Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua: Sonarin projekti hyytyi!
1
Juutas
04.08.2011 14:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tarviis kiireesti apua kun kävi Sonarin kanssa kikkaillessa ongelma, jota ei ole aiemmin ilmaantunut.
 
Työskentelen parhaillaan yhden äänitysprojektin kimpussa ja olen kikkaillut (ts. kokeillut ja testannut) erilaisilla vst-mallinnoksilla. Edellisen kerran kun lopetin projektin työstämisen, niin ei tapahtunut mitään erikoista. Tänään kun avasin projektin jatkaakseni työstämistä, niin koko ohjelma alkoi välkkyä ja mitkään toiminnot eivät tehneet mitään. Audioraidat ja plugarit kyllä näyttivät avautuvan, mutta kaikki ruudulla näkyvät plugarit yms. välkkyivät ja mitään ei pystynyt muuttamaan tai klikkaamaan.
 
Olenko vahingossa laittanut muka liian monta vst-plugia samanaikaisesti päälle vai mistä tämä oikein johtuu ja mitä on tehtävissä?? Arvostaisin suuresti pikaista vastausta, koska projektia olisi tarkoitus jatkaa lähipäivinä ja nyt mietin joudunko aloittamaan koko homman alusta.. :P
 
Niin ja jotta vastaava jatkossa jäisi tapahtumatta, neuvotteko vielä aloittelijalle yhden homman: kuinka useamman raidan saa ajettua saman plugarin läpi ilman, että tarvitsee laittaa jokaista raitaa varten sama plugari hyrräämään?
 
Tuhannet kiitokset kaikista vinkeistä!!
 
Ps. Käynnistettäessä prosessoriteho näyttäisi pyörivän n. 50 prosentissa eli ei kai tämän pitäisi prosessoristakaan olla kiinni ja muistikin näyttäisi riittävän..
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Juutas
05.08.2011 18:59:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Netin ihmellisestä maailmasta näköjään löytyi pienen etsiskelyn jälkeen ohjeet ja sain ohjelman käynnistettyä vikamoodissa ja ongelman korjattua... Eli jos joku painii joskus saman ongelman kanssa, niin shift pohjassa kun käynnistää, niin pääsee valitsemaan ladattavat plugarit manuaalisesti.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Soolokitaristi
06.08.2011 10:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa etsiä ohjelmasta toiminto "Save as new version" tms ja pitää varmuuskopioita eri päiviltä. Jos koko homma on yhden projektitiedoston varassa niin aika heikoilla ollaan. Esimerkiksi jos ohjelma tai kone kyrvähtää kesken raidan äänityksen projektitiedosto korruptoituu ja jos ei kopiota tai aikaisempaa versiota ole on homma otettava uudelleen alusta (kokemusta on).
 
Juutas
06.08.2011 12:49:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tämän konstin otin käyttöön jo heti kun sain tuon projektin elvytettyä... ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
JPQ
06.08.2011 15:43:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä plugari oli se joka kaatoi ?
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kalmo
08.08.2011 01:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saman plugarin käyttö usealle raidalle tehdään Bus-toiminnolla. Signaali lähetetääön monelta raidalta samaan busiin, johon efekti sijoitetaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Antti1
08.08.2011 10:24:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Saman plugarin käyttö usealle raidalle tehdään Bus-toiminnolla. Signaali lähetetääön monelta raidalta samaan busiin, johon efekti sijoitetaan.
 
Tämä taas riippuu ihan siitä mitä ollaan tekemässä. En mä ainakaan laittais vaikka neljää kitararaitaa saman mallinnuksen läpi mistään ryhmästä. Esim. ryhmäkompressio ja kaiutus on ihan eri juttuja.
 
Osta Rolandin sähköpannut
PJS
08.08.2011 12:06:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tämä taas riippuu ihan siitä mitä ollaan tekemässä. En mä ainakaan laittais vaikka neljää kitararaitaa saman mallinnuksen läpi mistään ryhmästä. Esim. ryhmäkompressio ja kaiutus on ihan eri juttuja.
 
Tai jos jotain pitää kompressoida niin en oo ikinä tavannu ketään joka sit vaan ajais kaikki raidat samalle kompuralle ja siitä sit summana eteenpäin...
 
Peace!
Kalmo
08.08.2011 12:07:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tämä taas riippuu ihan siitä mitä ollaan tekemässä. En mä ainakaan laittais vaikka neljää kitararaitaa saman mallinnuksen läpi mistään ryhmästä. Esim. ryhmäkompressio ja kaiutus on ihan eri juttuja.
 
Ainahan kaikki riippuu milloin mistäkin. Kysyjä kysyi, kuinka samaa plugari-instanssia voi käyttää monelle raidalle, ja minä vastasin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Antti1
08.08.2011 12:29:20 (muokattu 08.08.2011 12:30:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Tai jos jotain pitää kompressoida niin en oo ikinä tavannu ketään joka sit vaan ajais kaikki raidat samalle kompuralle ja siitä sit summana eteenpäin...
 
About kaikki masterkanavassa kompressointia käyttävät? :) Tai sit just toi mun mainitsemani ryhmäkompressio, jota toki käytetään usein myös rinnan puhtaan signaalin kanssa, mutta miksei myös ihan sellaisenaankin. Esimerkiksi rumpusetillä se on varsin yleinen tapa, siis liimailla kompressorilla pannuja toisiinsa ja ympätä ne sitten vasta yhteen peltipainotteisten overien kanssa.
 
Kalmo: Ainahan kaikki riippuu milloin mistäkin. Kysyjä kysyi, kuinka samaa plugari-instanssia voi käyttää monelle raidalle, ja minä vastasin.
 
Niin teit ja minä annoin toisen näkökulman aiheeseen.
 
Osta Rolandin sähköpannut
Juutas
09.08.2011 21:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa sekä Kalmolle että Antille asian selventämisestä. Kun tuo avainsana (bus) löytyi, niin asia alkoi jo vähän valottua ja muualta löytyi heti lisätietoa aiheesta... ;) Alla pätkä, joka oli omasta mielestäni valaiseva - any comments?
 
"Buses and auxiliary buses are the same thing in Sonar. One can have any number of them. The real difference in them is only in how they are used. Any audio track can go to any bus either directly or via a send. Sends are a way for a track to give its signal to more then one bus. You can have any number of sends on a track.
So how are these things used you may ask. Anyway you want. A bus is named so to convey a sense of what it does. It receives a signal from either a track/s or from another bus or buses. An auxiliary bus (from now on known as an aux) receives input from sends. They can come from a bus or a track.
Auxs are use normally for effects that have impact on sound imaging. Such as reverb or chorus. Often an aux is use because one has a number of tracks that need the effect but one dose not want to insert the effect in all of the tracks. Itâ€s a way to keep the number of effects to a minimum. Other effects should not be use this way. These are composed of effects that impact sonic amplitude such as compressors and limiters. They need to be in a bus or in the effect bin of track. It is important to know that there are no rules here. All that was just said can be changed if one has a reason for doing so.
Buses are also used as sub buses. That is tracks can be grouped to one bus to make it easier to control them. Or to place a single effect or effects on a group of tracks via a single bus.
So what dose all this mean? It means that you have at your disposal a great deal of power and versatility with the way you can use you buses and aux.
One more thing that is intrinsic to an aux is that is it may receive only a partial signal from a track. This is controlled from the track in question. Further the aux can be reduced in volume as it outputs to another bus. This gives a lot of control over the effect in that aux ."
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «