Aihe: Pedaalilaudan johdotus uusiksi.
1 2 3 4 5
Imper
09.08.2011 15:26:33 (muokattu 09.08.2011 15:28:38)

http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=be0f1814n40cjbe975gb45dtk6

Noita plugeja ja Cordialin kaapelia. Minä luotan enää vaan itsekolvattuihin kaapeleihin. Saa sellaisia kun haluaa ja saa itse olla laadunvalvojana. Noi plugit on pienimpiä mahdollisia ja silti sopivan paksuista kaapelia käytettäessä myös vedonpoisto toimii varmasti. Käyttövarmuuden kannalta kolvaus on varmempi ku solderless.

Oli mullakin joskus Georle L:ä mutta ei oo enää... pari kertaa ku kesken keikan sai metsästää rutisijaa, ni sit meni hermot ja lähti kaikki.
Everyone is a per-son
Jucciz
09.08.2011 15:41:09 (muokattu 09.08.2011 15:45:54)
evaddave: Jucciz. Oliko tuossa sinun laudassasi nimenomaan George L-piuhat ja -plugit tuossa laudassa vuodesta 2009 eteenpäin?

Enkös tuossa yllä todennut, että näemmä syyskuusta 2007 lähtien? Samalla kun Fuel Tank ilmaantui lautaan. Mustat kumitötsät tilasin myöhemmin liittimien suojaksi.

Corto: Oli muuten ihan mielenkiintoista seurata tuosta linkistä pedaalilautasi kehitysvaiheita vuodesta toiseen. Harmi kun ei itse ole tullut yhtä hartaasti näpsittyä kuvia omista virityksistä.

Njoo. Kieltämättä aikamoisia facepalm-ratkaisuja osassa noista, mutta kyllä niillä (yhtä kattausta lukuunottamatta) kaikilla keikkailtu on. Oppia ikä kaikki ja ainahan pedaalilauta on prosessi - se elää soitto- ja elämäntilanteiden mukaan.

Imper: Oli mullakin joskus Georle L:ä mutta ei oo enää... pari kertaa ku kesken keikan sai metsästää rutisijaa, ni sit meni hermot ja lähti kaikki.

Oisit vaan tehny kunnolla ne Georget. :)

Ei sen puoleen, varmasti ovat Switchcraftitkin huippulaadukasta kamaa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
slapvete
09.08.2011 16:03:54
Mogami 2319 ja Neutrikin jakit. Ja työstäminen osaavilla käsillä ja kunnollisella juotosasemalla. End of story.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
wilo
09.08.2011 16:41:18
Imper: Oli mullakin joskus Georle L:ä mutta ei oo enää... pari kertaa ku kesken keikan sai metsästää rutisijaa, ni sit meni hermot ja lähti kaikki.

Mulle kävi samanlainen juttu alussa. Sitten vaihdoin sivuleikkurit Planet Wavesin Cable Cutteriin, eikä ongelmia ole enää ollut.
Terry Pantheras
09.08.2011 16:49:51
wilo: Mulle kävi samanlainen juttu alussa. Sitten vaihdoin sivuleikkurit Planet Wavesin Cable Cutteriin, eikä ongelmia ole enää ollut.

Jaa tämmönen: http://www.musiciansfriend.com/acce … es/planet-waves-cable-cutter-tester ?

Itellä Lavacablesia ja pariin otteeseen on joku piuha kiukutellut rutisemalla ja pitänyt leikata rispaantuneita maajohtosäikeitä lyhyemmiksi. Olen tosin käyttänyt halpoja saksia leikkaamiseen ja tuommonen cutteri ois kyl kätsy. Muuten olen ollut tyytyväinen Lavaan.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
gemisti
09.08.2011 18:25:08
toxic: Vierekkäisille pedaaleille voi ostaa myös tällaisen:

http://www.thomann.de/fi/thomann_adapter_bodeneffekte_versetzt.htm

Omistan yhden tuollaisen liittimen, mutta eri valmistajan ja hieman kapeamman. Ei haittaa vaikka pedaalien annelit olisivat eri korkeudella keskenään, koska liittimet eivät ole samassa linjassa keskenään joten pelivaraa on muutama cm. Minusta ainakin tuollainen on parempi kuin johto pedaalien välissä ja tavallaan tuo tukeekin pedaaleita.

Huonoja puolia on sitten:
- Pedaalit ovat sitten toisissaan kiinni ja niitä ei pahemmin voi pedaalilaudalla pyöritellä.
- Ainakaan dunlopin waheihin tuo ei käy, koska tuo metallimölkyrä ottaa wahin runkoon kiinni ja liitin ei uppoa pohjaan asti.
- Eikä taida käydä oikeastaan mihinkään muihun pedaaleihin, kuin sellaisiin joissa inputti ja outputti on boss-tyyliin pedaalin vastakkaisilla sivuilla.

Näitähän ei todellakaan kannata käyttää, kun useimmat pedaalit ovat kuitenkin valukotelossa -> pystyseinät ovat viistot, jolloin suoralla tapilla toisiinsa kiinnitettyjen pedaalien ulkoreunat ovat ilmassa. Ei monta kertaa tarvitse polkea, kun tuo välikappale pettää.

Sulla nyt helppo, kun on vain yksi käytössä, ei ainakaan tarvitse kauaa etsiä vikaa kun lauta hiljenee.
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
McNulty
09.08.2011 18:54:53
evaddave: Olen sompaillut varmaan viisi vuotta niin, että pedaalilaudan pedaalien välissä on ollut halvat johdot.
Nyt haluan päivittää kerralla johdotuksen kuntoon ja haluankin kysyä asiaan oikeasti perehtyneiltä, mitkä välipiuhat sinne pedaalien väliin kannattaa laittaa, jotta soundi pysyisi mahdollisimman hyvänä ja häiriöääniä tulisi mahdollisimman vähän. Saa maksaakin, kunhan on sitten hyvä ettei tarvitse tulevaisuudessa päivittää taas parempiin.

Olisi mukava saada tähän vastauksia keikkoailevilta ammattimuusikoilta, jotka ovat oikeasti perehtyneet asiaan.

Mikäli pedaalilaudan johtoja ei nyitä ja revitä jatkuvasti irti, sekä vaihdella speduja (tahi niiden lokaatiota laudassa) niin tuollaiset George L -tyyliset kolvaamattomat plugit toimii ihan kivasti. Etuna on myös se, että saat tehtyä juuri sen mittaisia johtoja kuin tarvitset.

Itse suosittelen kaapeliksi Evidence Audion Monorail patch-kaapelia ja siihen George L:n plugit. Vaihdoin juuri toisen pedalboardini johdotuksen moiseen ja toimii kuin tauti. Ylimääräiseksi jäi kosolti DiMarzion valmiita 15cm ja 30cm roikkia, jotka eivät nekään olleet huonoja lainkaan, mutta kaapeli oli vähän turhan paksua... varsinkin pienempään lautaan jossa onpi aavistuksen ahdasta.

Eli lyhyesti, jos solderless-vaihtoehto riittää/kelpaa:
Evidence Audio tai George L -kaapelit ja George L -liittimet.

Mikäli taas haluat valmiit roikat, kolvatuilla päillä:
Evidence Audio, Spectraflex tai DiMarzio... toimivat varmasti kovemmassakin keikkailussa.
No Speakers! No Bodykits! No Bullshit!
oiva tumpeloinen
09.08.2011 19:02:25
McNulty: Itse suosittelen kaapeliksi Evidence Audion Monorail patch-kaapelia ja siihen George L:n plugit.

Miten tuo kaapeli on parempi kuin George L:n oma? Halvempi vai muuten parempi?

Semmoinen George L:ään liittyvä juttu, mikä monelta jää tekemättä, on niiden kunnollinen kiristys. Käsin niitä ei välttämättä saa niin kireälle, ettei ne vuosien saatossa löystyisi pikkaisen. Tämä taas saattaa aiheuttaa häiriöitä tai katkaista signaalin kokonaan. Pihdeillä kiristämällä nuo pysyy varmasti kiinni.
Jucciz
09.08.2011 19:21:41
oiva tumpeloinen: Semmoinen George L:ään liittyvä juttu, mikä monelta jää tekemättä, on niiden kunnollinen kiristys. Käsin niitä ei välttämättä saa niin kireälle, ettei ne vuosien saatossa löystyisi pikkaisen. Tämä taas saattaa aiheuttaa häiriöitä tai katkaista signaalin kokonaan. Pihdeillä kiristämällä nuo pysyy varmasti kiinni.

Totta. Ja kun nuo kiristysruuvit vielä suojaa noilla kumitulpilla, ei niitä voi vahingossakaan potkia keikkaolosuhteissa auki. Ne eivät siis ole ainoastaan tyylikkään näköisiä, vaan niillä on myös kestävyyteen liittyvä funktio.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
wilo
09.08.2011 21:10:53 (muokattu 09.08.2011 21:13:54)
Terry Pantheras: Jaa tämmönen: http://www.musiciansfriend.com/acce … es/planet-waves-cable-cutter-tester ?

Mulla on Cable Cutter Mini eli http://www.musiciansfriend.com/acce … ves-cable-station-mini-cable-cutter . Hyvin on toiminu; leikkaa todella siistin jäljen ja sujahtaa kitaralaukkuun tosta vaan. Voisinpa ostaa toisenkin ihan vaan varalle.

Edit: tuolta näkyy saavan kotiin kuljetettuna reilulla neljällä eurolla: http://cgi.ebay.ie/Planet-Waves-Cab … ion-Mini-Cable-Cutter-/150619467414 . Ja kun ostaa kerralla useamman, tulee kilohinta vieläkin halvemmaksi...
Wahi
09.08.2011 22:02:39
wilo: Mulla on Cable Cutter Mini eli http://www.musiciansfriend.com/acce … ves-cable-station-mini-cable-cutter . Hyvin on toiminu; leikkaa todella siistin jäljen ja sujahtaa kitaralaukkuun tosta vaan. Voisinpa ostaa toisenkin ihan vaan varalle.

Edit: tuolta näkyy saavan kotiin kuljetettuna reilulla neljällä eurolla: http://cgi.ebay.ie/Planet-Waves-Cab … ion-Mini-Cable-Cutter-/150619467414 . Ja kun ostaa kerralla useamman, tulee kilohinta vieläkin halvemmaksi...

Löytyyköhän noita mistään päin Helsinkiä hyllykamana? Sama vika ollut itsellänikin, vaikka millä ja miten hyvin leikkaa niin silti rutisee George L.
Shine on you crazy diamond
nahkahuppu
09.08.2011 22:14:27
Jos sulla on laudassa _pelkästään_ true bypass -pedaaleja, niin välipiuhat vaikuttaa soundiin jonnin verran. Sen sijaan jos laudassa on bufferoituja pedaaleja, edes yksi (kuten suositeltavaa yleensä olisi) niin erot eri piuhojen välillä on hyvin minimaalisia.

Kerros lisää, eli jos kaikki on TBP niin mitä sitten käy. Mites kun oma "lautani" koostuu tällähetkellä 2 eri spedusta ( EQ ja särö, molemmat TBP) ja olen ollut aikeissa ostaa virittimen. Mielessä on liikkunut Digitech HT-2, mut se näyttäs olevan TBP. Mitkäs virittimet ovat bufferoituja ja mitä se nyt yleensä meinaa??
Jucciz
09.08.2011 22:24:39
nahkahuppu: Kerros lisää, eli jos kaikki on TBP niin mitä sitten käy. Mites kun oma "lautani" koostuu tällähetkellä 2 eri spedusta ( EQ ja särö, molemmat TBP) ja olen ollut aikeissa ostaa virittimen. Mielessä on liikkunut Digitech HT-2, mut se näyttäs olevan TBP. Mitkäs virittimet ovat bufferoituja ja mitä se nyt yleensä meinaa??

Noin pienellä pedaalimäärällä en ressais mistään, vaan keskittyisin soittamiseen. Olen sataprosenttisen varma, että live-tilanteessa kukaan (edes sinä itse) ei huomaa, onko virittimesi true bypass -tyyppinen vai ei.
kimurantti1
09.08.2011 22:28:40 (muokattu 09.08.2011 22:30:26)
nahkahuppu: Kerros lisää, eli jos kaikki on TBP niin mitä sitten käy. Mites kun oma "lautani" koostuu tällähetkellä 2 eri spedusta ( EQ ja särö, molemmat TBP) ja olen ollut aikeissa ostaa virittimen. Mielessä on liikkunut Digitech HT-2, mut se näyttäs olevan TBP. Mitkäs virittimet ovat bufferoituja ja mitä se nyt yleensä meinaa??

True bypass ei suinkaan tarkoita sitä, että signaali kulkee suoraan ja täydellisesti piuhojen ja pedaalien läpi vahvistimelle. Se tarkoittaa sitä, että pedaalin kytkis ohitetaan bypass-tilassa kokonaan. Kuitenkin signaali kulkee edelleen kaikkien kaapelien, plugien ja jakkien kautta. Pari kipaletta pedaaleja ei tee vielä mainittavaa eroa, mutta ajattele tilannetta jossa sulla on vaikkapa kymmenen TBP-pedaalia laudassa. Signaali lähtee kitarasta ja menee vaikkapa 5 metrin piuhan läpi laudan ensimmäiseen pedaaliin. Laudassa se menee 20:n plugi/jakki -liitoksen ja yhteensä 2-3m piuhojen läpi, kunnes päätyy vahvistimeen, toisen 5 metrin piuhan läpi. Eli korkeaimpedanssinen signaali kulki vähintään 12m piuhojen ja 20:n plugi/jakki-yhdistelmän läpi. Korkeaimpedanssinen signaali ei selviä aivan täydellisen muuttumattomana tuollaisen "rääkin" läpi, vaan yläpäät vaimenee kyllä, vaikka pedaalit kuinka olisivat true bypasseja. Tästä syystä monet laittaa lautaan signaalin alkupäähän yhden bufferoidun pedaalin, joka monesti boostaa signaalia snadisti ja tekee siitä matalaimpedanssisen, jolloin signaali selviää aika paljon pitemmän matkaa muuttumattomana.

Eli bufferointi itsessään ei ole huono asia, kuten jotkut virheellisesti luulee. Bufferointi on huono asia, jos se tapahtuu kymmenen kertaa kitaran ja vahvistimen välissä, ellei tietenkin pidä todellä piikikkäästä ja kirkkaasta soundista. Jos pedaalilauta on vähän isompi (sanotaanko vaikka enemmä kuin 5 pedaalia), on aivan yhtä huono juttu olla bufferoimatta signaalia, ellei tietenkin pidä siitä, että yläpäät vaimenevat jonkin verran.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Wespa
09.08.2011 22:29:08
nahkahuppu: Mitkäs virittimet ovat bufferoituja ja mitä se nyt yleensä meinaa??

Korgin DT-10 on hyvä bufferoitu viritin, 50-60 euroa on käypä hinta käytetystä.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Jucciz
09.08.2011 22:42:18
Mites sit jos on jo valmiiks viritin ja haluaakin pitää sen pedaalilaudassa signaaliketjun viimeisenä (ja näin ollen mykistämässä laudalta tulevat pöhinät ollessaan viritysmoodissa)? Mitä irtobufferia suosittelette ja kuinka paljon sellaisesta kannattaa maksaa? Saattais kiinnostaa muakin jossain vaiheessa testata, onko sillä vaikutusta.
nahkahuppu
09.08.2011 22:43:26
Jucciz: Noin pienellä pedaalimäärällä en ressais mistään, vaan keskittyisin soittamiseen. Olen sataprosenttisen varma, että live-tilanteessa kukaan (edes sinä itse) ei huomaa, onko virittimesi true bypass -tyyppinen vai ei.

No tota mä arvelinkin.
Terry Pantheras
09.08.2011 22:48:38
Jucciz: Mites sit jos on jo valmiiks viritin ja haluaakin pitää sen pedaalilaudassa signaaliketjun viimeisenä (ja näin ollen mykistämässä laudalta tulevat pöhinät ollessaan viritysmoodissa)? Mitä irtobufferia suosittelette ja kuinka paljon sellaisesta kannattaa maksaa? Saattais kiinnostaa muakin jossain vaiheessa testata, onko sillä vaikutusta.

Eikös viritin kannata pitää mahdollisimman alussa signaaliketjua vääristymien välttämiseksi? Vai onko se vaan urbaani legenda?

Itellä bufferina toimii loopperi, jonka molemmissa päissä on bufferit kytkettävissä päälle ja pois.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Jucciz
09.08.2011 22:54:14
Terry Pantheras: Eikös viritin kannata pitää mahdollisimman alussa signaaliketjua vääristymien välttämiseksi? Vai onko se vaan urbaani legenda?

Itellä bufferina toimii loopperi, jonka molemmissa päissä on bufferit kytkettävissä päälle ja pois.

Periaatteessa viritin saa kyllä luotettavimman signaalin kun se on signaaliketjun alkupäässä, mutta toisaalta kun mää viritän keikalla mittarin kanssa, se on joka tapauksessa biisien välissä ja silloin pedaalit ovat muutenkin pois päältä (tai jos joku yksittäinen pedaali onkin päällä, se ei ole Mojo Vibe, joka edes teoriassa voisi muuttaa kitarasta tulevan äänen korkeutta...) Jos viritintä ennen olevat pedaalit tuovatkin ketjuun hieman lisää kohinaa, ne eivät taatusti hämää Petersonia niin pahasti, että soivan kielen perustaajuus pystyisi mitenkään vääristymään - näin ollen virittäminen onnistuu moitteettomasti. Testattu on. :)

Käsittääkseni markkinoilla on useitakin kaupallisia bufferiratkaisuja sijoitettavaksi pedaalilautaan. Osa niistä toki on mykistävän kalliita ja sisältävät tyyliin kolme komponenttia hienon näköisessä peltiaskissa. Halvimmillaanhan toimivan bufferin väkertää varmaan euron osista, kotelo maksaa projektissa ehdottomasti eniten. Silti kiinnostaisi kuulla käyttökokemuksia varta vasten bufferointikäyttöön tehdyistä vempeleistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)