Aihe: Klikki ja taustanauhat keikalla
1 2 3 4
EJ84
22.03.2011 19:48:38

Niin tartteehan ne rajat olla ennen kuin niitä voi rikkoa?
ÄM
23.03.2011 12:47:26

En osaa, eikä ole näytettä laittaa, mutta paljon tulee soitettua klikin kanssa, niin äänittäessä, kuin keikoillakin.

Aika-ajoin käy silleen, että biisin loppuessa ei klikki ole olekaan päällä, vaikka luulin sen olevan; joskus on patteri loppunut, välillä se sekoilee, tai laite unohtunut laittaa kokonaan päälle. Uskoisin, että se on ihan hyvä merkki, jos kesken biisin ei edes huomaa, kun klikki jää pois; olisko soitto sitten kenties rullannu siihen malliin, ettei klikkiin tarvitse juuri huomiota kiinnittää.

Monesti kyllä äänittäessä toisaalti, jos ei oikein kulje, huomaa, kuinka klikkiin väkisin runnominen saa suorituksen kuulostamaan aika kuralta; liekö silloin oikea hetki muutenkaan yrittää saada aikaan kulkevaa rumpuraitaa.

Tohon klikin "katoamiseen" jatkuvasta huomiosta kyllä liittyy olennaisesti se, että koko bändi soittaa hyvässä tempossa; jos rumpali joutuu taistelemaan siinä klikin tempon ja bändin kiilailun/sleebailun välimaastossa, ni paskasti kulkee. se on selvä.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Fonisoul_
02.08.2011 13:30:43 (muokattu 02.08.2011 13:31:59)
Jatketaanpa tähän, kun on samasta aiheesta jo ketju tehty.

Minkälaisia kokemuksia muilla on läppärin käytöstä taustanauhojen ajossa? Olen kahden bändin kanssa käyttänyt Logicin mukana tulevaa MainStagea kolmella kanavalla siten, että mikserille menee taustat stereona + klikkiraita. Idea on mielestäni hyvä ja tykkään siitäkin että on olemassa optio vielä useamman raidan käytöstä (esimerkiksi stereobiitit, stereopadit jne). Tuo MainStage ei kuitenkaan tunnu ihan varmalta ratkaisulta. Joitakin kertoja treeneissä ja yksi biisi viime keikallakin meni niin, että klikkiraita ja taustanauharaita eivät soineet keskenään synkassa, eli ikäänkuin jommasta kummasta alku olisi myöhästynyt hiukan. Onneksi softassa on fade out -ominaisuus ja biisien läpi pärjää kyllä ilman nauhojakin.

Mitä muita softia olisi, joita voisi hommaan suositella? Miten esimerkiksi Ableton Live (tai varsinkin Live Lite) pärjäisi näissä hommissa? Tietysti voisi biisit koostaa Logiciinkin, mutta tuntuu hankalalta ajatukselta aina pomppia hiirellä biisistä toiseen ja saada biisi alkamaan just oikeasta kohdasta, eikä esim 5 sekuntia liian aikaisin, jolloin joutuisi biisin lähtöä odottelemaan hetken hiljaisuudessa.

Koko bändi ollaan langallisissa napeissa ja klikin kanssa soitosta tykätään nyt kun siihen on tottunut.

Edit: Jaa tää olikin rumpuosastolla, varmaan livetoiminnan puolella olisi ollut parempi. Sen siitä saa kun käyttää hakua...
Joensuulaista Indietä No Cue.
hollmi-5
02.08.2011 13:51:53
Macin kanssa ihan hienosti toimii GarageBand, jos ajaa monona taustan ja klikin korvaan.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Fonisoul_
03.08.2011 10:21:40
hollmi-5: Macin kanssa ihan hienosti toimii GarageBand, jos ajaa monona taustan ja klikin korvaan.

Olis kuitenkin kiva jos olis käytettävissä jonkinlainen biisilista, tai edes markerit joiden mukaan pääsisi näppärästi hyppäämään suoraan biisin alkuun. Garageband tuntuu muutenkin siltä että jäisi aika nopeasti pieneksi.

Saakos logicissa muuten samanlaista marker-listaa kuin Pro Toolsissa? Niiden avulla olisi aika kätevä siirtyä timelinessä oikeaan kohtaan.
Joensuulaista Indietä No Cue.
Epämuusikko
04.08.2011 16:01:39
iPodista, raiturista ja jostain hämy teatterisoftasta hyviä kokemuksia.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Lemon
05.08.2011 16:55:09 (muokattu 05.08.2011 16:58:07)

Fonisoul_: Mitä muita softia olisi, joita voisi hommaan suositella? Miten esimerkiksi Ableton Live (tai varsinkin Live Lite) --

Mä käytän tällä hetkellä yhden bändin kanssa Ableton Liveä ja se toimii erittäin hyvin. Äänikortilta lähtee 3 stereoraitaa ulos ja kontrolloin Abletonia nuolinäppäimistöllä ja enterillä. Jokainen biisi on oma launch-scene yhdessä session viewissä. Ohjelmistoa on superhelppo ja nopea järjestää haluamallaan lailla. Koko setin saa tietysti automatisoitua helposti myös jos haluaa.

Oon aikasemmin kontrolloinu Abletonia Rolandin SPD-S -pädillä, mutta oon sen nyt skipannut ku ei tarvi kesken biisien lätkiä luuppeja menemään ja biisit soitetaan muutenki tiukasti sovituksen mukaan.

Abletonista löytyy myös hienoja warppi-ominaisuuksia, jotta esim. tempo voi hieman elää keikalla: kertseihin on helppo vähän kiihdyttää jne.
JanneO
15.08.2011 11:20:51 (muokattu 15.08.2011 11:22:19)
Epämuusikko: iPodista, raiturista ja jostain hämy teatterisoftasta hyviä kokemuksia.

Onkos tuolle ipodille olemassa jotain ohjelmaa jossa voisi "ohjelmoida" klikit valmiiksi, vai oletko käyttänyt jotain tietokonesoftaa ja siirtänyt vain ipodiin ne klikit sitten?
Tarviisi yhteen projektiin ja oikeastaan pelkät klikit, ei tarvitsisi sitten minkään metronomin kanssa kikkailla kun jossain kohtaan showta on aika kriittiset vaihdokset biisien välissä eikä ennättäisi ruplaamaan.
Mietin tässä että pitääkö tuo ipod sitten hommata vaiko keksiä jotain muuta sitten.
Eukka
15.08.2011 14:59:59
JanneO: Onkos tuolle ipodille olemassa jotain ohjelmaa jossa voisi "ohjelmoida" klikit valmiiksi, vai oletko käyttänyt jotain tietokonesoftaa ja siirtänyt vain ipodiin ne klikit sitten?
Tarviisi yhteen projektiin ja oikeastaan pelkät klikit, ei tarvitsisi sitten minkään metronomin kanssa kikkailla kun jossain kohtaan showta on aika kriittiset vaihdokset biisien välissä eikä ennättäisi ruplaamaan.
Mietin tässä että pitääkö tuo ipod sitten hommata vaiko keksiä jotain muuta sitten.

Mä en oo törmänny hitech-ohjelmoitaviin iPhone/iPod Touch -appeihin AppStoressa, tai jos niitä on niin hinta on varmaan enemmän mitä mä oon metronomeiltani halunnut maksaa :S Muutenhan helpoiten teet klikin jollain valitsemallasi DAWilla (Pro Tools, Logic, Cubase, Digital Performer, Reaper ... etc) ja exportaat mp3:sen, jonka siirrät valitsemaasi mp3 -soittimeen.
Akatax for you!
JanneO
15.08.2011 16:05:03
Eukka: Mä en oo törmänny hitech-ohjelmoitaviin iPhone/iPod Touch -appeihin AppStoressa, tai jos niitä on niin hinta on varmaan enemmän mitä mä oon metronomeiltani halunnut maksaa :S Muutenhan helpoiten teet klikin jollain valitsemallasi DAWilla (Pro Tools, Logic, Cubase, Digital Performer, Reaper ... etc) ja exportaat mp3:sen, jonka siirrät valitsemaasi mp3 -soittimeen.

Näin sitä ajattelin, samalla välkkyi vain mielessä että jos ostan tuon ipodin tuoksi mp3-soittimeksi, niin onko siihen olemassa joku valmis juttu millä saisi tehtyä.
onhan se kallis metronomiksi, mutta sille olisi (idiotpodille) käyttöä myöhemminkin sitten.
Liver-Box
27.08.2011 10:52:34 (muokattu 27.08.2011 10:55:45)

Meillä on käytössä pari vuotta vanha mp3-soitin. Vaihdettiin Mäkbuukista tuohon kaatuilun ja yleisen sekoilun takia ja hyvin toimii. Play ja menoks.

Ainoa ongelma meinaa treenatessa olla se, että klikki hukkuu täysin möykän sekaan.
Tarkoitus ollutkin hankkia paremmat suljetut napit, onkohan kellään kokemusta tälläisistä? http://ultimateears.com/en-us/products/500
Tunnuksesi on pistetty jäähylle, joka on voimassa 26.04.2006 00:06 asti. Jäähyn syy: "kristityt o homoja ja bläkki parasta." Ei näin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)