yhtä hyvin ja se ei oo kauheen pahan hintanen vehje (jos laskee hinnan per kanava).
 
No tää ois varmaan noin periaatteessa ihan toimiva vaihtoehto. Mut hinta on tosiaan aika jyrmäkkä ainakin nimeltämainitsemattomassa verkkokaupassa. Toki jos laskee, että laittais pari 1066:ta ja kylkeen vaikka DS404:n niin hinta heilahtaa yli että hopsansaa. Juu-u... tää Klark kyllä vaikuttais kieltämättä hyvältä kandilta.
 
En kyllä sitten tiedä kannattaako enää tänä päivänä noita paavoja ostella. Jossain ihan perus-LS9:ssakin saa toimivan taajuussäädettävän gate-kompuran vaikka joka kanavaan eikä maksa mitään.
 
Tää vaan ei oo mahdollista tällä hetkellä lukuisista syistä riippuen, joihin kuuluu mm. mammonan saatavuus.
 
Ite oot ruma.
Rumpalisti
23.08.2011 20:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin tuon Klarkin Square One Dynamicin muutamia viikkoja sitten, ja muutamalla keikalla sitä käyttäneenä voi sitä kyllä suositella. Todella monikäyttöinen kapistus. Ainoa miinus siitä, että jos haluaa gaten ja kompressorin yhtäaikaa samaan kanavaan, niin pitää uhrata kaksi kanavaa tuosta laitteesta. Jos kiinnostaa, niin kysäseppä hintaa Starlikelta. Hinta aika eri kun T-kaupassa. ;)
 
Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
RautiSa
23.08.2011 23:45:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa keikkaräkissä on tuo drawmer dl241, tosin tulee käytettyä pelkkää kompurapuolta, gatea en o muistaakseni koskaan oikeesti käyttänyt, joskus kokeillut et menee kiinni ja auki.
Mut jos gatea pitäs suositella niin oma suosikki on drawmer mx40. Halvempi kun se dbx:n vehje ja hakkaa rummuissa dbx:n ihan satanolla. Ja punch-napilla tulee jykevän kuulosta tomia, basarissa saa välillä vähän varoa sen kanssa.
Meillä oli puolisen vuotta tuo drawmer yhessä räkissä ja vaihdettiin tilalle dbx. Parin viikon jälkeen tuli todettua että ei hitto, täähän on ihan susi, drawmer takasin ja täkkiä!
 
rintapek
24.08.2011 00:07:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Nonni. Viikonloppuna tuli todettua taas, kuinka halvalla saa räkkiin kivoja vilkkuvaloja, joilla ei sitten välttämättä tee yhtään mitään.
 
Tota... en mä näist ny mitn tiedä, mut oletko kokeillu sidechainin kautta? Jos teil on normisti sähköpannut käytössä, ni olettais löytyvän muutama triggeri myös?
Trigu sidechainiin, ni mikki ei piittaa äänenpaineesta tai poljennan voimakkuudesta yhtikäs mitn. Geitti aukenee ko runpua lyödään ja that´s it.
Mä tota joskus kyselin ja jopa kokeilin ja mun mielestä sain testauksessa homman jopa toimimaan? Oli minust hirveen paljon helpompi säätää hollilleen.
 
Sähköpannuilla meilläkin tulee keikat vedettyä, joten pikatestausta lukuunottamatta en kummempia kokemuksia osaa kertoa. Mut jos mä saan ton testissä toimimaan, ni olettaisin, et mua osaavammat saa ton toimimaan tositilanteessakin?
 
Mut jos ton saa toimimaan, ni sit gaten laaduksi riittää se, et se osaa avata ja sulkea mikin jokseenkin napsumatta ja nätisti?
 
Mut kuten sanoin, en mä näist kauheesti tiedä, enkä todellakaan tahdo ryhtyä opettamaan isääni naimaan.
 
One kind of music only - the good kind
rintapek
24.08.2011 00:48:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jatketaan...
Kun en tilannettasi tiedä, ni tää ei välttämättä ole vaihtoehto, mut jos noi akustiset pannut on sähköpannujen vaihtoehto, ni vois ehkä miettiä p- bandin Ukkomikkejä?
Niit ny ei rummusta toiseen vaihdeta ilman aikaa ja työkaluja, mut jos ne on aina ne samat akustiset korvikkeena, ni vois harkita.
 
Mä olen taas hirveen huono sanomaan, koska en ole noita ehtiny kummemmin testaamaan tai käytännössä kokeilemaan, mut minust missään tolkullisissa olosuhteissa noi ei ylipäänsä kaipaa mitään gatea. Se saundi taas on just se makuasia, mist ei kande kiistellä, mut oma etunsa on ehkäpä siinäkin, et aina pomminvarmasti tietää mitä sieltä rännistä tulee?
 
One kind of music only - the good kind
aimotuska
24.08.2011 07:30:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin tuo triggeröinti kuulostaa nyt sen verta kikkailulta, että helpommalla pääsee kun satsaa vaan kerralla kylmästi tohon Klarkkiin. Sais samalla ton koko rynamiikkaosaston kerralla paremmaksi. Kiinteitä triggereitä ei pysty pistään, kun ei oo aina samat kamat, eikä irtotrigujakaan löydy.
 
Ite oot ruma.
aimotuska
24.08.2011 09:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpalisti: Hommasin tuon Klarkin Square One Dynamicin muutamia viikkoja sitten, ja muutamalla keikalla sitä käyttäneenä voi sitä kyllä suositella. Todella monikäyttöinen kapistus. Ainoa miinus siitä, että jos haluaa gaten ja kompressorin yhtäaikaa samaan kanavaan, niin pitää uhrata kaksi kanavaa tuosta laitteesta. Jos kiinnostaa, niin kysäseppä hintaa Starlikelta. Hinta aika eri kun T-kaupassa. ;)
 
http://www.starlike.fi/index.php?sivu=tuotteet&alasivu=6&tuote=203 -> 1492e.
http://www.thomann.de/fi/klark_teknik_square_one_dynamic.htm -> 1490e.
 
Juu, on eri hinta, mut että 2 euroa kalliimpi? :)
 
Ite oot ruma.
Mr General
24.08.2011 10:04:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Starliken hintahan on OVH eli ohjevähittäishinta (ns. listahinta). Se ei luultavastikaan ole sama hinta kuin millä myyvät siitä eteenpäin. Eipä nuo maahantuojat yleensä asiakasnettohintojaan nettisivuilla esittele. Kysy tarjous ja vertaile sitten hintaa.
 
Henri93
24.08.2011 10:20:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vielä mieleen et tota behringerin sidechain ominaisuutta kannattais kokeilla jos se auttais. Koska ainakin äänitys hommissa toi on tosi hyvä kaveri ku saa rajattua vuodot pois. Toinen mikä tuli mieleen et olisko jo ls-9:n tai iLiven aika ;)
 
www.suomenhappeninki.fi
rintapek
24.08.2011 10:52:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Jotenkin tuo triggeröinti kuulostaa nyt sen verta kikkailulta, että helpommalla pääsee kun satsaa vaan kerralla kylmästi tohon Klarkkiin. Sais samalla ton koko rynamiikkaosaston kerralla paremmaksi. Kiinteitä triggereitä ei pysty pistään, kun ei oo aina samat kamat, eikä irtotrigujakaan löydy.
 
No ei se ny minust kummempaa kikkailua ole. Paitti piuhavedot.
 
One kind of music only - the good kind
Rumpalisti
24.08.2011 11:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr General: Tuo Starliken hintahan on OVH eli ohjevähittäishinta (ns. listahinta). Se ei luultavastikaan ole sama hinta kuin millä myyvät siitä eteenpäin. Eipä nuo maahantuojat yleensä asiakasnettohintojaan nettisivuilla esittele. Kysy tarjous ja vertaile sitten hintaa.
 
Juuri näin. En edes huomannut noiden sivujen kautta tuota hintaa, vaan soitin ja kysyin. Sen jälkeen ei tarvinu miettiä mistä tuon Klarkin ostaisi. :)
 
Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
NeliX4
24.08.2011 11:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuon hinta ole ollut jotain tonnin pintaan ennen? Komppaan Samia digihommasta. Kaikki tiggeröinnit yms. on ihan parin napautuksen päässä ja jos vertaa koko laudan hintaa, niin systeemi ei kalliimmaksi ainakaan tule.
 
aimotuska
01.10.2011 14:56:12 (muokattu 01.10.2011 15:14:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeesh. Tuli sitten laitettua tuo Klarkin Square One ja nyt on yks pieni livesessio sen kanssa menty läpi. Kahteen linkitettyyn kompurakanavaan pistin groupin kautta kolme laulajaa ja toiset kaks kanavaa konffasin johtovirityksellä asiasta tehden gate -> kompura osastoksi cajonille. Vielä jäi 4 kanavaa pyöritteleen peukkuja. Varsin kiva maku jäi suuhun, eikä tossa ollut tietoakaan entisten DBX 266:n meiningistä "jarrulta se kuulostaa vaikka mitä tekisit". Ilmeisesti ton värkin RMS-kompurointi tekee aika ison osan tosta soundista. Vintage-moodi (=peak mode?) kuulosti vähän taas 266:lta, mutta en sitä kauheesti viitsinyt alkaa kesken vedon maistelemaan. Gate-osaston säätäminen oli helppoa kuin heinän teko verrattuna tohon mun aiempaan behringerin viritykseen. Tietty ois kiva jos sen sidechainin sais kuulumaan samasta kanavasta, eikä tarttis viritellä sitä erillistä solobussia käyttöön, kun se jäi nyt lähinnä semmoseksi "hups, nyt toimii, sormet irti".
 
Kiitoksia suositteluista. Tämon kiva vehjes ainakin tän pikkutestin perusteella.
 
Sitä mää en tosin tajua, että miksi solo bussissa on myös sisääntulo? Tuo vehjehän ei kait muokkaa siihen tulevaa signaalia mitenkään. Vai onko se vaan siksi, että solobussin voi kytkeä esim. cue-kulman syötön väliin?
 
Se jäi myös aika utuiseksi, että mitä hiton letkuja mun pitää tolle syöttää, mistä ja miksi, jos sitä haluaa käyttää de-esserinä? Mä tuijottelin sitä manuaalin kuvaa vartin, enkä tajunnut. Sidechain-osaston kyllä tajuan (esim. joku basarin mukaan pumppaava synajutska) mutta se de-esser-osasto oli jotenkin tosi epäselvästi esitetty.
 
Ite oot ruma.
Einherjar
01.10.2011 15:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Sitä mää en tosin tajua, että miksi solo bussissa on myös sisääntulo?
 
Varmaan se on monen samanlaisen laitteen linkittelyä varten.
 
Se jäi myös aika utuiseksi, että mitä hiton letkuja mun pitää tolle syöttää, mistä ja miksi, jos sitä haluaa käyttää de-esserinä? Mä tuijottelin sitä manuaalin kuvaa vartin, enkä tajunnut.
 
Eipä tuo kuva minullekaan ihan auennut, mutta ilmeisesti siinä oli ideana laulukanavan splittaus. Ensimmäiseen kanavaan siis kytketään kompura ihan tavallisesti ja toisesta kanavasta vetäistään sidechain. Ensimmäistä kanavaa siis käytetään kuten aina ennenkin, mutta toisesta sitten eq:tetaan ässät esiin kompuraa varten.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «