Aihe: Soinnutuksen monet kasvot
1 2 3 4 5
Fuzzy Boner
02.04.2004 11:38:27
No eikä muuten varmana oo. Ja mun sisko voittais sun siskon painissa milloin vaan!!

Mä oon peruuttanu enemmän ku sun iskä on ajanu eteenpäin
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron!
baron
02.04.2004 11:39:38 (muokattu 02.04.2004 11:59:05)

Toi oli vaan suora lainaus mun äskettäin säveltämän kappaleen "Weird Chords" B-osasta, tosin se on Ges-duurissa ja tähän mä transponoin sen Des-duuriin

(Siis Db7, Bbm7/C, Ebm7#5, Ab9, mä kyllä tavoittelin "Aku Ankka"-kiertoa, mä tykkään siitä)
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
ville viaton
02.04.2004 11:42:29
Äänenkuljetusasiat on erikseen, tuossa ei se perussointu muutu mihinkään.

Totta. Mutta miten se silloin mielestäsi pitäisi kirjata?
Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen!!!
Fuzzy Boner
02.04.2004 11:44:48 (muokattu 02.04.2004 11:45:51)

Cm, Cm(b6) Cm6, etc

(hih hih, koht tulee poliisit sanomaan et "no onhan tos sit kvintti ja sit se on ihan paska, mikset sit laita omit5 ja add b6.) TUUN HULLUKS
baron
02.04.2004 11:46:26

se on alennettu seksti siinä, sanoo Fuzzy.

Kyllä se on. Fuzzy käyttää usein sävellyksissään korotettua terssiä ja alennettua sekstiä, ne soundaa aika kivasti.
Fuzzy Boner
02.04.2004 11:48:01
Jos on suuri terski ja puhdas kvinttu, tulee hyvä seksti
ville viaton
02.04.2004 11:50:16
Mä oon peruuttanu enemmän ku sun iskä on ajanu eteenpäin

Mistä sä tiesit että mun isäni kuoli juuri kaksi tuntia sitten auto-onnettumuudessa jossa joku pakitti hänen autoonsa hänen ajaessaan eteenpäin kuten normaalit ihmiset yleensä tekevät.
Fuzzy Boner
02.04.2004 11:51:56
hui. Olis pitäny ettiä joku osuvampi. Tai toi tais kyl aika hyvin osua perä edellä
mr.muzak
02.04.2004 11:57:06

Se kirjaaminen ei ole niin tärkeää, vaan asian omakätinen hahmottaminen. Tod.näk. jokaisessa bond-tunnarinuotissa on kirjoitettuna (nuotteina) tuo äänenkuljetus ulos. Pilkun viilaamista on sitten taas se onko se toka sointu Cm#5 vai Cmb6, samalta ne äänet kuulostaa.

Tuo edellinen Bbm7/C & C7sus4b9b13 oli vain esimerkki siitä miten "selkeistä" asioista voi tulla monimutkaisia, mutta lopulta kuulokuva on täysin samanlainen. Sitten voidaan enää spekuloida mikä merkintätapa on "vähemmän väärin" kuin toinen.
ville viaton
02.04.2004 11:57:08
Cm, Cm(b6) Cm6, etc

(hih hih, koht tulee poliisit sanomaan et "no onhan tos sit kvintti ja sit se on ihan paska, mikset sit laita omit5 ja add b6.) TUUN HULLUKS

Olen vaan niin käytännöllinen että jos haluan päästä paikasta a paikkaan b, en sano: "Lähden paikasta a paikan -b kautta paikkaan b." Niinpä niin, joopa joo, oikeastaan ihan sama. Ihan niinkuin kukaan marisisi jos Ä pisteet kirjoittaisi palloina tai pisteinä. Örffön-röffön-röö ja höö.
Fuzzy Boner
02.04.2004 11:58:45 (muokattu 02.04.2004 11:59:24)
Olen vaan niin käytännöllinen että jos haluan päästä paikasta a paikkaan b, en sano: "Lähden paikasta a paikan -b kautta paikkaan b." Niinpä niin, joopa joo, oikeastaan ihan sama. Ihan niinkuin kukaan marisisi jos Ä pisteet kirjoittaisi palloina tai pisteinä. Örffön-röffön-röö ja höö.

Niinpä. Mä oon noissa kyllä ihan pihalla. Kunhan kuulostaa oikeelta, prkl. Tuli ton baronin innoittamana tänne häsläämään; tää tosin ehkä vähän tylsä väittely

Ja sanon vielä kuolemattoman: Jos on suuri terski ja puhdas kvinttu, tulee hyvä seksti
ville viaton
02.04.2004 11:59:55
hui. Olis pitäny ettiä joku osuvampi. Tai toi tais kyl aika hyvin osua perä edellä

Ei se oikeasti kuollut. Halvaantui vain loppu-iäkseen sieraimista alaspäin. Kyllä sen ilkikurisen hymyn vielä sieltä silmistä tunnistaa. Sitä on kiva kutitella. (Olisiko vähän liian off-topic, vaihteeksi..)
ville viaton
02.04.2004 12:06:24
Se kirjaaminen ei ole niin tärkeää, vaan asian omakätinen hahmottaminen. Tod.näk. jokaisessa bond-tunnarinuotissa on kirjoitettuna (nuotteina) tuo äänenkuljetus ulos. Pilkun viilaamista on sitten taas se onko se toka sointu Cm#5 vai Cmb6, samalta ne äänet kuulostaa.

Tuo edellinen Bbm7/C & C7sus4b9b13 oli vain esimerkki siitä miten "selkeistä" asioista voi tulla monimutkaisia, mutta lopulta kuulokuva on täysin samanlainen. Sitten voidaan enää spekuloida mikä merkintätapa on "vähemmän väärin" kuin toinen.

Se on sillä lailla että se oma tapa kirjata joku asia ei välttämättä ole jonkun toisen mielestä selkeä tai sitten liian selkeä. Se ilmeni varsinkin kun palasin Ruotsista opiskelemasta, siellähän käytetään tuota bee ja bes-systeemiä hoon ja beebeen sijaan. Onhan se tietenkin ainut looginen tapa, mutta täälläpäin vain ei tunnu tutulta ja sitä vierastetaan. Kuten sanottu, voihan sen äänen/soinnun aina soittaa ja näin havainnollistaa. Tämä tästä.
_tuomas_
02.04.2004 18:56:35
Oma kokemukseni on, ettei mihinkään sellaiseen melodiaan, joka oikeasti toimii, tarvitse mitään kovin monimutkaista tai vaikeasti havainnollistettavaa soinnutusta.

Soinnutus ei ole aina edes mitenkään tarpeellista. Onko musiikin toimivuuden kannalta tarpeellista väitellä siitä, onko kyseessä C#m6 vai A#m7b5? kokemuksen myötä oppii ettei ole. Bändi tai artisti, joka osaa soittaa ja jolla on jonkinlaista sävelkorvaa, saa paskansa kasaan tuhlaamatta sekunttiakaan tämän tapaiseen pohdintaan.
baron
02.04.2004 18:58:11

Oma kokemukseni on, ettei mihinkään sellaiseen melodiaan, joka oikeasti toimii, tarvitse mitään kovin monimutkaista tai vaikeasti havainnollistettavaa soinnutusta.

Soinnutus ei ole aina edes mitenkään tarpeellista. Onko musiikin toimivuuden kannalta tarpeellista väitellä siitä, onko kyseessä C#m6 vai A#m7b5? kokemuksen myötä oppii ettei ole. Bändi tai artisti, joka osaa soittaa ja jolla on jonkinlaista sävelkorvaa, saa paskansa kasaan tuhlaamatta sekunttiakaan tämän tapaiseen pohdintaan.

Käytännössä juuri kuten sanot, mutta tämä onkin "teoriapalsta"
_tuomas_
02.04.2004 20:00:25
Käytännössä juuri kuten sanot, mutta tämä onkin "teoriapalsta"

Teorioitakin muodostetaan kuitenkin jostain syystä. Onko teoria pätevä, jos se ei ole lainkaan informatiivinen? varmaan 99.99999% filosofiaa harrastavista on tullut johtopäätökseen, ettei ole.
Fuzzy Boner
02.04.2004 21:33:55
Teorioitakin muodostetaan kuitenkin jostain syystä. Onko teoria pätevä, jos se ei ole lainkaan informatiivinen? varmaan 99.99999% filosofiaa harrastavista on tullut johtopäätökseen, ettei ole.

Kenttä koulii
baron
03.04.2004 06:58:34

. Onko musiikin toimivuuden kannalta tarpeellista väitellä siitä, onko kyseessä C#m6 vai A#m7b5? kokemuksen myötä oppii ettei ole.

1. Ais-molli on tietysti teoriassa olemassa, mutta käytännössä se on kyllä B-molli (Bb-molli)

2. Jos merkkaisi C#m6 ja Bbm7b5/Db, niin sitten soinnut olisivat enharmonisesti samoja, mutta riippuen naapurisoinnuista, jompi kumpi olisi loogisen sointukierron kannalta oikeampi.
baron
04.04.2004 17:58:25

Jos merkikset soinnuksi Bm7b5:sen, niin se implikoi, että sävelläji biisissä on Ab-molli (eli sävellaji jossa kaikkia säveliä alennetaan puoliaskelta(!) D

Tarkoitat kai Bbm7b5? (Ainakin mä tarkoitin sitä)

Kyllä sävellaji voi olla F-mollikin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)