Atomic Cafe 09.08.2011 15:04:12 (muokattu 13.08.2011 01:35:13) | |
---|
|
velipesonen 09.08.2011 15:32:31 | |
---|
"Joillakin alueilla kauppiaat vartioivat liikkeitään pesäpallomailoin." Näemmä Englannissa on vaivihkaa alettu pelata pesäpalloa. Minun täytyi soittaa jazzia, ragia ja kaikkea muuta kirottua räminää, Bolden on syypää kaikkeen.
- Paul Dominguez |
Gardiner 09.08.2011 15:33:38 | |
---|
velipesonen: "Joillakin alueilla kauppiaat vartioivat liikkeitään pesäpallomailoin." Näemmä Englannissa on vaivihkaa alettu pelata pesäpalloa. Varmaan krikettimailoja tarkotti. :-) "Pianossa ei ole vääriä nuotteja" -Thelonius Monk |
Shabby 09.08.2011 18:46:45 (muokattu 09.08.2011 18:50:31) | |
---|
Andy Six: Ai alkoi vai...? Kyllä minä ainakin Nights of Iguanasta Shabbyn kanssa keskustellessani ihan selvästi sanoin ettei bändi ollut mitään punkkia.... Rautalangasta oikein väänsimmä, juurikin tällaisten väärinkäsitysten välttämiseksi :)
Mitä näihin 80-luvun bändeihin tulee, niin harvassa oli punk oikeastaan silloin, paitsi kai sitä HC-osastoa jonniinverran oli. Ne Luumäet oli (ramo-)punkkia ja liittyy sikälikin ketjuun, että se Kaide Luumäki tosiaan soitti rumpuja siinä Trashissä, joka käsittääkseni oli punk-bändi (ja 70-luvulla). Itse myönnän nuorempana olleeni sitä mieltä, ettei se Ramones mitään punkkia ole, vaan purkkapoppia. Onneksi aloin sitten hyvin pian pitää purkkapopista :D Saahan sitä olla mieltä. Jonkun mielestä Sex Pistols ei ole punkkia, vaan hyvä rokkipumppu. The Clash taas muuttui jossain vaiheessa disco-musiikiksi, vaikka niiden punkkius harvemmin kuitenkaan kyseenalaistetaan. Smack taas liittyy sikäli(kin) punkkiin, että jotkut punkit syyttivät heitä itsensä myymisestä ja näyttivät keskisormea keikalla heti kun bändille hieman menestystä siunaantui. Oli toki myös punkkeja jotka jatkoivat Smackin diggaamista menestyksestä huolimatta. Enpä muista heidän ikinä itseään punk-bändiksi edes väittäneen, vaikka suuri vaikuttajansa Iggy Pop punkin isoisä onkin, ja hämylaumaltahan Smack suurimmalta osaltaan alussa näyttikin, rokkipojilta sit vähän myöhemmin. Ehkä se oli sitä itsensä myymistä joidenkin mielestä sitten? Vaikeaa on tosiaan punkista(kaan) keskustella ilman että siihen sotkeentuu muita tyylisuuntia. Mutta jos otsikkoon palataan, kaikkien sivuraiteiden jälkeen: Mitä ON punk? Onko kaikki punkkia, mitä punkit/punkkarit kuuntelevat? Ovatko kaikki, jotka kuuntelevat punkkia, punkkareita/punkkeja? Itseni ovat usein ihmiset jostain syystä punkkariksi lokeroineet, vaikka itse miellän itseni ennemminkin rokkariksi. E: Mitä nyt itselle tulee 80-luvulla nähdyistä punk-bändeistä, mitä olisi oikeesti digannu, mieleen niin ois toi Pyhäkoulu, joka soitti joka kesä Ämyssä, kunnes hajosi. Ja tietenkin Laman re-union keikka Natsalla joskus 80-luvun lopulla. "Sä oot Maailman Pelottavin Basisti! Sä oot itseasiassa niin pelottava, ett mun on pakko tarjoo sulle drinkki." -Punk-Mikko- |
|
Atomic Cafe 09.08.2011 21:22:38 | |
---|
Andy Six: Ai alkoi vai...? Kyllä minä ainakin Nights of Iguanasta Shabbyn kanssa keskustellessani ihan selvästi sanoin ettei bändi ollut mitään punkkia.... Enhän minä ole sellaista väittänyt että te olette väittäneet että Nights of Iguana on punkkia :) |
velipesonen 10.08.2011 01:37:29 | |
---|
Atomic Cafe: Ei nyt ihan vaivihkaa mutta ihan uusi villitys se kuitenkin on ja omituista tässä on se että niitä palloja ei osta kukaan. Suosituin mailamalli on alumiininen, 60-senttinen Rucanor-maila. http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/ … uorokaudessa/art-1288406551355.html Niin toi on baseball-maila eli pesäpallomaila. Baseballissa saa lyödä myös metallisella mailalla. Minun täytyi soittaa jazzia, ragia ja kaikkea muuta kirottua räminää, Bolden on syypää kaikkeen.
- Paul Dominguez |
Shabby 10.08.2011 17:13:57 | |
---|
Atomic Cafe: Enhän minä ole sellaista väittänyt että te olette väittäneet että Nights of Iguana on punkkia :) Vois sit ehkä täsmentää? "Sä oot Maailman Pelottavin Basisti! Sä oot itseasiassa niin pelottava, ett mun on pakko tarjoo sulle drinkki." -Punk-Mikko- |
texjazz 10.08.2011 22:01:11 | |
---|
Mutta Ratsia ainakin oli punkia. Ja nyt bändin ekaa ja Elämän sykettä saa vinyylinä jälleen. Vinyyli on punk. Ja kasetti. Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634 |
velipesonen 11.08.2011 08:10:13 | |
---|
glx405: Vinyyli on punk. Ja kasetti. C-kasetti joka on äänitetty mankan omalla mikillä niin että taustalta kuuluu huutoa "pistä se hiljemmalle". Merkkinä Finnpolar, Olympia, Potex, Kingsound tai Jytis. Minun täytyi soittaa jazzia, ragia ja kaikkea muuta kirottua räminää, Bolden on syypää kaikkeen.
- Paul Dominguez |
texjazz 11.08.2011 08:20:02 | |
---|
velipesonen: C-kasetti joka on äänitetty mankan omalla mikillä niin että taustalta kuuluu huutoa "pistä se hiljemmalle". Merkkinä Finnpolar, Olympia, Potex, Kingsound tai Jytis. Ihan outoja merkkejä vanhan liiton vanhalle pierulle. Punk-miehetkin äänittivät ylikansallisten riistoyhtiöiden Philipsin, Basfin, Agfan ja Tdk:n kaseteille miettimättä sen kummemmin, mistä nämä tulivat ja mitä yhtiöiden taustalla oli. "Minulle punk oli vapautta tehdä mitä huvittaa, ilmaisun vapautta, ärsyttämistä", kertoo ystävämme Ian Astbury The Cultin Love-cd:n kansilipukkeessa. Miksi emme uskoisi Iania? Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634 |
velipesonen 11.08.2011 09:12:00 | |
---|
glx405: Ihan outoja merkkejä vanhan liiton vanhalle pierulle. Punk-miehetkin äänittivät ylikansallisten riistoyhtiöiden Philipsin, Basfin, Agfan ja Tdk:n kaseteille miettimättä sen kummemmin, mistä nämä tulivat ja mitä yhtiöiden taustalla oli. "Minulle punk oli vapautta tehdä mitä huvittaa, ilmaisun vapautta, ärsyttämistä", kertoo ystävämme Ian Astbury The Cultin Love-cd:n kansilipukkeessa. Miksi emme uskoisi Iania? Finnpolar ja Olympia tulivat markkinoille jo ennen punkia eli niihin äänitettiin Hurriganesia ja Sleepy Sleepersin ensimmäistä levyä ja naureskeltiin sanoituksille. Kingsound ja Jytis olivat oikeastaan post punk -kasetteja koska tulivat joskus 79 mutta Potex taisi ilmestyä Tiimariin vuonna 76 eli siinä on virallinen punk-kasetti. Potex oli myös kaikkein halvin kasetti, ellen väärin muista niin hinta oli aluksi 50 penniä per tunnin nauha. Karkkirahoilla pystyi ostamaan, laatu oli aika heikko. Joo kyllä mää uskon Ian Astburya. Minusta punkissa kävi vain kamalan nopeasti niin että se ensin punk-politisoitui ja pian sen jälkeen politisoitui myös ideologisesti, eli ensin syntyi oma leiri jonka esitykset olivat automaattisesti parhaita vaikka olisivat olleet neljännen luokan Ramones-plagiaattia ja sitten siihen hiipi mukaan 60-luvun radikaalit ja muut hipit jotka kyllästivät punkin omilla ajatusmaailmoillaan. Vihoviimeinen niitti punkin arkkuun oli vaihtoehtoistuminen koska vaihtoehtoistuminen on minkä tahansa lopullinen olotila ja olla lopullisessa olotilassaan on yhtä kuin olla kuollut. Voisikin alkaa puhua siitä milloin punk kuoli? Punkin kuolemasta tuli muodikas puheenaihe mediassa vuodesta 1979 alkaen. Toisaalta juuri tuon vuoden kesä meillä Suomessa oli punkmuodin huipennus ja samaan aikaan oli myös eniten teddyjä. Mutta jos unohdetaan muodit ja puhutaan punkin kuolemasta niin kyllä sen täytyi tapahtua jo paljon ennen vuoden 77 loppua, veikkaisin että alkupuolella vuotta. Punk siis eli noin yhden vuoden. Minun täytyi soittaa jazzia, ragia ja kaikkea muuta kirottua räminää, Bolden on syypää kaikkeen.
- Paul Dominguez |
Atomic Cafe 11.08.2011 12:14:06 (muokattu 11.08.2011 15:13:40) | |
---|
Kyllä se minullakin meni niin että Sleepy Sleepers ja Hurriganes äänitettiin Finnpolar kaseteille Sonyn mankalla ja punkit meni Potexille, se oli halpaa huvia eikä se laatu ollut tärkeä asia tuohon aikaan. Oli joitakin muitakin halpakasetteja joita ei ole mainittu mutta en nyt jaksa sen tarkemmin asiaa tutkia ja muistella. Kun puhutaan kalleimmista kaseteista ajalta ennen 80-lukua niin parhaiten on mieleen jäänyt Sony ja Basf vaikka tuttuja ovat myös Philips ja Agfa. Tdk:ta aloin ostamaan vasta joskus 80-luvun puolivälissä. En osaa sanoa koska punk ihan tarkkaan ottaen kuoli mutta varmaa on että punk oli kuollut kesällä 1980. Voi hyvinkin olla että punk oli kuollut jo kesällä 1979 mutta minulle se oli kyllä ihan hyvä punk-kesä, ei mitään valittamista. |
texjazz 11.08.2011 13:06:47 | |
---|
Atomic Cafe: Kun puhutaan kalleimmista kaseteista ajalta ennen 80-lukua niin parhaiten on mieleen jäänyt Sony ja Basf vaikka tuttuja ovat myös Philips ja Agfa. Tdk:ta aloin ostamaan vasta joskus 80-luvun puolivälissä. Kalliita ne tyhjät kasetitkin siihen aikaan oli juu, ei ollut vara päivät pääksytysten niitä ostella, kun joskus pääsi ossuuskaupassa käymään. En osaa sanoa koska punk ihan tarkkaan ottaen kuoli mutta varmaa on että punk oli kuollut kesällä 1980. Voi hyvinkin olla että punk oli kuollut jo kesällä 1979 mutta minulle se oli kyllä ihan hyvä punk-kesä, ei mitään valittamista. No punk-ratsia kun pidetään, niin Ratsian eka oli punkia (1979), toka Elämän syke (1980) ei enää ollut. Jos ahtailla mittareilla mennään. Ekassa oli tekemisen vapaus, toinen oli enemmän suunniteltua ja punkin räyhäkkyys jo takana. Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634 |
velipesonen 11.08.2011 14:19:57 | |
---|
Sitten oli vielä halpiskasetti Forward. Kingsound taisi olla oikeasti Kingsonic. TDK tuli muistaakseni vasta 80-luvun puolella ja briljeerasi jonkinlaisella laadukkuudella, ei ollut halvasta päinkään. Aika yleinen melko halpa kasetti oli Permaton. Muistaakseni TDK oli Losin vuoden 84 olympialaisten pääsponsori Coke-Colan ohella. Silloin muuten alkoi saada jo krominauhojakin aika edullisesti eli halpakasettien aikakausi oli auttamattomasti ohi. Halpakasetit jylläsivät ehkä 1974-1982 eli ekat hc-bändien LP:t vielä ehti äänittää Jytikselle. Minun täytyi soittaa jazzia, ragia ja kaikkea muuta kirottua räminää, Bolden on syypää kaikkeen.
- Paul Dominguez |
Punk nuori 11.08.2011 18:00:35 | |
---|
Ratsialla oli mielestäni Hassisen koneen kanssa samlaainen ura kehitys toisaalta hieman eri musiikki tyylessä. Hassisen kone oli Rock/uusi aalto ja Ratsia aluksi punk ja lopuksi jotain ihan muuta niinkuin Hassisen konekin. Molemmat Ovat aikansa legendoja minun suur suosikkejani. en ole vieläkään kyllästynyt Ratsian elämän syke albumiin :) Älä mene siitä mistä aita on matalin, äläkä siitä mistä se on korkein. Mene siitä mistä portti on auki. |
StJerky 12.08.2011 10:46:51 | |
---|
Punk nuori: Ratsialla oli mielestäni Hassisen koneen kanssa samlaainen ura kehitys toisaalta hieman eri musiikki tyylessä. Hassisen kone oli Rock/uusi aalto ja Ratsia aluksi punk ja lopuksi jotain ihan muuta niinkuin Hassisen konekin. Molemmat Ovat aikansa legendoja minun suur suosikkejani. en ole vieläkään kyllästynyt Ratsian elämän syke albumiin :) Löytyy muuten Elämän syke ja eka levy Spotifystakin. |
Atomic Cafe 12.08.2011 16:42:00 (muokattu 12.08.2011 16:48:16) | |
---|
Punk nuori: Ratsialla oli mielestäni Hassisen koneen kanssa samlaainen ura kehitys toisaalta hieman eri musiikki tyylessä. Hassisen kone oli Rock/uusi aalto ja Ratsia aluksi punk ja lopuksi jotain ihan muuta niinkuin Hassisen konekin. Molemmat Ovat aikansa legendoja minun suur suosikkejani. en ole vieläkään kyllästynyt Ratsian elämän syke albumiin :) Oikeastaan kaikilla punkista tai uudesta aallosta ponnistavilla yhtyeillä oli tuohon aikaan suunnilleen samanlainen urakehitys. Mallia näytti ne ensimmäiset suomalaiset punkin supertähdet Pelle Miljoona ja Eppu Normaali joiden ekat levyt on helppo luokitella punkiksi mutta sen jälkeen se luokittelu alkaa olemaan jo huomattavan vaikeaa. Jos minulta kysytään niin Pellen linja ei ole kovin selkeä vieläkään mutta Eput löysivät oman linjansa jo 80-luvulla vaikka ei sekään yhdessä yössä tapahtunut. |
Andy Six 12.08.2011 16:53:28 (muokattu 12.08.2011 16:53:39) | |
---|
Kesällä 77 seottiin pari kaverin kanssa Sex Pistolsiin,seuraava talvi kuunneltiin Bollocksia...Sitten mielenkiinto keskittyi vuodeksi tyttöihin ja keskiolueen,kunnes keväällä 79 Pellen Pelko ja Viha ja Eppujen Maximum Jee Jee herättivät huomaamaan suomessa tapahtuvan uuden aallon läpimurron.... |
velipesonen 12.08.2011 17:37:30 | |
---|
Andy Six: Kesällä 77 seottiin pari kaverin kanssa Sex Pistolsiin,seuraava talvi kuunneltiin Bollocksia...Sitten mielenkiinto keskittyi vuodeksi tyttöihin ja keskiolueen,kunnes keväällä 79 Pellen Pelko ja Viha ja Eppujen Maximum Jee Jee herättivät huomaamaan suomessa tapahtuvan uuden aallon läpimurron.... Olisiko tässä nähtävissä kenties sellainen rakenne että kun punk-peräinen musiikki löi Suomessa läpi vasta silloin kun se oli Englannissa jo muuttunut kaupallisten hippien rahantekokoneeksi, niin siinä syntyi tavallaan eräänlainen Suomi-kupla joka aiheutti ns. suomirockin? Suomirockin huippuaikana 1982-85 meillä sahattiin punkvetoisesti mutta esim. Englannissa oli harpottu jo monen nurkan taakse (huom. Smithsin eka LP äänitettiin 83 ja ilmestyi helmikuussa 84)? Ja onko niin että koska punk oli todellisuudessa muuttunut jo hippien temmellyskentäksi silloin kun se oli meillä hädin tuskin kerinnyt alkaa, se oli meillä hippien omaisuutta jo melkein alkutahdeista lukien? Eihän esim. Pelle ole hirveästi varsinaisia punksanoituksia tehnyt edes alkuaikoinaan vaan ainahan ne on olleet enemmän hippijulistuksia (vaikka jotkin silti ihan hyviä). Onko Räkä Malmi Suomen ainoa todellinen punkkari? "Only rock'n'roll was real, everything else was unreal" -John Lennon |