Aihe: Roland Jupiter 8
1 2 3 4
pekka montin
28.07.2011 20:08:02

dky: Kerro toki esimerkkejä äänitteistä. :P

Soittimestahan on tehty ihan erillisiä dokumenttejakin, ja tässä yksi niistä

http://www.youtube.com/watch?v=X7rSYHqFQ2A

Journeyn videoissa soitin on myös hyvin olennaisessa roolissa

http://www.youtube.com/watch?v=LatorN4P9aA&ob=av2e

Hieno soitinhan tuo on. Jupiter 8 tietty voi olla aika helppokäyttöinen soitin jo pelkästään studiossakin koska saundit ovat vain niin paksut ja isot, siis kun puhe pelkästään vain muokkaamattomista preseteistä. Samahan se on monien Ensoniqin synien kanssa, etenkin 80-luvun lopun mallit. Saundi itsessään ei välttämättä kuulostaa maagiselta, vaikka isoa ääntä pitääkin. Monesti vain noitten soittimien vahvuus pääsee vasta sitten irti kun päästään tositoimiin, ja siinä vaiheessa kuulija/soittajakin sen huomaa. Näin siis ainakin tapahtunut itseni kohdalla, ja Ensoniqin synien kanssa.

Tietty on hyvä muistaa että Jupiter 8 myös vaatii varmasti aika paljon tietämystä ja taitoa taakseen että siitä saa kaiken sen hyvän irti. Mitä isompi soitin, sitä enemmän se vaatii yleensä tietämystä ja taitoa taakseen. Tämän olen ainakin itse huomannut laitteen kuin laitteen kohdalla. Oikeiden Hammondien kanssa olisin tod. näköisesti kusessa jo ensinmäisen 2 minuutin kohdalla.

Sen kyllä allekirjoitan että Jupiter 8 ominaisuudet kyllä pystyy syrjäyttämään helpolla sillä 5 000 euron budjetilla, ja vielä jää taskuunkin rahaa. Mutta, varmasti saa tuolla synalla helpolla hyvää, mutta niin saa Esim. Niiden Ensoniqienkin kanssa, vaikka ei niitä kyllä suoraan sanoen jaksa soitellakaan omaksi huvikseen. Sama juttu menee monen Analogin kanssa. Niistä pääsee vasta kunnolla nauttimaan kun niiden kanssa päästään tositoimiin, tai siis, tämä nyt siis vain omalla kohdalla.
JPQ
29.07.2011 01:10:04 (muokattu 31.07.2011 11:57:12)

Sama juttu omaan tyyliin Quadrasynthit toimii loistavasti. Tai no toimi ennen kun tyylini vaihtui nyt sopii edelleen kait johonkin koska yksi homma nyt käytännössä hoidettu voisikin ruveta kytkyttämään enemmän rautasyniä äänikorttiinsa. Viittaan että jupiterteista kuulemani pohjaltam yös pidän... Ensoniqinkin menee mutten hirveän innoissani kuitenkaan enään ole. Ehkäpä ennen tyylin muuttumsita vähjemmän synteettiseen suuntaan oli enempi mieleen.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
R0IST0
30.07.2011 05:30:09 (muokattu 30.07.2011 05:38:05)
pekka montin: ..koska saundit ovat vain niin paksut ja isot

perustone on keskiverto polyanalogisynaa ohkasempi. ei se tosta soittimesta paskaa tee mut toi on aivan ihme myytti että jupiter 8 tai 6 ois jotenki erityisen fättejä. samalta aikakaudelta löytyy soittimia joissa on paljon paksummat ja isommat soundit. se on se ulkonäkö, hype ja keräilyhinnat joka vaikuttaa enemmän ku ite tone.. kuunnelkaa sokkotestinä ja vertailkaa eri polyja ja niiden soundeja, jupiterit (paitsi 4 ja promars) on loppupeleissä melko laihoja.
JPQ
30.07.2011 09:15:12

R0IST0: perustone on keskiverto polyanalogisynaa ohkasempi. ei se tosta soittimesta paskaa tee mut toi on aivan ihme myytti että jupiter 8 tai 6 ois jotenki erityisen fättejä. samalta aikakaudelta löytyy soittimia joissa on paljon paksummat ja isommat soundit. se on se ulkonäkö, hype ja keräilyhinnat joka vaikuttaa enemmän ku ite tone.. kuunnelkaa sokkotestinä ja vertailkaa eri polyja ja niiden soundeja, jupiterit (paitsi 4 ja promars) on loppupeleissä melko laihoja.

Mitä mun Jupitereista olevat samplet ja Jupiter 4 kokemus sanoo ei ne fatteja ole mutta sanoisin omiaan tiettyihin synajousiin... ja ei jupiter 4 niin liha tunnu olevan mitä muistikuva sanoo. Ja fattius ei ole ainoa tekijä se ei oikeastaan toimi tarkoittamassani jousisoundeissa mutta sitten taas bassoissa se aika pakollista...
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
R0IST0
31.07.2011 17:59:40 (muokattu 31.07.2011 18:05:18)
JPQ: Ja fattius ei ole ainoa tekijä se ei oikeastaan toimi tarkoittamassani jousisoundeissa mutta sitten taas bassoissa se aika pakollista...

no ei todellakaan ole, tosin laihasta ei saa millään isompaa kun taas isoa saundia on näppärä leikata pienemmäksi.. ja niissä kasarisynapoppibiiseissä on niin monta muutakin osa-aluetta jotka luo sen "fättiyden" kuin synat joita on käytetty; mikserit, kelanauhat, prosessointi jne. sanoinkin että ihmetyttää toi "on ne jupiterien saundit vaan niin paksut ja niin isot" -hypetys, kun ei ne ole, ja entäs sitte vaikka oiski, monesti on niin että vituttaa kun saundia ei saa sopiin mikaukseen kun se on liian fätti.. nelosessa on kyllä helposti isoin (ja muutenkin käyttekelpoisin) soundi jupitereista siitä ollaan samaa mieltä.
satak
03.08.2011 13:59:12

Jep kasi olis kyllä sellasta herkkua omistaa :) Jopa ihan sijoituksena kelpaisi studion seinälle. Eräs tuttu osti Imatran Voiman JP8:in kolmella tonnilla joka oli mielestäni hyvin edullinen hinta, ebayhin ei kannata vaivautua ellei ole sitten sitä kymppitonnia taskussa.

Mistä itse olen ollut kiinnostunut on nämä Oberheimit (OB-8, OB-Xa, OB-X), pitkään metsästänyt kohtuu hintaista laitetta. Studiolta löytyy Matrix 1000 joka on todella hyvän kuuloinen DCO hintaansa nähden. Tosin tietokoneella joutuu säätämään soundit kun tuossa ei ole mitään editointimahdollisuutta muuten. Rolandin Jx-3 ja 8P:t löytyvät myös joissa mukavaa kasarisoundia. Ja tietty Jupiter 6 josta tein aikoinaan demonkin youtubeen:
http://www.youtube.com/watch?v=O8msrvkDOFg

Jupitereista saa kyllä mahtavia soundeja kun pistää kunnon tiskiin kiinni ja vähän analogichorusta perään :P
JPQ
03.08.2011 15:14:59 (muokattu 03.08.2011 15:15:51)

R0IST0: no ei todellakaan ole, tosin laihasta ei saa millään isompaa kun taas isoa saundia on näppärä leikata pienemmäksi.. ja niissä kasarisynapoppibiiseissä on niin monta muutakin osa-aluetta jotka luo sen "fättiyden" kuin synat joita on käytetty; mikserit, kelanauhat, prosessointi jne. sanoinkin että ihmetyttää toi "on ne jupiterien saundit vaan niin paksut ja niin isot" -hypetys, kun ei ne ole, ja entäs sitte vaikka oiski, monesti on niin että vituttaa kun saundia ei saa sopiin mikaukseen kun se on liian fätti.. nelosessa on kyllä helposti isoin (ja muutenkin käyttekelpoisin) soundi jupitereista siitä ollaan samaa mieltä.

En sanonut että Jupiter 4 käyttökelpoisin en ota kantaa. JA täysin tapauskohtaista vieläpä sanoisin. ja fattiakin paha ohentaa tiettyä ohkaisuutta jota haen jossain jutuissa ei ainakaan mun eq taidoion saa aikaan. ja nauhoitus laitteiden merkitys tosiaan. ps. itselle phaser on se juttu analoogien perässä delayn kanssa. ja analogi delayn tai muun jossa saa diskentit vaimentumaan.
Prophet
04.08.2011 19:30:01
Ovatko Jupiter 8 ja 6 soundien osalta yhtenevät?
JPQ
04.08.2011 21:28:39

Prophet: Ovatko Jupiter 8 ja 6 soundien osalta yhtenevät?

Kyllähän ainakin spekseissä on eroja sanoo muisti ja jotenkin tuntuu Rolandilla varsinkaan analogi aikaan ei taida olla juuri laitteita jotka olisivat ihan identtisiä ei taida oikein monestkakaan olla räkki malliakaan joka olisi identtinen kosektinmallin kanssa...
Leikari
04.08.2011 21:37:43
Prophet: Ovatko Jupiter 8 ja 6 soundien osalta yhtenevät?

eivät ole - kutonen on raakempi
maza
07.08.2011 12:41:40

R0IST0: perustone on keskiverto polyanalogisynaa ohkasempi. ei se tosta soittimesta paskaa tee mut toi on aivan ihme myytti että jupiter 8 tai 6 ois jotenki erityisen fättejä. samalta aikakaudelta löytyy soittimia joissa on paljon paksummat ja isommat soundit. se on se ulkonäkö, hype ja keräilyhinnat joka vaikuttaa enemmän ku ite tone.. kuunnelkaa sokkotestinä ja vertailkaa eri polyja ja niiden soundeja, jupiterit (paitsi 4 ja promars) on loppupeleissä melko laihoja.

Saanen olla eri mieltä? Mun mielestä JP-4:ssa nimenomaan on tosi ohut alapää verrattuna lähes mihin tahansa analogisynaan. Tai sitten tossa mun yksilössä on vaan jotain vikaa. Sama meininki JP-6:n kanssa. Kasista on sen verran vähän kokemusta, että en uskalla lähteä kommentoimaan.

Esim. JX-10:ssä, Polysixissä ja Minimoogissa, jotka myös ovat tässä studiossa parhaillaan, on kaikissa merkittävästi enemmän botnea, jos siitä siis kysymys on. MKS-80:ssä tilannetta on tosiaan kompensoitu bassoboostipiirillä. Tosin mixissä se läski tahtookin tulla ei suinkaan alimmasta bassosta vaan alamiddlestä, n. 200 hertsin tietämiltä. Siinä toki JP-4 loistaa.
JPQ
07.08.2011 20:00:02

maza: Saanen olla eri mieltä? Mun mielestä JP-4:ssa nimenomaan on tosi ohut alapää verrattuna lähes mihin tahansa analogisynaan. Tai sitten tossa mun yksilössä on vaan jotain vikaa. Sama meininki JP-6:n kanssa. Kasista on sen verran vähän kokemusta, että en uskalla lähteä kommentoimaan.

Esim. JX-10:ssä, Polysixissä ja Minimoogissa, jotka myös ovat tässä studiossa parhaillaan, on kaikissa merkittävästi enemmän botnea, jos siitä siis kysymys on. MKS-80:ssä tilannetta on tosiaan kompensoitu bassoboostipiirillä. Tosin mixissä se läski tahtookin tulla ei suinkaan alimmasta bassosta vaan alamiddlestä, n. 200 hertsin tietämiltä. Siinä toki JP-4 loistaa.

Saanen peesata koska minulla mielikuva kun kaverin Jupiter 4 soittelin että ääni oli ohkainen esim. sh101 synaan nähden. harmittaa kyllä kovasti että midi ohjaus on hankalaa vanhojen kanssa ja sitten noiden hinnat. tuo sh101 yksi niistä josta saa helposti minua miellyttäviä soundeja...
R0IST0
08.08.2011 04:20:21 (muokattu 08.08.2011 04:45:16)
maza:

nii varmaan kanttis se fättiys määritellä ennen mitään muuta, botne on ainaki itelle ihan eri juttu. läskillä viittaan kuivan tonen (ilman efektejä, integroituja tai ulkoisia, ilman etusten tms. vaikutusta) ts. oskillaatorien ja filtterin yleiseen karakteeriin ja sointiin koko taajuusalueelta, eli sen suhteellisempaa ja subjektisempaa asiaa saa synien arvioimisesta hakea, ja viittasin nimenomaan siihen että jupiterit ei ole mitenkään ERITYISEN läskejä kun aletaankin vertaan muihin polyanalogeihin, vaan se monasti onki toisin päin kun ihan omilla eikä toisten korvilla kuuntelee.

JPQ: Saanen peesata koska minulla mielikuva kun kaverin Jupiter 4 soittelin että ääni oli ohkainen esim. sh101 synaan nähden. harmittaa kyllä kovasti että midi ohjaus on hankalaa vanhojen kanssa ja sitten noiden hinnat. tuo sh101 yksi niistä josta saa helposti minua miellyttäviä soundeja...

monojen ja polyjen vertaaminen keskenään on kyllä mun mielestä vähän kyseenalaista, monosta ei ole polylle kilpailijaksi eikä polysta monolle :)
R0IST0
08.08.2011 04:54:31 (muokattu 08.08.2011 05:21:17)
satak:
Mistä itse olen ollut kiinnostunut on nämä Oberheimit (OB-8, OB-Xa, OB-X), pitkään metsästänyt kohtuu hintaista laitetta.

Komppaan täysin. Pirut vaan on niin kiven alla kuin olla ja voi. Expander ei toimi sulle?

satak:
Studiolta löytyy Matrix 1000 joka on todella hyvän kuuloinen DCO hintaansa nähden.

Täysin samaa mieltä (kokemusta 6R), mut ei ole kuitenkaan ihan 'oikea' oberheim, mut lähelle sitä klassista tonea pääsee hetkittäin. Matrixin omistamisessa ei ole oikeestaan mitään muuta huonoa puolta kuin se, että haluaa automaattisesti välittömästi vähintäänkin OB-Xa:n :D

satak: Tosin tietokoneella joutuu säätämään soundit kun tuossa ei ole mitään editointimahdollisuutta muuten. Rolandin Jx-3 ja 8P:t löytyvät myös joissa mukavaa kasarisoundia. Ja tietty Jupiter 6 josta tein aikoinaan demonkin youtubeen:
http://www.youtube.com/watch?v=O8msrvkDOFg

Erittäin hyvin tehty demo, hyvät Clone/Alden Tyrrell fiilikset tossa videon loppupuolella. Jx-8p on kyllä hyvä mutta siinä on sellanen tietty uniikki ainoastaan sille ominainen väri siinä soundissa joka saattaa alkaa tympiin pitemmän päälle, tai jos vaan kertakaikkiaan jaksaa veivaa soundtrack-patchilla (variaatioilla) twin peaksia vuodesta toiseen eipä siinä mitään.. muuhun löytää kyllä parempiaki vehkeitä. Jx-3p + pg200 oli aikoinaan studiolla ja on itellä ollut kiikarissa siitä lähtien kun kaveri meni omastaan luopumaan, todella irstas syna!

satak:*analogisyntetisaattorista* saa kyllä mahtavia soundeja kun pistää kunnon tiskiin kiinni ja vähän analogichorusta perään :P

korjasin :)
JPQ
08.08.2011 09:30:39

R0IST0: nii varmaan kanttis se fättiys määritellä ennen mitään muuta, botne on ainaki itelle ihan eri juttu. läskillä viittaan kuivan tonen (ilman efektejä, integroituja tai ulkoisia, ilman etusten tms. vaikutusta) ts. oskillaatorien ja filtterin yleiseen karakteeriin ja sointiin koko taajuusalueelta, eli sen suhteellisempaa ja subjektisempaa asiaa saa synien arvioimisesta hakea, ja viittasin nimenomaan siihen että jupiterit ei ole mitenkään ERITYISEN läskejä kun aletaankin vertaan muihin polyanalogeihin, vaan se monasti onki toisin päin kun ihan omilla eikä toisten korvilla kuuntelee.

monojen ja polyjen vertaaminen keskenään on kyllä mun mielestä vähän kyseenalaista, monosta ei ole polylle kilpailijaksi eikä polysta monolle :)

Osin totta.
maza
08.08.2011 11:36:16

JPQ: Saanen peesata koska minulla mielikuva kun kaverin Jupiter 4 soittelin että ääni oli ohkainen esim. sh101 synaan nähden. harmittaa kyllä kovasti että midi ohjaus on hankalaa vanhojen kanssa ja sitten noiden hinnat. tuo sh101 yksi niistä josta saa helposti minua miellyttäviä soundeja...

Jupiter neloseen saa hienon midisysteemin: http://midipolis.blogspot.com/p/manuals.html Pitäis hommata tollanen omaankin yksilöön.

Ja nyt sama hemmo on näköjään tehnyt vastaavan tempun myös Juno-60:lle. Voe mahoton...
R0IST0
08.08.2011 15:55:00 (muokattu 08.08.2011 16:03:56)
maza: Jupiter neloseen saa hienon midisysteemin: http://midipolis.blogspot.com/p/manuals.html Pitäis hommata tollanen omaankin yksilöön.

Ja nyt sama hemmo on näköjään tehnyt vastaavan tempun myös Juno-60:lle. Voe mahoton...

no ohhoh,

"All the 16 programmable sliders and 9 programmable switches send and recieve MIDI control change messages on the active MIDI channel.."

melkonen modi, ja mahtaa olla melkonen operointi. tollaseen tarttee jo osaavan teknikon asialle. itellehä jo tuo tsekkiläinen lafka retrofitteineen http://www.chd-el.cz/index.php?id=4 ja midijack I ja etenkin II http://www.synhouse.com/midijackii.html riittäs kaikkeen mitä voi toivoa.
JPQ
08.08.2011 20:00:44

maza: Jupiter neloseen saa hienon midisysteemin: http://midipolis.blogspot.com/p/manuals.html Pitäis hommata tollanen omaankin yksilöön.

Saahan noihin midiä joo jonkinlaista ainakin.
ps. Jupiter nelonen vaan maksaa liikaa itselleni kuten yritin ilmaista viimeistään näiden lisujen kanssa.
j_s
09.08.2011 07:53:57

Mulla on toi IO-midisysteemi Jupiter 4:ssa, suosittelen lämpimästi! Muistipaikkoja 64 kappaletta ja niitä voi myöskin muokata reaaliaikaisesti, toisin kuin originaalisysteemissä. Midi kulkee molempiin suuntiin ja jokaista potikkaa ja liukua voi ohjata midillä. Asennuksen teki mulle T.Ahlqvist, joka oli asentanut jo useampia samanlaisia retrofittejä. Aikaa kului noin tunti. IO-retrofitin kehittäjä on Unkarilainen Laszlo Kovari, paikallinen pellepeloton ja synaintoilija. Muistipäivityksen ja midiosastot voi ostaa myös erikseen jos tarvitsee vain jommankumman.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)