Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mininuppi päätteenä?
1
JuSu
06.08.2011 14:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Tässä tuumailin GASin kourissa, että josko taas räkkiä kasaisi.. Etuastepuolella tarjontaa on runsaasti budjettiosastollakin, mutta päätepuoli on hankalampi tapaus, eritoten jos halutaan pitää räkin koko pienenä ja kustannukset kohtuullisina. Melko helposti katse kääntyy trankkuosastolle, missä sinänsä ei ainakaan oman kokemuksen mukaan mitään vikaa sinänsä ole.
 
Mutta mieleeni juolahti, että mitäpä jos laittaisi vain etusen ja efektiosion räkkiin. Tämä on vielä helppo pitää kevyenä ja kompaktina. Päätteen virkaa voisi hankkia hoitamaan jonkun nyt niin perin muodikkaan miniputkinupin (tyyliin H&K Tubemeister, Hayden Mofo jne jne).
 
Roudattavuus on helppoa, kevyt etusräkki ja nuppi kulkee olalla laukussaan. Tarvittaessa nuppia voi käyttää myös pelkästään vaikka spedulaudan kaverina. Tietty tuossa menetetään stereomahdollisuus, ja onhan se toisaalta kätevää, kun kaikki viipaleet olisi samassa kotelossa, mikä puhuu räkkipäätteen puolesta.
 
Seikkoja on puolesta ja vastaan paljon muitakin kuin mitä yllä esitin. Mitäs raati tuumaa tämmöisestä ajatuksesta, kun tavoitteena on pienikokoinen ja helposti roudattava mutta monipuolinen setti?
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
hallu
06.08.2011 16:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Moro!
 
Tässä tuumailin GASin kourissa, että josko taas räkkiä kasaisi.. Etuastepuolella tarjontaa on runsaasti budjettiosastollakin, mutta päätepuoli on hankalampi tapaus, eritoten jos halutaan pitää räkin koko pienenä ja kustannukset kohtuullisina. Melko helposti katse kääntyy trankkuosastolle, missä sinänsä ei ainakaan oman kokemuksen mukaan mitään vikaa sinänsä ole.
 
Mutta mieleeni juolahti, että mitäpä jos laittaisi vain etusen ja efektiosion räkkiin. Tämä on vielä helppo pitää kevyenä ja kompaktina. Päätteen virkaa voisi hankkia hoitamaan jonkun nyt niin perin muodikkaan miniputkinupin (tyyliin H&K Tubemeister, Hayden Mofo jne jne).
 
Roudattavuus on helppoa, kevyt etusräkki ja nuppi kulkee olalla laukussaan. Tarvittaessa nuppia voi käyttää myös pelkästään vaikka spedulaudan kaverina. Tietty tuossa menetetään stereomahdollisuus, ja onhan se toisaalta kätevää, kun kaikki viipaleet olisi samassa kotelossa, mikä puhuu räkkipäätteen puolesta.
 
Seikkoja on puolesta ja vastaan paljon muitakin kuin mitä yllä esitin. Mitäs raati tuumaa tämmöisestä ajatuksesta, kun tavoitteena on pienikokoinen ja helposti roudattava mutta monipuolinen setti?
 
JuSu

 
Minusta tuo kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Mutta eikös esimerkiksi kaksi minicomboa ratkaisisi sekä stereo että kaappiongelman ja olisi edullinen sekä köykänen. Niin tai sitten kaksi mininuppia niin saisi kummiskin stereon. Itse olen tottunut soittamaan monona, mutta sen perusteella mitä minulle on kerrottu ja itsekin joskus kokeillut, niin kyllä siitä stereossa luopumisessa menettää kohtuullisen paljon.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
JuSu
06.08.2011 21:25:33 (muokattu 06.08.2011 21:26:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ...stereossa luopumisessa menettää kohtuullisen paljon.
 
Mä taas en koe asiaa lainkaan näin, siksikin tuollainen mininuppi (tai -combo) päätteenä tuntuisi nokkelalta ratkaisulta. Mun mielestä stereosetupin suurin etu on käyttää sitä tuplamonona niin, että toisessa kanavassa on se pääkaappi, ja toisessa vaikka 1x12" itselle monitorina. Keikalla ja miksei treenikselläkin näppärää, kun voi säädellä volumet muille ja itselle erikseen.
 
Mutta tämä toki on vain mun mielipide. Halutessaan toki voisi helposti laajentaa tuota systeemia vaikka 1 + 2 -systeemiksi, jossa siis keskeltä tulee kuiva signaali ja reunoilta stereona efektit.
 
Mitä enemmän mä pyöritelen tätä mininuppi päätteenä -ajatusta, niin sitä enemmän se alkaa kiehtoa.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
Hanok
06.08.2011 23:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin asian liepeiltä... Olen vähän ihmetellyt kun nämä halpisputkivahvistinten valmistajat eivät ole alkaneet myydä 1 räkkiyksikön kokoisia pienempitehoisia halpoja monopäätteitä. Luulisi että jonkun 20-30 W päätteen saisi tehtyä esim. 150 eurolla. Ehkä siinä voisi olla vielä nykytyyliin tehonpudotus kotisoittajia varten. Stereosettiä kaipaava voisi sitten ostaa näitä kaksi, jolloin olisi jo yllin kyllin tehoa livekäyttöönkin.
 
Mutta ehkä näiden suuret markkinat ovat vain minun päässäni.
JuSu
07.08.2011 08:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Näin asian liepeiltä... Olen vähän ihmetellyt kun nämä halpisputkivahvistinten valmistajat eivät ole alkaneet myydä 1 räkkiyksikön kokoisia pienempitehoisia halpoja monopäätteitä. Luulisi että jonkun 20-30 W päätteen saisi tehtyä esim. 150 eurolla. Ehkä siinä voisi olla vielä nykytyyliin tehonpudotus kotisoittajia varten. Stereosettiä kaipaava voisi sitten ostaa näitä kaksi, jolloin olisi jo yllin kyllin tehoa livekäyttöönkin.
 
Mutta ehkä näiden suuret markkinat ovat vain minun päässäni.

 
Et ole yksin ajatuksesi kanssa, mä oon miettinyt ihan samaa. Mutta ehkä räkkikamppeilla ei katsota olevan tarpeeksi kysyntää? En tiedä.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
arppah8
07.08.2011 10:12:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Et ole yksin ajatuksesi kanssa, mä oon miettinyt ihan samaa. Mutta ehkä räkkikamppeilla ei katsota olevan tarpeeksi kysyntää? En tiedä.
 
JuSu

 
Mä jo alustavasti kysyin jos yksi osaava kaveri ois tehnyt mulle moisen pikkuputkipäätteen. Eli "ongelma" tiedostettu täälläkin :)
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
harryk
07.08.2011 10:40:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein joku aika sitten putkilla varustetun bassoetuvahvistimen 1 unitin räkkikoteloon. On mahdollista tehdä myös vastaava kitarapääteaste jos löytyy vaan sopivat muuntajat, jotka mahtuvat 1 unitin tilaan. Samaan koteloon voi saada mahtumaan myös stereoversion. 150 eurolla ei kyllä pysty edes tuota monoversiota tekemään.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
arppah8
07.08.2011 10:41:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Tein joku aika sitten putkilla varustetun bassoetuvahvistimen 1 unitin räkkikoteloon. On mahdollista tehdä myös vastaava kitarapääteaste jos löytyy vaan sopivat muuntajat, jotka mahtuvat 1 unitin tilaan. Samaan koteloon voi saada mahtumaan myös stereoversion. 150 eurolla ei kyllä pysty edes tuota monoversiota tekemään.
 
Joo, ei se noin halvaksi tule millään.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
aristoteles666
07.08.2011 11:15:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

marshall teki 1 unitin 20/20 putkipäätettä, mutta ei ihmiset sitä silloin ostanut, mutta nyt niitä sitten tarvittaisiin.
 
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - Albert Einstein
Hanok
07.08.2011 11:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: 150 eurolla ei kyllä pysty edes tuota monoversiota tekemään.
 
Juu, en missään tapauksessa oletakaan että käsityönä sellaista tuohon hintaan tekee. Toisaalta esim. sinun tekemänäsi laatuodotuksetkin ovat "vähän" korkeammalla.
 
Olen siis miettinyt nimenomaan näitä isompia firmoja jotka tekevät edullisia putkivahvistimia sarjatuotantona. Tuo 150 euron hinta oli toki ihan hatusta vedetty.
 
Ideahan oli se, että putkipäätteet ovat aika kalliita pienen/edullisen setin kokoamista varten. Lisäksi kaikki eivät suinkaan tarvitse stereota. Trankkupäätteitä saa halvalla, mutta sellaista ei moni kitaristi halua. Jos monoputkipäätteen saisi edullisesti, saattaisi huomattavasti useampi kiinnostua räkkikamoista.
 
Kyllähän 1U stereopäätteitä markkinoilla on, ainakin Marshallilla ja Mesalla, mutta varsinkin jälkimmäinen on aika kallis vekotin.
harryk
07.08.2011 11:23:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska tämä aihe liittyy aika vahvasti omaan ammattiini, rohkenen sanoa siihen muutaman sanan. Minimissään voidaan 1 unitin räkkikoteloon tehdä esim. 1x12AX7+1xEL84 tai 1x12AX7+1x6V6GT-pääteputkella varustettu single ended monopäätevahvistin. Hammondin pienet päätemuuntajat voivat mahtua siihen kyljellään kun ne kiinnitetään vaan oikein. Seuraava vaihtoehto on vastaava nuppi stereona, eli kaksi single ended-päätettä samaan 1 unitin räkkikoteloon. Jos halutaan esim. 2x20 W pääte, vaatii se jo vähintään 2 unitin kotelon.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
arppah8
07.08.2011 11:27:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Jos halutaan esim. 2x20 W pääte, vaatii se jo vähintään 2 unitin kotelon.
 
Hmm? Mites se Mesan 2:20-stereoputkipääte ja Marsun vastaava jotka olivat 1U?
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
harryk
07.08.2011 11:32:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Hmm? Mites se Mesan 2:20-stereoputkipääte ja Marsun vastaava jotka olivat 1U?
 
Niissä on varmaankin vartavasten erikoistyönä mitoitetut muuntajat, jotka mahtuvat yhden unitin koteloon. Olen itse löytänyt 1 unitin koteloon sopivan verkkomuuntajan, joka riittää myös isompitehoiselle vahvistimelle, mutta sopivien päätemuuntajien kanssa on hankalampaa. Uskon kuitenkin, että sellainenkin löytyy jos sellaista tarvitaan.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
SirElwood
07.08.2011 11:32:41 (muokattu 07.08.2011 11:33:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Hmm? Mites se Mesan 2:20-stereoputkipääte ja Marsun vastaava jotka olivat 1U?
 
Suurin ongelma tuossa on muuntajien koko. 1U on matala, ja vaatii päätteeseenkin toroidimuuntajat (verkkomuuntajia on kyllä rengasydäminä). Näitä ei juurikaan kitarakäyttöön löydy, eivätkä ole hifi-koneissakaan erityisen yleisiä. Toisaalta taas yksittäisen (tai vaikka viidenkin) muuntajan teettäminen tulee järkyttävän kalliiksi. Tämä sulkee aika hyvin yksittäistapaukset pois. Mesa tai marshall voi teettää tuhansia (tai kymmeniä tuhansia) muuntajia kerrallaan, jolloin niiden hintakin on valmistajalle inhimillisempi.
 
E: Jaa Harry ehti ensin. Mutta tosiaan esimerkiksi täältä kotimaasta trafomicilta voi varmaan kysellä mitä moiset maksaa teetettynä.
 
JuSu
07.08.2011 18:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: marshall teki 1 unitin 20/20 putkipäätettä, mutta ei ihmiset sitä silloin ostanut, mutta nyt niitä sitten tarvittaisiin.
 
Marshall tekee sitä edelleen, on sitä joku ilmeisesti ostanutkin... Referenssinä mainittakoon, että uusi maksaa Thomannilla 777 euroa.
 
Tuossa on sellainen mielestäni olennainen lapsus, että sitä ei voi käyttää kuin stereona. Eli molemmissa kanavissa pitää olla kuorma, että kampetta voi käyttää. Yhden monokaapin kanssa ei onnistu.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
aristoteles666
07.08.2011 18:11:39 (muokattu 07.08.2011 18:24:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Marshall tekee sitä edelleen, on sitä joku ilmeisesti ostanutkin... Referenssinä mainittakoon, että uusi maksaa Thomannilla 777 euroa.
 
Tuossa on sellainen mielestäni olennainen lapsus, että sitä ei voi käyttää kuin stereona. Eli molemmissa kanavissa pitää olla kuorma, että kampetta voi käyttää. Yhden monokaapin kanssa ei onnistu.
 
JuSu

 
nyppäsee toiset EL 84:set pois.
 
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - Albert Einstein
JuSu
07.08.2011 18:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Tein joku aika sitten putkilla varustetun bassoetuvahvistimen 1 unitin räkkikoteloon. On mahdollista tehdä myös vastaava kitarapääteaste jos löytyy vaan sopivat muuntajat, jotka mahtuvat 1 unitin tilaan. Samaan koteloon voi saada mahtumaan myös stereoversion. 150 eurolla ei kyllä pysty edes tuota monoversiota tekemään.
 
Mietitääs tätä hinnoittelua vähän.
 
Halvimmillaan putkipäätteen voi löytää käytettynä n. 400 euron hujakoilla (Peavey 50/50, Marshall 50/50 tms.), mutta ne ovat useimmiten 2 unitin koneita tai isompia. 1 HE putkipäätteet ovat harvassa ja niistä pyynnit ovat yleensä 500 euron huiskeissa tai enemmän, riippuen vehkeestä. Molemmissa tapauksissa on siis joka tapauksessa kyseessä käytetty laite.
 
Mä en tiedä, millaisella budjetilla tuollaista viipaletta kannattaisi lähteä tekemään, mutta uskoisin, että 300-400, jopa 500 euroa laadukkaasta 1 HE 20-30 W monoputkipäätteestä on vielä sellainen summa, mikä hyvinkin herättäisi kiinnostusta. Stereoversiosta pari, kolme satkua enemmän. Alkaisko nämä olla sellaisia summia, joilla niiitä kannattaisi tehdä, sitä mä en tietty tiedä.
 
JuSu
 
hemmo: kuka sitä nyt vanhana jakfaa nuffia
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «