Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzarin talla särisee
1
Valkyrian
10.08.2011 19:08:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun nelisen vuotta vanhan Fender 60's Road Worn Jazzarin talla on särissyt ärsyttävästi jo pidemmän aikaa. Talla on erityisesti G-kielen kohdalta jouduttu intonaation vuoksi säätämään niin tappiinsa että säätöruuvia ympäröivä jousi pääsee vapaasti liikkumaan, mikä todennäköisesti aiheuttaa särinän. Särinä ei siis aiheudu otelaudasta tai kielten korkeudesta, vaan ilmeisesti nimenomaan tallasta.
 
Onko muilla kenties ollut samanlaisia kokemuksia tallansa kanssa? Voisikohan säätöruuvin jousen ehkä jotenkin vaihtaa isompaan? Tai olisiko tuollaiseen olemassa jotain muuta patenttiratkaisua?
 
fox
10.08.2011 20:29:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valkyrian: Voisikohan säätöruuvin jousen ehkä jotenkin vaihtaa isompaan? Tai olisiko tuollaiseen olemassa jotain muuta patenttiratkaisua?
 
Voi, ja ehdottomasti kannattaakin. Särinät kyllä sitte loppuu tuohon, olen melkosen varma. Pidempää jousta kehiin vaan.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hollstro
10.08.2011 20:29:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Venytä jousta tai ota se kokonaan pois. Tallapala kyllä kestää paikallaan kielen painolla.
 
Toinen tuon tallamallin ongelma on että jos tallapalat ovat lähellä toisiaan, mutta ei puristuksessa niin talla särisee. Tähän on sellanien ratkaisu että joko levittää tallapalat vähän erillleen tai painaa ne toisiaan vasten tiukasti.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
10.08.2011 20:31:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Venytä jousta tai ota se kokonaan pois. Tallapala kyllä kestää paikallaan kielen painolla.
 
Toinen tuon tallamallin ongelma on että jos tallapalat ovat lähellä toisiaan, mutta ei puristuksessa niin talla särisee. Tähän on sellanien ratkaisu että joko levittää tallapalat vähän erillleen tai painaa ne toisiaan vasten tiukasti.

 
Itse fiksasin särisevän tallan joskus laittamalla tallapalojen väliin pienet palat ohutta pahvia.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
Rämppy
10.08.2011 20:53:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh joo, aina joskus nämä Fenderin perinnetallat pitävät elämöintiä. Edellä mainitut kikat ovat ihan hyviä. Mulla on useimmiten riittänyt kun vähän vemputtaa niitä jousia, niin tokenevat. Ja tosiaan tallapalat saattavat myös joskus pärrätä toisiaan vasten. Tallapalojen välissä mulla on yhdessä bassossa ohuet kumilätkät. Ovatkin olleet siinä tallassa jo toistakymmentä vuotta...
Ajan myötä tallan hälyäänet vähenevät, kun jouset ja ruuvit keräävät riittävästi likaa, hapettumaa ja ruostetta eli ns. hyvää kakkaa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
kingnothing
10.08.2011 21:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajan myötä tallan hälyäänet vähenevät, kun jouset ja ruuvit keräävät riittävästi likaa, hapettumaa ja ruostetta eli ns. hyvää kakkaa.
 
Eikös se ole nyt sitä ns. groovea?
 
Rämppy
11.08.2011 09:36:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kingnothing: Eikös se ole nyt sitä ns. groovea?
 
Ameriikanhapatusta tommoiset groovet. Kakkaa se on :D
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Valkyrian
12.08.2011 03:32:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Voi, ja ehdottomasti kannattaakin. Särinät kyllä sitte loppuu tuohon, olen melkosen varma. Pidempää jousta kehiin vaan.
 
Ookoo. Jostakin sitten uus jousi hankintaan... Noi tallapalat onkin mulla sen verran tiiviisti yhdessä että ne ei ainakaan pääse rätisemään. On kyllä käyny mielessä että vaihtais koko tallan järeämpään...
 
absqua
12.08.2011 08:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valkyrian: Ookoo. Jostakin sitten uus jousi hankintaan... Noi tallapalat onkin mulla sen verran tiiviisti yhdessä että ne ei ainakaan pääse rätisemään. On kyllä käyny mielessä että vaihtais koko tallan järeämpään...
 
Siinä tallaa vaihtaessa muuttuu soundikin samalla. Ei dramaattisesti, mutta hieman. Muhevuuttaa ja sellaista vaikeasti määriteltävää "puuta" katoaa, tilalle tulee aavistuksen enemmän erottelevuutta ja sustainia. Näin karkeasti kuvailtuna. On makuasia mistä pitää. Lisäksi vaihto painavaan tallaan, esim badass II, voi vaikuttaa (kaiketi bodyn ja kaulan välisen painosuhteen ja sitäkautta yhteisten resonanssitaajuuksien muuttumisen kautta) kaulalla ilmeneviin erilailla soiviin ääniin ja alueisiin. Mulla yhdestä jatsbassosta katosi sellainen neljän - viiden huonommin soivan sävelen alue g-kieleltä kun laitoin badassin kiinni.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «