Aihe: Kielet
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14 15 16 17
seak
26.08.2010 14:28:39
Turisas: Enkö nyt osaa etsiä, vai eikö suurimmat valmistajat tunne kielissä paksuuksia 110:n ja 130:n väliltä? Rotosound RS66LF-setti käytössä ja tuo E-kieli mallia 105 on aivan liian lörppö. 110:lla tuskin eroa vielä huomaa ja 130 on jo liian paksu, mistä siis 115 tai 120 irtokieli?

Mä oon ainakin Helsingistä Millbrookilta saanu 115-125 irtokieliä Levytukusta (dAddario) ja Millbrookilta (olisko ollu GHS).
A veteran of a thousand psychic wars.
Dealer
26.07.2011 20:38:38
J.Hollström: Yhdessä bassossa e-kielen uraa pyyhkäsin kielellä muutaman kerran. Muissa meni ilman hieromista. Roundisetin E-kieli on milleissä 3,1 mm tönärillä mitattuna. Eli 0.122 tuumaa.

Kun kuitenkin kyselette noita paksuuksia niin tässä omat mittailut:

RW
G 1,05 mm - 0.041"
D 1,45 mm - 0.057"
A 2,1 mm - 0.083"
E 3,1 mm - 0,122"

Kuka matemaatikko laskee E-kielen paksuuden, jos se viritetään D:hen?
Nazareth
26.07.2011 20:42:34
Tekeekö Heavy-setti mite paljo pahaa kaulalle normivireessä? (050-115)
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
pekezu
27.07.2011 11:01:25

Nazareth: Tekeekö Heavy-setti mite paljo pahaa kaulalle normivireessä? (050-115)

Kyllähän se vetoa lisää aika rajusti, mutta en usko että se ihan paskoo. En tosin mene tästä takuuseen eli jos kaula vääntyy, en ota vastuuta.

Mutta olen kyllä kuullut joidenkin virittelevän moisen setin E-vireeseen menestyksekkäästi.
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
Nazareth
27.07.2011 21:55:57
pekezu: Kyllähän se vetoa lisää aika rajusti, mutta en usko että se ihan paskoo. En tosin mene tästä takuuseen eli jos kaula vääntyy, en ota vastuuta.

Mutta olen kyllä kuullut joidenkin virittelevän moisen setin E-vireeseen menestyksekkäästi.

Joo, mä varovasti kokeilin yhdellä kielellä, mutta meni niin kireäksi että hiki tuli ja keskeytin kokeilut. Pitää ens kerralla ostaa kevyemmät.
seak
27.07.2011 23:06:57
Nazareth: Joo, mä varovasti kokeilin yhdellä kielellä, mutta meni niin kireäksi että hiki tuli ja keskeytin kokeilut. Pitää ens kerralla ostaa kevyemmät.

En nyt innosta sua tekemään mitään mikä ei tunnu hyvältä, mutta mulla on kyllä joskus ollu totakin paksummat jötikät normivireessä ja ei se kaula siitä mihinkään mennyt.
A veteran of a thousand psychic wars.
Siderocks
28.07.2011 00:10:39

Nazareth: Tekeekö Heavy-setti mite paljo pahaa kaulalle normivireessä? (050-115)

Mulla on .130 kieli D-vireessä jota droppailen C:hen. Ei ongelmaa, pitää tosin tykätä jämäkästä tatsista ;)
www.myspace.com/heavyspacehero
Gary oin
28.07.2011 10:22:36

Edellisen viestin jälkeen bongasinkin tommosen GHS:n setin paikallisesta, virittelin E:hen enkä ole sen jälkeen miltei vuoteen kokenut tarvetta vaihtaa merkkiä/mallia. Ostin juuri heräteostoksena halvan Epi-Thunderbirdin ja samanlainen setti kiinni, eipä kaularautaan tarvinnut tehdaskielien jäljiltä suurta säätöä. Mukavan jämäkkä tuntuma.
Jari on sellanen vähän juntti, lähes kääpiön mitoissa oleva harmaa kumipää. Kunnon reppana.
Dropped C
28.07.2011 10:35:37
Turisas: Edellisen viestin jälkeen bongasinkin tommosen GHS:n setin paikallisesta, virittelin E:hen enkä ole sen jälkeen miltei vuoteen kokenut tarvetta vaihtaa merkkiä/mallia. Ostin juuri heräteostoksena halvan Epi-Thunderbirdin ja samanlainen setti kiinni, eipä kaularautaan tarvinnut tehdaskielien jäljiltä suurta säätöä. Mukavan jämäkkä tuntuma.

Mä käytin kans näitä GHS:n 50-115 settejä tosi pitkään. Hyvät ja edukkaat. Tuppaa vaan oleen C-vireeseen liian spagetit. Nyt Dunlopin viiskielisen setin 65-125 kielet kiinni, ihan hyviltä tuntuu.
jevons
28.07.2011 11:43:45
Hommasin 4-kielisen basson, joka on tällä hetkellä B-vireessä. Ongelmana on, etten saa B-kielen intonaatiota mitenkään kohdilleen, eikä tallapalassa ole enempää säätövaraa. Vire siis heittelee sitä enemmän mitä pidemmälle kaulaa mennään, eli 5. nauhalta on pientä heittoa kun taas 12. nauhalta sitä on jo kaksinkertainen määrä.

Nykyinen kieli on .135, auttaisiko paksumpi? Vai mitä tässä pitäisi tehdä? Muut kielet ovat ok, tuo vaan on ongelma.
EikkaKuikka
28.07.2011 12:22:32
Kelläs täällä on kokemuksia fläteistä? Onko näissä suurta vaihtelua eri valmistajien välillä?
yykaakoonee
ninokoo
28.07.2011 17:52:36 (muokattu 28.07.2011 17:52:58)
EikkaKuikka: Kelläs täällä on kokemuksia fläteistä? Onko näissä suurta vaihtelua eri valmistajien välillä?

Lähemmäs pari vuotta olen soitellut pelkästään fläteillä. Niissä on se oma boogie johon itse jäin koukkuun. En kaipaa kilinää, kolinaa enkä hifisoundia vaan aidon bassosoundin ja se onnistuu fläteillä. Joku väittää ettei niillä voi släpätä, kyllä voi.

Presarissa on kiinni ZOG flätit ja tuohon 5-kieliseen on tulossa D'addario Chromesit, jollaiset oli myös aiemmassa Jatsarissani.

Valmistajien välillä olen itse huomannut eroja lähinnä äänenvärissä, toiset on tummempia ja toisissa on vähän roundimaista kirkkauttakin mukana. Kirkkaampaa päätä edustaa juurikin nämä Chromesit, ZOGit ja Rotosoundit. Chromesit on erittäin tasapainoiset kielet mielestäni, sieltä löytyy sitä bassojyrää mutta myös kohtalaisesti kirkkaampia soundeja niin halutessa. Lisäksi ne on soitettu sisään erittäinkin nopeasti. Kaikki nämä luettelemani on suht jäykkiä, joten siihen kannattaa varautua.
I always kinda, sorta wished I looked like Elvis
J.Nikkanen
12.08.2011 23:22:43
Jaahans, pitäis käydä hakemassa setti vitoseen kun oli tuonne paikalliseen liikkeeseen saapunut. 40-55-75-105-145 ja normaalivireeseen tietty, veto pitäisi itseasiassa olla D'addarion taulukon mukaan hieman pienempi kuin nykyisellä setillä, ja B-kielestä pitäis tulla semmonen tymäkkä. Saas nähdä kuin käy, raportoin joskus kun olen kielet saanut kiinni ja ehtinyt soitellakkin niillä hieman.
...siis asiahan ei todellakaan ole näin.
absqua
13.08.2011 00:21:57
pahaeno: Jaahans, pitäis käydä hakemassa setti vitoseen kun oli tuonne paikalliseen liikkeeseen saapunut. 40-55-75-105-145 ja normaalivireeseen tietty, veto pitäisi itseasiassa olla D'addarion taulukon mukaan hieman pienempi kuin nykyisellä setillä, ja B-kielestä pitäis tulla semmonen tymäkkä. Saas nähdä kuin käy, raportoin joskus kun olen kielet saanut kiinni ja ehtinyt soitellakkin niillä hieman.

Aika mielenkiintoinen kattaus. Pistä ihmeessä raporttia kun olet saanut asiaa tutkittua.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
guitarz
03.12.2011 17:26:04
Onko totta että ghs bass boomereista lähtee soundi melkein heti?tommosta huhua oon kuullu.
Basisti....
poppamies
03.12.2011 18:35:09

guitarz: Onko totta että ghs bass boomereista lähtee soundi melkein heti?tommosta huhua oon kuullu.

Mä laitoin ensimmäisen kerran sellaiset yhten bassoon muutama viikko sitten. Emmä tiiä. ei ne ainakaan aiheuttaneet mitään elämää suurempaa elämystä. Kyllä niistä ääni lähtee vieläkin. Ei mitään kihinää uutenakaan.
G strings are for strippers
Nazareth
03.12.2011 19:08:00 (muokattu 03.12.2011 21:45:57)
Mistähän mahtaa saada flatwoundit tällä hetkellä Suomesta halvimmalla?

En mikään kitupiikki oo, mut silti.
Groovelover
03.12.2011 21:12:18 (muokattu 03.12.2011 21:14:52)
Edit: Ei mitn sittenkään.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
locoloco
04.12.2011 12:38:34
ninokoo: Lähemmäs pari vuotta olen soitellut pelkästään fläteillä. Niissä on se oma boogie johon itse jäin koukkuun. En kaipaa kilinää, kolinaa enkä hifisoundia vaan aidon bassosoundin ja se onnistuu fläteillä. Joku väittää ettei niillä voi släpätä, kyllä voi.

Presarissa on kiinni ZOG flätit ja tuohon 5-kieliseen on tulossa D'addario Chromesit, jollaiset oli myös aiemmassa Jatsarissani.

Valmistajien välillä olen itse huomannut eroja lähinnä äänenvärissä, toiset on tummempia ja toisissa on vähän roundimaista kirkkauttakin mukana. Kirkkaampaa päätä edustaa juurikin nämä Chromesit, ZOGit ja Rotosoundit. Chromesit on erittäin tasapainoiset kielet mielestäni, sieltä löytyy sitä bassojyrää mutta myös kohtalaisesti kirkkaampia soundeja niin halutessa. Lisäksi ne on soitettu sisään erittäinkin nopeasti. Kaikki nämä luettelemani on suht jäykkiä, joten siihen kannattaa varautua.

itse hommasin omaan bassoon(vähän aika sitten) GHS flätit ja ne olivat kyllä liian tummat/tumppu soundiset minun makuuni(ei kirkasta soundia paljon ollenkaan).joten vaihdoin takas roundwoundit.Itse juuri varmaan olis kiva löytää sellaiset flätit joissa juuri on tota tummuutta ja roundwoundien kirkkautta hyvässä tasapainossa, joita Ghs-fläteissä ei ollut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)