Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: In-Ear kuulokemiksauksen tekeminen
1
Sowa
16.08.2011 14:19:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä hankkisin vuosi sitten AKG IVM-4 InEar setin. Ihan joka keikalla ei ole tullut käytettyä -aina ei ole ollut mahollisuutta syystä tai toisesta-.
 
Haluaisin muilta InEar käyttäjiltä tiedustella miten ite toteutatte miksauksenne?
Kun läheskään aina homma ei toimi ainakaan hyvin niin että miksaajasetä lähettää Auxista tarvittavat tasot.. aina jää jotain puutteita. Varsinkin kun aina on eri mikseripöydät ja myös miksaajakin :)
 
Käytätte varmaan jotain pikkumikseriä monesti johon voitte ajaa tarvittavat signaalit ja säätää tasot itse.. vaikka keikan aikana? Voisitteko kertoo enemmän siitä jos kokemuksia tästä on?
 
Esim myös että mitä pikkumikseriä tähän tarkotukseen voisitte suositella. Mielellään ei Behringeriä.. kerran testattu, hirvee taustakohina :/
 
Kiitos paljon mahollisista vastauksista.
 
Krisse82
17.08.2011 15:09:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todellakin se miksaaja setä ajaa ne tasot sieltä tiskistään. Täytyy vain osata kommunikoida ja uskaltaa pyytää asioita, mitä sinne korvaansa haluaa. Ja kannattaa pyytää vielä uudestaan jos ei tunnu hyvältä. Ja sitten vielä kerran... Ajatustenluku ei ole äänihahmojen parasta osaamisaluetta, vaikka olisikin varsin tarpeellinen taito :D
 
Toki voit jonkun mikserin kantaa siihen lähettyville, ja haaroitat halutut kanavat sinne. Sitten säädät itse mielyttäväksi.
 
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
Sowa
17.08.2011 15:14:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krisse82: Todellakin se miksaaja setä ajaa ne tasot sieltä tiskistään. Täytyy vain osata kommunikoida ja uskaltaa pyytää asioita, mitä sinne korvaansa haluaa. Ja kannattaa pyytää vielä uudestaan jos ei tunnu hyvältä. Ja sitten vielä kerran... Ajatustenluku ei ole äänihahmojen parasta osaamisaluetta, vaikka olisikin varsin tarpeellinen taito :D
 
Toki voit jonkun mikserin kantaa siihen lähettyville, ja haaroitat halutut kanavat sinne. Sitten säädät itse mielyttäväksi.

 
Tuo jälkimmäinen vaan tuntuisi paremmalta. Mikään ei oo enemmän hanurista ku kesken keikan huudella mikin kautta miksaajalle että "sitä ja sitä kovemmalle!".
 
Eikä se siitä oo kiinni ettei uskaltaisi miksaajalle asiasta hoilottaa :D
mutta omalla miksauksella siitä aina paras tulee.
 
Einherjar
17.08.2011 17:09:49 (muokattu 17.08.2011 17:17:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monissa In-ear vastaanottimissa on mahdollisuus kääntää L+R-stereoasetelma 1+2-monoasentoon (dual mono). Silloin sieltä etupäästä lähetetään toiseen kanavaan miksaus bändistä ja toiseen kanavaan esim. pelkkä laulu. Vastaanottimesta voi sitten räpeltää itse sopivaa suhdetta näiden kahden välille vaikka keikankin aikana.
 
In-ear -miksaus itsessään on vähän sellainen henkilökohtainen juttu. Jotkut tykkää kuulla lähes pelkästään itseään ja toiset eivät voi sietää jotakin soitinta omassa miksauksessaan. Kannattaa miettiä omaa kuuntelua ja mitä sinne oikeasti tarvii. Rummuista ei välttämättä tarvitse muuta kun overin ja basarin, bassoa ei välttämättä tarvitse ollenkaan? Laulajan ominaisuudessa lähtisin itse rakentelemaan miksausta rumpujen ja jonkun rytmikitaran tjsp. varaan. Muutakin voi toki nostella kuunteluun, mutta esim. taustalaulut voi vuodollaan häiritä ihan turhan paljon napeissa.
 
Edit: Itse ainakin jättäisin sen pikkumikserin raahaamatta paikalle, mikäli kyseessä on pelkkä laulaja. Tuo dual-mono -optio ajaa pitkälti sen saman asian.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sowa
17.08.2011 20:36:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Monissa In-ear vastaanottimissa on mahdollisuus kääntää L+R-stereoasetelma 1+2-monoasentoon (dual mono). Silloin sieltä etupäästä lähetetään toiseen kanavaan miksaus bändistä ja toiseen kanavaan esim. pelkkä laulu. Vastaanottimesta voi sitten räpeltää itse sopivaa suhdetta näiden kahden välille vaikka keikankin aikana.
 
In-ear -miksaus itsessään on vähän sellainen henkilökohtainen juttu. Jotkut tykkää kuulla lähes pelkästään itseään ja toiset eivät voi sietää jotakin soitinta omassa miksauksessaan. Kannattaa miettiä omaa kuuntelua ja mitä sinne oikeasti tarvii. Rummuista ei välttämättä tarvitse muuta kun overin ja basarin, bassoa ei välttämättä tarvitse ollenkaan? Laulajan ominaisuudessa lähtisin itse rakentelemaan miksausta rumpujen ja jonkun rytmikitaran tjsp. varaan. Muutakin voi toki nostella kuunteluun, mutta esim. taustalaulut voi vuodollaan häiritä ihan turhan paljon napeissa.
 
Edit: Itse ainakin jättäisin sen pikkumikserin raahaamatta paikalle, mikäli kyseessä on pelkkä laulaja. Tuo dual-mono -optio ajaa pitkälti sen saman asian.

 
Kiitos vastauksesta. Toimin laulajakitaristina. Ja meillä on lisäksi taustanauhat ja rumpali soittaa metromin kanssa.
 
Tarvitsen nappeihin juuri oman kitaran, laulun, taustanauhat ja tuon metronomin. Siinä ne :)
Taustanauhan kuullessaan on myös helpompi hallita laulun nuottia.
rummut kuulee tosiaan muutenkin riittävän hyvin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «