Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haikaillut transistorivahvistinta
1 2 3 4
hallu
15.08.2011 21:40:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Olen pähkäillyt josko ostaisin tranistorivahvistimen (siis ihan sellaisen oikean analogisen pelin eikä digimuljutinta). Voi olla ettei tästä paljoa mielipiteitä irtoa, kun tuntuu nykyisin tämä putkihype olevan sellaista ettei taida porukoilla olla oikein kokemusta näistä. Ainoa josta on tullut tällä palstalla yksiselitteisen mairittelevaa palautetta on Tech21 ja itsekin olen sitä kokeillut ja se on kyllä loistava, mutta soudeiltaan hyvin putkimainen (mikä ei ole tietenkään vika ja olen itsekin enimmäkseen putkareilla soittanut ja korva on tottunut siihen).
 
Kaverini suositteli Polytone merkkistä vaffaria, mutta niistä ei oikein paljoa löydy tietoa ja epäselvää on sekin myykö suomessa niitä kukaan. Itselläni on aikaisempaa kokemusta -80 luvulta Ibanez pikkuisesta transistorista (en tykännyt) ja Peaveyn isohko transistorikombo oli myös joskus (oliskohan ollut mallinimeltään Renow tjsp.). Siitä Peaveystä jäi ihan hyvät fiilikset oli monipuolinen vahvari kahdella skorppioonin hägärillä. Muusikoiden netin torilla oli Rolandin jazzchorus, joka kiinnosti mutta mahtaako tuo olla enää tuotannossa? ja minkälainen saundimaailma siinä on (otaksun että kliinit lienee hunajaiset).
 
Minkälaisia nämä nykyiset Fenderit, Marhallit, etc. ovat? ainakin ne ovat varsin maltillisesti hinnoiteltuja, mutta kaupoissa kun olen katsellut niin tulee mielikuva aloittelijalle suunnatusta halvasta tuotteesta ja niissä tuppaa olemaan kuitenkin sitä digihässäkkää muodossa tai toisessa mukana. Kun itse haluasin täysin analogista ja vähän semmoista enempi proomeinikiä siis laadukkaat elementit ja silleen.
 
Nyt kun joku kuitenkin ihmettelee, että miksi hemmetissä haikailen trankkua, niin muutamalla sanalla voisin kertoa mietteistäni. Aikaisemman kokemukseni valossa minulla on käsitys, että transistorivahvistimet eivät päätteiltään säröydy (tai eivät säröydy nätisti) joten ne on duunattu niin että saundi on aika tasainen nollasta kymppiin ja soundipuolen kommervenkit hoidetaan enemmänkin siinä etuasteessa. Tämän tasaisuuden takia ne olisivat kotikäytössä helppoja (kanavaa ei tarvitse avata volumella, että vahvari alkaa laulamaan). Samalla ajattelin että voisin tutustua siihen transistorisoundin erityispiirteisiin ja siksi minua kiinnostaa nämä legendaluokan kamppeet. Nykyisin mulla on kottikärryllinen putkirojua nurkassa ja toinen kottikärryllinen rojua jolla koitan hillitä sitä putkivehkeen äänenpainetta. Olen kyllä saanut hyvät soundit tuosta nykyisestä kasasta, mutta kiinnostaisi tutustua vähän muuhunkin. Ajattelin lisäksi, että joku hyvä trankkupeli voisi olla sellainen jota voisi roudata mökille ja tiedä vaikka tässä vielä keikallakin käytäisiin joskus. Olis niinkö kevyt ja kompakti. tällä hetkellä olen taipumassa Tech21:en siihen 30W versioon, jos nyt jossakin vaiheessa oikeasti vahvarin ostan kunhan nyt tässä haikailen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
fox
15.08.2011 22:20:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nih, katsotaanpas:
Jos teet haun jonkun ison musiikkiliikkeen sivulta, juuri tämän päivän transistorivahvistimista, ei niitä hirveän paljon löydy, kiitos tuon mainitsemasi "putkihypen". :(
Tech, Rolandin JC:t (lähinnä kaiketi enää 120) ja erilaiset räkkipäätteet lähinnä ovat "uusina" saatavilla.
Käytettyjen maailmasta kannattaa ehdottomasti katsella vaikka Lab, Accoustic, Yamahan G 100 (yksi nuppi oli torillakin, halvalla), tietenkin Rolandin Jazz Chorukset koko valikoimallaan 160 - 50 väliltä. Mikseipä myös H/H, Alligator Amps, Carlsbro (Stingray, Stingray II)
Eipä tuo Peaveyn Renown myös(kään) ihan onneton ollut, jäi vaan esim. Classic 212:n, Deucen ja muitten varjoon..
 
Itse pitäisin tuota Yamahan G 100 -nuppia (tai G 100-212 komboa) vallan "harkinnan arvoisana" pelinä. JC 120 kombo joko "vintagena" tai uustuotantona myös. Ja hei, jos löydät säkällä jostain Lab L5 -kombon, tuon B.B. Kingin luottovahvistimen, niin iske kiinni! ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
artal
15.08.2011 22:42:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ZT-Amplifiersin Lunchbox ja Club ovat tässä osastossa varmasti tsekkaamisen arvoisia ja aika yksituumaan kiiteltyjä.
 
wilo
15.08.2011 22:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli yhdessä vaiheessa kova hinku löytää hyvä trankkuvahvari. Hankin Roland JC-50:n sekä Session Sessioneten. Molemmissa oli erittäin hyvä saundi ja erityisesti jäi mieleen Sessionette. Rinta rinnan vertailussa oman Koch Studiotonen kanssa jäivät kuitenkin kakkoseksi. En osaa sanoa johtuiko ero kaiuttimesta, vahvistimesta vai molemmista; joka tapauksessa trankut lähtivät ja Studiotone jäi.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että hyvä trankku on ihan yhtä hyvä kuin hyvä putkivahvistin. Oma saundi on kuitenkin löytynyt putkivahvarista, vaikka sen huonot puolet harmittavatkin (kova lämpeneminen, paino ja ajoittainen huollon tarve).
 
J_Mikkonen
15.08.2011 23:20:06 (muokattu 15.08.2011 23:21:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on koko ajan hinku hyvällä trankulle. Putkivahvareita on aina välissä pyörinyt mutta ei ne jostain syystä oo mulla kovin kauaa pyöriny. Iteltä löytyy Yamahan G 100 212 ja Rolandin JC 60, molemmat taitaa olla vuosimallia -78. Rolandiin olin ehkä hieman pettynyt jammun jälkeen, mutta kyllä siitäkin sitten ajan mittaa on löytynyt tarvittavat saundin. Pedaaleista Roland kyllä tykkää ja Straton kanssa pelattaessa hetkittäin luulee soittavansa putkistyrkkarin läpi.
 
Syy miks oon tykästynyt trankkuihin on ehkä se että ne toimii harvinaisen hyvin puoliakustisten kanssa. Varsinkin tuon L5-kopion kanssa ei tarvi niin paljoa varoa kiertoa kuin isompien putkicombojen kanssa. Seuraavaksi onkin hankinnassa pienempi kokoinen transistorivahvistin, luultavasti Polytone, JazzKat tai Henriksen jazz amp. Sitten kun se on hankittu niin Roland ja Yamaha lähteekin etsimään uutta kotia ja alkaa taas putkicombojen gasitus :)
 
TTV
16.08.2011 06:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hyvää transistorivahvistinta haetaan, ehkä sen tarvi kuulostaa putkivahvistimelta, niin suosittelen tsekkaamaan Hüghes&Kettnerin vanhat Edition Silver ja Blue. Niistä on molemmista pelkkää hyvää muistettavana. Tech21 TM30 on myös ollut omistuksessa, mutta sen saundi on enemmän sitä "näennäisputkea", joko siitä tykkää vai sitten ei. Peaveyn jenkki StudioPro:t ovat myös kokeilemisen arvoisia.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
DrGreenegg
16.08.2011 08:37:33 (muokattu 16.08.2011 08:39:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omakohtaisesti voin suositella tutustumaan Session Rockette 30 ja Ibanez GX 100 vahvareihin, jos sattuu löytymään. Myös Marshall Lead 12, 20 ja 30 ovat olleet mielestäni hyviä trankkuja.
 
Zeeboo
16.08.2011 08:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä tarjokkaita on tullut, ja lisätään vielä yksi. Jos sattuu tulemaan vastaan Rath Amp, niin kannataa ottaa tyypit.
 
Itse kaivelin varaston perukoilta vanhan Pearce G2r:n. Loistopeli, varsinkin kunhan saan pajotettua lootaan uuden kaikupalikan. Ei sattuisi kenelläkään olemaan nurkissa joutilasta Alesiksen Nano- tai Microverbiä?
 
White men can't Monk
19691970
16.08.2011 08:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/ibanez_wholetone_wt80.htm
 
Tuota ei ole taidettu viel tässä ketjussa mainita ?
 
Jazzimman osaston soittajat ainakin tuntuvat tykkäävän, youtubessa on jotain pätkiä kans.
 
15 tuuman kajarilla olevat transistorivahvarit (ja putkivahvarit myös) ovat aika harvassa, joten ihan hienoa minusta, jotta Ibanezin kokoinen valmistaja tuollaisella kepillä kokeilee markkinoiden jäätä.
 
hallu
17.08.2011 08:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No perhana:-D kiitoksia kaikille, tännehän tuli todella paljon asiaa. Pistän tämän ketjun muistiin ja alan katselemaan tarjontaa. Vintagetrankku olisi magee, mutta pitää olla silmät auki mitä vastaan tulee.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
17.08.2011 08:10:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mikkonen: Mulla on koko ajan hinku hyvällä trankulle. Putkivahvareita on aina välissä pyörinyt mutta ei ne jostain syystä oo mulla kovin kauaa pyöriny. Iteltä löytyy Yamahan G 100 212 ja Rolandin JC 60, molemmat taitaa olla vuosimallia -78. Rolandiin olin ehkä hieman pettynyt jammun jälkeen, mutta kyllä siitäkin sitten ajan mittaa on löytynyt tarvittavat saundin. Pedaaleista Roland kyllä tykkää ja Straton kanssa pelattaessa hetkittäin luulee soittavansa putkistyrkkarin läpi.
 
Syy miks oon tykästynyt trankkuihin on ehkä se että ne toimii harvinaisen hyvin puoliakustisten kanssa. Varsinkin tuon L5-kopion kanssa ei tarvi niin paljoa varoa kiertoa kuin isompien putkicombojen kanssa. Seuraavaksi onkin hankinnassa pienempi kokoinen transistorivahvistin, luultavasti Polytone, JazzKat tai Henriksen jazz amp. Sitten kun se on hankittu niin Roland ja Yamaha lähteekin etsimään uutta kotia ja alkaa taas putkicombojen gasitus :)

 
Tiedätkö kuka noita Polytone vahvistimia suomessa myy?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Zeeboo
17.08.2011 08:34:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

19691970: http://www.thomann.de/fi/ibanez_wholetone_wt80.htm
 
Tuota ei ole taidettu viel tässä ketjussa mainita ? ...

 
Vaikuttaa mielenkiintoiselta! Harkintaan...
 
White men can't Monk
Dull Finn
17.08.2011 09:01:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lunchbox vaikuttaa myös mielenkiintoiselta:
 
http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/5021
 
Zeeboo
17.08.2011 09:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dull Finn: Lunchbox vaikuttaa myös mielenkiintoiselta:
 
http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/5021

 
Josta tuli mieleen, että joskus on torillakin näkynyt Gallien-Krueger ML250 pikkucomboja myynnissä. Tämähän on varsinain mainio peli: 2x50W kahdella 5" kajarilla muropaketin koossa. Ulkoisilla kajareilla alkoi pärjäämään volumessakin. Välillä on harmittanut, että pistin joskus omani lihoiksi.
 
White men can't Monk
19691970
17.08.2011 10:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dull Finn: Lunchbox vaikuttaa myös mielenkiintoiselta:
 
http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/5021

 
Makuasioitahan nämä, mut vaikken viritä koskaan kuin max. kokosävelaskeleen verta alaspäin, paksuin kieli siis d normi-e:n sijaan, niin itsellä on hyvin harvoja 10" kajarin sisältäviä vahvareita tai kaappeja tullut vastaan, joiden matalien äänien toistoon edes kerrostalo-voluumeilla olisin tyytyväinen, 12" kajaria aina kaipaan.
 
Onhan se toki aina kajarista ja kotelostakin kiinni, eikä minulla kovin monen kymmenen laitteen otantaa ole testailuissa takana.
 
Tuota lunchboxia kiinnostais nyt kuitenkin kokeilla, kun jossain näkis, siinä kuulemma pienistä kaiuttimista huolimatta on bassoakin jonnin verran.
 
En ole löytänyt ketään, joka Suomessa myisi tuota Ibanezia, sitä mieluusti kokeilisin kans, erilaiset foorumikommentit ja youtube-pätkät ovat ihan positiivisen kuvan siitä antaneet. Tosin en sit tiedä, kun suurin osa soittelustani tapahtuu kotosalla, jotta miten hyvin tuo 15" kajari hiljaisilla voluumeilla toimis.
 
J_Mikkonen
17.08.2011 10:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tiedätkö kuka noita Polytone vahvistimia suomessa myy?
 
Ei ainakaan yksikään kivijalkaliike, merkkiä valmistetaan ilmeisesti aika epäsäännöllisesti. En tiedä valmistetaanko nyt ollenkaan. Keräilijöitä kyllä löytyy, viime viikolla juuri otti yhteyttä yksi tuon meikän tori-ilmoituksen tiimoilta. Ebayssa nuita näkyy kyllä melkein koko ajan. Hintapyynnöt seilaa 300:n ja 1000 dollarin välillä, riippuen kunnosta ja mallista.
 
hallu
17.08.2011 11:17:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mikkonen: Ei ainakaan yksikään kivijalkaliike, merkkiä valmistetaan ilmeisesti aika epäsäännöllisesti. En tiedä valmistetaanko nyt ollenkaan. Keräilijöitä kyllä löytyy, viime viikolla juuri otti yhteyttä yksi tuon meikän tori-ilmoituksen tiimoilta. Ebayssa nuita näkyy kyllä melkein koko ajan. Hintapyynnöt seilaa 300:n ja 1000 dollarin välillä, riippuen kunnosta ja mallista.
 
Okei, kiitos. Olen tuosta vahvistimesta kyllä kiinnostunut, mutta pitää katsoa tuleeko sellainen joskus vastaan, koska en ole kovin hyvä aktiivisesti etsimään jos on harvinainen. Nettikaupanteko on minulle vähän vierasta enkä helposti sellaiseen tohdi lähteä joten varmaan pitää katsoa josko vaikka jossain kaupassa näkyisi käytettynä tms.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
DrGreenegg
17.08.2011 11:29:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, kiitos. Olen tuosta vahvistimesta kyllä kiinnostunut, mutta pitää katsoa tuleeko sellainen joskus vastaan, koska en ole kovin hyvä aktiivisesti etsimään jos on harvinainen. Nettikaupanteko on minulle vähän vierasta enkä helposti sellaiseen tohdi lähteä joten varmaan pitää katsoa josko vaikka jossain kaupassa näkyisi käytettynä tms.
 
Soitin Huttusella on Session Rockette 30, kannattaa käydä testaamassa.
http://www.soitin-huttunen.com/uploads/ses30.JPG
 
Josid
17.08.2011 11:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Jos hyvää transistorivahvistinta haetaan, ehkä sen tarvi kuulostaa putkivahvistimelta, niin suosittelen tsekkaamaan Hüghes&Kettnerin vanhat Edition Silver ja Blue. Niistä on molemmista pelkkää hyvää muistettavana.
 
H&K:lla oli myös trankkucombo Metroverb, se oli ilmeisesti jotain sukua noille mainitsemillesi vahvistimille. Omistin sellaisen viitisen vuotta, oli kyllä oikein hyväsaundinen peli trankkuvehkeeksi. Cleanitkin olivat oikein maukkaat.
 
You can't solve all the world's problems with a shotgun!
hallu
17.08.2011 12:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Josid: H&K:lla oli myös trankkucombo Metroverb, se oli ilmeisesti jotain sukua noille mainitsemillesi vahvistimille. Omistin sellaisen viitisen vuotta, oli kyllä oikein hyväsaundinen peli trankkuvehkeeksi. Cleanitkin olivat oikein maukkaat.
 
Tarkoittaako "trankkuvehkeeksi" sitä, että sen saundi jää kuitenkin toiseksi putkivehkeille? eli määrittyykö transistorivehkeen saundin hyvees sen perusteella kuinka paljon se onnistuu kuulostamaan putkivahvistimelta? sehän tarkoittaisi sitä, että putkivahvistimissa on jokin soundillinen yhteinen nimittäjä tai ominaisuus, jota transistorivahvistimissa ei ole ja jota transistorivahvistimet voivat ainoastaan jäljitellä? ymmärsinkö oikein tuon lausahduksesi?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «