Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 58 9 10 11 12128 129 130 131 132
goose
28.03.2004 15:07:59
Juuri tähän tyyliin :) Itse laitoin vielä CRC:tä saranoihin ja tappeihin niin johan luistaa!

Sitten kannattaa vielä sen pikku ulosvetoa helpottavan kulman tekemisen lisäksi tehdä pienenpieni parin asteen kulma siihen ihan loppuun, jotta se lukittuu paikoilleen. Mulla ne alkuun solahteli välillä jopa kannettaessa pois kun oli liian höllässä.
...toivotaan parasta varotaan varasta..
Reddie
31.03.2004 18:06:57
Tein tämmösen lisäyksen tohon FAQiin (Tän lisäks koitan lähiaikoina lisätä noi asiat mitä käsiteltiin pedaalin valoista tossa jossain threadissa):

NÄIN RAKENSIN OMANI – LAUTA 2
----------------------------------------------

Liityin kesällä 2003 Formed nimiseen bändiin basistiksi olen pikkuhiljaa ruvennut ostelemaan bassoefektejäkin. Koska tunnustaudun kamafriikiksi päätin rakentaa laudan ennen kuin efektejä olisi jo iso kasa ympäriinsä. Tällä kertaa lähdin vähän eritavalla liikkelle. Halusin täysin keikkavalmiin laudan ja tämä tarkoitti sitä että lauta piti saada suojauttua roudaksen ajaksi, joten päätin että haluan lautani olevan kotelon pohja ja että siihen saa kannen roudauksen ajaksi kiinni.

Laatikoksi päätin hankkia Espoon Suomenojan Tarjoustalosta aselaatikon (Kuva 1) koska oma taito ei riitä vuolemaan puusta moista. Laatikko oli tarpeeksi iso ja kestävä tyylikkään myrkynvihreällä värillä, hyvällä pehmustuksella varustettuna ja ennen kaikkea halpa: 49€.

Kuva 1 – Käyttöön hyväksytty laatikko
http://reddie.jaakari.net/efektilauta/bassolauta1.jpg

Ainut vika mikä laatikossa oli että siitä ei saanut kantta kokonaan irti, vaan siinä oli saranat toisella puolella kiinni. Joten seuraavaksi kiikutin laatikon Helsingin Museokadulla sijaitsevaan erikoislaukkuliikkeeseen. Saranoiden irroittaminen ja avattavien lukkojen (Kuva 2) paikalleen laitto maksoi 30€ ja kesti viikon. Laukun yhteishinnaksi tuli se n. 80€. Erittäin halpa jos vertaa samankokoisen flightcasen hintaan, joka voisi helposti tulla noin 250€uroon tilattuna.

Kuva 2 – Korjautettu saranapuoli
http://reddie.jaakari.net/efektilauta/bassolauta2.jpg

Efektit & muut tilpehöörit mitä lautaan tuli kiinni ovat seuraavat:

Boss TU-2 Chromatic Tuner
Ibanez PD-7 Phat-Hed
Ibanez SB7 Synthesizer Bass
Bespecon passiivinen DI-boksi
Jatkojohto jossa jokaiselle efektille muuntaja kiinni

Päätin kiinnittää efektit laatikon kanteen koska kansi oli paljon matalempi kuin pohja ja mahdollisti näin helpomman polkemisen. Aluksi revin kannesta pehmusteet pois (jotka olivat muuten yllättävän tiukassa). Tämän jälkeen teippasin efektit kiinni. Kiinnityskeinona käytin samaa Teollisuus-Etolasta saatavaa 3M:n tarranauhaa jonka olin edellisen laudan kanssa havainnut erittäin hyväksi. Sitä palaset efektien pohjaan ja efektit vain riviin. Helppoa.

Sijoittelussa otin semmoisen lähtökohdan että virtalähteet mahdollisimman kauas efekteistä hurinoiden välttämiseksi. DI-boksin sijoitin myös sillä tavalla että se on tarvittaessa helppo ottaa pois signaaliketjusta. Efektien väliin pistin halpis L-piuhoja.

Päätin virroittaa efektit erillisillä muuntajilla koska minulla sattui olemaan ylimääräisiä muuntajia, mutta ei yhtäkään josta saisin tarpeeksi virtaa kaikkiin. Jatkojohdon kiinnitin ihan karusti teipillä helpottaakseni sen pois ottoa tarvittaessa.

Lauta valmistui erittäin nopeasti ja vaivattomasti ja valmis lopputulos on tässä:

Kuva 3 – Valmis lauta
http://reddie.jaakari.net/efektilauta/bassolauta3.jpg

Mustat epämääräiset läiskät pohjalla ovat kiinni jäänyttä pehmustetta. Ne eivät kuitenkaan haitanneet siinä mitään joten en jaksanut ruveta kaapimaan niitä hiekkapaperilla pois (Tähän myös liittyy se että mulla ei ollu hiekkapaperia, joten olisin joutunut jostain sitä hankkimaan).

Efektit pysyvät hyvin tarroilla paikoillaan ja niitä pitelee paikallaan kuljetuksen aikana tehokkaasti kannen pehmuste, joka on vahvaa munakenno vaahtomuvia (Kuva 4). Saksin pehmusteesta pikkaisen pois jotta muuntajat mahtuivat ilman liikaa väkivaltaa laatikkoon.

Kuva 4 – Kannen pehmuste
http://reddie.jaakari.net/efektilauta/bassolauta4.jpg

Tämän jälkeen kiinnitin vielä kanteen ulkopuolelle Teollisuus-Etolasta hankittuja kumitassuja. Näitten avulla lauta pysyy täydellisesti paikallaan pinnalla kuin pinnalla.

Kuva 5 – Kumitassut
http://reddie.jaakari.net/efektilauta/bassolauta5.jpg

Lopputulos oli jälleen onnistunut: Lauta on erittäin kompakti, laajennustilaa löytyy, efektit ovat hyvin suojattuja, lauta pysyy paikallaan, lauta on erittäin helppokäyttöinen. Ei tarvitse muuta tehdä kuin kuin virtajohto kiinni ja instrumenttipiuhat kiinni niin valmis.

Jatkossa olisi tarkoitus vaihtaa halpis L-piuhat George L:n piuhoihin, jotka saksisin oikean pituisiksi. Tarkotus olisi myöskin hankkia kaikille efekteille yhteinen muuntaja. Niin ja lisää efektejä. =)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
päänahka
31.03.2004 19:07:08
En jaksanut lukea kaikkia läpi, että onko joku maininnut, mutta:

Olen lukenut (en kokenut) että jos usean pedaalin virtalähde toteutetaan yhdellä muuntajalla ja jakopiuhalla, muuntajan hurina lisääntyy jokaisen pedaalin ja piuhan kohdalla. Kokemuksia? Usealla muuntajalla ongelmaa ei pitäisi olla, ja tarkoitukseen myytävissä virtalähteissä on tod.näk. (mistä minä tiedän kun en ole edes nähnyt) yksi ensiökäämi ja yhtä monta toisiokäämiä kuin on dc-ulostuloja, mikä ajaa saman asian kuin monta muuntajaa.

Joku kysyi multiefekteistä. Itse näkisin niiden ainoana etuna pienen koon lisäksi sen, että efekteistä voi tallentaa eri asetuksia muistipaikkoihin. Minä ainakin jään kaipaamaan esim. delayn ajan nopeaa ja tarkkaa muuttamista eri biiseihin, omissa biiseissä kun delay on aika merkittävässä osassa. Saa sitten räpellellä lavalla. Kuitenkin, kun omassa monivaikutuslankussani (6-vuotias Digitech RP6) on jäljellä yksi (1) toimiva jalkakytkin, on siirtyminen pedaalilautaan jokseenkin kivutonta. Enää ne pedaalit puuttuvat...
J-PPP
31.03.2004 20:20:53
Minä ainakin jään kaipaamaan esim. delayn ajan nopeaa ja tarkkaa muuttamista eri biiseihin, omissa biiseissä kun delay on aika merkittävässä osassa.

Turhaan jäät kaipamaan, esim. Bossin DD-5:ssa on tap-tempoon mahdollisuus, mikäs sen helpompaa kuin taputella jalalla tahti.

Olen lukenut (en kokenut) että jos usean pedaalin virtalähde toteutetaan yhdellä muuntajalla ja jakopiuhalla, muuntajan hurina lisääntyy jokaisen pedaalin ja piuhan kohdalla. Kokemuksia?

Onhan tuo varmasti jossain tilanteessa mahdollista (esim. huono muuntaja), itse en ole kuitenkaan tuollaiseen törmännyt, ja aika paljon on tullut noiden kanssa pelailtua.
FOR SALE/TRADE: HAMER USA SUNBURST, ks. tori! WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa!
goose
31.03.2004 20:52:15 (muokattu 31.03.2004 20:54:14)
Osta päänahka Line6:n DL4 stomboxi. Kolme muistipaikkaa ja tap tempo ja kunnon loopperi. Suunniteltu eritoten ja nimenomaan keikkakäyttöön.

Muuntajista sen verran, että olen pähkäillyt irtomuuntajien kanssa viimevuodet ja nyt hankittuani Pedal Power II:n niin ei tulisi enää kuulonkaan mitkään raivostuttavat irtomuuntajat ym. Pieni hinta siitä ettei tarvitse enää jännittää kakat housuissa kolme päivää ennen keikkaa ja keikalla mistä efektilenkki prakaa seuraavan kerran. Rikkoutuminen tai muuntajan posahdus kun ei yleensäkään ole aikaa tai paikkaa kysellyt.
placebo
01.04.2004 19:49:53
Pedaalilautaa kyhääville vinkkinä mainittakoon, että ainakin Espoon Suomenojan Tarjoustalossa on muovisia, alumiiniprofiilein kasattuja "aselaukkuja", joista tulee varsin pätevä pedaalilauta, kun vaihtaa saranat irrotettaviin. Kokoja oli kaksi, 81x32 cm ja sitten sellainen about 150x32 cm.

Onko tuo 81x32 ulkomitta?

Vai onko tuo se tila johon voi kiinnittää pedaalit. Hahmottelin juuri uuden lautani mittoja - Jos oikein tiivistää niin 79cm leveys riittäisi...
Fortune
01.04.2004 20:54:36 (muokattu 02.04.2004 13:59:57)
Onko tuo 81x32 ulkomitta?

Vai onko tuo se tila johon voi kiinnittää pedaalit. Hahmottelin juuri uuden lautani mittoja - Jos oikein tiivistää niin 79cm leveys riittäisi...

Ulkomitta, mutta seinämän paksuudet ovat sen verran vähäiset, että taitaapa tuo pohjapinnan leveys olla aika tarkalleen tuon 79 senttiä. Ei ole lauta juuri nyt kotona, mutta näin muistelisin. Ja luovalla pedaalien korkeuserojen muuntelulla palikka-asetteluin taikoo lisätilaa kummasti :)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Dumb
01.04.2004 20:56:43

http://reddie.jaakari.net/efektilauta/bassolauta3.jpg

Jätkä innostunut tekemään lautoja oikein urakalla! 8-)

Ihan hyvältä näyttää tuokin, saat tulevaisuuden lelutkin mahtumaan hyvin mukaan! Meidän basisti/laulaja (ja minä myös!) diggaili tosta sun synabasso-soundista silloin siellä Dicossa! Ehkä sekin innostuu vielä joskus efektien hienosta maailmasta... 8-)
Reddie
02.04.2004 11:14:27
Jätkä innostunut tekemään lautoja oikein urakalla! 8-)

Äläs ny.. ;) Mä ajattelin ostaa tosta sen mallia isomman laatikon ja siirtää mun kitaraefektit siihen. Ja sit ehkä tehdä toiselle kitaristille saman jutun, kuhan se saa efektinsä kasaan. :D
päänahka
03.04.2004 23:11:47
Testasin muuten Bossin DD6:n, jonka sisäänrakennettua tap tempoa Reddie ihmetteli. Eli painat 2 sek. nappia pohjassa niin pääset naputtelemaan tempon, taas 2 sek. niin kytkin palaa normaalikäyttöön. Tulee kuulumaan mun lautaan kun saan rahaa.

Suositelkaa jotain flangereita. Mitä oon testannu tähän mennessä on kuulostanu ihan hirveiltä.
goose
04.04.2004 00:02:00
Testasin muuten Bossin DD6:n, jonka sisäänrakennettua tap tempoa Reddie ihmetteli. Eli painat 2 sek. nappia pohjassa niin pääset naputtelemaan tempon, taas 2 sek. niin kytkin palaa normaalikäyttöön. Tulee kuulumaan mun lautaan kun saan rahaa.

Suositelkaa jotain flangereita. Mitä oon testannu tähän mennessä on kuulostanu ihan hirveiltä.

Kitarapajasta löytyy tällähetkellä yks bossin japsivalmisteinen "ihan jees" flangeri.
BOSS HF-2 HI BAND FLANGER
http://www.kitarapaja.com/pics/fxbosshf2.jpg
Oon itse käyttänyt tota aikoinaan ja täytti tehtävänsä.
Nykyään line6 modulation modeler sisältää hyvät flangerit.
goose
04.04.2004 01:27:27
Ärsyttää vaan se, ettei se efekti ole jatkuvasti tasainen vaan siellä tulee välissä sellainen "kierron lopetus" tms.

Tuo ei keikan tiimellyksessä kuulu edes miksaajan luureihin. Eri juttu tietenkin studiohommissa.
Jone the Bone
15.04.2004 09:00:00

Lukuisien kyselyiden johdosta olen lisäillyt yksityiskohtaisempia kuvia omatekoisesta pedaalilaudastani, joista ilmenee paremmin esim. pedaalien kiinnitys lautaan.

Myös "vintage"-efekteistä on parempia kuvia nähtävillä.

Lauta ja muut efektit ovat nähtävillä osoitteessa:

http://members.surfeu.fi/jouni.tukiainen/

ja sieltä valikon kohta "Efektipedaalit"

Terv. JtB
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen)
J-PPP
15.04.2004 16:46:34 (muokattu 16.04.2004 19:03:44)
Jounilla on kyllä ajatusta tuossa laudassaan, ja toteutuskin on vallan hieno. Myös se oma särötin oli mielenkiintoisen oloinen.

EDIT: Värkkäilin omaa lautaani tänään, välipohja valmiiksi ja paikalleen, lisäksi kumitassut uuteen pohjaan. Ostin myös lukot saranoiden tilalle, mutta olivat turhan isot, täytyy käydä uudestaan rautakaupoissa pyörimässä. Sähköpuolen lopullinen toteutus vielä mietinnässä, liikaa vaihtoehtoja...
FOR SALE/TRADE: HAMER USA SUNBURST, ks. tori! WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa!
J.Ahonen
16.04.2004 09:05:49
Lauta valmis, ei ole kameraa, joten kuvaa ei tule, ainakaan vielä, vaneri salkku, jossa kaikki sisäpuolella nippuside ratkaisulla, nippuside hyvä volume pedaalin kanssa, sitä ei saa pohjaan muuta kuin pitämällä sitä jalalla, oiva soolo terästys. 6 efektiä siinä.
Fortune
16.04.2004 18:59:22
Minä laitoin tuon midipedaalin ja wahin puurimoilla kohotettuna (mahtuu polkemaan, kun pedaalit eivät ole samalla korkeudella) ruuvein kiinni tuohon Tarjoustalo-laukkuun. Eivät lähde pitkäkyntisten mukaan.

Lisäksi lautaan tulee huomenna virranjakoboksi (lue: laatikko, jossa sisällä kaksi sokeripalarimanpätkää), itse virtalähteen kaukosijoitan räkkiin ja vedän virran tuommoista neliömillin piuhaa pitkin lautaan -> ei tarvitse virtapistettä lavan eteen ainakaan minua varten.

Ostin talkboxin tänään, sen sijoittelu pitää vielä ratkaista, saas nähdä sopiiko lautaan.

Otan kuvan heti kun lauta on valmis.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
kalkkuna
18.04.2004 12:56:40 (muokattu 18.04.2004 13:11:57)
Entä jos ei ole mitään mistä lukea pedaalin milliampeerien tarvetta?
Entä mitä jos laittaa liian vähän milliampeereita kehiin? Palaako mitään?

EDIT: tai toisaalta, kai 1000mA muuntaja kestää viiden tai kolmen pedaalin virrankulutuksen?
Exhausted
18.04.2004 21:14:16

ei perkele, nyt vasta löyty efektilautojen efektilauta.

http://www.thearmpit.net/images/mike_guitar_pedal_setup.jpg

kyseessä on limp bizkitin uuden kitaristin mike smithin boardi.
Reddie
18.04.2004 21:30:16
ei perkele, nyt vasta löyty efektilautojen efektilauta.

Kieltämättä aika perhanan komia. Pitäs olla vaan isompi kuva...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)