Aihe: Missä olet saanut huonoa palvelua?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Objectif Lune
15.08.2011 23:53:32

Enemmän olen viime aikoina törmännyt ammattitaidottomiin myyjiin kaupan taloudellisen menestyksen kannalta kuin epäystävälliseen palveluun. Jos tietää mitä etsii, ei haittaa ostajaa, vaikka myyjä ei pistä tikkua ristiin kauppojen tekemiseksi. Toisaalta musiikkikauppojen tukalan taloudellisen tilanteen tietäen harmittaa, jos kokeiltuaan hyvää (mun tapauksessa jopa usein melko arvokasta) soitinta kysymys on "No oliks hyvä?" eikä esimerkiksi "Tehdäänkö kaupat, myyn tuon hintaan X?". Itse asiassa mulle ei ole ehdottanut yksikään myyjä kaupan kiinnivetoa (Aron soitinta lukuunottamatta) pariin vuoteen, vaikka olen pari kitaraa ja yhden vahvistimen ostanut, ja testannut kymmeniä. Hämmentävää.

Musiikkimaailmassa olen itse saanut aina ensiluokkaista palvelua, kitarat on kannettu kokeiluhuoneeseen ja ne olisi viritetty puolestani, jos olisin antanut, mutta kun kävin hetki sitten tyttöystäväni kanssa ostamassa hänelle bassoa, palvelu oli jotain ihan käsittämätöntä. Ymmärrän, jos 200€ halpis-LTD:n ostaja pistetään kokeilemaan kitaraa Micro-cubella myyntisalin nurkkaan, mutta MiJ-Tokaita pitäisi kyllä kysymättä päästä kokeilemaan kokeiluhuoneeseen rauhassa tai edes pahoitella, että se on varattu. Tuli mieleen, että olikohan ostajan sukupuoli ratkaiseva tekijä. Kokeiltuaan hevitiluttelijan vieressä muutamaa bassoa, myyjä kysyi "No oliks hyvä?" johon basistini vastasi: "Paras tähän mennessä", mutta jälleen kerran toivotettiin vaan hyvää päivän jatkoa. Mun arvaus olisi, että kaupat olisi tulleet, jos niitä olisi ehdotettu, mutta tällä kertaa "jatkettiin kierrosta". Ja kaupat varmaan tuleekin, jollei Kitarapajalta löydy parempaa. Epäilen, että saattaa löytyäkin...

Ei tuosta reissusta paha fiilis jäänyt - ainoastaan syvä hämmennys siitä, miten tuollainen tilaisuus päästettiin livahtamaan käsistä. Varmasti itse olisin osannut hoitaa itseni kokeiluhuoneeseen, mutta musiikkikauppoihin tottumaton ei sellaista tietenkään osaa pyytää, vaikka on itsestään selvää, että on tyytyväinen rauhalliseen kokeilupaikkaan, jos sellaista tarjotaan.
Hypetreme
16.08.2011 08:45:55
Kävin joskus Keravan Intro Musicissa vaihdattamassa mikit kitaraan ja kysyin: "Mikä on hinta arvio työlle?" Myyjä: "Noin 50-60€". Sitten vielä kysyttiin tarvitseeko kieliä vaihtaa, sanoin että ei tarvitse. Myöhemmin kun sitten menin hakemaan kitaraani niin loppusummaksi olikin tullut 80€ ja ne kielet oli vaihdettu ja niistäkin laskutettiin. Kysyin että miten tää voi näin paljon maksaa ja sanottiin että he ovat myös hienosäätäneet floikkaa ja laittaneet intonaation kohdalleen. Sain siis palvelua mitä en pyytänyt. Siinä myyjän kanssa väitellessä sain sitten kuitenkin loppusummaksi 60€
Jackson DXMG w/ Seymour Duncan SH-6- ENGL Thunder 50 E322- Fender Frontman 15w- M-Audio Profire 610- Yamaha HS50M
the-Antero
16.08.2011 09:08:23

Hypetreme: Kävin joskus Keravan Intro Musicissa vaihdattamassa mikit kitaraan ja kysyin: "Mikä on hinta arvio työlle?" Myyjä: "Noin 50-60€". Sitten vielä kysyttiin tarvitseeko kieliä vaihtaa, sanoin että ei tarvitse. Myöhemmin kun sitten menin hakemaan kitaraani niin loppusummaksi olikin tullut 80€ ja ne kielet oli vaihdettu ja niistäkin laskutettiin. Kysyin että miten tää voi näin paljon maksaa ja sanottiin että he ovat myös hienosäätäneet floikkaa ja laittaneet intonaation kohdalleen. Sain siis palvelua mitä en pyytänyt. Siinä myyjän kanssa väitellessä sain sitten kuitenkin loppusummaksi 60€

Tossa oli hyvää ja huonoa palvelua ;) Kielet on mun mielestä suoraan helpomi vaihtaa floikkaa kuin säästää vanhoja. Toki tää riippuu siitä paljonko kieliä on jälellä virittimissä. Mutta silti ilman asiakkaan lupaa kielet vaihdettu...mistä ne tietää mitä kieliä käytät?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Entropia666
16.08.2011 09:40:46

Hypetreme: Kävin joskus Keravan Intro Musicissa vaihdattamassa mikit kitaraan ja kysyin: "Mikä on hinta arvio työlle?" Myyjä: "Noin 50-60€". Sitten vielä kysyttiin tarvitseeko kieliä vaihtaa, sanoin että ei tarvitse. Myöhemmin kun sitten menin hakemaan kitaraani niin loppusummaksi olikin tullut 80€ ja ne kielet oli vaihdettu ja niistäkin laskutettiin. Kysyin että miten tää voi näin paljon maksaa ja sanottiin että he ovat myös hienosäätäneet floikkaa ja laittaneet intonaation kohdalleen. Sain siis palvelua mitä en pyytänyt. Siinä myyjän kanssa väitellessä sain sitten kuitenkin loppusummaksi 60€

On muute halvalla lähteny...Joku soitinasentaja veloittais 60e pelkästään noista floiderin säätämisistä, ilman kieliä...Itse lukisin todella hyväksi palveluksi.
Rokkifotoja: H A J E . F I
Jeszse
16.08.2011 09:42:24
the-Antero: mistä ne tietää mitä kieliä käytät?

Kielethän voi mitata esmes mikrometrillä aika tarkasti ja laittaa samanpaksuset tilalle. Eiköhän niillä sellaset löydy, jos on kerran välineet mikkien vaihtoon ja kaikennäköseen säätämiseenki.
Kitaravirtuaali: Piti oikein stalkata, että minkänäkönen noin täydellisen kuuloinen nainen on. Paskanvitut mitään nähny, kun joku karvainen hippi oli joka kuvassa ympäri sen naamaa.
Jeszse
16.08.2011 09:44:51
Entropia666: On muute halvalla lähteny...Joku soitinasentaja veloittais 60e pelkästään noista floiderin säätämisistä, ilman kieliä...Itse lukisin todella hyväksi palveluksi.

Ja tämä totta. Mä sain kuudella kympillä tutulta rakentajalta floikan säädön, satulan vaihdon ja kielten vaihdon uusien kielien kera.
Kitaravirtuaali: Piti oikein stalkata, että minkänäkönen noin täydellisen kuuloinen nainen on. Paskanvitut mitään nähny, kun joku karvainen hippi oli joka kuvassa ympäri sen naamaa.
Hypetreme
16.08.2011 09:58:33
Jeszse: Ja tämä totta. Mä sain kuudella kympillä tutulta rakentajalta floikan säädön, satulan vaihdon ja kielten vaihdon uusien kielien kera.

Ainoa mitä oikeasti tuossa halusin oli tosiaan se pelkkä mikkien vaihto. Oli tuolloin rahat niin tiukilla että ei se 80€ paljoa naurattanut.
Jackson DXMG w/ Seymour Duncan SH-6- ENGL Thunder 50 E322- Fender Frontman 15w- M-Audio Profire 610- Yamaha HS50M
Jeszse
16.08.2011 10:01:59
Hypetreme: Ainoa mitä oikeasti tuossa halusin oli tosiaan se pelkkä mikkien vaihto. Oli tuolloin rahat niin tiukilla että ei se 80€ paljoa naurattanut.

Joo, ei siinä mitään. Yleisesti ottaen vaan melko halvalla meni jos kahellakympillä rykäs viel floikan kuosiin. Toki tiedän omanki rahatilanteen kans et jos varaa jonku budjetin tiettyyn hommaan ni vituttaahan se arvaamaton ylimeno siinä.
the-Antero
16.08.2011 11:02:45

Jeszse: Kielethän voi mitata esmes mikrometrillä aika tarkasti ja laittaa samanpaksuset tilalle. Eiköhän niillä sellaset löydy, jos on kerran välineet mikkien vaihtoon ja kaikennäköseen säätämiseenki.

Ja sitten niillä on suurennuslasi jolla ne tarkastaa kielten pinnan ja sanovat siitä mikä merkki on kyseessä?
Jeszse
16.08.2011 11:31:33
the-Antero: Ja sitten niillä on suurennuslasi jolla ne tarkastaa kielten pinnan ja sanovat siitä mikä merkki on kyseessä?

Joo, esimerkiks.
inrock
16.08.2011 21:03:23
Siwasta.

Okei...
There you are stripped and naked, down on your knees.
the-Antero
16.08.2011 22:02:06

bfoc: No tämä juuri. Jos hihna maksaa vaikka 15€ josta ottaa alvit sun muut pois ja siitä kate on pari euroa, niin sen firman ei todellakaan kannata perustaa tuotetta kassasysteemiin, jossa se aiheuttaa joka vuosi kuluja kunnes sepoistetaan, ellei useampi jamppa halua samaa hihnaa. Siksi varmaan myyvät jotain neutraalia hihnamallia, joka käy myös EeÄsPeelle ja Kipsonille.

Valtaosalle tietty käy nuo neutraalit hihnat. Joku harva saattaa vetää porot nokkaan ja ostaa sen seuraavan kitarankin muualta mutta sehän on vaan osa liiketoimintaa se.

Jösses. Onko se nyt niin hankalaa tilata asiakkaalle se hihna jota asiakas haluaa? Etenkin jos on kyseisen valmistajan maahantuoja? Se vaan olisi ollut hyvää palvelua. Esim Musamaailma toimitti mulle varaosana espin patteriluukun jota heidän ei olisi edes tarvinnut toimittaa koska kyseinen tuote ei kuulu normi myyntiin... Mutta tilasivatpa kuitenkin.

Jos ei huvita myydä varaosia ja tarvikkeita niin miksi huvittaa myydä edes kitaroita?
bfoc
16.08.2011 22:39:04
the-Antero: Jösses. Onko se nyt niin hankalaa tilata asiakkaalle se hihna jota asiakas haluaa? Etenkin jos on kyseisen valmistajan maahantuoja? Se vaan olisi ollut hyvää palvelua. Esim Musamaailma toimitti mulle varaosana espin patteriluukun jota heidän ei olisi edes tarvinnut toimittaa koska kyseinen tuote ei kuulu normi myyntiin... Mutta tilasivatpa kuitenkin.

Jos ei huvita myydä varaosia ja tarvikkeita niin miksi huvittaa myydä edes kitaroita?

Kyllä se voi olla hyvinkin hankalaa. Yritysten välinen liiketoiminta ei välttämättä ole sellaista varsinkaan maahantuonnissa että soitetaan tehtaalle, että lämää yksi hihna messiin siihen kitarakolliin.

Tuote voi puuttua maahantuontisopimukselta, jolloin ei tiedetä mihin hintaan se myydään tai ostetaan. Se remmi voi myös tulla jostain ihan eri maasta kuin kitarat. Jos tollasen hihnan tilaa yksittäin jostain tehtaalta ja tullaa ja maksaa verot ja touhuilee, niin ei siinä firman kannalta oo mitään järkeä varsinkaan jos vastaavaa kamaa on hyllyssä.

Musamaailma on tehnyt erilaisen strategisen valinnan tai ovat muuten vaan kivempaa jengiä. Minkäs teet.

Itse olen hassutellut vastaavantyylisessä kauppapuuhastelussa teollisuuspuolella aikanaan 10 vuotta ja voin kertoa että monimutkaiseksi on asiat tehty. Vaikka myyntimiehenä kuinka halusi myydä ja asiakas ois kirkuen ostanut niin aina sakemannit välillä keksi jotain minkä takia ei kaupanteko ja muut irstaudet onnistuneet. En yhtään ihmettele että tavallinen kuluttaja näkee nuo kuviot hieman monimutkaisinajos ei ole sitä peliä itse pelaillut.
sutiojrikellA
nahkahuppu
16.08.2011 23:27:49
Toisaalta tuollainen merkkikohtainen hihna maksaa helposti satasen verran, niin luulisi siinä jo vähän katetta olevan. Myyhän ne niitä satasen pedaalejakin ja tuskin niitäkään ilman katteita.

Joo toi katteeseen vetoaminen on paskapuhetta. Kauppiaalla on kuitenkin aina mahdollisuus katsoa se jälleenmyynti hinta niin että siitä se tarvittava tai edes siedettävä siivu hilloa. Eivät vaan viitsi tilata!
nahkahuppu
16.08.2011 23:39:32
Esim Musamaailma toimitti mulle varaosana espin patteriluukun jota heidän ei olisi edes tarvinnut toimittaa koska kyseinen tuote ei kuulu normi myyntiin... Mutta tilasivatpa kuitenkin.

Jos myyt mitä vaan, niin laki velvoittaa toimittamaan myös myymiisi vehkeisiin varaosat. -> ESP maahantuojana niiden siispä on pakko moinen luukku tilata. TN
bfoc
16.08.2011 23:44:05
nahkahuppu: Joo toi katteeseen vetoaminen on paskapuhetta. Kauppiaalla on kuitenkin aina mahdollisuus katsoa se jälleenmyynti hinta niin että siitä se tarvittava tai edes siedettävä siivu hilloa. Eivät vaan viitsi tilata!

Niin no. Jos ton remmin saa Thomanilta 15€+kulut viikossa ja kauppaan se tulee 3 viikossa ja maksaa esim. 70€ niin kannattaako sitä vääntää?

nahkahuppu: Jos myyt mitä vaan, niin laki velvoittaa toimittamaan myös myymiisi vehkeisiin varaosat. -> ESP maahantuojana niiden siispä on pakko moinen luukku tilata. TN

Nyt heräsi uteliaisuus. Viitsitko kertoa mikä laki ja mikä pykälä? En oo meinaan tuollaiseen mielestäni törmännyt kauppalaissa enkä kuluttajansuojalaissa.
sutiojrikellA
the-Antero
16.08.2011 23:44:11

Jos se tosiaan olisi aivan super vaikeata tilata yksi hihna niin silloin varmaan olisi ollut helpompaa sanoa se? Mutta jos vastaus on tyyliä "ei voida" joka on suunnilleen sama asia kuin "ei jakseta, painu helvettiin" niin sillon kyllä tosiaan äänestän jaloilla. Saahan tuolta vaikka mitä kivoja pedaaleita ja vahvistimia, kitaroista puhumattakaan, mutta kun asiakaspalvelu on tuota luokkaa niin mieluummin tilaan sitten sieltä myyjän ehdottamasta Saksasta...
VIPMetal
16.08.2011 23:55:29

Markun musiikki, Seinäjoki. Kyllä saa hyvää palvelua ja asialliseen hintaan. Tekstareilla tulee kännykkään, kun on tilaamat kielisetit myymälässä. Kaikki toimii. Mut ihmekö tuo jos pojat laajentaa, kun homma on rentoa ja asiakkaat huomioon ottavaa...

Huonoa palvelua oon saanut eräältä nimeltä mainitsemattomalta myyjältä, joka viettää talvet ulkomailla ja kesäisin ärsyttää asiakkaita eräässä muuten ihan ok musaliikkeessä. Ne jotka tietää, niin tunnistaa. Mut eipähän hänkään enää vaivaa, kun muutettiin tänne Pohjanmaalle.

Kyllä palvelusta oikeasti vielä jotkut on valmiita maksamaan jonkin verran. Näin.
Kirja, kitara ja mies.
bfoc
16.08.2011 23:56:42
the-Antero: Jos se tosiaan olisi aivan super vaikeata tilata yksi hihna niin silloin varmaan olisi ollut helpompaa sanoa se? Mutta jos vastaus on tyyliä "ei voida" joka on suunnilleen sama asia kuin "ei jakseta, painu helvettiin" niin sillon kyllä tosiaan äänestän jaloilla. Saahan tuolta vaikka mitä kivoja pedaaleita ja vahvistimia, kitaroista puhumattakaan, mutta kun asiakaspalvelu on tuota luokkaa niin mieluummin tilaan sitten sieltä myyjän ehdottamasta Saksasta...

Näinhän se on. Se onkin sit myyjästä kiinni osaako sille asiakkaalle sanoa oikealla tavalla jos joku juttu ei onnistu.

DLX:ssä sillon Malmin aikana oli ihan outoa serviisiä. Yksi 300€ kitara "saattoi olla mahdollista tilata hyllyyn" kunhan kitaravastaava palaa lomalta, mutta lopullista vastausta ei sit koskaan tullut. Olishan se ollut kiva tietää miten homman kanssa kävi, mutta vastauspuoli vähän ontui kun kyselin.

Samaan firmaan tilattiin ihan tavallisia Gibsonin Brite Wiresejä, joissa Euroopan maahantuojalla oli murheita. 6 viikkoa meni niin että "ens viikolla" ja lopuksi sovittiin että ilmoittelevat. Kun parin kuukauden päästä kypsyin ja soitin niin "tossahan ne on ollu hyllyssä jo pari viikkoa".

Kaikki tämä alle puoli vuotta sen jälkeen kun menin hakemaan varaamaani soitinta (noin 1700€). Moi olen sejase, tulin hakemaan xxx:n. "Se on varattu." Meinasin jo lähteä menemään, mutta älysin kysyä että kellehän se on varattu, niin mun maili oli printattu siihen kotelon päälle takahuoneessa. Tiskillä ei voinut katsoa tilanntetta kun joku kauhea virus oli tyhjentänyt mailiboksin. Meinas jäädä sekin kauppa tekemättä.

Enhän mä nyt iso asiakas ollut, mutta tuo kitara ja kielet jäi ainoiksi ostoiksi ja sen jälkeen vaivauduin aina kanniskelemaan roposeni Hgi:n keskustaan jossa muistettiin edes karkeasti mitä on juteltu.
sutiojrikellA
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)