Aihe: Keskustelua kuusikielisistä bassoista | |
---|
Mysteria 12.08.2011 13:51:37 (muokattu 12.08.2011 13:54:08) | |
|
Haluaisin avata tähän keskustelun yllämainituista, paheksuntaa ja halveksuntaakin haalineista työkaluista. Voisiko tähän ne, jotka soittavat kuusikielisillä, tai ovat niillä joskus soittaneet, jakaa kokemuksiaan? Esimerkiksi hyviä ja huonoja puolia. Itse olen harkinnut kuusikielisen hommaamista, mutta olen sellaista vain kerran päässyt testaamaan (4 vuotta sitten, 15-vuotiaana, kokemusta kertynyt ehkä siitä hieman lisää) Kaula tuntui jo silloin miellyttävältä toisin kuin 5-kielisessä, joka mielestäni tuntui kuin halkoa olisi soittanut. Omistin 5-kielisen jonkin aikaa, mutta joko mallista tai itsestä johtuen myin sen pois tarpeettomana. Kuitenkin soitan melko rankkaa ja ainakin itselleni aika teknistä musiikkia jossa pitäisi keretä vähän nopeampaankin soittoon. 4-kielinen on tällä hetkellä ADGC-vireessä, eikä se sitä aivan tarkasti pidä. EDIT: Olen kahlannut myös "Kielten määrä"-topicin, mutta halusin perustaa näille nyt oman kun siellä lähinnä oli taistelu siitä mikä on absoluuttisen oikea vaihtoehto kielten määräksi It's hard when you suck |
|
Mysteria: Haluaisin avata tähän keskustelun yllämainituista, paheksuntaa ja halveksuntaakin haalineista työkaluista. Voisiko tähän ne, jotka soittavat kuusikielisillä, tai ovat niillä joskus soittaneet, jakaa kokemuksiaan? Esimerkiksi hyviä ja huonoja puolia. Itse olen harkinnut kuusikielisen hommaamista, mutta olen sellaista vain kerran päässyt testaamaan (4 vuotta sitten, 15-vuotiaana, kokemusta kertynyt ehkä siitä hieman lisää) Kaula tuntui jo silloin miellyttävältä toisin kuin 5-kielisessä, joka mielestäni tuntui kuin halkoa olisi soittanut. Omistin 5-kielisen jonkin aikaa, mutta joko mallista tai itsestä johtuen myin sen pois tarpeettomana. Kuitenkin soitan melko rankkaa ja ainakin itselleni aika teknistä musiikkia jossa pitäisi keretä vähän nopeampaankin soittoon. 4-kielinen on tällä hetkellä ADGC-vireessä, eikä se sitä aivan tarkasti pidä. EDIT: Olen kahlannut myös "Kielten määrä"-topicin, mutta halusin perustaa näille nyt oman kun siellä lähinnä oli taistelu siitä mikä on absoluuttisen oikea vaihtoehto kielten määräksi Ei kai tuo paheksuntaa herätä, miksi herättäisikään? Jos musa vaatii kutosta, niin sitten vedetään semmosella. |
|
Ei kutosessa muuten mitään vikaa, mutta sormilla soittaessa se ylin kieli tekee sormista leikkeleitä. On kyllä ollut harkinnassa, että vois ihan "leikkibassoksi" hommata kämpille kutosen tai vaihtoehtoisesti nauhattomana ihan keikoilla käytettäväksi. Vitosella näin normaalioloissa soittelen treenit ja muut, riittää ihan hyvin omiin tarpeisiin. |
|
Johannes_t: Ei kai tuo paheksuntaa herätä, miksi herättäisikään? Jos musa vaatii kutosta, niin sitten vedetään semmosella. Lähinnä tämä tulee noista muista topiceista. "Et osaa soittaa kuitenkaan, nelikielisellä pärjää kyllä" "Olen soittanut 48 vuotta nelikielisellä enkä ole tarvinnut enempää. Et tarvi sinäkään" Tähän topiciin haluaisin muiden kokemuksia noista vehkeistä ja vähän sitäkin, että minkä tyylistä musaa kukin niillä vetelee. It's hard when you suck |
JPHe 12.08.2011 14:47:24 (muokattu 12.08.2011 14:52:27) | |
|
Kieliväli vaihtelee kutosissa ja vitosissakin aika paljon, samoin myös kaulan leveys. Eli pienimmillään se 15,5 mm tallassa ja maksimissaan 20 mm noin karkeasti. Sama ero kutosen kaulan leveydessä, joka 12 nauhalla on 72- 85mm ja mitta satulassa 53 mm paikkeilla. |
|
Mulla oli Wolfin kuusikielinen. Hemmetin hyvä soittaa, soundiltaan erittäin hifi. Kivasti murisi kyllä. Sointuja tuli ylhäältä otettua aika paljon, mutta kauheaksi kaahaukseksi sen kanssa aina soitto meni päätyen lopulta täydelliseen käsistä lähtemiseen. Painoi kuitenkin liikaa ja missään bändissä en kahta ylimääräistä kieltä kokenut tarvitsevani silloin tai nyt. |
|
Itselleni on tulossa viisikielinen pitkän harkinnan perusteella. Kuusikielistä kokeillessani totesin, että se ylin kieli on omaan käyttöön aika turha. Lisäksi kaula alkoi olla niin massiivinen, ettei oikein soitosta tullut mitään. Mutta kukin tavallaan, jos haluaa kutosen niin miksei. Alunperin ajattelin etten tarvitsisi vitostakaan, mutta kokeillaan nyt. "Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada |
|
kojones: missään bändissä en kahta ylimääräistä kieltä kokenut tarvitsevani silloin tai nyt. Tämähän se todellisuus useimmiten on. Kuuskieliselle ei perinteisissä rock, pop-hommissa käyttöä ole. Joku fuusio-trio taas voi kaivata selkeästi laajempaa ilmaisurepertuaaria basistilta ja jos kutosen kanssa on sinut, niin se on varmasti oiva valinta. |
KMT 12.08.2011 17:59:32 (muokattu 12.08.2011 18:11:11) | |
|
Miikss: Ei kutosessa muuten mitään vikaa, mutta sormilla soittaessa se ylin kieli tekee sormista leikkeleitä. On kyllä ollut harkinnassa, että vois ihan "leikkibassoksi" hommata kämpille kutosen tai vaihtoehtoisesti nauhattomana ihan keikoilla käytettäväksi. Vitosella näin normaalioloissa soittelen treenit ja muut, riittää ihan hyvin omiin tarpeisiin. Kai tääkin jo usemmassa threadissa mainittu, että itellä "leikkibassona" Harley-Benton ja leikkeleongelman välttämiseksi on leikkelekieli vaihdettu vaijeriksi. Tietysti hinta-laatu suhde on mikä on mutta olen nyt kerran keikallekkin tämän alamörövirebasson vienyt(enkä ees soita mitää alamättöheviä). Itelle on jonkinmoinen ongelma tuo yläkielen vire, toisaalta haluis että olis loogisesti C mutta kitaraa soittavana myöskin sitten välillä menee sekaisin. Toisaalta tekis mieli joskus ostaa basso, jossa olisikin yläkielinä B ja E. Kieliväli kans on ongelma, minkä kans oon paininu kun sormet tottunu tohon isompaan kieliväliin. (Nyt vasta hiljattain tajunnu että vitosia löytyy pienemmälläki välillä) |
Mysteria 12.08.2011 20:16:43 (muokattu 12.08.2011 20:19:59) | |
|
Heräsi tuossa vastauksianne lukiessani kysymys mieleen, että olenko ollut tähän asti täysin hakoteillä kun käsitykseni on ollut seuraavan lainen: Viisikielisessä kaula on paksumpi kuin kuusikielisessä? Korjatkaa siis jos olen väärässä. Käsitykseni perustuu siis vain bassoihin mitä olen testannut (siis edelleen olen vain yhtä 6-kielistä testannut, muistaakseni tätä:http://www.soundstore.fi/Bassot/Bas … kitarat/Ibanez/Ibanez+SR506+BM.html) 5-kielisiä taas olen testaillut Yamahaa, Schecteriä ja Warwickia Kertokaapa taas tyhmemmälle, sitä varten te täällä olette! PS. Tiedän, että ottamalla itse selvää saa parhaiten vastaukset kysymyksiini, mutta täällä perähikiässä se meinaa olla mahdottomuus kun lähimpään musaliikkeeseen on melkein 40 kilometriä ja siellä valikoimassa ei ainuttakaan 6-kielistä It's hard when you suck |
|
Johannes_t: Ei kai tuo paheksuntaa herätä, miksi herättäisikään? Jos musa vaatii kutosta, niin sitten vedetään semmosella. tähän on pakko kyllä sanoa, että kyllä tällä foorumilla tavataan ristiinnaulita tiettyjen tahojen toimesta 6-kieliset, täppäilyt, släppäilyt yms. kyllä monilla edelleen on se meininki, että se on vintage jatsari ilman mitään kikkelöintejä ja that's it! mitä tohon 6-kieliseen tulee, ni tullut omistettua ja aika vähän sille on käyttöä. Ei siinä kuitenkaan niin hirveästi enempää mahdollisuuksia tule verrattuna 4-kieliseen. kaula leveä ja kielivälit pienet ni turhaan vaan hankaloittaa, siksi ei siihen tule juur tartuttua. Ehkä tommoseen kitaran tuplaamiseen mutta muuten ei oikein tuu käytettyä. |
|
Mysteria: Heräsi tuossa vastauksianne lukiessani kysymys mieleen, että olenko ollut tähän asti täysin hakoteillä kun käsitykseni on ollut seuraavan lainen: Viisikielisessä kaula on paksumpi kuin kuusikielisessä? Korjatkaa siis jos olen väärässä. Käsitykseni perustuu siis vain bassoihin mitä olen testannut (siis edelleen olen vain yhtä 6-kielistä testannut, muistaakseni tätä:http://www.soundstore.fi/Bassot/Bas … kitarat/Ibanez/Ibanez+SR506+BM.html) 5-kielisiä taas olen testaillut Yamahaa, Schecteriä ja Warwickia Kertokaapa taas tyhmemmälle, sitä varten te täällä olette! PS. Tiedän, että ottamalla itse selvää saa parhaiten vastaukset kysymyksiini, mutta täällä perähikiässä se meinaa olla mahdottomuus kun lähimpään musaliikkeeseen on melkein 40 kilometriä ja siellä valikoimassa ei ainuttakaan 6-kielistä Ibanezin SR-sarjalaisissa nyt sattuu vaan olemaan ohut kaula kaikissa malleissa, oli niitä kieliä sitten 4 tai 6. Muut noista merkeistä on taas kaulaltaan jonkun verran möhkömpiä, varsinkin Warwick. Että kyllä se ihan merkistä on kiinni, ei kielten määrästä. |
|
Ihan kieliväleillä jos laskee, maksimissaan 20mm x 5 kieltä = 10 cm, ja minimissään 15 x 6 kieltä = 9 cm, eli onhan tuo mahdollista että vitosen kaula on leveämpi. Tosta referenssiksi Ibanez SR kutosen ja vitosen kaulaspeksit: a: _Width at Nut _54mm b: _Width Last Fret _83mm a: _Width at Nut _45mm b: _Width Last Fret _67mm Tahtoo sanoa, että saman merkin sisällä vitonen on luonnollisesti pienempi. |
|
Mulla oli joskus 6-kielinen Ibanez SR506. Ihan ok, ei mitään mullistavaa, kyllä sillä soitteli mut lähti myös vaihtoon muutaman kk kuluttua hankinnasta kun en oikein pystynyt itselle perustella miksi vaikeuttaa omaa soittoa kielillä joita ei tarvitse. Sormet on lyhyet :/ Nelikieliset pykälässä tällä hetkellä. www.myspace.com/heavyspacehero |
|
Moro kollegat. Kyllähän se niin taitaa olla, että nelarilla pärjää taitava soittaja tosi pitkälle melkein missä vaan musatyylissä. Ite soitin pitkään nelareilla, mutta sitten alkoi kiinnostamaan, minkälaista se olisi enemmillä kielillä. Koska olen vähän sellainen joko tai-tyyppi, tiesin etukäteen että jos hankkisin vitosen, niin kohta kummittelisi mielessä kutonen. Ostin suoraan kutosen. Olin pitänyt vitosta kädessäni kerran, kutosta en ikinä. Sitten koitti se päivä. Ups toi saksasta spector euro 6 lx-n. Voi sitä onnea ja kaulan paksuutta. Sormeni ovat lyhyet, mutta päätin ottaa soittimen haltuun. ehdottomasti eniten harmaita hiuksia uuden soittimen kanssa tuotti kapeampi kieliväli. lihasmuisti oli treenattava uusiksi, ja ei kun härkää sarvista. Nykyään en juuri muita soitakaan kuin 6-kielisiä. Spector on saanut seurakseen peaveyn 6-kielisen nauhattoman. Todellisia syitä omalla kohdalla 6-kielisen hankintaan olivat ainakin: - Olen jazz-henkinen. Jazz-musiikissa tajoutuu mahdollisuuksia hyödyntää kutosta mukavasti - 6-kieliset hifi-monsterit on aina miellyttäneet mun silmääni. Wannabe fusio-jazz basisti (tämä ei ole vähäisin syy) :-) - Tykkään soitella paljon myös sooloja komppilevyjen kanssa kotona treenaillessa. Kutonen tarjoaa siihen laajan repertuaarin. Lyhyt-sormisuuteni ei osoittautunut esteeksi tehdä 6-kielisestä ykkös-soitin. Haluaisin rohkaista tekemään näissäkin asioissa niin kuin oma sydän sanoo. Jos huomaa erehtyneensä, voihan soittimen myydä. -Janne "Miten tää voi olla näin hianoo?!" |
Teijo K. 13.08.2011 22:53:39 (muokattu 13.08.2011 22:56:07) | |
|
Joskus reilu kymmenen vuotta tuli siirryttyä neljäkielisestä kuusikieliseen, ja sillä tiellä on bassokitarahommissa tullut pysyttyä. Kaikki perusjutut soitan nauhallisilla kuuskielisillä. En koe mitään kieliä "ylimääräisinä". Leluina on vaihtelevasti ollut nelikielisiä nauhattomina ja välillä nauhallisinakin. Tällä hetkellä se hupisoitin on kaksikaulainen missä toisessa kaulassa on nauhaton nelikielinen ja toisessa nauhallinen kahdeksankielinen. Otelauta mun kutosissa on riittävän leveä, joissakin kokeilemissani nelikielisissä on kapeampi kieliväli. Nuo bassokitarat olen siis väsännyt itse. Kokeilin muutan Pupen 6-kielistä Alembicia ja siinä on kuulemma Precision bassosta kieliväli. Erittäin mukavan tuntuinen basso. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
:Stephen King.
Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration
:Edison. |
|
Moi. Jaa ei "humppakannel" saa kritiikkiä ja halveksuntaa osakseen? Oma kokemus on perin päinvastainen. Useimmiten kielien määrän "tasaaminen" tuntuu jotenkin kummasti kastroivan kitaristin :D.
Meikäläisellä eka kutonen tuli muutama vuosi sitten hankittua B:n tarpeen vuoksi, tietyt modernit coverit vaatii B:n, ja nimenomaan ALA B:n, oktaavia ylempää ei oikein soi kivasti. T-Kaupan sivuja sitten selaillessa tuli sitten todettua HB kutosen maksavan muistaakseni 7€ enemmän kuin vitosen jonka alunperin ajattelin ostaa. Eipä tuota kauan tarvinnut sniidun pohtia. Olikin sitten hinta/laatu suhteeltaan verratoman hyvä kieltenvaihdon jälkeen, ja pulttikaulaisen 600 mallin kaveriksi piti ostaa käytetty läpi rungon 6000 sarjalainen kun sellainen sattui kohdalle. Vaikka ikää onkin jo päässyt kertymään, matalat murinat ovat aina olleet lähellä sydäntä joten lähes käyttämätön C saikin lentää huitsin kuikkaan ja B:n kaveriksi tuli F#. Tuolla sitten tuli vedeltyä keikoilla hyvällä menestyksellä lähinnä rokkia, eikä edes kovin paksua. Hyvin murisee tunnistettavasti ihan stanu putkivahvarin ja 410+115 läjän läpi, yhdistelmän joka ei takuuvarmasti toista edes B:n perusäänestä puhevolyymiä voimakkaammin. T:Samuli |
|
Johannes_t: Ihan kieliväleillä jos laskee, maksimissaan 20mm x 5 kieltä = 10 cm, ja minimissään 15 x 6 kieltä = 9 cm, eli onhan tuo mahdollista että vitosen kaula on leveämpi. Saivartelen, mutta 5-kielisessä kieliVÄLEJÄ on 4 ja 6-kielisessä 5, eli noi mitat menis 80mm ja 75mm. Lopputulos on kyllä sama, 6-kielinen VOI OLLA kaulaltaan 5-kielistä kapeampi. |
|
Paljonkos tommoset 6-kieliset keskimäärin painaa? When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass |
|
Kallekorvola: Saivartelen, mutta 5-kielisessä kieliVÄLEJÄ on 4 ja 6-kielisessä 5, eli noi mitat menis 80mm ja 75mm. Lopputulos on kyllä sama, 6-kielinen VOI OLLA kaulaltaan 5-kielistä kapeampi. Kiitokset ojennuksesta, käytännön logiikka ei ole koskaan ollut vahvuuteni :D |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|