Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä ja kokemuksia mikkien kääminnästä
1
Midrange
20.06.2011 17:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa kaverin kanssa ajateltiin ensimmäistä kertaa käämiä muutama humbucker.
Lankakin on hankittu, AWG 42:sta eli sitä melko tyypillistä mitä useissa humbbareissa käytetään. Käämintäkone on valmiina ja enää puuttuu kierroslaskuri.
 
Eli muutamia kysymyksiä.
 
-Miten hyvänkuuloisia mikkejä porukka on saanut aikaan itse käämimällä ja mitkä on niitä pahimpia virheitä joita kannattaa välttää?
 
- Miten tärkeää on että molemmissa keloissa on tismalleen sama kierrosmäärä? Ilmeisesti ainakin Duncanin Pearlyssa on keloissa eri määrä lankaa ja mitä itse muistan niin mikki piti outoa yksikelaisen tapaista suhinaa, kenties juuri tuon vuoksi?
 
- Miten paljon olette huomanneet merkitystä soundiin sillä ns. scatter wound tekniikalla verrattuna pelkkään konekäämintään? Eli maksaako vaivaa ohjailla vaikkapa kädellä sitä lankaa epäsymmetrisesti?
 
-Entäpä nuo käämilangan pään yhdistäminen johtoihin. Kuulemma eräs hyvä tapa olisi käyttää kitarankielten punospäitä tukimastoina?
 
Kaikenlaiset kokemukset ja vinkit tervetulleita!
 
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
samipa
20.06.2011 19:06:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites ajattelitte toteuttaa kierroslaskurin?
 
Palstalla on käytä aiemmin keskustelua aiheesta jo pariin otteeseen, joten kannattaa käyttää hakua. Tuolla aiemmissa ketjuissa oli myös hyviä kuvia itse tehdyistä vekottimista ja hyvää keskustelua tietenkin.
 
-Sami
 
Midrange
20.06.2011 19:31:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Youtubesta löytyy tutoriaaleja tuohon liittyen. Moottorista kaks johtoa laskukoneeseen, jota hieman modaillaan, ja näyttää reaaliajassa kierrokset. Tietty synkronointi pitää muistaa ja siihen oli jokin oma komponenttinsa vielä.
 
Stratoja emme ole, Lespoiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis Ibanezin Ässiä!
samipa
20.06.2011 20:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollanen askelmittari ja magneettikytkin toimii kans hyvin eli hintaa kertyy muutama euro. En oo kokeillu, mutta luulisin toimivan hyvin :)
 
-Sami
 
jari22
09.08.2011 10:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli testailtua magneettikytkimet ym. vaihtoehdot ja yksinkertaisin ja tällä hetkellä käytössä oleva on polkupyörän matkamittari. Määrittelin, että yksi kierros = yksi metri ja kone pyörimään --> tarkkuushan tuolla on 10kierrosta, eli esim. perus singlecoinia oon pistänyts 8.25km,eli 8250kierrosta. Tuolla on lutkuteltu muutama mikkisarja... Käämintäkone on modattu vanhaan levysoittimen runkoon. johon vaihdettu moottori ja tehty portaaton nopeudensäätö / säädettävä syöttö.
 
Jari
 
jaakkor
15.08.2011 07:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan tuota tullut tosi hyviä mikkejä tehtyä. Olen tehnyt tosin vaan yksi kelaisia. Suosittelen kyllä opettelemaan mikkien tekemistä, koska soundien se on a) mukavaa ja b) saa haluamiaan mikkejä kun ensin vähän harjoittelee.
 
jaakkor
15.08.2011 12:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaakkor: Onhan tuota tullut tosi hyviä mikkejä tehtyä. Olen tehnyt tosin vaan yksi kelaisia. Suosittelen kyllä opettelemaan mikkien tekemistä, koska soundien se on a) mukavaa ja b) saa haluamiaan mikkejä kun ensin vähän harjoittelee.
 
Toki ihan ensimmäiset oli...ei nyt niin hyviä:)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «