Aihe: Basistien polkupyörät
1 2 3 4 5 6 7 8
PasiB
14.08.2011 22:04:04
hollstro: Hommasin Marin:iin Dura Ace-takapakan ja XTR:n vaihtajat sekä jarrukahvat. Hinta osille on enemmän mitä suurin osa ihmisistä maksaa kokonaisesta polkupyörästä. Silti, fillari on niitä harvoja välinelajeja jossa kalleimmatkin laitteet ja komponentit on tavallisen ihmisen ulottuvilla vaikka ajatusmalli olisi "vain paras on kyllin hyvää".

Hommasitko Suomesta vai jostain maailmalta? Työpaikalla on pari sälliä jotka harrastaa pyöräilyä hyvinkin aktiivisesti ja he ostelevat osia pitkin maailmaa. Toisella on harrastus jo sillä mallilla, että joka gramma minkä saa painoa pois pyörästä on plussaa. Se muuten maksaa ihan kohtuullisesti, taitaa käyttöpyöräkin olla usseeman tuhannen hintainen.
Ensi talven projektina on Trekin maasturin osapäivitys, pannaan vähän parempaa osaa paikalleen, on tuo niin mukava vehje ajaa ja ei kannata myydä eikä laittaa vaihtoon. Ainoa isompi miinus ehkä on jarrut, tuossa on vanhan kansan V-jarrut, levyt voisi olla ihan kivat.
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
hollstro
14.08.2011 22:27:00

PasiB: Hommasitko Suomesta vai jostain maailmalta? Työpaikalla on pari sälliä jotka harrastaa pyöräilyä hyvinkin aktiivisesti ja he ostelevat osia pitkin maailmaa. Toisella on harrastus jo sillä mallilla, että joka gramma minkä saa painoa pois pyörästä on plussaa. Se muuten maksaa ihan kohtuullisesti, taitaa käyttöpyöräkin olla usseeman tuhannen hintainen.
Ensi talven projektina on Trekin maasturin osapäivitys, pannaan vähän parempaa osaa paikalleen, on tuo niin mukava vehje ajaa ja ei kannata myydä eikä laittaa vaihtoon. Ainoa isompi miinus ehkä on jarrut, tuossa on vanhan kansan V-jarrut, levyt voisi olla ihan kivat.

Pakan Suomesta Bike Planetista, mutta muut jouduin tilaamaan maailmalta.

Keventely on mullakin yksi syy, Toinen on että parhaat osat myös toimivat täsmällisemmin.

Hyvin säädetyt laadukkaat V-jarrut on hyvät ja kevyet. Alkuaikoina noiden levyjen kansa oli kaikenlaista. Vinkuivat tai hankasivat. Nykyään ne on jo ok. Halvimmilla ei sit tee mitään. Hydraulijarrut pitää olla.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
poppamies
14.08.2011 23:52:15

hollstro: ...Halvimmilla ei sit tee mitään. Hydraulijarrut pitää olla.

Miksi hydaulikka? Eikö se riitä että tarpeen vaatiesa asvalttiin jää musta rantu?
G strings are for strippers
hollstro
15.08.2011 00:03:37

poppamies: Miksi hydaulikka? Eikö se riitä että tarpeen vaatiesa asvalttiin jää musta rantu?

Toisille sekin riittää. Pyöräln jaruissa tuntuma on aika oleellinen osa jarruvoiman säätelyä.
MPU
15.08.2011 08:14:11
hollstro: Hydraulijarrut pitää olla.
Tai sit hyvin säädetyt mekaaniset hyvillä paloilla. Mulla on Avidin BB5:t EBS:n paloilla ja vähintään yhtä hyvä tuntuma ja pito on kuin Hydraulisissa Maguran Louiseissa. Hydraulijarrut ei pelaa kunnolla kun pakkasta on parinkympin päälle. Alkavat laahaamaan ikävästi.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
poppamies
15.08.2011 08:27:54

MPU: ...Hydraulijarrut ei pelaa kunnolla kun pakkasta on parinkympin päälle. Alkavat laahaamaan ikävästi.
Marko

Nå niin. Kohta pyörissä on jotain helevetin ABS ja luistonestoja ja homma menee kirjaimellisesti päin mäntyä.
hollstro
15.08.2011 08:32:29

MPU: Tai sit hyvin säädetyt mekaaniset hyvillä paloilla. Mulla on Avidin BB5:t EBS:n paloilla ja vähintään yhtä hyvä tuntuma ja pito on kuin Hydraulisissa Maguran Louiseissa. Hydraulijarrut ei pelaa kunnolla kun pakkasta on parinkympin päälle. Alkavat laahaamaan ikävästi.
Marko

Noissa keleissä cycklocross-/maastopyörilllä ajavat vain äärimmäiset harrastajat. Pitää olla kaikki vaijerit helkkarin hyvin huollettu että mikään pelaa. Kun on kovat pakkaset niin perinteinen miestenpyörä pelaa parhaiten. Eipä tosin ole pyöräteillä ruuhkaa pakkasilla.
pehko
15.08.2011 11:14:42 (muokattu 15.08.2011 11:14:50)
hollstro: Noissa keleissä cycklocross-/maastopyörilllä ajavat vain äärimmäiset harrastajat. Pitää olla kaikki vaijerit helkkarin hyvin huollettu että mikään pelaa. Kun on kovat pakkaset niin perinteinen miestenpyörä pelaa parhaiten. Eipä tosin ole pyöräteillä ruuhkaa pakkasilla.

naistenpyörätkö eivät toimi pakkasessa yhtä hyvin?
MPU
15.08.2011 11:58:27 (muokattu 15.08.2011 11:59:02)
hollstro: Noissa keleissä cycklocross-/maastopyörilllä ajavat vain äärimmäiset harrastajat. Pitää olla kaikki vaijerit helkkarin hyvin huollettu että mikään pelaa. Kun on kovat pakkaset niin perinteinen miestenpyörä pelaa parhaiten. Eipä tosin ole pyöräteillä ruuhkaa pakkasilla.

Täysjäykkä maasturi napavaihteilla, mekaanisilla levareilla ja kokopitkillä vaijerinkuorilla pelaa vallan mainiosti. Ja ruuhkaa ei juu ole.
Marko
poppamies
15.08.2011 14:21:57 (muokattu 15.08.2011 14:22:36)

MPU: Täysjäykkä maasturi napavaihteilla, mekaanisilla levareilla ja kokopitkillä vaijerinkuorilla pelaa vallan mainiosti. Ja ruuhkaa ei juu ole.
Marko

Onkå mitään toivoa että 21 vaihteisella, jäykällä maastopyörällä, perinteisillä jarruilla pääsee ajamaan läpi talven? Onko suurin ongelma vaihteet vaiko jarrut?
Niin ja vaijerikuoret on.
MPU
15.08.2011 15:28:18
poppamies: Onkå mitään toivoa että 21 vaihteisella, jäykällä maastopyörällä, perinteisillä jarruilla pääsee ajamaan läpi talven? Onko suurin ongelma vaihteet vaiko jarrut?
Niin ja vaijerikuoret on.

Pääsee kyllä. Jarrut toimii jos ei ole kovin märkää ja kuraista. Kurakelillä palat ja vanteet kuluu suht nopeaan ja pito on mitä on. Samoin ketjut ja rattaat kuluvat ja jos on oikein nuoskaa niin takarattaat pakkautuu lunta täyteen ja matkanteko pysähtyy. Muuten kyllä ihan hyvin menee talven läpi. Noista edellämainituista syistä mulla on levyt ja napavaihde.
Marko
hollstro
15.08.2011 16:14:57

MPU:Noista edellämainituista syistä mulla on levyt ja napavaihde.
Marko

Kokemus puhuu. Miten toi napavaihde "syö" polkuenergiaa normaalisti (eli minkälainen hyötysuhde on ketjuvaihteeseen verrattuna) ja hyytyykö se pakkasella jonkun verran?
MPU
15.08.2011 18:30:48
hollstro: Kokemus puhuu. Miten toi napavaihde "syö" polkuenergiaa normaalisti (eli minkälainen hyötysuhde on ketjuvaihteeseen verrattuna) ja hyytyykö se pakkasella jonkun verran?

Alfine8 syö mun mielestä tosi vähän voimaa. Eroa on toki ratasvaihteeseen, mutta vain vähän. Pakkasella ( päälle -20) hyytyi mun mielestä suunnilleen saman kuin ratasvaihteinen napakin. Paino on ehkä se eniten tuntuva huono puoli. Etuna se, että ei rutise ja rätise vaihtaessa eikä ketjut hakkaa ja rällätä röykkyiselläkään polulla. Positiivinen yllätys kaiken kaikkiaan. Ero johonkin Nexukseen on hyötysuhteessa huomattava. Rohloffihan se olis tosi peli vaan sen hinta on liian suolainen mulle.
Marko
basauttaja
15.08.2011 20:28:55
Jos aurinko helottaa ja elämä hymyilee Basauttaja ajaa Tunturi mummopyörällä, mutta duunimatkat taittuu Rossano Cross cyclocross fillarilla satoi tai paistoi.
hollstro
15.08.2011 20:57:25

MPU: Alfine8 syö mun mielestä tosi vähän voimaa. Eroa on toki ratasvaihteeseen, mutta vain vähän. Pakkasella ( päälle -20) hyytyi mun mielestä suunnilleen saman kuin ratasvaihteinen napakin. Paino on ehkä se eniten tuntuva huono puoli. Etuna se, että ei rutise ja rätise vaihtaessa eikä ketjut hakkaa ja rällätä röykkyiselläkään polulla. Positiivinen yllätys kaiken kaikkiaan. Ero johonkin Nexukseen on hyötysuhteessa huomattava. Rohloffihan se olis tosi peli vaan sen hinta on liian suolainen mulle.
Marko

Toi on mielenkiintoinen kuva: http://www.rohloff.de/uploads/pics/wirkungsgrad_en.png

Rohloffin hinta (tonni) ja kilon lisäpäinao verrattuna norminavan, rataspakan ja vaihtajan yhteispainoon (hinta n. 600 € hifi-komponenteilla) ovat aika paljon. Jos huoltovapaus on kovin juttu niin tuotahan ei pese mikään
MPU
15.08.2011 21:04:26
hollstro: Toi on mielenkiintoinen kuva: http://www.rohloff.de/uploads/pics/wirkungsgrad_en.png

Rohloffin hinta (tonni) ja kilon lisäpäinao verrattuna norminavan, rataspakan ja vaihtajan yhteispainoon (hinta n. 600 € hifi-komponenteilla) ovat aika paljon. Jos huoltovapaus on kovin juttu niin tuotahan ei pese mikään

Joo ja kun Alfine8 maksaa sen hiukka yli pari sataa kiekkona niin ei oikein pysty tuohon Rohloon repeämään. Toki vaihteita on vähemmän mutta kuitenkin.
Marko
poppamies
15.08.2011 21:50:11

MPU: ...Toki vaihteita on vähemmän mutta kuitenkin.
Marko

Kuinka monta vaihdetta on riittävä määrä maantiellä. En minä ainakaan tarvi kaikkia kakskymmentäyhtä.
hollstro
15.08.2011 22:33:38

poppamies: Kuinka monta vaihdetta on riittävä määrä maantiellä. En minä ainakaan tarvi kaikkia kakskymmentäyhtä.

Varsinainen kysymys on; minkälaiset välityssuhteet tarvaan. Maantiekilpapyörisä on tänäpäivänä 22 vaihdetta ja eri etapeille vaihdetaan takapakkoja jotta saadaan optimivälitykset.
MPU
16.08.2011 08:08:23
poppamies: Kuinka monta vaihdetta on riittävä määrä maantiellä. En minä ainakaan tarvi kaikkia kakskymmentäyhtä.

Eikä niitä kaikkia oikeasti voi käyttääkään. Iso eturatas-iso takaratas tai pieni-pieni-yhdistelmä ei oikein toimi ilman rahinoita. Yhdellä vaihteellakin pärjää jos vaan on jerkkua pohkeissa. Mulla ei edes noista nykyisistä kahdeksasta ole kaikille käyttöä.
Marko
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)