Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalilaudan johdotus uusiksi.
1 2 3 4 5
evaddave
09.08.2011 11:11:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen sompaillut varmaan viisi vuotta niin, että pedaalilaudan pedaalien välissä on ollut halvat johdot.
Nyt haluan päivittää kerralla johdotuksen kuntoon ja haluankin kysyä asiaan oikeasti perehtyneiltä, mitkä välipiuhat sinne pedaalien väliin kannattaa laittaa, jotta soundi pysyisi mahdollisimman hyvänä ja häiriöääniä tulisi mahdollisimman vähän. Saa maksaakin, kunhan on sitten hyvä ettei tarvitse tulevaisuudessa päivittää taas parempiin.
 
Olisi mukava saada tähän vastauksia keikkoailevilta ammattimuusikoilta, jotka ovat oikeasti perehtyneet asiaan.
 
JuSu
09.08.2011 11:14:18 (muokattu 09.08.2011 11:17:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Olen sompaillut varmaan viisi vuotta niin, että pedaalilaudan pedaalien välissä on ollut halvat johdot.
Nyt haluan päivittää kerralla johdotuksen kuntoon ja haluankin kysyä asiaan oikeasti perehtyneiltä, mitkä välipiuhat sinne pedaalien väliin kannattaa laittaa, jotta soundi pysyisi mahdollisimman hyvänä ja häiriöääniä tulisi mahdollisimman vähän. Saa maksaakin, kunhan on sitten hyvä ettei tarvitse tulevaisuudessa päivittää taas parempiin.
 
Olisi mukava saada tähän vastauksia keikkoailevilta ammattimuusikoilta, jotka ovat oikeasti perehtyneet asiaan.

 
George L's.
 
http://www.georgelsstore.com/
 
JuSu
 
E: Ai sori, enpä ole keikkoaileva ammattimuusikko. Unohda. =)
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
evaddave
09.08.2011 11:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tilaan erikseen sopivat george l-plugit ja george l-piuhaa ja yhdistän niistä sopivan pitusiet välipiuhat pedaalilautaani? Onko tämä sitten kaikista vaihtoehdoista se laadukkain?
 
jyrkalt
09.08.2011 11:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Eli tilaan erikseen sopivat george l-plugit ja george l-piuhaa ja yhdistän niistä sopivan pitusiet välipiuhat pedaalilautaani? Onko tämä sitten kaikista vaihtoehdoista se laadukkain?
 
Ainaki hiton hyvä vaihtoehto. Itsellä on ollut näitä vuosia käytössä. Kotona, treeneissä, jameissa ja keikoilla.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
JuSu
09.08.2011 11:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Eli tilaan erikseen sopivat george l-plugit ja george l-piuhaa ja yhdistän niistä sopivan pitusiet välipiuhat pedaalilautaani? Onko tämä sitten kaikista vaihtoehdoista se laadukkain?
 
En tiedä onko laadukkain, mutta laadukas kyllä, ihan pro-kamaa, jos sitä meinaat. Lisäksi kiva, kun saa juuri sopivan mittaisia lakuja, ei ole löysää siellä laudassa. Eikä tarvi kolvailla, senkun pätkii sopivan mittaisiksi ja ruuvailee plugit kiinni.
 
Ei noita tarvitse tilailla välttämättä, löytyy hyvinvarustetuista musiikkiliikkeistä. Plugit hieman hintavia, mutta ne on kestäviä, kertasijoitus. Piuha melko halpaa.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
Vladi
09.08.2011 11:26:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon tykänny todella paljon Planet Wavesin siitä kaapelisetistä. Ei tartte edes kolvailla mitään, senkus mittaat sopivan mittaisen piuhanpätkän, leikkaat mukana tulevalla leikkurilla ja kiinnität plugit päihin yhdellä ainoalla ruuvilla. Piuhat on olleet erittäin jämäkät ja ehdottomasti hintansa veroiset. Soundikin on selvästi häiriöttömämpi näillä. Suosittelen!
 
Tossa vielä linkki: http://www.thomann.de/fi/planet_waves_pwgpkit10.htm
kimurantti1
09.08.2011 12:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä on halpoja johtoja? Ne Thomannilta saatavat Cordialin piuhat Reanin plugeilla on kyllä suht. halpoja, mutta todella kestäviä. Mä oon muutaman vuoden sisään vetänyt n. 200 keikkaa, ja yksikään välipiuha ei ole pettänyt.
 
Jos sulla on laudassa _pelkästään_ true bypass -pedaaleja, niin välipiuhat vaikuttaa soundiin jonnin verran. Sen sijaan jos laudassa on bufferoituja pedaaleja, edes yksi (kuten suositeltavaa yleensä olisi) niin erot eri piuhojen välillä on hyvin minimaalisia.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
evaddave
09.08.2011 12:43:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa olen haalinut pedaalini niin, että viritintä lukuunottamatta ne ovat True bypass-pedaaleja kaikki.
 
wilo
09.08.2011 13:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole keikkaileva ammattimuusikko, mutta olen aika tarkka pedaalilautani johdoista. Mun mielestä tärkeimpiä asioita ovat kaapelin kestävyys ja saundi sekä liittimien pienuus.
 
Hommasin aikoinaan lautaan George L:t. Muutama kaapeli on alkanut rutisemaan, kunnes rupesin tekemään kaapelin katkaisun kunnollisella Planet Wavesin Mini Cable Cutterilla. Sen jälkeen kaikki kaapelit ovat toimineet oikein hyvin ja myös rutisemaan alkaneet kaapelit olen saanut korjattua, kun olen leikannut pään uusiksi.
Jos nyt pitäisi hankkia uusia johtoja, harkitsisin myös Lava Cablea: http://www.lavacable.com/lava.html .
 
kimurantti1
09.08.2011 13:01:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Itse asiassa olen haalinut pedaalini niin, että viritintä lukuunottamatta ne ovat True bypass-pedaaleja kaikki.
 
Jos viritin on bufferoitu, mikä on toivottavaa kun kaikki muut on TBP, niin kaikki on kondiksessa eikä ole tarvetta investoida perus Cordialia kalliimpiin välipiuhoihin. Juuri tuollainen munkin lauta on, ensimmäisenä on bufferoitu viritin ja loput on TBP, lukuunottamatta tietenkin Evendiden dilsaa.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
wilo
09.08.2011 13:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Itse asiassa olen haalinut pedaalini niin, että viritintä lukuunottamatta ne ovat True bypass-pedaaleja kaikki.
 
Menee aiheen vierestä, mutta true bypass on mielestäni tarpeeton ominaisuus. Kitarasignaalin säilyttäminen korkeaimpedanssisena asettaa liikaa vaatimuksia pedaalien järjestykselle ja kaapeloinnin laadulle.
Saan parhaan saundin ja voin sijoittaa vapaammin pedaalit haluamaani järjestykseen, kun pedaalilaudassa on signaalitien alkupäässä laadukas bufferi. Tämä järjestely ei mahdollista joillekin fuzz-pedaaleille ominaista erityistä reagoimista kitaran passiivielektroniikan kanssa, mutta minua se ei haittaa.
 
toxic
09.08.2011 13:48:09 (muokattu 09.08.2011 14:12:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vierekkäisille pedaaleille voi ostaa myös tällaisen:
 
http://www.thomann.de/fi/thomann_adapter_bodeneffekte_versetzt.htm
 
Omistan yhden tuollaisen liittimen, mutta eri valmistajan ja hieman kapeamman. Ei haittaa vaikka pedaalien annelit olisivat eri korkeudella keskenään, koska liittimet eivät ole samassa linjassa keskenään joten pelivaraa on muutama cm. Minusta ainakin tuollainen on parempi kuin johto pedaalien välissä ja tavallaan tuo tukeekin pedaaleita.
 
Huonoja puolia on sitten:
- Pedaalit ovat sitten toisissaan kiinni ja niitä ei pahemmin voi pedaalilaudalla pyöritellä.
- Ainakaan dunlopin waheihin tuo ei käy, koska tuo metallimölkyrä ottaa wahin runkoon kiinni ja liitin ei uppoa pohjaan asti.
- Eikä taida käydä oikeastaan mihinkään muihun pedaaleihin, kuin sellaisiin joissa inputti ja outputti on boss-tyyliin pedaalin vastakkaisilla sivuilla.
 
E: Todella selkeää tekstiä taas :)
 
http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_skb_174-3m_8_snake_steste.htm
 
Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisista kaapeleista pedaalilaudan ja vahvistimen välillä? Itse tarvitsisin sellaisen jossa on kolme monoliittimillä varustettua kaapelia ja yksi stereo. Liekkö sellaisia edes olemassa? Vai käykö stereokaapeli myös monokaapelista?
 
Entropia666
09.08.2011 13:50:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hölmö kysymys sivuten aihetta, onko korgin pitchblack bufferoitu?
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
tommiot
09.08.2011 13:57:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Hölmö kysymys sivuten aihetta, onko korgin pitchblack bufferoitu?
 
Ei pitäis olla, kun sitä kovasti mainostetaan true bypassina.
 
kimurantti1
09.08.2011 13:59:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Menee aiheen vierestä, mutta true bypass on mielestäni tarpeeton ominaisuus. Kitarasignaalin säilyttäminen korkeaimpedanssisena asettaa liikaa vaatimuksia pedaalien järjestykselle ja kaapeloinnin laadulle.
Saan parhaan saundin ja voin sijoittaa vapaammin pedaalit haluamaani järjestykseen, kun pedaalilaudassa on signaalitien alkupäässä laadukas bufferi. Tämä järjestely ei mahdollista joillekin fuzz-pedaaleille ominaista erityistä reagoimista kitaran passiivielektroniikan kanssa, mutta minua se ei haittaa.

 
Tarkoitat kai, että kaikkien pedaalien ei missään nimessä kannata olla TBP? Jos näin, niin olen samaa mieltä asiasta. Bufferinhan ei aivan välttämättä tarvitse olla laudan ensimmäinen pedaali. Jos esimerkiksi fuzz-pedaali vinettää sen edessä olevasta bufferista, niin bufferin voi vallan hyvin sijoittaa sen jälkeen.
 
Siispä tiivistettynä, yleensä paras järjestely on, että laudassa on suurin osa TBP ja näiden lisäksi yksi tai kaksi bufferoitua pedaalia. Kaikki kuitenkin riippuu kokonaisuudesta. Joskus pieni yläpään vaimeneminen voi olla ihan toivottavaa. Esim. Joe Bonamassa sanoo tykkäävänsä Voxin bulkki-wahista syystä, että se syö yläpäätä ihan snadisti.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lennu
09.08.2011 13:59:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lava Cable saa mun äänen. Ne ei oo kenkkuillu koskaan, toisin kuin George L.
 
Kelpaako jos mä oon sivutoiminen keikkamuusikko?
 
my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
Jucciz
09.08.2011 14:04:25 (muokattu 09.08.2011 14:05:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä myös tyytyväinen George L -käyttäjä. "Yrjöjohdottelin" lautani näemmä syyskuussa 2007 ja sen jälkeen noilla letkuilla on vedetty yli 300 keikkaa sekä lukemattomia treenejä, jameja ja kotisoittelusessioita. Yksikään piuha ei ole vielä pettänyt tähän mennessä ja lisää turvallisuuden tunnetta toivat nuo kumitulpat, joiden asentamisen jälkeen plugiliittimen kierrettävää ruuvia ei teoriassakaan ole mahdollista potkaista auki.
 
Vanhat laudat (huh huh mitä sotkua nuo alkupään härdellit):
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta.html
 
Nyt kasasin huvikseni vähän pienemmän laudan, kun tuota superkookasta Pedaltrain Pro:ta ei yksinkertaisesti jaksa varsinkaan kovassa keississään roudata joka kolkkaan:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/pedaltrain_jr/
 
EDIT: Ai niin, täällä kaivattiin ammattimuusikoiden näkemystä... no, ota ylläolevasta se, mitä tarvitset.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
wilo
09.08.2011 14:53:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Tarkoitat kai, että kaikkien pedaalien ei missään nimessä kannata olla TBP? Jos näin, niin olen samaa mieltä asiasta. Bufferinhan ei aivan välttämättä tarvitse olla laudan ensimmäinen pedaali. Jos esimerkiksi fuzz-pedaali vinettää sen edessä olevasta bufferista, niin bufferin voi vallan hyvin sijoittaa sen jälkeen.
 
Oikeastaan olen todennut, että kaikille pedaaleille kannattaa syöttää bufferoitua (pieni-impedanssista) signaalia ja valita sellaiset pedaalit, jotka toimivat tuolloin hyvin (tai modata pedaalit sellaisiksi). Silloin saa vaihdella järjestystä vapaasti ja monet pedaalit tuntuisivat toimivan paremmin, jos niitä tarttee käyttää päällä yhtä aikaa.
 
Tätä mieltä taitaa olla moni ammattilainen, joka rakentaa työkseen pedaalilautoja. Tai niin olen antanut itseni ymmärtää... =)
 
evaddave
09.08.2011 15:09:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz. Oliko tuossa sinun laudassasi nimenomaan George L-piuhat ja -plugit tuossa laudassa vuodesta 2009 eteenpäin?
 
P.S. Itse ainakin olen säännöllisesti keikkaileva ja papereiden mukaan muusikkokin vielä :) kuten moni muukin tässä keskustelussa.
 
Rämppy
09.08.2011 15:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

George L on hyvä. Soundihävikki on olematon ja piuhat saa pätkittyä just sopivan pituisiksi. Lisäksi kompaktit liittimet säästävät tilaa pedaalilaudassa. Helppo kokoaminen ilman juotoksia on iso plussa. Vaikka tuote näyttääkin rimpulalta niin sekä piuhat että liitokset kyllä kestävät keikkaelämää, ellei niitä ei revi tai potki irti. Joskus on liitos löystynyt, mutta korjaus onnistuu melkein lennossa. Kuitenkin yli 15 vuotta on mulla ollut George L:ää pedaalilaudassa ja vain pari kertaa olen joutunut korjaamaan liitoksen. Itse piuha on huippukestävää.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «