Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: musiikinhissan tunnit yläkoulussa
1
Duurisointu
10.08.2011 15:23:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskos kellään ideaa miten sais musiikinhistorian tunnit jotenkin 13-vuotiaita kiinnostavasti vedettyä, siis yläkoulussa? Alakoulun puolella yleensä, tai ainakin monesti, pidetään hirveät kokeet ja opetellaan vuosilukuja ulkoa, mielestäni se ei ole olennaista eikä tarpeellista. Oon muutaman vuoden vetänyt tunnit omalla tavallani, eikä siinä varmaan mitään hirveästi ainakaan oo pieleen menny, mutta tuntuu, että vois välillä vähän saada jotain uutta ideaa tuohon juttuun..
 
Spiral
10.08.2011 15:41:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duurisointu: Oiskos kellään ideaa miten sais musiikinhistorian tunnit jotenkin 13-vuotiaita kiinnostavasti vedettyä, siis yläkoulussa?
 
Miksi siellä yläkoulussa on pakko vetää musiikin historian tunteja niin paljon? tai kuinka paljon? Eikö ops anna aika väljät kädet?
 
No kuitenkin, ehkä itse yrittäisi vetää historiasta yhtymäkohtia nykypäivän suosikkiartisteihin ja genreihin, riippuen tietenkin mitä asioita teidän pitää (?) käydä läpi. Esim. mitä hevi on ottanut klassisesta, mitä hip hop, jne. Samoin vois kertoa mielenkiintoisia tarinoita itse säveltäjistä, niitä kai riittää.
Kerro vähän tarkemmin sisällöistä niin olis helpompi ideoida. Ja miten olet ennen vetänyt?
 
Stradlin
10.08.2011 15:43:15 (muokattu 10.08.2011 15:44:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duurisointu: Oiskos kellään ideaa miten sais musiikinhistorian tunnit jotenkin 13-vuotiaita kiinnostavasti vedettyä, siis yläkoulussa? Alakoulun puolella yleensä, tai ainakin monesti, pidetään hirveät kokeet ja opetellaan vuosilukuja ulkoa, mielestäni se ei ole olennaista eikä tarpeellista. Oon muutaman vuoden vetänyt tunnit omalla tavallani, eikä siinä varmaan mitään hirveästi ainakaan oo pieleen menny, mutta tuntuu, että vois välillä vähän saada jotain uutta ideaa tuohon juttuun..
 
Etsi vaikka joku aiheeseen liittyvä leffa ja katsotte sen, jos on aikaa. Tai ehkä voisit lähteä avaamaan sitä historiaa oppilaille siltä kantilta, miten ne menneisyyden suurmiehet ovat nykybändeihin vaikuttaneet. Selität vaikka jotain Paganinista ja sielun myymisestä Saatanalle, kyllä niitä muksuja sellainen saattais kiinnostaa.
 
Toi vuosilukujen pänttääminen on kyllä turhinta paskaa ikinä, ei niistä mitään jäänyt mulle ainakaan mieleen. Meillä musiikintunnit oli muutenkin niin järkyttävän tylsiä ja puuduttavia, ettei kyllä silloin riittänyt mielenkiintoa opiskeluun ollenkaan, vaikka muuten pidän historiasta ja tietysti musiikista kyllä paljonkin.
 
"Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori
Hauler
11.08.2011 15:40:34 (muokattu 11.08.2011 15:50:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain leffasta tai TV-sarjastahan voisi toki näyttää pätkiä, Amadeus on kenties vähän kulunut, mutta se Yleltä hiljattain tullut Mozart minisarjahan oli mielenkiintoinen (draamaa siis ei dokumenttia), siitä ainakin löytyy mielenkiintoisia kohtauksia, onhan elokuvia muistakin säveltäjistä tehty.
 
Itse käsittelisin yhden säveltäjän kerrallaan, ja siten, että musiikkia kuunnellaan paljon: esimerkiksi Mozartin tapauksessa voitaisiin kuunnella Don Giovannista "Notte e giorno faticar", jotain sinfoniaa, pianokonserttoa jne.; Haydn-tunnilla taas luukutettaisiin koko tunti sinfonioita ja kuunneltaisiin mielenkiintoisia anekdootteja tuosta mestarista; Sibeliukselta Kullervoa jne.
 
Lisäksi varmaan jonkinlainen keskustelu kuunnelluista esimerkeistä olisi paikallaan; minkälaisia tuntemuksia kuunneltu musiikki herätti oppilaissa?
 
Sonaattimuodon rakenne varmaan kannattaisi opettaa, helpottaa oppilaiden kuuntelukokemusta varmasti... siitähän saisi hauskan pelinkin kun oppilaat yrittäisivät huomata koska alkaa kehittely koska rekapitulaatio!
 
C
11.08.2011 15:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrot, kuinka Smoke on the waterin riffi on oikeastaan vain Beethovenin viidennen alku toisin päin. Näin Blackmore sen selitti ;)
 
Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010
sub zero
11.08.2011 20:20:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla 90-luvun lopussa jäi kyllä ihan minimiin tämä puoli koulun musiikinopetuksessa, jos tätä nyt oli ollenkaan.
 
Sillä tavalla saisi ihan viihdyttävää, että kertoisi omin sanoin ja varsin elävästi suurten säveltäjien vaiheista ja yrittäisi samalla ujuttaa mukaan perusjuttuja, kuten eri aikakausina ilmaantuneet soittimet ja suurten linjojen (barokki, klassismi, romantiikka, modernismi) pääpiirteet ja avainkäsitteet (jousikvartetto, libretto, konsertto) jne.
 
Kannattaa ehkä juuri painottaa mieleenpainuvia juttuja säveltäjien elämästä, eikä vain mitään kuivaa luettelointia.
 
Kannattaa ehdottomasti kuunteluttaa musiikkia, ehkä jotain muutaman minuutin pätkiä. Ihanteellisinta olisi, jos voisi näyttää YouTubea, mutta pelkkä musiikkikin toiminee muutaman minuutin annoksina, luulisin. Pitää aina kertoa, että mitä siinä pätkässä pitäisi kuulla ja voi tietysti yrittää valita mielenkiintoisia kohtia.
 
a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «