Aihe: Pedaalilaudan johdotus uusiksi.
1 2 3 4 5
Lennu
09.08.2011 23:52:39

Terry Pantheras: Eikös viritin kannata pitää mahdollisimman alussa signaaliketjua vääristymien välttämiseksi? Vai onko se vaan urbaani legenda?

Aattelepa kuinka moni efekti oikeasti muuttaa sävelkorkeutta? Modulaatioefektit toimii vaihekikkailulla. Kokeile vaikka, pistä kaikki laudassasi olevat mokkulat käyntiin ja laita viritin viimeiseksi, mitä se näyttää? Miltä se kuulostaa. No niin, huhu busted.
my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
kimurantti1
10.08.2011 00:24:01 (muokattu 10.08.2011 00:25:05)
Jucciz: Mites sit jos on jo valmiiks viritin ja haluaakin pitää sen pedaalilaudassa signaaliketjun viimeisenä (ja näin ollen mykistämässä laudalta tulevat pöhinät ollessaan viritysmoodissa)? Mitä irtobufferia suosittelette ja kuinka paljon sellaisesta kannattaa maksaa? Saattais kiinnostaa muakin jossain vaiheessa testata, onko sillä vaikutusta.

Nova Delayhan sulla on joka tapauksessa bufferoitu. Mun kokemuksen mukaan ei ole ihan tolkuttomasti väliä, että missä kohtaa bufferi laudassa sijaitsee. Tietty on pedaaleja jotka ei siitä tykkää, mutta sehän on aivan toinen juttu. Teoriassa optimaalisin paikka bufferille on ensimmäisenä signaaliketjussa. Käytännössä mä en ainakaan kuule eroa, vaikka bufferi olisi toinen tai kolmas purkki laudassa. Mulla esim. menee laudan alku näin: Strobo Stomp -> RMC Wah -> Maxon kompura. Strobo Stompia käytän true bypassina, RMC on TBP ja Maxon on bufferoitu pedaali. Jos on joku hirveä monsterilauta, niin nää Bob Bradshawt sun muut sanovat, että jos haluaa mahdollisimman muuttumattoman signaalin, kannattaa olla bufferi sekä ennen lautaa että viimeisenä. Tää menee musta kuitenkin jo aika hifistelyksi, ja esim. se sun uusi lautasihan taisi olla pienempi, niin etten usko, että sekä alun että lopun bufferointi tekee isoa eroa. En kylläkään ole koittanut kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja läpi, mutta sen oon käytännössä oppinut, että joku bufferoitu pedaali laudassa on hyvä olla.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Terry Pantheras
10.08.2011 09:28:46
Lennu: Aattelepa kuinka moni efekti oikeasti muuttaa sävelkorkeutta? Modulaatioefektit toimii vaihekikkailulla. Kokeile vaikka, pistä kaikki laudassasi olevat mokkulat käyntiin ja laita viritin viimeiseksi, mitä se näyttää? Miltä se kuulostaa. No niin, huhu busted.

Joo, sitähän minäkin, mutta jos joku tietyn taajuinen häiriö/kohina edessä olevista pedaaleista voisi aiheuttaa epästabiiliutta mittarin toimintaan, niin sen vois ehkä jotenkin kuvitella, mutta tuskin nekään käytännössä mitään vaikuttaa... Manuaaleissa on vaan mainittu moista, mutta kukapa niitä nyt muutenkaan lukisi. :)
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Terry Pantheras
10.08.2011 09:37:54
wilo: Mulla on Cable Cutter Mini eli http://www.musiciansfriend.com/acce … ves-cable-station-mini-cable-cutter . Hyvin on toiminu; leikkaa todella siistin jäljen ja sujahtaa kitaralaukkuun tosta vaan. Voisinpa ostaa toisenkin ihan vaan varalle.

Edit: tuolta näkyy saavan kotiin kuljetettuna reilulla neljällä eurolla: http://cgi.ebay.ie/Planet-Waves-Cab … ion-Mini-Cable-Cutter-/150619467414 . Ja kun ostaa kerralla useamman, tulee kilohinta vieläkin halvemmaksi...

Ok, kiitos tästä. Pistänpä tilaukseen pari...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
evaddave
10.08.2011 11:26:20
Jucciz: Mistä niitä kumitulppia saa ostaa plugien suojaksi ja millä nimellä niitä myydään. Vaikuttaa olevan hyvä investointi.
Wespa
10.08.2011 11:28:18
evaddave: Jucciz: Mistä niitä kumitulppia saa ostaa plugien suojaksi ja millä nimellä niitä myydään. Vaikuttaa olevan hyvä investointi.

Tuosta: http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=jakr88d7av4n4f9pnnvsnmkma4
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
evaddave
10.08.2011 11:36:27
McNulty: Eli lyhyesti, jos solderless-vaihtoehto riittää/kelpaa:
Evidence Audio tai George L -kaapelit ja George L -liittimet.

Mikäli taas haluat valmiit roikat, kolvatuilla päillä:
Evidence Audio, Spectraflex tai DiMarzio... toimivat varmasti kovemmassakin keikkailussa.

Evaddave: Onko noissa Evidence audion ja George L:n solderless-piuhoissa muuta etua noihin esim. Spectraflexiin valmiisiin piuhoihin, kuin se että ne saa juuri sopivan pituiseksi omaan lautaan ja että ne mahtuvat pienempään tilaan? Kummassa äänen laatu, häiriöttömyys ja kestävyys on parempi?

Tarttui vaan silmään tämä "Jos solderless-vaihtoehto riittää/kelpaa".
Imper
10.08.2011 13:19:43

Mua ainakin hämäsi solderlesseissä se, että ei näe kuinka piikki iskeytyy kuumaan karvaan. Meneekö vähän vinoon vai ihan keskelle. Itse kolvatuissa pääsee tekemään just niin hyvän liitoksen kun osaa, ja saa myös juuri sen mittaisia kaapeleita kun itse haluaa.

Itselläni on toi bufferi (DT-10 viritin) viimesenä, koska sillä voi oikeesti mutettaa koko laudalta tulevan pörinän. Ekana se oli joskus, mutta huomasin että luottosäröni Timmyn soundi on aivan eri, riippuen onko bufferi ennen vai jälkeen sen. Säröt saattaa tosiaan käyttäytyä aivan erilailla... Sillon tällön fuzzejakin laudassa ni parempi ku bufferi on viimesenä IMO.
Everyone is a per-son
javia
10.08.2011 13:37:37
Moon hukkaamassa nuo george ällät pois. Mulla on ihan liika ongelmia ollu niiden kanssa jo kuusi vuotta. Ne on jees kun lauta pysyy koskemattomana, mut mulla ainakin vaihtuu tilanteen ja bändin mukaan vehkeet siinä niin ei tahdo pysyä ällät kuosissa. Pikkuhiljaa vaihtunut laadukkaisin kolvattuihin...

ps. 8 tai 10 kpl georgen kulmaa vois olla kaupan..
Man With Bad Tone Laughs Alone!
Wespa
10.08.2011 13:43:44
javia: ps. 8 tai 10 kpl georgen kulmaa vois olla kaupan..

Voisin poistaa noi kyl, laita vaikka pikaviestiä paljon haluut niistä. :)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Jucciz
10.08.2011 15:38:08
evaddave: Jucciz: Mistä niitä kumitulppia saa ostaa plugien suojaksi ja millä nimellä niitä myydään. Vaikuttaa olevan hyvä investointi.

Näemmä Uraltonelta saa. Mää tilasin omani aikanaan Kitarapajalta, mutta sama kai se, mistä niitä ostaa - about euron kipaleelta niistä saa maksaa (on muuten kilohinta kohillaan), mutta kerranhan ne vaan tarttee ostaa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
evaddave
10.08.2011 20:20:58
Kertokaa vielä ihmiset mielipiteitä tähän:

Onko noissa Evidence audion ja George L:n solderless-piuhoissa muuta etua noihin esim. Spectraflexiin valmiisiin piuhoihin, kuin se että ne saa juuri sopivan pituiseksi omaan lautaan ja että ne mahtuvat pienempään tilaan? Kummassa äänen laatu, häiriöttömyys ja kestävyys on parempi?
Jucciz
10.08.2011 20:39:06
evaddave: Kertokaa vielä ihmiset mielipiteitä tähän:

Onko noissa Evidence audion ja George L:n solderless-piuhoissa muuta etua noihin esim. Spectraflexiin valmiisiin piuhoihin, kuin se että ne saa juuri sopivan pituiseksi omaan lautaan ja että ne mahtuvat pienempään tilaan? Kummassa äänen laatu, häiriöttömyys ja kestävyys on parempi?

Luulisin, että tällä tasolla painiskeltaessa äänenlaadulliset erot ovat jo häviävän pieniä, joten valintakriteereissä kärkisijoille kiilaavat todennäköisesti koko-, työstettävyys-, jäykkyys-, ja materiaalimieltymykset.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
McNulty
10.08.2011 21:41:15
Wahi: Löytyyköhän noita mistään päin Helsinkiä hyllykamana? Sama vika ollut itsellänikin, vaikka millä ja miten hyvin leikkaa niin silti rutisee George L.

PW:n cable cuttereita löydät Levytukusta PK-seudulla. Ovatten PW:n eli D'Addarion virallinen maahantuoja.
No Speakers! No Bodykits! No Bullshit!
McNulty
10.08.2011 21:57:35
evaddave: Onko noissa Evidence audion ja George L:n solderless-piuhoissa muuta etua noihin esim. Spectraflexiin valmiisiin piuhoihin, kuin se että ne saa juuri sopivan pituiseksi omaan lautaan ja että ne mahtuvat pienempään tilaan? Kummassa äänen laatu, häiriöttömyys ja kestävyys on parempi?

Sanonut aikaisemminkin, mutta sanottakoon vielä(kin), että aiheen tiimoilta on helppoa saada sota syttymään... mutta siis: Todella hyvän johtimen vertaaminen toiseen todella hyvään johtimeen ei ole enää kultakorvinkaan kuultavissa.

Sen sijaan kolvatut laatujohtimet ovat melko usein "ikuisia" vaikka niitä revittäisiin harvase ilta irti pedaaleista ja pedaalilankkua muuteltaisiin jatkuvasti. Sen sijaan näiden George L:n ja muiden ei-kolvattavien liitinten ongelmaksi voi koitua ajoittainen löystyminen ja sitä kautta huono kontakti. Toki, George L:n voi kolvata johtimeen kiinni myös, mutta se tekee idean "tyhjäksi".

EA Monorail on kaapelina mielestäni joustavampi/taipuisampi kuin George L, vaikka onkin samalla tavalla Solid Core-kaapeli. EA:n eriste on myös parempi kuin GL:n, vaikka pitää samaan hengenvetoon todeta ettei miulla häiriöitä ollut GL:n kanssakaan. Monorail vain futas paremmin ahtaassa laudassa.
SG__
11.08.2011 02:42:35 (muokattu 11.08.2011 02:43:09)
evaddave: Olen sompaillut varmaan viisi vuotta niin, että pedaalilaudan pedaalien välissä on ollut halvat johdot.
Nyt haluan päivittää kerralla johdotuksen kuntoon ja haluankin kysyä asiaan oikeasti perehtyneiltä, mitkä välipiuhat sinne pedaalien väliin kannattaa laittaa, jotta soundi pysyisi mahdollisimman hyvänä ja häiriöääniä tulisi mahdollisimman vähän. Saa maksaakin, kunhan on sitten hyvä ettei tarvitse tulevaisuudessa päivittää taas parempiin.

Olisi mukava saada tähän vastauksia keikkoailevilta ammattimuusikoilta, jotka ovat oikeasti perehtyneet asiaan.

Tuota noin... viimeksi ku mulla ollu petaaleja lattialla niin mikään ns. patch-cable ei oo kestäny muutamaa keikkaa enempi.
Hankin tuossa taannoin etusen ja päätten (vuosia sitten...) sekä miksereihin Leemin Hot Line -kaabeleita. Yksikään ei oo viel paukahtanu! Ne on noita harmaalla plugilla sinisellä raidalla olevia kaapeleita (jos suomalaisesta kaupassa kyyläilet). Niissä lukee Hot Line. Toimii. Eikä oo mahrottoman kalliita.
jepulisjee
evaddave
11.08.2011 10:47:09
McNulty: Ja spectraflex ilmeisesti kuuluu tuohon sarjaan "todella hyvät johtimet"?
McNulty
11.08.2011 14:13:14
evaddave: McNulty: Ja spectraflex ilmeisesti kuuluu tuohon sarjaan "todella hyvät johtimet"?

Kyllä mä asian näin näkisin. Itselläni on isommassa laudassa Spectran patch-kaapelit. Samoin käyttänyt Spectran Fatsoflexiä kitarasta lautaan ja laudasta vahvistimelle. Kaappijohtojakin taitaa olla muutama Spectralta. Eipä ole valittamista ollut.
komero
11.08.2011 16:37:44
oiva tumpeloinen: Semmoinen George L:ään liittyvä juttu, mikä monelta jää tekemättä, on niiden kunnollinen kiristys. Käsin niitä ei välttämättä saa niin kireälle, ettei ne vuosien saatossa löystyisi pikkaisen. Tämä taas saattaa aiheuttaa häiriöitä tai katkaista signaalin kokonaan. Pihdeillä kiristämällä nuo pysyy varmasti kiinni.

Täytyypä muistaa kiristää kunnolla. Mulla on laudassa kaikki piuhat George L:ää, itse pätkinyt sopivan mittaisiksi piuhat Fiskarsin oransseilla perussaksilla. Ei kyllä oo mitään rutinaonkelmia ollut. Kerran on alkanut pätkimään yks piuha ja syynä oli se, että ruuvi/kanta oli päässyt löystymään.

Joku jo sanoikin, että nuo voi korjata melkein lennossa, mutta minä väitän, että voi korjata ihan lennossa :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)