Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Päätteen vaikutus soundiin
1
JuSu
10.08.2011 09:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Kuten joku ehken viimeaikaisista löpinöistäni on voinut havaita, on ajatuksissa kangastellut mininupin hankkiminen, jota käytettäisiin sitten myös pelkkänä päätteenä ajamalla erillistä etuastetta efektilenkin paluuseen.
 
Jäin kuitenkin pohdiskelemaan asiaa vielä, koska tokihan päätteelläkin on vaikutusta soundiin, tämän olen havainnut erilaisia räkkipäätteitä vertaillessani.
 
Nyt kuitenkin olisi tarkoitus käyttää nupin päätettä. On siis kyse yhdestä laitteesta, jossa sekä etu- että pääteaste ovat suunnitellut toimimaan keskenään, mutta minä käyttäisin siis vain päätettä.
 
Varsinainen kysymys kuuluu, että miten paljon yleensä nupin (tai combon) etu- ja pääteasteet suunnitellaan toisilleen sopivaksi? Karkeasti tarkoitan siis, että jos etuaste on jostain syystä esim. kovin tummasoundinen, niin pääteasteessa on tilannetta korjattu niin, että ulostuleva sointi on tasapainonen. Tällaisessa tilanteessahan ulkoisen etusen käyttö voisi tuottaa kovin kirkkaan soundin.
 
Saikohan tuosta nyt selvän, mitä ajan takaa? Kokemuksia aiheesta?
 
Kiitos!
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
jyrkalt
10.08.2011 10:09:13 (muokattu 10.08.2011 10:10:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt alkaa olla pohdinnat aika hooceetä! :D
 
Ei mitään. Sä mietit näitä juttuja ja sehän on vaan hyvä juttu.
Ihan littymättä itse aiheeseen.. Mä oon pitkään ihmetellyt näitä juttuja tummasta ja kirkkaasta saundista, putkista jne jne. Siellä etuasteessa usein on hyvät eekuut joilla niitä sävyjä voi säädellä. Samoin kitarassa.
 
Kirkaasta etuasteesta ja "kirkkaasta" pääteasteesta mulla on vähän kokemusta ja sanottavaa.
Itsellä tossa on combo, jossa on Matchless DC-30:in etuaste ja Vox AC-15 pääteaste. Näin paperilla ja kirjoitettuna tähän palstalle, vois kuulostaa todella kirkkaalta saundilta. Sitä se tarvittaessa onkin. Säätämällä siitä saa kuitenkin todella tasapainoista cleania saundia ulos. Silloin kun vähvistin alkaa säröytymään niin yläpää korostuu entisestään mitä enemmän säröä halutaan aikaan ja tämänkin voi taas korjata säätämällä.
 
Juu mutta jatkakaa aiheesta...
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
JuSu
10.08.2011 10:17:07 (muokattu 10.08.2011 10:17:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Nyt alkaa olla pohdinnat aika hooceetä! :D
 
No, vähän vaihtelua iänikuisille 'mikä vahvistin heviin alle 200 euroa' ja 'paras säröpedaali' -ketjuille, eikö? =)
 
Kiitokset pohdinnasta. Tokihan siellä etuasteessa on yleensä ne equt, mutta sitäpä juuri mietin, että voiko jonkun vahvaimen pääte olla niin sovitettu etuseen, että siitä on vaikea erillisellä etusella saada miellyttävää soundia? Toki miellyttävyys on varsin subjektiivinen käsite...
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
jyrkalt
10.08.2011 10:23:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: No, vähän vaihtelua iänikuisille -ketjuille, eikö? =)
 
Kiitokset pohdinnasta. Tokihan siellä etuasteessa on yleensä ne equt, mutta sitäpä juuri mietin, että voiko jonkun vahvaimen pääte olla niin sovitettu etuseen, että siitä on vaikea erillisellä etusella saada miellyttävää soundia? Toki miellyttävyys on varsin subjektiivinen käsite...
 
JuSu

 
JuSu toi edellinen ei ollut mitään kritiikkiä aloittamaasi aihetta kohtaan.
 
Oikeesti on hyvä että jotkut miettiin asioita kitarakamoista, eikä suoraan tule kyselemään 'mikä vahvistin heviin alle 200 euroa' ja 'paras säröpedaali':a.
 
Tämä piti tarkentaa vielä.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
JuSu
10.08.2011 10:27:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: JuSu toi edellinen ei ollut mitään kritiikkiä aloittamaasi aihetta kohtaan.
 
Juu, en mä sitä niin ottanutkaan.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
s8na
10.08.2011 10:27:47 (muokattu 10.08.2011 10:28:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan näin sivukommenttina: Tuollainen esmes 30W päättäri vois olla kiva rakennella. Eli vähän niinkuin nuppi mutta pelkkä pääteaste yhdellä imputilla. Siihen vois sit sörkkiä vaikka jotain lattialla poljettavia etusia kiinni mielin määrin. Luulisin että masiina ei olisi kovin monimutkainen.
 
JuSu
10.08.2011 10:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Ihan näin sivukommenttina: Tuollainen esmes 30W päättäri vois olla kiva rakennella. Eli vähän niinkuin nuppi mutta pelkkä pääteaste yhdellä imputilla. Siihen vois sit sörkkiä vaikka jotain lattialla poljettavia etusia kiinni mielin määrin. Luulisin että masiina ei olisi kovin monimutkainen.
 
Aiheeseen liittyen:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=202900&co=30
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
Tawsky
10.08.2011 11:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei varsinaisesti ole kokemusta tästä(kään) asiasta, mutta lopputulos kyllä kiinnostaa. Mitä jos aloittaja löytääkin tätä kautta tien täydelliseen kitarasoundiin tai jotenkin muuten pelastaa maailman kaikesta pahasta!??
 
Jaava
10.08.2011 12:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt:
Kirkaasta etuasteesta ja "kirkkaasta" pääteasteesta mulla on vähän kokemusta ja sanottavaa.
Itsellä tossa on combo, jossa on Matchless DC-30:in etuaste ja Vox AC-15 pääteaste. Näin paperilla ja kirjoitettuna tähän palstalle, vois kuulostaa todella kirkkaalta saundilta. Sitä se tarvittaessa onkin. Säätämällä siitä saa kuitenkin todella tasapainoista cleania saundia ulos. Silloin kun vähvistin alkaa säröytymään niin yläpää korostuu entisestään mitä enemmän säröä halutaan aikaan ja tämänkin voi taas korjata säätämällä.

 
Jatketaan oftopiccia. Mistä sä tällasen hommasit? Mä haluan kanssa.
 
"...Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi." - M. Wa
LaXu
10.08.2011 13:01:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne mun kokemuksen mukaan on aika toisiinsa sovitettuja. Sillon kun vielä useamman vahvarin omistin, oon kokeillut mm. Diezel Einsteinin etusta Yamaha DG:n transistoripäätteeseen, Yamaha DG:n mallintavaa etuastetta Diezelin päätteeseen, Diezelia Egnater Tourmasterin päätteeseen ja Egnaterin etuastetta Diezelin päätteeseen. Joka ikisessä tapauksessa vahvarin oma pääte oli soundiltaan paras kaveri vahvarin etuasteelle.
 
Siirryttyäni Axe-Fx:n käyttäjäksi ajelin sitä aluksi em. Egnaterin päätteeseen. Pääte väritti soundia niin, että eri vahvistinmallinnukset kuulostivat huomattavasti samankaltaisemmalta kuin "neutraaliin" Atomic FR päätteeseen Axe-Fx:n omilla pääteastemallinnuksilla ajettuna.
 
hallu
10.08.2011 13:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eikös se signaali oli niinkö standardi silleen, että etuasteesta tulee aina linjatasoinen signaali? eli periaatteessa ei kai ole mitään estettä laittaa mitä tahansa etusta minkä tahansa päättärin kanssa yhteen ja siihen väliin sitten niitä efektejä (eikös se näin mene?).
 
Itse olen kokeillut Koch etuvahvistinta Fender BluesDeVillen päättäriin ja ihan kliineillä sitä eroa kyllä on fenderin omaan etuseen verrattuna, mutta ei se koch missään tapauksessa huono ole, mutta ehkä astetta viileämpi kokonaisuus kuin vahvistimen omalla etusella. Tossa Fenderissähän tulee vielä se reverb päättärin mukana joten ohitetuksi tulee vain se etunen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jyrkalt
10.08.2011 15:12:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Jatketaan oftopiccia. Mistä sä tällasen hommasit? Mä haluan kanssa.
 
Rikstone näitä tekee.
Laitoin omani tänään torille ja kiinnostus oli hirmuista. Myin sen vartissa nopeimmalle joka lupasi manit tilille.
Ilmoitus on tuolla torilla vielä. Siinä myös linkkiä saundiklipeille.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «