Aihe: Bose L1 kokemuksia.
1 2 3 4
isojussi
12.11.2010 18:44:11 (muokattu 12.11.2010 18:44:32)
eino mutku: ...Onko näitä paljon liikkeellä Suomessa???...

Kuulemma ovat kovasti myyneet ja siitä kieli sekin, että ton kokosessa kylässä pitivät kohtuullista varastoo molempia versioita. Isompaa L1:stä en tullut edes testanneeks, kun totesin compactin mulle passeliks ja ihanaks roudata
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
htm
17.11.2010 10:08:11

Voisin hiukan päivittää omia kokemuksiani. Käytiin vetämässä yksissä pienissä kesäjuhlissa tuollasella (kaksi tolppaa, kolme subbasta). Kytkettiin oma mikseri noiden päätteeseen kiinni, eli Bosen omia "miksereitä" ei käytetty. Humppaosuus jotenkin vielä meni, mutta rokin puolelle mentäessä vehkeet veti koko ajan kaiken särölle ja oli piti pientä kiertoa koko ajan. Soundi oli ainakin lavelle kirskuvan diskanttinen. Voi olla, että subbaset puhalteli bassot nilkoille, eikä niitä lavalle kuullut. Hyvänä puolena voi sanoa, että kerrankin kuuli itsensä ilman erillisiä monitoreja.
mkulppi
17.11.2010 10:35:28
htm: Voisin hiukan päivittää omia kokemuksiani. Käytiin vetämässä yksissä pienissä kesäjuhlissa tuollasella (kaksi tolppaa, kolme subbasta). Kytkettiin oma mikseri noiden päätteeseen kiinni, eli Bosen omia "miksereitä" ei käytetty. Humppaosuus jotenkin vielä meni, mutta rokin puolelle mentäessä vehkeet veti koko ajan kaiken särölle ja oli piti pientä kiertoa koko ajan. Soundi oli ainakin lavelle kirskuvan diskanttinen. Voi olla, että subbaset puhalteli bassot nilkoille, eikä niitä lavalle kuullut. Hyvänä puolena voi sanoa, että kerrankin kuuli itsensä ilman erillisiä monitoreja.

Itse oon kokeillu noita ihan ilman subbasia ja yksittäin eli ei noin niinkus kaks päällekkäin, vaan silleen et toi on omalla adapterilla kaiutintelineessä kiinni.
Bosen omaa päätettä en noille oo kokeillu, vaan ollu käytössä se bosen oma prossu.
Ihan kivasti sieltä on taustamusa ja trupaduurit tullu ilman ongelmia.
Suuntakuvio noissa on kyllä aika jännittävä, ku tuntuu ääni katoavan heti ku nostaa pään kaiuttimen reunan yläpuolelle.
eetuss
17.11.2010 12:19:42

Oon vetänyt tuolla setillä yhden jazzifestarin pikkusalin. Siinä oli ainakin bosen oma prossu, päätteistä en ole varma. Kyllä sillä ihan veti. Todella outo pakettihan toi on, siitä ei pääse mihinkään. Eikä tolla kyllä mitään huomattavaa volyymia saa aikaiseksi. Muistan että olisi usemmin kuin kerran ollu huomattavia vaikeuksia kiertojen kanssa. Tosin se tilakin oli akustisesti todella kummallinen.

Jotenkin mulla kuitenkin jäi sellanen fiilis että nuo on vähän sellaista houses-of-worship -kamaa.
Ei se tästä..
noposka
22.03.2011 15:30:53
Meillä on käytössä nämä Bose L1 + pikkuruinen tonemaster. Meillä on akustinen duo kahdella akustisella kitaralla ja kahdella laululla.
Todella hyvä soundiset vermeet on kyllä!

Olemme koittaneet ettiä hyvää tasapainoa soittimille ja lauluille mutta kun äänen ammattilainen ei ole niin se on vähän vaikeaa.
Osaisiko joku suositella jotain sivustoa josta voisi lukea akustiseen musaan sopivia asetuksia miksereille...Kaikki vinkit on tervetulleita.

Meillä on:

- Takamine DiMarzion kaikuaukko mikillä
- Martin... L.R bagge kaikuaukko mikillä
- 2x shure58....
- Bose L2 vissiin compact 2 ?!?! kuitenkin se uusin..
Sami_T
23.03.2011 01:38:27 (muokattu 23.03.2011 01:41:49)

noposka: Meillä on käytössä nämä Bose L1 + pikkuruinen tonemaster. Meillä on akustinen duo kahdella akustisella kitaralla ja kahdella laululla.
Todella hyvä soundiset vermeet on kyllä!

Olemme koittaneet ettiä hyvää tasapainoa soittimille ja lauluille mutta kun äänen ammattilainen ei ole niin se on vähän vaikeaa.
Osaisiko joku suositella jotain sivustoa josta voisi lukea akustiseen musaan sopivia asetuksia miksereille...

Mulla nyt jotenkin särähtää korvaan tosi pahasti tää että ensin se Bosen tolppa on tosi hyvä mutta jo neljän kanavan toistamiseen tarvis jotain asetuksia kuitenkin saada...

Mulla on erittäin vahvoja asenteita tuota Bose-tuotetta (ja muitakin näitä tolpparatkaisuja) kohtaan, en puutu niihin tässä sen enempää.

Mutta mitä tulee nihin "asetuksiin" niin ei sellaisia ole olemassa. Korvilla sitä äänentoistoa hoidetaan. Niinkuin (pohjimmiltaan) kaikkea muutakin kun soitetaan musiikkia yleisölle.

Tuo sun "asetuksien" pyytäminen on vähän sama homma kuin jos sä saisit valokuvan jostain vireessä olevassa kitarasta ja sun käskettäis kääntää omasta kitarasta tapit samaan asentoon kuin siinä valokuvassa. Ja sitten kun oot kääntäny niin sitten se on vireessä ja hyvä.

Niin eihän se noin mene.

Sama pätee äänentoistoon. Ei oo valmiita "asetuksia" tai valmista mitään muutakaan vaan niiden vehkeiden sielunelämää pitäis edes vähän opetella että pääsee maaliin.
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
duane
23.03.2011 02:30:53
Vaikka minakin kuulun siihen ryhmaan, joka ei mieluusti Bosea kayta, niin taytyy silti mainita, etta alkaa hyvat ihmiset ohittako sita Bosen mikseria/prosessoria. Mitaan Bosen tuotetta ei oo tarkoitettu kaytettavaksi ilman kyseisen jarjestelman prosessointial, eli ohittamalla saadaan takuulla aikaan huono lopputulos..
katellaan...
pava
03.07.2011 18:52:37
isojussi: Kiinnostavanoloinen tsydeemi:

http://www.bose.com/controller?url= … model2_doublebass_tonematch_pkg.jsp
Onko kenelläkään kokemuksia?

mulla ollut noi 2xlt1 jo kohta vuoden ja super hyvät truba,omb, trio jopa kvartetti kokoonpanolla...oon laulanut yli 40 vuotta lähes kaikkiin mikkeihin ja ämyreihin mitä suomessa myydään ja tää bose lt1 on saundi/roudaus linjalla ylivoimaisesti paras..laulajana oon digannut bosee jo 802 lähtien..
Tuomo_
11.07.2011 20:18:16 (muokattu 11.07.2011 20:20:14)
Komppaan edellistä. Soundi hyvä ja sopii soittaa pienessä ja suuremmassakin tilassa. Selkeä kuuluvuus niin eteen kuin taakse. Kyllä Bosen inssit osaa suunnitella laitteensa toimimaan.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
ÄM
12.07.2011 09:37:29

Mulla on vaan yks hatara kokemus:
Oli Klondyke-talossa moiset, taustamusaan ja puheisiin, bändillä vedettiin omilla kamoilla. Se oli semmonen systeemi, jossa oli kaks niitä tolppia ja molempien juuressa subit. Soundi tuntui tosiaan moneen paikkaan aika eheältä, mutta kyllä se ohueks tuppas jäämään, liekö jo turhan iso tila sitten. Myös puhekäytössä tuntui olevan kierron kanssa aikalailla ongelmia. Olis ollu kiva ehtiä tutkimaan enemmänkin.

Jos noin niin kuin karkeesti vertaa, sen perusteella, mitä niillä puhkuttiin taustamusaa ja joku show, meidän vetäessä bändillä sit keikka 2x15 subit + saippuakotelo-yläpäät, ni ei ne kyllä ehkä ihan samaa asiaa aja. Kokisin, että nopeammin tulee vastaan se tilanne, ettei enää tilan/yleisön suuruuden takia riitä ponsi. Pienempi kekkeri, ni varmaan piisais vielä bändillekin.

Mutta kuten sanottu, niin hataraa fiilistelyä vaan.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Roweami
17.07.2011 15:45:45
Pikkulavalla lavan puolelta kuunnellen aluksi en huomannut mitään erikoista, mutta sitten alkoi ihmetyttämään stagen "avaruus", jotakin tuntui puuttuvan yleisilmeestä.
Siinähän ne sitten olivatkin molemmin puolin melkein huomaamattomina, jalustanaan tuplasubit, ääni oli HiFistynyt ja kantoi perille saakka.
Niitä ei käytetty soittajien ja solistin takana (kiertoherkyys?), edessä yksi monitori ja basso omaan comboon, solistilla korvanapit.
Riku11
03.08.2011 20:25:12
L1 toimi parhaiten/ylivoimainen trubadurix sessioissa. Sitten jos lisää porukkaa, niin mennään jazz-akustinen-kohtuuäänenpainetarve käyttöön. Tällöin ei tarvita erillisiä monitoreja vaan sijoitetaan ne oikein. Ei riittänyt "perus" hääbändille joka soittaa laidasta laitaan rockiin asti. Voin suositella rokkibändeillekin jos saan ilmaiseksi ko. laitteet ; )
htm
11.08.2011 09:51:10

Riku11: L1 toimi parhaiten/ylivoimainen trubadurix sessioissa. Sitten jos lisää porukkaa, niin mennään jazz-akustinen-kohtuuäänenpainetarve käyttöön. Tällöin ei tarvita erillisiä monitoreja vaan sijoitetaan ne oikein. Ei riittänyt "perus" hääbändille joka soittaa laidasta laitaan rockiin asti. Voin suositella rokkibändeillekin jos saan ilmaiseksi ko. laitteet ; )

Rokki-hääbändille sopivampi setti löytyy muuten tosta Bosen perinteisestä sarjasta. 802-yläpäät ja 302-subbaset toimii näissä hommissa.
www.signumfreud.com
duane
11.08.2011 10:15:33
htm: Rokki-hääbändille sopivampi setti löytyy muuten tosta Bosen perinteisestä sarjasta. 802-yläpäät ja 302-subbaset toimii näissä hommissa.

802 -yläpäät toimii kyllä ainoastaan urheilukenttäkuulutuksissa..
katellaan...
stnprkl
11.08.2011 20:31:26
duane: 802 -yläpäät toimii kyllä ainoastaan urheilukenttäkuulutuksissa..

Eikä kyl oikeen siinäkään kun ei se ilman torvea jaksa kauhian pitkälle kantaa se ääni.
Viltsu audiokantaja
rintapek
11.08.2011 22:19:48

stnprkl: Eikä kyl oikeen siinäkään ...

Muistanko mä ny ihan poskelleen, mut edesmennyt Kari Tapio, viiskasi ja Bose?
One kind of music only - the good kind
aimotuska
11.08.2011 22:22:50
rintapek: Muistanko mä ny ihan poskelleen, mut edesmennyt Kari Tapio, viiskasi ja Bose?

-> "Humppakiikarit"
Ite oot ruma.
rintapek
11.08.2011 22:36:22

hjunnila: -> "Humppakiikarit"

No just ne.
Toinen tapaus, mikä päähäni pälkähtää on Agentit lapinturneella ööh... vissiin kymmenen vuotta sitten.
Ylläksen kippolassa kuuntelin ja voi olla, et muistan väärin, mut minusta silloin vetivät Bosen tolppanokkakamoilla? Saundi ny ainaki siihen maailmanaikaan tais olla Suomen kopioiduin, joten ei se ny todellakaan perseestä ollu.

Pikkukippolahan se oli, joten vehkeiden käyttökelpoisuuteen isommilla areenoilla mä en ota kantaa.
One kind of music only - the good kind
stnprkl
12.08.2011 10:58:21
rintapek: Muistanko mä ny ihan poskelleen, mut edesmennyt Kari Tapio, viiskasi ja Bose?

Ihan oikein muistat. Lähinnä toi mun kommentti olikin sitä et tolla 802 komerolle ei ammuta ääntä järkevästi kun vähän toistakymmentä metriä kun siitä puuttuu se torvi. Eli ei todellakaan sovellu kenttäkuulutusjärjestelmäks urheilukentälle.
Viltsu audiokantaja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)