Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 539 40 41 42 4346 47 48 49 50
callion
29.07.2011 10:40:14

Caligari: Uusi musiikkivideoni yhdistää bluesharpun ja beatboksauksen. Tsekatkaa tää setti!

http://youtu.be/6qQTcEnuYzE

Hienosti vedetty, ja videokin on huolella tehty :) Hyvä hyvä!
I'm just a poor boy from a poor family.
Todd
29.07.2011 15:54:50
Ongelman nimi on se, että tuon C harppuni 3. reikä bendaa ikävästi beestä suoraan Ab:hen eikä sitä saa sillälailla ohjattua kunnolla sävel kerrallaan. Mikä neuvoksi?
inrock
29.07.2011 20:07:54
Terve! Kysäsempäs tässä ketjussa nyt tämän...

Ois meininkinä ostaa huuliharppu. Huomasin tuossa, että näkyy olevan kromaattisia, diatonisia, oktaavi- ja tremolohuuliharppuja. Näkyy olevan noita monenmoisia muutamalla kympillä Thomannilla, niin jotta minkähänlainen huuliharppu oisi soiva ensiharppu sellaiseen Huuliharppukostaja sekä Howling Wolf, Muddy Waters ja kaverit meininkiin?

Jos joku viitsisi vielä vähän valottaa, vaikkapa ihan lyhyesti, että mikä näiden diatonisten ja kromaattisten harppujen suurin ero on?
Bullaa ja gahviam.
JoKo
29.07.2011 20:29:18
minkähänlainen huuliharppu oisi soiva ensiharppu sellaiseen Huuliharppukostaja sekä Howling Wolf, Muddy Waters ja kaverit meininkiin?

Diatoninen
inrock
29.07.2011 20:32:35
JoKo: Diatoninen

Kiitti vastauksesta! Mitäs luulet, että pääsiskö tällä http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_harp_ms_c.htm alkuun? En nääs oo ollenkaan varma, miten innoissani todella olen soittimesta.

Aloittelijan typeriä kysymyksiä...
Bullaa ja gahviam.
JoKo
29.07.2011 20:41:01
Kiitti vastauksesta! Mitäs luulet, että pääsiskö tällä http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_harp_ms_c.htm alkuun? En nääs oo ollenkaan varma, miten innoissani todella olen soittimesta.

Kyllä tuolla pääsee alkuun ja pitemmällekin. Sitten kun haluat soitella eri sävellajeista niin tarvitset useampia harppuja.
inrock
29.07.2011 20:54:39
JoKo: Kyllä tuolla pääsee alkuun ja pitemmällekin. Sitten kun haluat soitella eri sävellajeista niin tarvitset useampia harppuja.

Näin minä käsitin. Tillaan vissii tuon tai sitten Höhner Marine Band Classic C- harpun. Hienon kuuloinen peli :)

Kiitti asiallisesta vastaustavasta.
Bullaa ja gahviam.
callion
29.07.2011 21:55:24

inrock: Kiitti vastauksesta! Mitäs luulet, että pääsiskö tällä http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_harp_ms_c.htm alkuun? En nääs oo ollenkaan varma, miten innoissani todella olen soittimesta.

Blues Harpin soundi on kirkas ja sitä on kevyt soittaa, erinoimainen soitin. Marine Bandiin verrattuna soundi on vähän pehmeämpi, ei ihan niin blues vaan ehkä enemmän country/folk. Blues Harp on fyysisiltä mitoiltaan vähän muhkeampi, sellainen pullukka.
inrock
29.07.2011 22:02:11 (muokattu 29.07.2011 22:04:35)
En oikein ossaa kuvailla mimmosta soundia haen... Semmonen Tuesday's Gone- huuliharppusoundi on miellyttävä :) Onkos noissa sitten niitä eroja, että D-harppu ois parempi tiettyyn musiikkiin kuin vaikkapa C-harppu? Vai meneekö kullakin aivan oman mieltymyksen mukaan?

E: Ehkä enemmän miellyttää tuommoinen country-tyyliin soiva... Bluessissa se harppu on vähän liian räväkkä meitsin makuun.
Bullaa ja gahviam.
callion
29.07.2011 22:20:40

Todd: Ongelman nimi on se, että tuon C harppuni 3. reikä bendaa ikävästi beestä suoraan Ab:hen eikä sitä saa sillälailla ohjattua kunnolla sävel kerrallaan. Mikä neuvoksi?

Onko ihan uusi harppu? Itsellä on joskus vastaava häikkä poistunut sillä, kun aikansa on soittanut ja hakenut sitä bendiä. Ehkä siinä kielet pienen jumpan jälkeen asettuvat paikoilleen... Joku asiantuntija kenties neuvoisi avaamaan harpun ja säätämään kolmosreiän kieliä johonkin suuntaan, mutta en osaa neuvoa, miten säätö kannattaisi tehdä...
callion
29.07.2011 22:27:39

inrock: En oikein ossaa kuvailla mimmosta soundia haen... Semmonen Tuesday's Gone- huuliharppusoundi on miellyttävä :) Onkos noissa sitten niitä eroja, että D-harppu ois parempi tiettyyn musiikkiin kuin vaikkapa C-harppu? Vai meneekö kullakin aivan oman mieltymyksen mukaan?

Ero tulee siinä, että kun sävellaji nousee ja sen myötä harpun kielet kevenevät, on soittotuntuma erilainen. D-harppu on jo aika erilainen tuntumaltaan kuin C, vaikka eroa on vain yksi sävelaskel. Joten sanoisin, että hommaa ensimmäiseksi se C, kun se on aika kiva kompromissi siinä välimaastossa. Matalammilla, eli esim. A ja G, on kiva soittaa blues-juttuja, joissa harpulla kompataan ja tehdään rytmiä, kun se pöhisee mukavammin vähän alemmilla taajuuksilla.
JoKo
29.07.2011 22:32:39
Onkos noissa sitten niitä eroja, että D-harppu ois parempi tiettyyn musiikkiin kuin vaikkapa C-harppu?

On se vähän niinkin. Jos biisi menee F#:stä niin silloin siihen ei voi soittaa c-harpulla juuri mitään.
inrock
29.07.2011 22:36:55
Jees... Kattoo miten innostuu niin lisää harppuja tilaukseen :)
Bullaa ja gahviam.
Todd
30.07.2011 21:01:39
callion: Onko ihan uusi harppu? Itsellä on joskus vastaava häikkä poistunut sillä, kun aikansa on soittanut ja hakenut sitä bendiä. Ehkä siinä kielet pienen jumpan jälkeen asettuvat paikoilleen... Joku asiantuntija kenties neuvoisi avaamaan harpun ja säätämään kolmosreiän kieliä johonkin suuntaan, mutta en osaa neuvoa, miten säätö kannattaisi tehdä...

Uusi on joo,kiitosta.
Bad Syrret
04.08.2011 21:06:26
Kiitoksia kaikille harpisteille hyvästä keskustelusta!

Mulla on ongelma, kaverilla on häät ja toinen kaveri meinaa laulaa siellä. Kappale on Johanna Kurkelan iki-ihana "sun särkyä anna mä en", ja hän kysyi minulta voisinko soittaa huuliharpulla taustalla. En ole mikään kaksinen harpisti, mutta tälläisestä voisi saada lisäpotkua soittamiseen.. Ongelmana tosiaan on, ettei minulla ole hajuakaan miten sen voisi soittaa harpulla, tabuja ei tollaseen biisiin ihan helposti löydy. Olisiko jollain palstaveljellä/siskolla neuvoja? Omistan G ja C-harpun.
Turpahöylääjä
04.08.2011 22:58:37
Bad Syrret: Kiitoksia kaikille harpisteille hyvästä keskustelusta!

Mulla on ongelma, kaverilla on häät ja toinen kaveri meinaa laulaa siellä. Kappale on Johanna Kurkelan iki-ihana "sun särkyä anna mä en", ja hän kysyi minulta voisinko soittaa huuliharpulla taustalla. En ole mikään kaksinen harpisti, mutta tälläisestä voisi saada lisäpotkua soittamiseen.. Ongelmana tosiaan on, ettei minulla ole hajuakaan miten sen voisi soittaa harpulla, tabuja ei tollaseen biisiin ihan helposti löydy. Olisiko jollain palstaveljellä/siskolla neuvoja? Omistan G ja C-harpun.

Kappaleen alkuperäinen sävellaji on E-duuri, joten jos kaverisi meinaa laulaa siitä, eivät harppusi sovellu kovinkaan hyvin taustalle. Sen sijaan jos soittaisitte C- tai G-duurista, voisit hyvin soitella mukana. Toivon mukaan kaverillasi on myös joka säestäjä, sillä harpulla yksinään ei säestäminen erityisen hyvin onnistu ;) Taustalla voisit soitella joko melodiaa laulajan mukana, tai sitten vain fiilistellä omia fillejä/melodioita tuomaan lisäväriä. Lähtökohta on joka tapauksessa se, että tarvitset kappaleen sävellajin mukaisen harpun.
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
Todd
15.08.2011 11:37:39
Laittakaas joitakin oikein hyviä diatonisia harppumalleja,itse löysin Suzuki Manjin parhaaksi diatoniseksi mitä on. Menee crossoverin ohi että heilahtaa.
Todd
18.08.2011 17:26:55
Oksakohta: Ihmettelin miksi Hohnerin Pro Harpilla on miellyttävämpi soittaa, kuin Marine Bandilla, ja huomasin erään asian. Marine Bandissa nuo reikien väliset puukappaleet ovat ikäänkuin ulkona harpun suunpuoleisesta reunasta. Onko tämä aivan normaalia? Reunoilta ne ovat tasaisesti, mutta kolme keskimmäisetä puuta ovat n. 1-1.5mm ulkona.

On normaalia,joissain harpuissa on,joissain ei.
callion
19.08.2011 09:22:39

Oksakohta: Marine Bandissa nuo reikien väliset puukappaleet ovat ikäänkuin ulkona harpun suunpuoleisesta reunasta. Onko tämä aivan normaalia? Reunoilta ne ovat tasaisesti, mutta kolme keskimmäisetä puuta ovat n. 1-1.5mm ulkona.

Kyllä uudessa Marine Bandissa kampa on tasainen. Kosteus voi sitä turvottaa, eli kampa elää jonkin verran, mutta jos se turpoaa ulos reunoistaan, on se jo minun mielestäni vähän viallinen. Jos se on aivan uusi, kannattaa käydä kaupassa kysäisemässä asiasta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)