Aihe: Marshall jcm800 50w (2204) vs. 5210 50w
1 2
aristoteles666
20.08.2011 00:08:35 (muokattu 20.08.2011 00:08:46)

jumara:Itse asiassa tuo JCM 800 = tukkahevisoundi on tietyllä tavalla myytti. Melko usein 80-luvun jälkipuolen bändien soundien (etenkin levytettyjen) taustalta löytyy ajan higain-räkkilaitteita (Lee Jackson, ADA) ja studioräkkiefektejä kytkettynä trankkupäätteisiin (jotka eivät edes varsinaisia kitarapäätteitä)

Kasha, Kitty Hawk, Egnater,enhän mä enää edes muista kaikkia.
niin ja tietysti rockman.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - Albert Einstein
Juhav
20.08.2011 11:24:30 (muokattu 20.08.2011 11:27:11)

jumara: Toi on tosi paska idea, ihan oikeesti. Tuolla ei ole mitään tekemistä 80-luvun hevisoundin a la Accept kanssa. Edes periaatteelisesti, asenteellisesti. RC=really clean booster. Koita nyt Jucciz hetkellisesti päästä tuosta elitismilaatikostasi ulos. Kasarisoundin metsästämisessä kaikenlainen "transparency", "orgaanisuus" tai muu helvatin soundidiivailu on väärä lähtökohta. Kasarisoundi on häikäilemättä ja häpeilemättä prosessointia, kompressointia, vääristymiä, synteettisyyttä etc.

Itse asiassa tuo JCM 800 = tukkahevisoundi on tietyllä tavalla myytti. Melko usein 80-luvun jälkipuolen bändien soundien (etenkin levytettyjen) taustalta löytyy ajan higain-räkkilaitteita (Lee Jackson, ADA) ja studioräkkiefektejä kytkettynä trankkupäätteisiin (jotka eivät edes varsinaisia kitarapäätteitä). Mulle henk.koht. JCM 800 on enemmänkin 80-luvun alkupuolen brittihevisoundi. Sellainen miehekäs ei-niin-kovin-säröinen-ja-treblevoittoinen, tyyliin Maidenin Number of the beast!

Toki JCM800:siakin käytettiin, mutta usein vahvasti modattuina tuottamaan enemmän ja tiheämpää säröä. Kasisatas-myytti on syntynyt varmasti osittain musavideoiden kautta (näyttäähän se half/full stack aina hyvälle!), mutta toki kasisatasta käytettiin tuolloin paljon livenäkin. Melko paljon sitä vissiin boostattiin Bossin SD-1:llä (myös OD-1:llä) sekä Tube Screamereilla.

Itselläni on myös JCM 800 half stack ja mulle se ultimate 80's sound syntyy kyllä kera Boss DS-1:n. Joko 1) lo-input + DS-1 paljon säröä tai 2) hi-input (Marsusta pientä rosoa) + DS-1 kohtuullisesti säröä.

Omistamasi ME-50 ei oikein sovellu käytettäväksi silloin, kun käytetään vahvistimen omaa säröä, koska efektit ovat ennen säröä => särö kompressoi kaiken melkoiseksi muhjuksi. ME-50:n säröt eivät myöskään ole parhaat mahdolliset, muu kattaus toki toimii mainiosti. Yksi vaihtoehto on ottaa säröt pedaalista ja muut efektit ME-50:stä, mutta onhan se kasisatasen oman särön käyttö aina rouheampaa...

Mitä kitaraa muuten käytät ja millaisilla mikeillä?

Tässä tuli paljon asiaa.
Kyllä pyrkimys on käyttää tuota jcm:n soundia mahdollisimman paljon. Ei mulla oikeestaan mitään intressiä oo käyttää tuota me-50:stä noin muutenkaan, voihan sieltä niitä efektejä laitella tietysti värittämään soundia. Aika vähän tulee niitäkään käytettyä. =P

Mulla on tosi budjettiluokan vehkeitä, vanha Ibanez RX h-s-h mikityksellä, en tiiä mikkien merkkiä/mallia. Jotku halpismikit tietysti kun ei lue mitään. :)
Toinen on Tokain Love Rock orkkismikeillä, sillä saa vähä paremmat säröt JCM:llä mutta puhtaassa soundissa häviää totaalisesti tuolle Ibanezille. :)
Tarkotus ois laittaa Ibanezin RG550 87-94 kuhan löytyy hyvä.
Jucciz
20.08.2011 12:56:42 (muokattu 20.08.2011 12:59:53)
jumara: Toi on tosi paska idea, ihan oikeesti. Tuolla ei ole mitään tekemistä 80-luvun hevisoundin a la Accept kanssa. Edes periaatteelisesti, asenteellisesti. RC=really clean booster. Koita nyt Jucciz hetkellisesti päästä tuosta elitismilaatikostasi ulos. Kasarisoundin metsästämisessä kaikenlainen "transparency", "orgaanisuus" tai muu helvatin soundidiivailu on väärä lähtökohta. Kasarisoundi on häikäilemättä ja häpeilemättä prosessointia, kompressointia, vääristymiä, synteettisyyttä etc.

No mutta, rauhoitu hyvä mies. Tässä ei tosiaankaan ollut kyse mistään hiton "transparencystä" vaan ainoastaan siitä, mitä itse on tullut testattua. Mulla on ittelläkin JCM800 ja nimenomaan tuhdilla clean boostilla oon saanut siitä hyvinkin uskottavan kasarihevisoundin - samoin treble boosterilla ja toisaalta myös Tubescreamer-johdannaisilla purkeilla. Ei kasarihevisoundi lopultakaan ole yksi ainut soundi, joten uskottavaan lopputulokseen voi päästä hyvin monillakin ratkaisuilla. Riippuu ihan siitä, mitä on vailla.

Sitä paitsi, on paljon 80-luvun kitarasoundeja, jotka ovat itse asiassa hyvinkin orgaanisia (kun kerran itse tuota termiä haluat välttämättä käyttää) ja vailla mitään sen kummempaa prosessointia: tyyliin Les Paul -> Marshall eikä välissä välttämättä mitään muuta. Tunge vaan elitismi ja muut kuvitelmasi jonnekin, minne aurinko ei paista. Jos täällä ehdottaa omien kokemuksien pohjalta vaihtoehtoa, joka on itelle toiminut, millä ihmeen logiikalla saat sen väännettyä diivailuksi, elitismiksi ynnä muuksi jonninjoutavaksi?

Itse asiassa tuo JCM 800 = tukkahevisoundi on tietyllä tavalla myytti. Melko usein 80-luvun jälkipuolen bändien soundien (etenkin levytettyjen) taustalta löytyy ajan higain-räkkilaitteita (Lee Jackson, ADA) ja studioräkkiefektejä kytkettynä trankkupäätteisiin (jotka eivät edes varsinaisia kitarapäätteitä). Mulle henk.koht. JCM 800 on enemmänkin 80-luvun alkupuolen brittihevisoundi. Sellainen miehekäs ei-niin-kovin-säröinen-ja-treblevoittoinen, tyyliin Maidenin Number of the beast!

Toki JCM800:siakin käytettiin, mutta usein vahvasti modattuina tuottamaan enemmän ja tiheämpää säröä. Kasisatas-myytti on syntynyt varmasti osittain musavideoiden kautta (näyttäähän se half/full stack aina hyvälle!), mutta toki kasisatasta käytettiin tuolloin paljon livenäkin. Melko paljon sitä vissiin boostattiin Bossin SD-1:llä (myös OD-1:llä) sekä Tube Screamereilla.?

Toki näin, tässä en lähde väittämään vastaan. Varmasti käytettiin paljon muutakin kuin stock-kasisatasia - tukkaosastolta esim. Europen Kee Marcellolla (harvinaisen musikaalinen "tukkakitaristi", muuten!) oli jossain vaiheessa loppukasaria käytössä Kitty Hawk:in vahvistimia. Eipä se silti tarkoita, etteikö vanhoilla kunnon kasisatasilla voisi loihtia ainakin joihinkin tilanteisiin oikein uskottavaa pörinää.

Juhav: Tässä tuli paljon asiaa.
Kyllä pyrkimys on käyttää tuota jcm:n soundia mahdollisimman paljon

Sitähän tuo mainitsemani RC booster (ja siis mikä tahansa boosteri, eikä varsinainen särö) nimenomaan tekee, eli boostaa sitä sun JCM:n omaa soundia: saat tuttua ja turvallista pörinää, mutta vain enemmän. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
mvirta
20.08.2011 13:11:16
Voisko ajatella semmoista optiota että laittaisi vain marsuun mahdollisimman rajut etuasteputket ja kitaraan kuumat mikit ja yrittäisi oppia tulemaan toimeen niin?

Mä olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä että pedaalien mukana hukkuu aina jotain (en osaa sanoa mitä), ja lisäksi paketti tulee monimutkaisemmaksi ja vikaherkemmäksikin. Aina parempi jos pärjäisi tarvittaessa ihan simppelillä kitara-piuha-vahvari -setupilla.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
mvirta
20.08.2011 14:23:27
Jucciz: Joillekin toimii, joillekin ei. Työkalut käyttökohteen mukaan.

No näinpähän se on. Ajattelin vain että kun tässä mun järjen mukaan ollaan jo ihan luomusoundeillakin niin lähellä sitä Whitsenake-skorppari -osastoa niin joku ihan pikku lisäpiiskauskin voisi jo riittää.

Mutta onpahan niissä nupeissa vähän yksilöerojakin, muistan että itse buustasin 2204:ää Proco RAT:lla että sain riittävät murinat, kun taas tuo nykyinen 2203 menee hienosti ihan silleensä.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Ziggy Bubba
20.08.2011 16:38:21 (muokattu 20.08.2011 16:38:50)

Jos aloittaja ei jostain syystä ole kokeillut, niin testaas laittaa Bossin multipaavosta joku perus OD-mallinnus ja leveli isolle & gainit pienelle.

E: Luulis aika lähellä olevan perus od-purkkien juttua.
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
von spets
21.08.2011 12:09:55
Oma kokemus 2203:n kanssa puoltaa modaamisen suuntaan. Kokeilin erilaisia boostereita ja säröpurkkeja ja mun makuun ne kompressoivat soundia liikaa eli se etuasteen yliohjaaminen kuumalla signaalilla ei ole kiva juttu. Mutta kun V1B katodin vastuksen laittaa pienempiarvoiseksi, niin alkaa tapahtua! Ja muut säröä nostavat pikku modit siellä etuasteessa saavat stock-kasisatasen ihan eri vehkeeksi. Eroa on siis särön laadussa, dynamiikan säilymisessä ja herkkydessä.
Ja sitten se suuri loppusilaus mun mielestä - diodit -> IN5408.
Juhav
21.08.2011 17:51:11

Testailin tuossa niitä eri särömallinnuksia me50:stä (OD-1,OD-2,DS-1,TS808, DST, RAT jne). Ruuvailin drivet ensin nolliin ja lähdin siitä nostelemaan, muut asetukset: bottom klo 12, tone klo 12 ja levelit tapissa. Kyllä noilla sai jo paremman kuulosia patcheja kuin nuo vanhat on. Rupes jo pinch harmonicsitkin kuullostaan joltain. :)

Sen verran hardware-tyyppinen ihminen oon silti, että täytyypä vielä testailla noita aitoja pedaaleja kuhan saan käsiini. Ja ei tuo modaaminenkaan oo missään nimessä pois suljettu, oishan se helpompaa jos soppelit säröt sais suoraan nupista.
tommiot
21.08.2011 18:01:34 (muokattu 21.08.2011 18:02:16)
Juhav: Sen verran hardware-tyyppinen ihminen oon silti, että täytyypä vielä testailla noita aitoja pedaaleja kuhan saan käsiini. Ja ei tuo modaaminenkaan oo missään nimessä pois suljettu, oishan se helpompaa jos soppelit säröt sais suoraan nupista.

Voi noilla modeilla vähän piristää sitä saundia, mutta ilman putken lisäämistä ei kyllä kannata hirveesti alkaa repimään gainia siitä väkisin. Kuulostaa paremmalta buustattuna.

von spets:
Ja sitten se suuri loppusilaus mun mielestä - diodit -> IN5408.

Mitenkäs tää vaikuttaa?
Juhav
09.11.2011 12:34:24 (muokattu 09.11.2011 12:45:51)

Vanha juttu, mut täytyypä tähän vähä niinku loppukaneetiks todeta että nyt soundaa marsu paremmalle.
Tuli hommattua Charvelin 475 deluxe -kepukka ja tuo bossin sd-1.

Vielä ku oppis saamaan ton soundin nauhalle asti suht samana. :D

Mites muuten jos haluan tosta multiefektistä käyttää noise suppressoria, chorusta ja delaytä... Voiko signaalin vetää ihan tyyliin kitara > sd-1 > me-50 > jcm?
Jucciz
09.11.2011 15:00:08
Juhav: Mites muuten jos haluan tosta multiefektistä käyttää noise suppressoria, chorusta ja delaytä... Voiko signaalin vetää ihan tyyliin kitara > sd-1 > me-50 > jcm?

Voi. Säröllä olevan vahvistimen edessä delayn säädöt vaan saa monesti pistää uusiksi verrattuna tilanteeseen, jossa delay olisi loopissa. Avainsana on säästeliäisyys: yleensä pienikin määrä toistoja ja hitusenkin liian voimakkaat delay-toistot tekevät soundista herkästi muhjua.

Joku dynamic delay -tyyppinen viive toimii vahvistimen edessä parhaiten, koska se "väistyy" varsinaisen soiton tieltä pois ja nousee voimakkaammin esiin silloin kun ei soiteta. Tällainen onnistuu ainakin tc Electronics Nova Delay:llä tai Strymon El Capistan:illa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tawsky
09.11.2011 15:45:48
Kannattaa myös harkita jonkinnäköstä EQ-pedaalia. Sillä saa vahvistimen tuuppaamisen lisäksi muutettua sitä soundin luonnetta aika hyvin oman näköiseksi. Tietääkseni juuri esim. Slayerin soundi perustui aikanaan Marshall JCM 800-vahvistimiin, joiden eteen oli pistetty MXR:n 10-band EQ.

Multa löytyy MXR 10-band myös ja voin kyllä suositella sitä. Siitä löytyy 10 taajuusalueen säädinten lisäksi gain ja vola, joten sillä saa monenlaista soundia yksinkertaisestakin vahvistimesta jos viitsii vähän ruuvailla.
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
Johann Onn
09.11.2011 19:25:34 (muokattu 10.11.2011 20:24:44)
Spike: JCM800 = Slayer

TC Electronic Booster/Distortion + Marshall JCM 800 = S.O.D. - Speak English Or Die

Kyllä meikäläiselle olisi toi soundi, aikoinaan 1980-luvun lopussa speed meteliä sohlatessa, kelvannut.
Marwel
12.11.2011 22:05:03 (muokattu 12.11.2011 22:06:36)
Mitä nyt ite olen pöristelly tolla jcm800 jonkun puolisen vuotta niin EMG81 on puolet siitä Slayeri saundista. Ero on eri kitaroiden ja mikkien välillä iso.

Tosiaan komppaan kovasti jos uskollisena haluaa 80 luvun tukkaa heiluttaa niin saman aikauden Bossin OD tai DS pedaalia eteen. Ainakin tuo oma laite omilla volumetasoilla aika diskanttinen, Siitä syystä en noista ts9/808 pedaaleista hirveästi perustanut vaikka gainiä ja potkua tuli lisää niin saundi meni vieläkin kovemmaks ja kylmemmäks. Bändi soitossa varmasti nämäki toimii hienosti ja kitara tulee näin oivasti läpi.

Ite olen kokeilemistani pedaaleista eniten pitänyt Fulltonen OCD:stä (V4) joka tuo omaan korvaan lämpöä, lisää alataajuuksia ja antaa sen kaivatun lisä boostin/gainin joka miellyttää itteä. Pidän hevi hommissa ns aina tuon OCD:päällä. Toinen samassa ketjussa oleva pedaali on Paul Cochranen TIM joka tuo jonkun verran lisää selkeyttä kokonais saundiin.

Kitaroina LesPauli Burstbucker Proilla ja Tele EMG setillä.
Cocksucker!
Shredator
12.11.2011 22:36:36

Kysytäänpäs tässä, kun olen hommaamassa näillä näkymin joko 2203 tai 2204 -nuppia. 2203 Reissue vakuutti ja siinä on fx looppikin valmiina. Kuitenkin, miten helppoa/minkä hintaista olisi modauttaa alkuperäisiin 80-luvun Marsuihin looppi? Ja minkälaista vaikutusta loopin laittamisella on soundiin?
Nomen est omen.
-Rake-
13.11.2011 01:54:54 (muokattu 13.11.2011 01:56:13)
Shredator: Kysytäänpäs tässä, kun olen hommaamassa näillä näkymin joko 2203 tai 2204 -nuppia. 2203 Reissue vakuutti ja siinä on fx looppikin valmiina. Kuitenkin, miten helppoa/minkä hintaista olisi modauttaa alkuperäisiin 80-luvun Marsuihin looppi? Ja minkälaista vaikutusta loopin laittamisella on soundiin?

Laitatin JMP 2204 (sama ku jcm) metroampin zero-loss fx loopin. Satasen pintaan oli tuo loop kit jenkeistä ja n.80e asennus. Todella hyvä looppi ei syö eikä väritä saundia yhtään, parempi ku reissuen loopit. Googlella löytyy hyvin juttua tuosta.
Just me, myself and Mr.Marshall
kekehe
13.11.2011 08:56:14
Shredator: Kysytäänpäs tässä, kun olen hommaamassa näillä näkymin joko 2203 tai 2204 -nuppia. 2203 Reissue vakuutti ja siinä on fx looppikin valmiina. Kuitenkin, miten helppoa/minkä hintaista olisi modauttaa alkuperäisiin 80-luvun Marsuihin looppi? Ja minkälaista vaikutusta loopin laittamisella on soundiin?

Entäs jos ostat 2205 tai 2210. Niissä on looppi ja reverbkin. Loopista en tiedä että millainen kun en ole koskaan käyttänyt vaikka vahvistin on mulla jo 24 vuotta ollutkin :). Monet väittää että ei oo hyvät soundit mutta kyllä munsta on. Verrattuna 2104 (=2204 combona) samaan kaappiin lähtee 2205:stä enemmän säröä ja hyvää sellaista. Toki soundit ovat erilaiset mutta hyvät molemmissa, taattua marsu murinaa 2205:kin työntää. Jostain oon lukenut että niissä on jotain diodeja välissä mutta en välitä kun en niitä erota.
Shredator
13.11.2011 12:24:47

-Rake-: Laitatin JMP 2204 (sama ku jcm) metroampin zero-loss fx loopin. Satasen pintaan oli tuo loop kit jenkeistä ja n.80e asennus. Todella hyvä looppi ei syö eikä väritä saundia yhtään, parempi ku reissuen loopit. Googlella löytyy hyvin juttua tuosta.

Hmm, tämä voisikin olla mielenkiintoinen ratkaisu. Kiitos tiedosta.

Ja mitä noihin 2-kanavaisiin JCM 800:iin tulee, niin kyllä sen eron huomaa. Yksikanavaisessa on vaan sitä jotain punchia ja baittia mitä ei myöhemmissä malleissa ole.

Olen kasarirokkikonetta etsiessäni testannut lähiaikoina kasapäin eri vahvistimia ja kyllä se on todettava, että mikään muu ei soundaa 2203:lta kuin se itse. Sen vahvistimen kanssa Marshall teki vain jotain todella oikein.
Nomen est omen.
s8na
13.11.2011 14:51:34 (muokattu 13.11.2011 14:53:12)

Mulla oli aikanaan 2210:n comboversio eli 2 kanavainen 100W mylly. Sen suurin ongelma oli se että sillä pystyi soittamaan hiljaa. Tällöin soundi oli semmoinen kireä ja vähän nuhainen. Kun gainit sääti pienelle ja laittoi volan infernaaliselle, se kuulosti hyvälle.

Suosittelen kyllä 2203:sta tai 2204:sta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)