Aihe: kitara vai vahvistin?
1 2 3 4 5 6
blues guitar
12.08.2011 05:33:03

Jucciz: Nimimerkki on "blues guitar", mutta itse blue note näyttäytyy epävireenä? ;)
Siis oli sellainen "hieno juttu" jota meikäläinen ei ymmärtäny. Pässi mikä pässi! Ei mahda mitään.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jpjanhun
12.08.2011 09:42:59 (muokattu 12.08.2011 09:44:56)

Tänään just äänittelin Gibsonin sähkökitaraa ... öö ... läppärin mikillä. Tommonen soundi akustisesti:
http://dl.dropbox.com/u/4302688/joopa.mp3

Tuli vaan tommonen biisi-idea kun rupesin rämpyttelemään. Oli pakko pistää nopeimmalla mahdollisella tavalla talteen, eli Audacity auki ja läppärin viereen rämpyttämään.

Mun mielestä tuo oli hyvä etenkin kun soittelisit tuohon sooloja yms. mukavaa. Sähän voisit tuohon tapaan extemporee äänitellä kitaraa suoraan linjaan aina silloin tällöin ja sitten myöhemmin reampata ja koota jutuista jonkin soolojulkaisun.. menisi ehkä minimiajankäytöllä. Arvelen että olisi kiintoisa. Ei silti, ei asia mulle kuulu mutta tuli nyt vain mieleen..
GrooverMan
12.08.2011 10:29:44 (muokattu 12.08.2011 10:33:29)
Midrange: Mä en jaksa tähän käytää sen enempää aikaa, en siis jaksa alkaa etsimään pätkiä joita olen joskus kuullut sun postaamana. Mutta niissä joissain joita olen kuullut on ollut kitaran vire selvästi hieman päin vittua, jota muistan joskus ihmetelleeni ja kun sen suhteuttaa sun motkotuksiin milloin mistäkin niin mielestäni se on kieltämättä hauskaa :)

Tossa klipissä ei oo kitara epävireessä. Jos vähän haastavammat sointurakenteet kuulostaa epävireeltä, ei kannata syyttää ku omaa korvaa.

EDIT: Tai no, halkaistaan hiusta, koska joku muu sen tekee jos en ite: tokihan se on epävireessä, koska kitaraa ei voi saada absoluuttiseen vireeseen, aina on kyse kompromissista. Mutta toi on suunnilleen niin vireessä ku kitaran ylipäätään voi vireeseen saada.
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Jucciz
12.08.2011 13:13:29
Syntikka on tasavireinen soitin. Kitara on epävireinen soitin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Wradlin
12.08.2011 14:27:03
Midrange: Hassua kyllä että Jucciz motkottaa mistä milloinkin muille täällä, mutta näissä hänen klipeissä on lähes aina kitaran vire hieman päin vittua :D

Viitsitkö oikeasti kertoa missä kuuluu epävirettä? En saanut yöllä unta, kun mietin miten joku tohti syyttää Juccizta sellaisesta. T.nimim. Utelias.
nannne
12.08.2011 14:56:59

"lähes aina". Kuuntelin täältä http://mp3.jucciz.com/ sattumanvaraisesti noin seitsemän eri näytettä enkä havainnut kyllä erityisen epävireistä menoa.
Kai nyt edes yli puolessa olis pitäny olla jotain vikaa? Voin ottaa seitsemän lisänäytteen satunnaisotannan tutkimukseen mutta en usko että se mitään lisävaloa tähän tilanteeseen tuo, taijat olla tosikko.
blues guitar
12.08.2011 15:03:43

Wradlin: Viitsitkö oikeasti kertoa missä kuuluu epävirettä? En saanut yöllä unta, kun mietin miten joku tohti syyttää Juccizta sellaisesta. T.nimim. Utelias.

Meikäläinenhän se alunperin kysyi, että olisiko mahdollista että Juccizilla voisi olla epävireinen kitara? Ei kuitenkaan ollut sellaista mahdollisuutta. Syyksi ilmeni omat "puukorvani" jotka eivät pysty eroittamaan hieman vaativampia sointuja ja epävireisyyttä : ( Ehkä juuri siksi en käytä sellaisia sointuja, vai olisiko syynä se etten sellaisia hallitse? Aika suuri haloo epäilyistäni syntyi kun on jo pari sivua keskustelua aiheuttanut. Nuku vain yösi rauhassa, kyllä Juccizilla on kitarat vireessä. Ainakin niin vireessä kuin kitaran on yleensä mahdollista olla.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jyrkalt
12.08.2011 15:44:04
Kohta tästä keskustellaan seiskan sivuillakin.
Keikkaa pukkaa Jucciz :D
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Midrange
12.08.2011 16:09:07 (muokattu 12.08.2011 16:14:24)
Wradlin: Viitsitkö oikeasti kertoa missä kuuluu epävirettä? En saanut yöllä unta, kun mietin miten joku tohti syyttää Juccizta sellaisesta. T.nimim. Utelias.

No yöunia ei tämän takia kannata menettää. Se on hienoa että jotkut ovat vaivautuneet oikein tutkimaankin tätä tarkemmin. Minä muistan vieläkin vesiselvästi sen hetken kun kuuntelin jotain herran klippiä, about vuosi sitten ja ihmettelin kaiken sen "aikuisten kitarat" ja esimerkiksi herran kielioppimotkotusten suhteen että miksei hän välitä virittää kitaraansa paremmin. Tähän samaan törmäsin sitten myöhemminkin kun joitakin linkkien takana olevia näytteita hetken kuuntelin.

Sitä en tosin osaa sanoa ovatko nuo edes enää edes verkossa saatavilla. Ehkä ovat ehkä ei. Itseäni ei kiinnosta alkaa tekemään sen laajempaa tutkimusta tämän suhteen, asialla ei mun elämäni kannalta ole sen enempää väliä.

EDIT: Ja kun nyt otetaan huomioon se määrä mitä Jucciz on monien mielestä provonnut täällä, niin omaa mielipidettäni tuskin voi pitää niin ihmeellisenä että sen takia tulee unensa menettää.
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
GrooverMan
12.08.2011 16:58:27 (muokattu 12.08.2011 16:59:25)
Midrange: No yöunia ei tämän takia kannata menettää. Se on hienoa että jotkut ovat vaivautuneet oikein tutkimaankin tätä tarkemmin. Minä muistan vieläkin vesiselvästi sen hetken kun kuuntelin jotain herran klippiä, about vuosi sitten ja ihmettelin kaiken sen "aikuisten kitarat" ja esimerkiksi herran kielioppimotkotusten suhteen että miksei hän välitä virittää kitaraansa paremmin. Tähän samaan törmäsin sitten myöhemminkin kun joitakin linkkien takana olevia näytteita hetken kuuntelin.

Sitä en tosin osaa sanoa ovatko nuo edes enää edes verkossa saatavilla. Ehkä ovat ehkä ei. Itseäni ei kiinnosta alkaa tekemään sen laajempaa tutkimusta tämän suhteen, asialla ei mun elämäni kannalta ole sen enempää väliä.

EDIT: Ja kun nyt otetaan huomioon se määrä mitä Jucciz on monien mielestä provonnut täällä, niin omaa mielipidettäni tuskin voi pitää niin ihmeellisenä että sen takia tulee unensa menettää.

Sun postaus sen jälkeen kun Jucciz oli laittanut klippinsä, meni näin:

"Hassua kyllä että Jucciz motkottaa mistä milloinkin muille täällä, mutta näissä hänen klipeissä on lähes aina kitaran vire hieman päin vittua "

Ton voi tulkita ainoastaan niin, että tässä kyseisessä klipissä kitara on epävireessä. Ei ole.

Lisätään tähän sekin, etten kuulu mitenkään Juccizen "fan clubiin". Itse asiassa koen monesti postauksensa hieman ärsyttävänä provona ja vähän epäoleellisena keskusteltavan asian kannalta, joskus toki osuu maaliinkin ja selvästi tietää kitaroihin liittyvistä asioista.

Ei tässä yöunia olla menettämässä, ihan vaan faktoja puolustan.
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Midrange
12.08.2011 17:19:11
GrooverMan: Sun postaus sen jälkeen kun Jucciz oli laittanut klippinsä, meni näin:

"Hassua kyllä että Jucciz motkottaa mistä milloinkin muille täällä, mutta näissä hänen klipeissä on lähes aina kitaran vire hieman päin vittua "

Ton voi tulkita ainoastaan niin, että tässä kyseisessä klipissä kitara on epävireessä. Ei ole.
.

Nojoo, tuossa olet oikeassa, siinä liioittelin ja provosin itse :)
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
vänkylä
12.08.2011 17:29:50
Jucciz: Oikeestaan ihan hyvä. Kulunut vuosi onkin ollut keikkailun suhteen selvästi hiljaisin viiteen vuoteen. Toisaalta kyseessä on oma valinta: oon päättänyt leikkiä koti-isää ja olla ryntäämättä suin päin töihin - ihan kun niitä nyt muutenkaan olis tarjolla tosta vaan.

En oo ikinä keikkailua työksi kokenut...
Jormaz
12.08.2011 17:36:29
Satanen vahvariin ja loput kitaraan.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Jucciz
12.08.2011 20:01:34
vänkylä: En oo ikinä keikkailua työksi kokenut...

Kokeiles tehdä alkajaisiksi edes parisen sataa tanssimusa-, iskelmä- tai hääkeikkaa. Jos ei missään vaiheessa tunnu työltä, kannattaa pyrkiä alalle: osaavalle ja innokkaalle soittajalle on nimittäin aina töitä.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Grugi
12.08.2011 20:30:25
Musta kyllä tuntuu että vaikka toi kitaran soitto kivaa onkin niin sitä kun alkaa tekemään rahaa vastaan niin kyllä se alkaa jossain vaiheessa työltä tuntumaan. Se on eriasia sitten nauttiiko siitä ja kuinka paljon.
SDMF
jyrkalt
12.08.2011 21:00:34
Grugi: Musta kyllä tuntuu että vaikka toi kitaran soitto kivaa onkin niin sitä kun alkaa tekemään rahaa vastaan niin kyllä se alkaa jossain vaiheessa työltä tuntumaan. Se on eriasia sitten nauttiiko siitä ja kuinka paljon.

Mä tein tuossa joku aika sitten akustisen kitaran kanssa, en nyt kahtasataa, enkä ees sataa, keikkaa päiväkodeissa. Satutunteja lapsille. Iisi jobi, kiva liksa, huippu duuni ja ei kyllä työltä tuntunut ollenkaan. Noita sais olla enemmän ja koko ajan!
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
vänkylä
13.08.2011 12:29:14
Jucciz: Kokeiles tehdä alkajaisiksi edes parisen sataa tanssimusa-, iskelmä- tai hääkeikkaa. Jos ei missään vaiheessa tunnu työltä, kannattaa pyrkiä alalle: osaavalle ja innokkaalle soittajalle on nimittäin aina töitä.

Oon laskujeni mukaan tehnnyt n.350 tanssimusa,-iskelmä-tai hääkeikkaa ja ihan yhtä mukavaa se on ollut soittaa kuin rock-tai heavykeikat,joita on tullut soitettua suunnilleen saman verran.Hyvin pitkälti asennoitumis kysymys mun mielestä.
Jucciz
13.08.2011 13:06:03
vänkylä: Oon laskujeni mukaan tehnnyt n.350 tanssimusa,-iskelmä-tai hääkeikkaa ja ihan yhtä mukavaa se on ollut soittaa kuin rock-tai heavykeikat,joita on tullut soitettua suunnilleen saman verran.Hyvin pitkälti asennoitumis kysymys mun mielestä.

Juuri näin. Asenne ratkaisee. En mää sanonut, että keikan tuntuminen toisinaan työltä tarkoittais sitä, että se ois välttämättä vastenmielistä. Lähinnä vaan sitä, että jotain musaa soittaa todella mielellään ja se tuntuu suorastaan hauskanpidolta - johonkin toiseen musiikkiin suhtautuu sitten enemmän sillä meiningillä, että "soitetaan pois kun on kerran tilattu, mitäpä tässä murjottamaan, asiat vois olla paljon huonomminkin". Ja siis, työltähän nuo monet turvekeikat tuntuu ennen kaikkea siksi, että ne voi toisinaan olla aika pitkiä verrattuna esim. keskivertorokkikeikkaan: rokkikeikka kestää yleensä vähän tunnin molemmin puolin, kun taas turvepuolella ei ole tavatonta soittaa neljä tai viisi 45 minuutin settiä. Jos joku väittää rehellisesti, että molemmat on ihan yhtä kiva juttu, nostan toki hattua.

Pitkä keikkamatka, roudaus räntäsateessa tai 30 asteen pakkasessa, kotiinpaluu aamukymmeneltä, epäkiitollinen yleisö ja vaikkapa lämpimän ruoan puute voi joskus olla aika rankka yhdistelmä, jos vaikka lisäksi on sattunut vaan itellä olemaan huono päivä, lisäksi vaikkapa flunssa ja vielä jos vaikka sit keikalla on sattunut jotain ikävää - vaikkapa kamojen reistailua. Toki tommonen yhdistelmä on jo aika harvinainen, mutta jos ihan kaikki mene pieleen, kyllä keikkailukin silloin todellakin työstä käy. ;)
vänkylä
13.08.2011 21:58:27
Jucciz:

Pitkä keikkamatka, roudaus räntäsateessa tai 30 asteen pakkasessa, kotiinpaluu aamukymmeneltä, epäkiitollinen yleisö ja vaikkapa lämpimän ruoan puute voi joskus olla aika rankka yhdistelmä, jos vaikka lisäksi on sattunut vaan itellä olemaan huono päivä, lisäksi vaikkapa flunssa ja vielä jos vaikka sit keikalla on sattunut jotain ikävää - vaikkapa kamojen reistailua. Toki tommonen yhdistelmä on jo aika harvinainen, mutta jos ihan kaikki mene pieleen, kyllä keikkailukin silloin todellakin työstä käy. ;)

Onko toi sun ainoa leipätyö vai teetkö sinä mitään "oikeata" päivätyötä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)