Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Giallot/Italokauhu yms.
1 2
Loijaa
28.07.2011 12:13:04 (muokattu 28.07.2011 12:16:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elitisti.netistä: Giallo = Italialainen rikoselokuvan muoto, jossa yleensä seurataan kasvottoman murhaajan eksplisiittisiä veritekoja. Sana giallo tarkoittaa keltaista ja genre on saanut nimensä kioskikirjallisuuden keltaisen värisistä kansista.
 
http://www.elitisti.net/haku/?start=10
 
Onko täällä alaan vihkiytyneitä harrastajia? Olen vasta viime aikoina alkanut tutustumaan kyseisen lajityypin edustajiin, joten aihe ei ole itselle vielä kovin tuttu. Elitisti.netin listan perusteella olen katsonut muutaman 1960-80-lukulaisen italotuotannon, joissa riittää väkivaltaa, tissejä ja usein käsittämättömiä juonenkäänteitä. Tänään ajattelin katsoa Lucio Fulcin Zombi 2:n alias Zombie Flesh Eatersin. Cannibal Holocaust lienee se eniten julkisuutta saanut alan teos kaiken (oikean) väkivaltansa tähden?
 
Mutta keskustelua ja leffavinkkejä aiheeseen liittyen olisi hyvä saada. Ja infoa siitä, mistä saisi näitä leffoja tilailtua?
 
I'm alive to the world
arppah8
28.07.2011 12:16:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loijaa: Cannibal Holocaust lienee se eniten julkisuutta saanut alan teos kaiken (oikean) väkivaltansa tähden?
 
Feikki"dokumentti"han tää on, tosin kuvausryhmä tais teurastaa parit kilpikonnat kuvauksissa mistä nousi pieni haloo. Aika vaikuttava silti, en halua nähdä toista kertaa vaikka ekasta on jo 20 vuotta aikaa.
 
Mä yritin päästä sisälle tähän italokauhuun joskus kun kaveri hirveästi kehui genreä mut ei vaan nappaa.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Peoplez
28.07.2011 14:42:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä löytyy giallo-mies! Kaikki lähti siitä, kun katsoin Dario Argenton leffan Profondo Rosso eli amerikaksi Deep Red. Taino olin toki joskus aiemmin katsonut Moon Tv:ltä aikanaan tulleita Mario Bavan elokuvia. Jotkut pitävät häntä myös giallon varhaisena isänä. Multa löytyy itseltä noin 150 gialloksi luokiteltavaa leffaa, mutta en ole ehtinyt/jaksanut vielä katsoa edes kaikkia. Noita harvinaisempia on usein vaikeaa löytää siedettävän laatuisina.
 
Mulla on ollut projektina jopa opetella italiaa, ihan vaan näiden leffojen innoittamina, ja että voisi katsoa ilman tekstejä :D
 
By the way, en laskisi kyllä itse Cannibal Holocaustia tähän genreen. Suosittelen itse aloittamaan Argenton leffalla The Bird With The Crystal Plumage http://www.imdb.com/title/tt0065143/ Se on Argenton ensimmäinen elokuva, ja oli yksi genren suosion laukaiseva elokuva vuonna 1970. Jos joku sanoo sanan giallo, niin minulla tulee ensimmäisenä mieleen tämä elokuva.
 
Funkånaut
28.07.2011 14:49:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyl tullut sen verran Pasolinin tuotantoa katteltua, et täytyy alkaa ottamaan näitäki leffoja haltuun. Nää vaikutti lupaavalta: http://www.elitisti.net/arvostelu/2 … istinti_1991_silvio_bandinelli.html ja http://www.elitisti.net/arvostelu/2 … o_carnale_1983_cesare_canevari.html
 
I just run out of juice. And before girls start saying "Oh, what's the point of living anymore?", I'm talking about petrol! Woof Woof!! - Lord Flashheart
Loijaa
28.07.2011 15:13:30 (muokattu 28.07.2011 15:55:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peoplez: By the way, en laskisi kyllä itse Cannibal Holocaustia tähän genreen. Suosittelen itse aloittamaan Argenton leffalla The Bird With The Crystal Plumage http://www.imdb.com/title/tt0065143/ Se on Argenton ensimmäinen elokuva, ja oli yksi genren suosion laukaiseva elokuva vuonna 1970. Jos joku sanoo sanan giallo, niin minulla tulee ensimmäisenä mieleen tämä elokuva.
 
Argento ja Bava taitavat olla niitä harvoja ohjaajia, joiden leffoja saattaa nähdä joskus Anttilan laareissa. Cannibal Holocaust on enemmän sitä inhorealistista kauhuntapaista..
 
Mulla on ollut projektina jopa opetella italiaa, ihan vaan näiden leffojen innoittamina, ja että voisi katsoa ilman tekstejä :D
 
Tää olis jo aika kunnioitettava suoritus :P
 
I'm alive to the world
BondakeBunny
28.07.2011 17:42:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaapa muutama fulcin elokuva olla hyllyssä. Niistä ehkä eniten giallo lienee the new york ripper. Ei nuo kyllä millään lailla pelottavia oo ollu. Ehkä aikanaan ollu toimivampia. Ja ei minusta tuo cannibal holocaustikaan millään lailla paha oo, muutaman kerran tullu katottua sekii tässä parin vuoden aikana. Kevyttä viihdettä.
 
Personally, I prefer pain.
Stiiq
28.07.2011 18:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Feikki"dokumentti"han tää on, tosin kuvausryhmä tais teurastaa parit kilpikonnat kuvauksissa mistä nousi pieni haloo.
 
BondakeBunny: Ja ei minusta tuo cannibal holocaustikaan millään lailla paha oo, muutaman kerran tullu katottua sekii tässä parin vuoden aikana. Kevyttä viihdettä.
 
Faktat haltuun. Elokuvassa siis kidutetaan ja tapetaan lukuisia eläimiä, ilman trikkejä. Itse pystyn katsomaan lähes mitä vaan pokerinaamalla mutta kyllä se vesikilpparikohtaus (jossa eläviltä konnilta revitään raajat irti) sai voimaan pahoin. Kevyeksi viihteeksi en sanois.
 
arppah8
28.07.2011 19:03:49 (muokattu 28.07.2011 19:04:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stiiq: Faktat haltuun. Elokuvassa siis kidutetaan ja tapetaan lukuisia eläimiä, ilman trikkejä. Itse pystyn katsomaan lähes mitä vaan pokerinaamalla mutta kyllä se vesikilpparikohtaus (jossa eläviltä konnilta revitään raajat irti) sai voimaan pahoin. Kevyeksi viihteeksi en sanois.
 
Enhän mä enää 20 vuoden jälkeen muista tommoisia, ton kilpparijutun vaan. Enkä halua verestää muistoja katsomalla uudestaan. Ahistava pätkä.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
BondakeBunny
28.07.2011 19:10:43 (muokattu 28.07.2011 19:12:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No se kilpparikohta oli vähän vittumaista katottavaa ekalla kerralla. Tosin sillon oli rapula.
 
E: ja ei se elokuva minussa sen kummasempia tuntoja herättäny. Odotin paljon enemmän, kun tiesin mikä maine holocaustilla on.
 
Personally, I prefer pain.
Lebowski
28.07.2011 19:12:27 (muokattu 28.07.2011 20:48:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen tuli tsiigailtua Argenton Phenomena pitkästä aikaa. Oha se vaa toimivaa settiä, joka kerta saa äimistellä sitä kekseliäisyyttä, uskallusta, joka nykypäivän leffoista monasti uupuu. Eli menemistä paikkoihin joita katsoja ei osaa edes kuvitella, voi vaan antautua ohjaajan vietäväksi. Harmittaa vieläkin kun taannoinen valkokangasesitys Hkissä meni ohi.
 
Aikalailla kaikki vähänkään tunnetummat Giallot on tullut katsasteltua, liioittelematta. Aikoinaan kun niihin höyrähdin.
 
Vasta tuli muuten katteltua House on the Edge of The Park, ekaa kertaa. Kunnon italo-sleaze-kauhua. Suosittelen. Eipä tuommosia elokuvia tänä päivänä voisi tehdäkkään. Ohjaaja Ruggero Deodato on tietty tuttu kannibaaliralleistaan.
 
"Is this darkness in you too" -TM
juuso a
02.08.2011 20:07:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Enhän mä enää 20 vuoden jälkeen muista tommoisia, ton kilpparijutun vaan. Enkä halua verestää muistoja katsomalla uudestaan. Ahistava pätkä.
 
Toi on kyllä todellakin ahdistava. Voisi tota Argenton tuotantoa pikkasen haalia ja tsekkailla.
 
Tärkeintä on inhota ennen muita itteensä niin ei ainakaan muut kerkee sitä tekemään ensin.
bedlam
02.08.2011 22:34:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen penskasta asti digannut kauhuleffoista, mutta giallot on jostain syystä jäänyt vähemmälle. Mario Bavan The Girl who Knew too Much on kaiketi monen mielestä eka giallo ja se oli kyllä hyvä leffa. Fulci kai teki kans hyviä gialloja ennen siirtymistään zombigoreen.
 
LamaAjanElvis
02.08.2011 22:52:07 (muokattu 02.08.2011 22:55:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cannibal Holocaustin tarkoitus oli tietenkin alunperin näyttää se karuus mitä joskus on tehty noille viidakon asukeille, mut siitä tulikin sitten kauhuleffa.
Se kilpparin telominen on ehkä tunteikkain hetki siinä filmissä, mutta kyllähän noita elukoita pätkitään meidän iloksi kokoajan.
Se retkiläisten kohtalo ei paljoa säälitä kaikkineen raiskauksineen sen jäkeen, mitä ne matkaajat tekee niille puskajusseille ekaksi.
 
Dario Argenton ja Lucio Fulcin juttuja katsonut joo ja muuta italoa. House by the semetery, suspiria, inferno ja city of the living dead viimeisiä mitä muistan katsoneeni.
 
edit: viimeisin Un delitto poco comune, Ruggero Deodatonin filmi, pääosassa Michael York
 
Mä anuksestain joulun teen ja pönttöön ruosteiseen, taas jeesus lapsi syntyy uudelleen.
Peoplez
03.08.2011 03:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mieltä muuten tämän ketjun lukijat olivat Black Swanista? Itsellä tuli katsoessa mieleen heti värimaailmaltaan Suspiria, ja jopa ihan juonellisista asioista parikin eri Argenton leffaa. Sitten löysin tämän trailerin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=twvA_8dRjYo
 
Niin ja itse elokuvahan oli loistava...
 
Loijaa
04.08.2011 00:33:05 (muokattu 04.08.2011 00:35:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fulcin Zombie Flesheaters pääsi vauhtiin viimeisen 45 minuutin aikana, sitä ennen tätä vakavempaa näyttelyä sisältänyt elokuvan alkuosa oli kyllä aikamoista horroria sekin, tosin eri tavalla..
 
I'm alive to the world
bedlam
04.08.2011 12:52:29 (muokattu 04.08.2011 12:53:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loijaa: Fulcin Zombie Flesheaters pääsi vauhtiin viimeisen 45 minuutin aikana, sitä ennen tätä vakavempaa näyttelyä sisältänyt elokuvan alkuosa oli kyllä aikamoista horroria sekin, tosin eri tavalla..
 
Oma suosikkini kuitenkin kauhukauden Fulceista. Toki ne kehutummat 70-luvun jännärit on vielä näkemättä.
 
Loijaa
04.08.2011 14:44:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Oma suosikkini kuitenkin kauhukauden Fulceista. Toki ne kehutummat 70-luvun jännärit on vielä näkemättä.
 
Ei tää huono ollut ollenkaan, zombileffana aika jees. Alussa vain hieman tyhjäkäyntiä, mutta goreilut ja zombimaskit oli tehty hienosti. Resident Evil-pelisarja tuli heti mieleen muutamista kohtauksista.
 
I'm alive to the world
bedlam
04.08.2011 17:27:50 (muokattu 04.08.2011 17:28:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loijaa: Ei tää huono ollut ollenkaan, zombileffana aika jees. Alussa vain hieman tyhjäkäyntiä, mutta goreilut ja zombimaskit oli tehty hienosti. Resident Evil-pelisarja tuli heti mieleen muutamista kohtauksista.
 
Fulcin leffoissa on pelottavimman näköiset zombit ikinä. Harmi, ettei ukko osannut rakentaa jännitystä lainkaan, niistä olisi taitavampi saanut luotua kunnon paskathousussa-kohtauksia.
 
Prophet
04.08.2011 19:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enemmän kiinnostaa italowesternit.
 
Peoplez
06.08.2011 11:56:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Enemmän kiinnostaa italowesternit.
 
Apples and oranges. Ite kuitenkin tykkään enemmän omenasta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «