Aihe: Äänialan harjoittaminen korkeammalle | 1 |
---|
|
Eli, onko mitään hyviä reenausvinkkejä yms. äänialan harjoittamista varten? Oma äänialani on aika rajoittunut tällä hetkellä ja olisi kiva saada neuvoja siihen, miten pystyy harjoittamaan äänialaansa korkeammalle. Eli oma äänialani näin äkkiä testattuna ilman äänenavausta on f# - d2, ja tarkoitus olisi nostaa sitä korkeammalle kuin d2. Kiitos jo etukäteen! | |
Messa di voce, sireenit ja skaalat. Eiköhän se noilla lähde :) Hyvä kirja aiheesta on Jaime Venderan Raise Your Voice. Tässä videossa on esimerkit Jaimen menetelmästä: http://www.youtube.com/watch?v=w_gCQr2z1XI | author 21.12.2010 22:14:25 (muokattu 21.12.2010 22:15:32) | |
|
Mun mielestä kannattaa esin opetella hallitsemaan oikeanlainen hengitys ja pallean käyttö. Näiden avulla pääsee jo huomattavasti puhtaampiin sointeihin ala ja yläpäissä ilman leukaperien jäykistymistä. Tämän jälkeen voi lähteä tekemään yksittäisiä melodiaharjoituksia. Edit. niin ja vastaukseni oli yleisluontoinen, koska en tiedä kuinka taitava laulaja kysyjä on. | |
author: Mun mielestä kannattaa esin opetella hallitsemaan oikeanlainen hengitys ja pallean käyttö. Näiden avulla pääsee jo huomattavasti puhtaampiin sointeihin ala ja yläpäissä ilman leukaperien jäykistymistä. Tämän jälkeen voi lähteä tekemään yksittäisiä melodiaharjoituksia. Edit. niin ja vastaukseni oli yleisluontoinen, koska en tiedä kuinka taitava laulaja kysyjä on. Vähän myöhässä kirjoittelen mutta voin pistää pari linkkiä missä laulan: http://www.youtube.com/watch?v=yXZmKPjzn5Y http://www.youtube.com/watch?v=J7_QultPmAA Ja onko mitään hyviä vinkkejä falsettirajan (vai mikä nyt onkaan nimeltään) treenaamiseen. Nytten laulaminen falsetista kuulostaa lähinnä vinkumiselta. Siis kyllä falsetista laulaminen onnistuu ja pysyn sävelessä hyvin, mutta ääni ei lähde kunnolla ja on muutenkin hentoa piipitystä. | 18is9 08.06.2011 09:51:13 (muokattu 08.06.2011 12:09:21) | |
|
No nyt tulee minulta eli amatööriltä tekstiä joten lukea voi omalla vastuulla. Sinulla on noissa biiseissä melko pron kuuloinen soundi muualla paitsi korkeimmissa äänissä joten mitään kauhean vakavaa ongelmaa äänessä ei varmaankaan ole. Tuossa sinun jälkimmäisessä linkissäsi kuuluu yritystä laulaa korkealta, ja se on selkeästi sillä tyylillä että väännetään väkisellä se soundi mikä toimii muussa biisissä sinne korkeimpaankin nuottiin. Niin ei pitäisi tehdä (ellei halua pakotetun ja tuskaisen kuuloista ääntä), vaan tavallaan pitäisi hakea tapa tehdä se korkeinkin ääni jännittämättä ja vääntämättä, ja sitten hakea se voima siihen oikean hengityksen kautta. Korkealta laulaminen ei kuitenkaan tapahdu falsetin kautta (ellei nimenomaan halua sen kuulostavan falsetilta), vaan laulamalla korkeita nuotteja normaalilla äänellä mutta jännittämättä ja hiljaa ja välittämättä aluksi miltä se kuulostaa. Pistän tuohon alle Marco Hietalan soundchekiä niin kuulet miten se rakentaa soundinsa hiljaisesta ja jännitteettömästä äänestä pikkuhiljaa voimistaen. Ei niin että alhaalta lujaa ja ylhäältä vielä lujempaa, vaan ylhäältä hiljaa ja pikkuhiljaa paksuntaen ja voimistaen. Vuosien työ ja treeni tuossa on pahimmillaan edessä että oikea koordinaatio löytyy jos se ei tule luonnostaan. Hyvä puoli on että ei se sinun nykyinen äänesi siitä mihinkään katoa ja jännitteiden poistuessa senkin alueen soundi paranee. Konkreettisia harjoituksia lueteltiin jo edellä, parasta olisi mennä laulutunneille. http://www.youtube.com/watch?v=bYT4-HhzbXQ EDIT: tuossa sama asia vähän ehkä selkeämmin esiteltynä: http://www.youtube.com/watch?v=oRog7y4wD1o "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
18is9: No nyt tulee minulta eli amatööriltä tekstiä joten lukea voi omalla vastuulla. Sinulla on noissa biiseissä melko pron kuuloinen soundi muualla paitsi korkeimmissa äänissä joten mitään kauhean vakavaa ongelmaa äänessä ei varmaankaan ole. Tuossa sinun jälkimmäisessä linkissäsi kuuluu yritystä laulaa korkealta, ja se on selkeästi sillä tyylillä että väännetään väkisellä se soundi mikä toimii muussa biisissä sinne korkeimpaankin nuottiin. Niin ei pitäisi tehdä (ellei halua pakotetun ja tuskaisen kuuloista ääntä), vaan tavallaan pitäisi hakea tapa tehdä se korkeinkin ääni jännittämättä ja vääntämättä, ja sitten hakea se voima siihen oikean hengityksen kautta. Korkealta laulaminen ei kuitenkaan tapahdu falsetin kautta (ellei nimenomaan halua sen kuulostavan falsetilta), vaan laulamalla korkeita nuotteja normaalilla äänellä mutta jännittämättä ja hiljaa ja välittämättä aluksi miltä se kuulostaa. Pistän tuohon alle Marco Hietalan soundchekiä niin kuulet miten se rakentaa soundinsa hiljaisesta ja jännitteettömästä äänestä pikkuhiljaa voimistaen. Ei niin että alhaalta lujaa ja ylhäältä vielä lujempaa, vaan ylhäältä hiljaa ja pikkuhiljaa paksuntaen ja voimistaen. Vuosien työ ja treeni tuossa on pahimmillaan edessä että oikea koordinaatio löytyy jos se ei tule luonnostaan. Hyvä puoli on että ei se sinun nykyinen äänesi siitä mihinkään katoa ja jännitteiden poistuessa senkin alueen soundi paranee. Konkreettisia harjoituksia lueteltiin jo edellä, parasta olisi mennä laulutunneille. http://www.youtube.com/watch?v=bYT4-HhzbXQ EDIT: tuossa sama asia vähän ehkä selkeämmin esiteltynä: http://www.youtube.com/watch?v=oRog7y4wD1o Kiitos paljon! Tuosta on helpompi taas jatkaa eteenpäin =) | |
Itse olen pitkälti Aleksander tekniikkaan pohjautuvan äänialaharjoittelun kannattaja - ensinnäkään en ole vielä törmännyt yhtä tehokkaaseen äänialaharjoitukseen kuin mitä Aleksander tekniikka suo ja toisekseen se on myös varsin helppo äänialaharjoitus. Vaikeaa aiempaa selostustani lainaten: "En tiedä miten netistä noihin löytyy ohjeita, mutta periaatteessa nämä perus lallatus-äänenavaukset tehdäänkin laulamisen sijaan huulia pärryyttämällä tai sitten R:llä. Molemmissa on omat eronsa. Huulipärryytyksellä harjoituksia tehdessä on tärkeää pitää leuka rentona, varoa äänen tipahtamista kurkkuun ja karsia liika ilma pois. Yksinkertaisin vinkki tähän lienee haukotella ja poimia haukotuksen alussa oleva leuvan, kielen yms. rento asento. Huulipärryytyksiin auttaa myös, että painaa etusormet hymylihasten taakse ja työntää sitten sormilla kevyesti hieman yläviistoon. R:llä taas R-äännettä ei voi tehdä ihan perinteiseen suomalaiseen tapaan, vaan kielen pitää osua hieman taaemmas. Muuten periaatteessa sama homma." Tuon lisäksi voisipa vielä myös sanoa sen, että ylöspäin laulaessasi älä työnnä kaulaa eteenpäin/ylöspäin, vaikka pieni leuannosto saattaakin avata kurkkua - haukotus hoitaa saman homman. Laulaessa kannattaa myös aina muistaa ajatella, että ääni pysyy samassa kohtaa, lauloit sitten korkealta tai matalalta. Vaikka nuotti nousee, on sävy nuotissa sama, eikä sointi sinänsä hirveästi muutu. Tosin eron ja samankaltaisuuden erottaminen onkin sitten taas yksilöllinen juttu. Tärkeintä on kuitenkin pitää äänihuulet ja kurkunalue rentona eikä ajatella että "nyt mä laulan korkean nuotin!" Myös ajuriasennossa harjoittelu rentouttaa kurkkua ja auttaa oikean hengitystekniikan löytämisessä, joten suosittelen lämpimästi: http://www.vsshp.fi/documents/2004/03/fyheng1.gif "Take a piece of the sky
Make it rain cherry wine
Give her love, give her life
Give her mine"
Angie Aparo - Wonderland | kiriminni 09.08.2011 11:27:15 (muokattu 10.08.2011 12:11:25) | |
|
Hanhijoki: Eli oma äänialani näin äkkiä testattuna ilman äänenavausta on f# - d2, ja tarkoitus olisi nostaa sitä korkeammalle kuin d2. Sama ongelma.Nyt sain vähän nostettua C-f4.Ennen oli tuo d4 myös. Juicen myrkytyksen oireet pitäis saada onnistumaan siinä on vielä a4. Eikös tuo hanhijoen merkintä ole väärin?Tai kaverilla on todella möreä ääni. Tälläinen kaveri Kevin Richards RockthestageNYC youtubessa on sama perusääniala basso/baritone kuin mulla ja laulaa c6 sopraano c? Tenori c taitaa olla c5. Äänialaa voi todella nostaa vuosien harjoittelulla opettajan neuvoilla? Vinkkejä kehiin...tässä vasta aloitellaan. | |
kiriminni: Sama ongelma.Nyt sain vähän nostettua C-f4.Ennen oli tuo d4 myös. Juicen myrkytyksen oireet pitäis saada onnistumaan siinä on vielä a4. Eikös tuo hanhijoen merkintä ole väärin? tavallisesti C4 on keski-c, mutta on toinenkin notaatiotapa jossa (C0 tai C1) on keski-c. Äänialaa voi todella nostaa vuosien harjoittelulla opettajan neuvoilla? Vinkkejä kehiin...tässä vasta aloitellaan. Kyllä vain. 2 vuotta sitten marssin tunneille, pystyin tuskalla vinkumaan e4, nyt laulan aikas kevyesti c5 ja vingun e5 :) Äänialaa tuntuu löytyvän lisää rentoutumisen kautta. Toinen mikä on auttanut, on pitää pelkkiä "äänenvenytyspäiviä". Tuolloin tekee vain huulitäryä kevyesti (siis KEVYESTI) ylös ja alas. Houkutellen pikkuhiljaa äänihuulet tuottamaan korkeampia ääniä. Toinen hyvä on a haukoitellen. Liuttaa haukotusta ylhäältä alas ja toistepäin. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|