Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intonaatio ja kitarakorjaajat
1
AngieRainbow
21.08.2011 18:26:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä vasta hiljattain perehtynyt kitaran säätämisen ihmeelliseen maailmaan.
 
Pari kitaraa olen säädätyttänyt Helsingin kitarapajalla ja Tampereella kitarafaktorin Harrilla. Nyt kun noita intonaatioita tutkailen, niin hämmästyksekseni ne näyttävät olevan enemmän tai vähemmän viturallaan.
 
Kun siis vertaan vapaana soitettua (tai huiluääntä 12 nauhalta) ja painettua ääntä 12 nauhalta, niin ne eivät kyllä ole samat. Näyttää siltä, että painettu ääni on melkein aina korkeampi, kuin vapaana soitettu. Tähän tietty vaikuttaa se, kuinka kovaa kieltä painaa, mutta kun silleen ihan tavallisesti painan. Luotan kuitenkin kitarapajan ja -faktorin ammattitaitoon kuin vuoreen ja siksi olenkin hämmentynyt. Mitenköhän ne sen siellä säätävät kun kerran ei tunnu olevan kohdallaan? Ei auta vaikka vaihtaisi uudet kielet (sama setti kuin jolla säädöt tehty). Viritysmittari kalibroitu 440 Hz. Lisäksi minua ihmetyttää, kun säädän Korgin virytysmittarilla intonaation hyväksi, niin Bossin TU-3 viritin näyttää, että ei olisikaan ihan kunnossa.
 
Voisin samalla kysyä, että jos viritän kitaran matalempaan vireeseen (Eb), niin kalibroidaanko mittari silti 440 Hz vai johonkin muuhun?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Grugi
21.08.2011 18:56:14 (muokattu 21.08.2011 20:46:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää muistaa että intonaatio säädetään aina uusilla kielillä joten jos on kielet jo aikansa eläneet niin ei se intonaatio ihan kohdillaan ole. Samoin jos kielen paksuus muuttuu on intonaatio säädettävä yleensä uudelleen. Korva on hyvä apuväline tuohon ja jos et sitä heittoa korvallasi kuule niin minä en ainakaan siitä kauhean isoa ongelmaa ottaisi. Toki viritysmittareissakin eroja on ja sekin on varmasti osasyy että heittoja tulee jos eri mittareilla sitä säätää.
 
Niin ja jokuhan varmaan vetää herneet käkättimeen tosta että ei se ole ihan millilleen jos hieman heittoa intonaatiossa on koska joku kultakorva sen saattaa sieltä kuulla. ;)
 
SDMF
oiva tumpeloinen
21.08.2011 20:25:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Niin ja jokuhan varmaan vetää herneet käkättimeen tosta että ei se ole ihan millileen jos hieman heittoa intonaatiossa on koska joku kultakorva sen saattaa sieltä kuulla. ;)
 
Voisi kuvitella, ettei sitä juur kukaan kuule, kun kitaralla ei kuitenkaan päästä absoluuttiseen vireeseen joka puolelta. Paitsi niillä ruotsalaisten keksimillä oudoilla nauhoilla.
 
Mitä taasen tulee eri pajojen virityksiin, niin ylävireeseen yksi syy voisi olla, että ketjun aloittaja näppää kieltä kovempaa, mikä tekee kyseisen ongelman. Toinen vaihtoehto voisi olla, että pajalla ovat haarukoineet ääniä eri kohtaa kaulaa, ja todenneet kyseisen virityksen olevan paras kompromissi koko skaalaa ajatellen.
 
Kolmas vaihtoehto on tietennii, että se on päin persettä säädetty.
Jucciz
21.08.2011 20:31:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Pitää muistaa että intonaatio säädetään aina uusila kielillä
 
Olin juuri kirjoittamassa tätä. Vaikka vaihdat vanhojen kielten tilalle uudet, saman firman saman malliset ja saman paksuiset kielet, intonaatio saattaa (huom: saattaa) vaatia tarkastusta. Intonaation säätö (siltä osin kun puhutaan tallapalojen liikuttelusta) on jotain, joka kannattaa hyvin varhaisessa vaiheessa opetella tekemään itse. Siitä ei missään tapauksessa kannata ruveta maksamaan soitinkorjaajalle, koska a)heillä on ihan oikeitakin hommia(TM) ja b)säästät selvää rahaa kun teet homman itse. Yleensä ei tarvita kuin ruuvimeisseli ja viritysmittari.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Les Fender
21.08.2011 20:55:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen vaihtoehto voisi olla, että pajalla ovat haarukoineet ääniä eri kohtaa kaulaa, ja todenneet kyseisen virityksen olevan paras kompromissi koko skaalaa ajatellen.
 
Kitarapajan säätäjästä en tiiä, mutta ainakin Harri (Kitarafaktori) tekee näin.
 
"Living is easy with eyes closed!"
markus16
21.08.2011 21:04:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=6505270#p6505270
 
Siitä selkeät ohjeet intonaation säätöön.
 
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
Jucciz
21.08.2011 21:08:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markus16: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=6505270#p6505270
 
Siitä selkeät ohjeet intonaation säätöön.

 
Tuon linkin takaa löytyvä ohjeistus pitäis tulostaa jossain painotalossa isoksi julisteeksi, kehystää ja ripustaa olohuoneen seinälle.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Les Fender
21.08.2011 21:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tuon linkin takaa löytyvä ohjeistus pitäis tulostaa jossain painotalossa isoksi julisteeksi, kehystää ja ripustaa olohuoneen seinälle.
 
Jep, tää on ihan selkeetä. Näinhän se olikin!! :
 
vappa kieli ja saman mielen seitsämäs ääni.
 
"Living is easy with eyes closed!"
AngieRainbow
21.08.2011 21:31:12 (muokattu 21.08.2011 21:32:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vaan kaikille osallistumisesta. Oli kyllä mainio linkki.
 
Tiedän kyllä, miten intonaatiota säädetään tallapaloista ja olen sitä tehnytkin. Ongelmana vaan oli, että jotenkin luotan Harrin ja pajan poikiin enemmän kuin itseeni... Tuntuu hassulta alkaa itse ruuvailemaan intonaatiota uusiksi, kun sen kerran on ammattilainen jo säätänyt. Ajattelin vaan, että ehkä tähän asiaan liittyy jotain, mitä minä en tiedä...
 
Tämä ei liity tähän mitenkään, mutta mistäköhän helvetistä voisi johtua, kun yksi kitaroistani (greco zemaitis) tärähtää kuin pyssy, kun soittaa vapaata D kieltä? Tämä ilmiö tulee vain vapaasta D kielestä, ei muualta. Sen siis tuntee kehossa aivan selvästi, kun kitara tärähtää kauttaaltaan aivan kuin aseella ampuisi. Olen kiristänyt joka ikisen ruuvin, mitä kitarasta löytyy. Itse pidän todennäköisimpänä syynä kaularautaa ja olenkin kokeillut löysätä ja kiristää sitä hieman, jos se auttaisi asiaan, mutta ei. En tästä ole ihan hirveästi stressannut, koska se ei vaikuta soundiin ainakaan vahvistimen läpi soitettuna, mutta tuntuu se silti hassulta ja olisi mukava tietää voiko sille tehdä mitään.
 
Kitaransoitonopettaja oli sitä mielltä, että kyllä se tärähtää. Kun kysyin tarvitseeko olla huolissaan, niin meinasi, että terapiaistunnot ovat aika kalliita...
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
wilo
21.08.2011 21:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Tiedän kyllä, miten intonaatiota säädetään tallapaloista ja olen sitä tehnytkin. Ongelmana vaan oli, että jotenkin luotan Harrin ja pajan poikiin enemmän kuin itseeni... Tuntuu hassulta alkaa itse ruuvailemaan intonaatiota uusiksi, kun sen kerran on ammattilainen jo säätänyt. Ajattelin vaan, että ehkä tähän asiaan liittyy jotain, mitä minä en tiedä...
 
Kokeile säätää itse ja jos kuulostaa paremmalta, hyvä niin. Ehkä pajalla on sattunut olemaan kitara eri asennossa intonaatiota säädettäessä, tai sitten on tullut tehtyä liian kiireellä. Mäkin olen parikin kertaa joutunut säätämään uudestaan juuri huollosta tulleen kitaran.
 
Grugi
21.08.2011 21:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Tämä ei liity tähän mitenkään, mutta mistäköhän helvetistä voisi johtua, kun yksi kitaroistani (greco zemaitis) tärähtää kuin pyssy, kun soittaa vapaata D kieltä? Tämä ilmiö tulee vain vapaasta D kielestä, ei muualta. Sen siis tuntee kehossa aivan selvästi, kun kitara tärähtää kauttaaltaan aivan kuin aseella ampuisi. Olen kiristänyt joka ikisen ruuvin, mitä kitarasta löytyy. Itse pidän todennäköisimpänä syynä kaularautaa ja olenkin kokeillut löysätä ja kiristää sitä hieman, jos se auttaisi asiaan, mutta ei. En tästä ole ihan hirveästi stressannut, koska se ei vaikuta soundiin ainakaan vahvistimen läpi soitettuna, mutta tuntuu se silti hassulta ja olisi mukava tietää voiko sille tehdä mitään.
 
Epäilen sitä kaularautaa syylliseksi ja vaikka sitä pyörittelet niin jos se ottaa kaulaan kiinni sieltä sisältä sopivasti niin tuon D-kielen resonointi vaikuttaa siihen sopivassa määrin ja tekee sen "tärähdyksen".
 
SDMF
AngieRainbow
21.08.2011 22:50:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Epäilen sitä kaularautaa syylliseksi ja vaikka sitä pyörittelet niin jos se ottaa kaulaan kiinni sieltä sisältä sopivasti niin tuon D-kielen resonointi vaikuttaa siihen sopivassa määrin ja tekee sen "tärähdyksen".
 
Olet luultavasti kanssani samaa mieltä, että tätä ei kannata sen kummemmin murehtia?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Grugi
22.08.2011 08:59:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Olet luultavasti kanssani samaa mieltä, että tätä ei kannata sen kummemmin murehtia?
 
No jos se ei häiritse niin antaa olla ja jos tuntuu että häiritsee niin sitten sille on tehtävä jotakin. Varmaan ammattilainen saisi sen hoidettu suhteellisen helposti kuntoon, tai ainakin todeta johtuuko se siitä kaularaudasta.
 
SDMF
slapvete
23.08.2011 10:12:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Lisäksi minua ihmetyttää, kun säädän Korgin virytysmittarilla intonaation hyväksi, niin Bossin TU-3 viritin näyttää, että ei olisikaan ihan kunnossa.
 
Itse luotan vain ja ainoastaan Petersonin viritaattoreihin intonaatiotouhuissa. Pienikin viive virittimmen trackkayksessa (anteeksi anglisismi) aiheuttaa virheliikkeitä säädöissä. Nuotin atakki on vireeltään korkeampi kuin sustain tai decay.
 
Tosin äkkiseltään vaikuttaa, että jos on selkeästi intonaatio ylävireessä (ja sen korvakin kertoo), niin pajoilla on sekoiltu. Näkemättä ja kuulematta tosin edellinen lause on puhdasta internet-spekulaatiota.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
oiva tumpeloinen
23.08.2011 10:47:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Itse luotan vain ja ainoastaan Petersonin viritaattoreihin intonaatiotouhuissa. Pienikin viive virittimmen trackkayksessa (anteeksi anglisismi) aiheuttaa virheliikkeitä säädöissä. Nuotin atakki on vireeltään korkeampi kuin sustain tai decay.
 
Nyt jos noin tarkkaan katsot, niin miten voimakkaasti sä näpäytät kieltä säätäessä intonaatiota kohdalleen? Jos lyöt kovaa, niin säädätkö korkeimman piikin mukaan vai jonkin keskiarvon?
 
Yrittää siis sanoa, että vireen korkeuteen vaikuttaa niin moni asia, ja kaikeksi onneksi sekin muuttuu sitä mukaa kun kielen antaa soida, että mun mielestä on täysin turha miettiä nykyisistä virittimistä parasta tuohon hommaan. Sen tekee kaikilla ihan yhtä hyvin, eikä lopputuloksesta kyllä kuule kukaan, millä mittarilla se on tehty.
 
Tosin äkkiseltään vaikuttaa, että jos on selkeästi intonaatio ylävireessä (ja sen korvakin kertoo), niin pajoilla on sekoiltu. Näkemättä ja kuulematta tosin edellinen lause on puhdasta internet-spekulaatiota.
 
Kuten aiemmin mainittu, syitä voi olla useampikin. Ja jos kompromissia haetaan, mä ainakin kovin helposti henkilökohtaisesti pidän pienestä ylävireestä (jos siis puhutaan todella pienistä heitoista) kuin alavireestä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «