Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sormitettuja jazzfraaseja pianolle
1
Sammo
05.08.2011 14:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muullakin olen jo lesoillut että meille tuli Clavinova "lapsille", heh, ja "koko perhe", hehheh, haluaa opetella soittamaan pianoa. Eli siis minä.
 
Mulla on kirjastosta lainassa hyllyllinen pianokouluja aikuisille sekä ratsasin vanhat Thomsonit & Aaronit vanhemmilta. Soitan pääasiassa kitaraa mutta otin ennen kitaran löytymistä vuoden pianotunteja viidennellä luokalla (1. opettaja vaihtui tämän aviomieheen ja tunnit loppui sen jälkeen melkein heti). Yritän käydä läpi noita pianon perusjuttuja (Thompson pääasiassa) omin päin, mutta kuin olisin tunnilla (Clavinovassa on näppärä äänitystoiminto).
 
Anyway, yritän myös soittaa ja soveltaa kaikkea sitä mitä olen oppinut jo kitaralla (jazz/"jazz") ja olen huomannut että mistään ei oikein löydy miten asioita jotka jo soi päässä saisi myös pianosta ulos, mahdollisimman fiksuilla sormituksilla. Eli pelkään että tulee vahinkoa aikaan jossei sormituksia mieti tässä vaiheessa. Ja noista pianokouluista ei näytä olevan apua vielä pitkään aikaan kromaattisissa hommissa, intervallihypyissä ja sekvensseissä ynnä muussa.
 
Mun ällistykseksi Google ei auttanut ja Amazonin arvostelujen perusteella jazzkouluista puuttuu sormitukset.
 
Joo, mä voisin mennä myös tunneille, mutta onnellisen perhe-elämän kannalta ei oikein mahdu enää rokkibändin lisäksi muita iltamenoja.
 
Kiitos kaikille jo etukäteen!
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
sub zero
05.08.2011 14:16:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei niitä sormituksia mietitä pianossa. Ideana on lähinnä, että juoksutuksissa siirretään peukaloa muiden sormien ali ylempään kohtaan tai muita sormia peukalon yli alempaan kohtaan (puhe oikeasta kädestä) ottaen huomioon, mitä nuotteja sen jälkeen pitää soittaa. Eli biisi/fraasi kohtaisesti voi miettiä, miten se menee nätisti.
 
a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies
Epämuusikko
05.08.2011 16:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt samaa. Jazz piano bookissa on eri moodeille ehdotettuja sormituksia. Niitä + nelisointuja sekaisin?
 
in other words: en tiedä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
05.08.2011 16:52:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo löytänyt enkä pahemmin kyllä etsinytkään.
 
Jos osaisi soittaa kaikki duuriasteikot niin niistä saisi kyllä idiksen sormitukseen ja sitäpaitsi niistä löytyy sormituksetkin netistä.
Sama periaate toimii missä tahansa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sammo
08.08.2011 09:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänks kaikille!!
 
sub zero: Ei niitä sormituksia mietitä pianossa. Ideana on lähinnä, että juoksutuksissa siirretään peukaloa muiden sormien ali ylempään kohtaan tai muita sormia peukalon yli alempaan kohtaan (puhe oikeasta kädestä) ottaen huomioon, mitä nuotteja sen jälkeen pitää soittaa. Eli biisi/fraasi kohtaisesti voi miettiä, miten se menee nätisti.
 
Tuo minua juuri häiritsee, varsinkin verrattuna kitaraan (ja saksofoniin joka oli mulla joskus kesälainassa) -- yksi kromaattinen ääni välissä ja sormet on solmussa koko loppufraasin (eli niistä diatonisista sormituksista ei ole päljon apua, vaikka osaisinkin ne hyvin).
 
Mutta treenamalla ja kokemuksella kaikki tietenkin ratkeaa, eli pitää siis hankkia omnibook ja sormittaa Parkeria.
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
wompatti
02.09.2011 00:06:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anyway, yritän myös soittaa ja soveltaa kaikkea sitä mitä olen oppinut jo kitaralla (jazz/"jazz") ja olen huomannut että mistään ei oikein löydy miten asioita jotka jo soi päässä saisi myös pianosta ulos, mahdollisimman fiksuilla sormituksilla. Eli pelkään että tulee vahinkoa aikaan jossei sormituksia mieti tässä vaiheessa. Ja noista pianokouluista ei näytä olevan apua vielä pitkään aikaan kromaattisissa hommissa, intervallihypyissä ja sekvensseissä ynnä muussa.
 
Jos haluaa välttämättä pelkällä jazzilla treenata tekniikkaa, voi vaihtoehdot olla aika vähissä oppimateriaalin puolesta. Kuitenkin esim Oscar Petersonin "Jazz Exercises, Minuets, Etudes & Pieces For Pianosta" löytyy aika kivoja harjoituksia muistaakseni sormituksineen (ja näissä on myös jonkin verran niitä kromaattisia taikaääniä, jotka usein saman tason klasariopuksista puuttuu! :)).
 
Sitten taas jos haluaa oikeasti ottaa vain perustekniikan kuntoon, niin (vaikka itse jazz-pianisti olenkin) suosittelen soittamaan Bachin inventioita ja vaikkapa Hanonin "The Virtuoso Pianist in 60 Exercises"-kirjaa. Näistä kahdesta nuo Bachin tekeleet kehittävät mukavasti raa'an tekniikan lisäksi myös käsien itsenäisyyttä.
 
Ne mainitsemasi Parkerin soolot ovat myös oikein hyvää harjoitusta oikealle kädelle, mutta kannattaa muistaa, että pianolla voi (ja on jopa suositeltavaa) soittaa useita ääniä samaan aikaan! ;)
 
MrShaft
05.09.2011 08:50:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-- Ne mainitsemasi Parkerin soolot ovat myös oikein hyvää harjoitusta oikealle kädelle, mutta kannattaa muistaa, että pianolla voi (ja on jopa suositeltavaa) soittaa useita ääniä samaan aikaan! ;)
 
Soita omnibookia vasurilla, LEVYN KANSSA! Jos menee yksi yhteen, ei pitäisi olla ongelmaa...
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
baron
05.09.2011 09:13:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Ei niitä sormituksia mietitä pianossa.
 
Kyllä siinä pitää olla jonkin verran soitellut, nimitetään sitä treenaamiseksi tai ei jotta osaisi vaistomaisesti ottaa "oikeat"/järkevät sormitukset.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sammo
05.09.2011 11:46:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wompatti: Ne mainitsemasi Parkerin soolot ovat myös oikein hyvää harjoitusta oikealle kädelle, mutta kannattaa muistaa, että pianolla voi (ja on jopa suositeltavaa) soittaa useita ääniä samaan aikaan! ;)
 
Kiitos neuvoista! -- tulkitsen edellisen että Parkerin sooloja pitää siis soittaa blokkisointuina :)
 
Oscar Peterson meni tilaukseen ja Bachia on ollut tarkoitus soittaa muutenkin (mä tosin hajoan niihin ornamentteihin, mordentteihin ja trilleihin).
 
Kiitos taas kaikille!
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
MrShaft
06.09.2011 02:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Ei niitä sormituksia mietitä pianossa. Ideana on lähinnä, että juoksutuksissa siirretään peukaloa muiden sormien ali ylempään kohtaan tai muita sormia peukalon yli alempaan kohtaan (puhe oikeasta kädestä) ottaen huomioon, mitä nuotteja sen jälkeen pitää soittaa. Eli biisi/fraasi kohtaisesti voi miettiä, miten se menee nätisti.
 
Jos improvisoimaan aiot oppia, niin kehoitan kyllä PAINAVASTI jättämään tämän kommentin omaan arvoonsa.
 
Nimim. Kokemusta on.
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Sammo
28.12.2011 14:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palataanpa asiaan:
 
Lueskelin taas kerran Mark Levinen Theory Book:ia (Piano Book ei ollut nyt käsillä) ja siellä oli asteikkoharjoituksista luku. ML suosittelee siinä käymään asteikkoja läpi tavallaan moodeissa eli C:stä oktaavi ylös ja seuraavasta D:stä oktaavi alas ja taas E:stä oktaavi ylös jne...
 
Kokeilin sitä illalla pianon kanssa ja en heti keksinyt miten tuo kannattaisi sormittaa noiden "1-2-3-1-2-3-4-5" tyyppisten sormitusten kanssa. Onko ideoita?
 
Paras ratkaisu tuntui ensin olevan:
ylös :1(c)-2(d)-3(e)-4(f)-1(g)-2(a)-3(h)-4(c)-5(d) alas : 4(c)-3(h)- jne.
 
Tässä ratkaisussa takaisin ylöspäin kääntyminen aiheuttaa jatkuvuuden kanssa ongelmia: alas ... e(2)-d(1) ylös: e(2?)-f(3)-g(4)-a(1)-h(2)-c(3)-d(4)-e(5)-f(???)
Eli loppuu sormet !!
 
Toinen ihmetysten aihe on sekvenssit (oon siis kitaristi ja sahaustreenit on jonnin verran tuttuja). Eli triolisekvenssissä c(1)-d(2)-e(3)-d(1)-e(2)-f(3) tuntui luontevalta ratkaisulta, vai? Jos tuon taas transponoi sävelaskeleen alas Bb:n homma menee monimutkaisemmaksi Bb(2)-C(1)-D(2)-C(1)-D(2)-Eb(3)-D(1)-Eb(2)-F(3)-Eb(2)-F(1)-G(2)-F(1)- jne...
 
Eli onko kellään tarjota oikeita ratkaisuja tai ohjata oikean hakuteoksen ääreen?
 
Kiitos etukäteen taas kerran!
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
Ondine
30.12.2011 13:25:07 (muokattu 30.12.2011 13:26:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta noi triolit voi hyvinkin vedellä ehdottamallasi tavalla. Eli jos ei halua peukaloa mustille, mikä on aina vähän vaivalloista, tuossa on ideaa.
 
Tuo asteikkojuttu taas... onko siitä edes niin hyötyä? Jos osaa perusduurit ja mollit, niistä saa tuntumaa miten kannattaa vetää kaikkea muutakin ja kannattaa soittaa pitempiä matkoja kun vaan yhtä oktaavia, 2-4 oktaavia mieluummin. Jos välttämättä haluat, miten olisi
ylös 2 123 12345 alas 4321 432 ylös 3123 12345 alas 4321432 jne.
 
Liszt soitti harjoituksen vuoksi kaikkia asteikkoja C-duurin sormituksilla. Se olikin kova jätkä.
 
baron
30.12.2011 13:59:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ondine: Liszt soitti harjoituksen vuoksi kaikkia asteikkoja C-duurin sormituksilla. Se olikin kova jätkä.
 
Johtui varmaan siitä että sen idoli Paganinikin teki siten:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sammo
02.01.2012 13:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ondine: Tuo asteikkojuttu taas... onko siitä edes niin hyötyä? Jos osaa perusduurit ja mollit, niistä saa tuntumaa miten kannattaa vetää kaikkea muutakin ja kannattaa soittaa pitempiä matkoja kun vaan yhtä oktaavia, 2-4 oktaavia mieluummin. Jos välttämättä haluat, miten olisi
ylös 2 123 12345 alas 4321 432 ylös 3123 12345 alas 4321432 jne.

 
En tiedä onko tuosta hyötyä, mutta kannatti kysyä koska tuo idea sun ehdotus näyttää hyvält, siellä on tuttu 123 12345 ja en itse sitä olisi varmaankaan heti keksinyt. Olen vielä pahasti siinä vaiheessa kehitystä, että valkoiselta koskettimelta aloitetaan etusormella.
 
Kiitos!!
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «