Aihe: mikitys
1 2
perkeles
01.04.2004 19:11:53
mikä olisi hyvä ja halpa mikki kitaracombon lähimikitykseen? mieluummin vielä ilman telinettä kajarin eteen riippumaan?pitäisikö olla pallo-hertta-vai kaksoishertta-kuvioinen?
vasenkätinen strato on yhtä ruma kun jussipaitaanen neekeri.
Niskamies
01.04.2004 20:12:00
mikä olisi hyvä ja halpa mikki kitaracombon lähimikitykseen? mieluummin vielä ilman telinettä kajarin eteen riippumaan?pitäisikö olla pallo-hertta-vai kaksoishertta-kuvioinen?

Shure Sm57. Sillä pärjää sitten koko elämän.
4 strings is all you will ever need!
Härski
01.04.2004 20:13:30
Shure Sm57. Sillä pärjää sitten koko elämän.

Tuo on kyllä eittämättä hyvä, mutta nyt haettiinkin halpaa. Itseasiassa olen saman kysymyksen vastauksen jäljillä... joten kertokaapa.
Kapane
01.04.2004 20:27:56

Tuo on kyllä eittämättä hyvä, mutta nyt haettiinkin halpaa. Itseasiassa olen saman kysymyksen vastauksen jäljillä... joten kertokaapa.

joku tekituosta ihan uskomatonta(täydellistä) kopiota, ja saatanan halvalla. inton esitteessä niitä oli.
"Floyd Rose is not Axl's geeky older brother"
Mase
01.04.2004 20:45:41
joku tekituosta ihan uskomatonta(täydellistä) kopiota, ja saatanan halvalla. inton esitteessä niitä oli.

Olisko ollut TSM?
Tue köyhää ja osta auto: http://members.surfeu.fi/mikko.vuori/
perkeles
01.04.2004 21:06:15

mikä on saatanan halpa? minkä kuvioinen?mistä?
vasenkätinen strato on yhtä ruma kun jussipaitaanen neekeri.
Mase
01.04.2004 21:15:37
mikä on saatanan halpa? minkä kuvioinen?mistä?

Intolla näyttäis olevan TSM MT57 42 euroa, olisko tuo se mitä haetaan?

http://www.intoluthman.fi/ -> tuotteet, kategoriat -> mikrofonit -> MT57
Tue köyhää ja osta auto: http://members.surfeu.fi/mikko.vuori/
Härski
01.04.2004 21:28:20
Typerää, mutta oisiko tästä _mihinkään_:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_t-bone_mb85_prodinfo.html
Niskamies
01.04.2004 21:41:20
Typerää, mutta oisiko tästä _mihinkään_:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_t-bone_mb85_prodinfo.html

Kyllä tosta varmaan johonkin on. Mutta jos hommaat t-bonen, niin hommaa SM57 klooni, jos vain on.
4 strings is all you will ever need!
Turpa
02.04.2004 00:29:46
T-luu 58-klooni on ainakin aivan perseestä.
Listen
02.04.2004 09:27:35 (muokattu 02.04.2004 09:29:37)
Shure SM57 on standardi, ja itekin oon havainnut sen parhaaksi kitaramikiksi dynaamisista. Toimii hyvin myös muualla: laulussa, virvelissä, tomeissa, fonissa... Siis varmaan on parempia mikkejä vaikka tomeihin, mutta hyvä suht edullinen yleismikki se on - joku SM58 taas sopii hyvin lähinnä lauluun.

Riippuu tietty vahvaristakin mikä mikitys toimii parhaiten. Yritettiin kerran saada Peavey Classic (4x10") nauhalle kolmella mikrofonilla (SM57 yhden kartion eteen, konkkamikki metrin tai parin päähän, ja taisi olla vielä kolmaskin mikki takana), eikä oikein kuulostanut miltä piti, reilummallakaan voluumilla tai EQ:n ruuvaamisella.

Toisen kerran oli Music Manin putkinuppi, ja kaapin (2x12") toisen kartion eteen lätkäistiin SM57. Ja se oli siinä, ei tarvinnut kokeilla lisämikkejä eikä ekvalisointia mikseristä. Paras kitarasoundi mitä olen narulle saanut. Riippuu tietysti äänittäjästäkin eikä vaan mikeistä...

T-Bone SM57:n voisi joku ostaa ja kertoa miten toimii. :)

EDIT: Korjasin kirjoitusvirneen.
Teemu Tee
02.04.2004 09:54:34
Meitin KORG -tallentimeen saa napattua suoraan kahdeksalla mikillä yhtä aikaa, XLR-liittimiä löytyy suoraan neljä. Tämä mahdollistaa otoksen nappaamisen useammalla mikillä ja asemalla yhtä aikaa.

Viime aikoina olen kitaraa nauhoitellut kahdella viisseiskalla, Roden NT1-A:lla ja V-Tech -puikkokonkalla tilaa mukaan. Toinen 57 on hiukan viistossa hyvin lähellä kalvoa, toinen n.10cm päässä conesta suoraan. Rode on sijoitettu n. 50cm päähän styrkan eteen. Hiukan soundista riippuen eri vaihtoehdot ovat kulloinkin parhaita. Pääosin tuo lähimikitys 57:lla ja hiukan tilaa puikkokonkasta ovat olleet paras yhdistelmä. Akustisella soitettaessa putkivahvistimen läpi kauempaa mikittäminen tiputtaa mukavasti alapäätä pois ja toimii sikäli mukavasti.
Tyhjän saa pyytämättäkin
jupu
02.04.2004 11:59:33
Kertokaapas minulle, miten peavey classic 30 kannattaa mikittää. Mikin merkkiä en nyt kuolemaksenikaan muista (Olisko joku AEG tai jotain) mutta kitaran mikitykseen sen piti esitteen mukaan soveltua.

Ongelmana on se etten PA:n kautta ole saanut ulos haluamaani ääntä = alkuperäisen kaltainen. Kuulostaa aina jotenkin paljon diskantimmalta. Kokeilemallahan se tietty pitäisi etsiä se sopiva paikka mutta kun tuppaa aina tulemaan jumalaton kiire...

Laitanko mikin kiinni etusäleikköön vai pikkasen kauemmaksi? Keskelle kartiota vai sivuun? Auttakkee!
Imper
02.04.2004 13:36:55

Joo, meillä on (ainakin oli) tollanen härskin linkittämä t-bone-mikki, ja se on aikalailla paska: kauhean kirkas soundi ja ohut soundi, kiertää herkästi, pieni ulostuloinen. Paskimpia mikkejä mitä oon testannut.

Suosittelisin silti säästämään ja ostamaan Shuren SM57:n. Ei se kuitenkaan maksa kun ~100e, ja toista dynaamista mikkiä ei sitten kitaran/laulun nauhotteluun mun mielestä kotihommiin tarviikkaan.

Jos nyt rahaa ei ole, niin ennemmin ostaisin käytetyn hyvän mikin, kun uuden paskan.
Everyone is a per-son
Teemu Tee
02.04.2004 15:38:35
Kertokaapas minulle, miten peavey classic 30 kannattaa mikittää. Mikin merkkiä en nyt kuolemaksenikaan muista (Olisko joku AEG tai jotain) mutta kitaran mikitykseen sen piti esitteen mukaan soveltua.

Ongelmana on se etten PA:n kautta ole saanut ulos haluamaani ääntä = alkuperäisen kaltainen. Kuulostaa aina jotenkin paljon diskantimmalta. Kokeilemallahan se tietty pitäisi etsiä se sopiva paikka mutta kun tuppaa aina tulemaan jumalaton kiire...

Laitanko mikin kiinni etusäleikköön vai pikkasen kauemmaksi? Keskelle kartiota vai sivuun? Auttakkee!

Mitä lähemmäs kaiutinta viet mikin, sitä...

a) enemmän tulee alapäätä mukaan
b) helpommin ääni menee särölle (mikin max.tason ylittyessä)
c) kuivempi soundi on

Mitä kauemmas viet, sitä...

a) vähemmän on bassopuolta ja soundi ohenee
b) enemmän tulee mukaan huoneen sointia
c) vähemmän on riskiä saada ääni ruvelle

Mikin sijoittaminen on taiteenlaji sinänsä. Erityyppisillä soundeilla, mikeillä ja erilaisissa tiloissa on omat sijoituspaikkansa. Kokeilemalla löytyy yleensä paras.

Yksi hyvä tapa on nauhoittaa vaikkapa minidiskille parikymmentä sekuntia yhdestä sijainnista ja sama toisesta, kolmannesta jne. Näitä vertailemalla löytyy se omasta mielestä paras ja käyttökelpoisin.

Pienenä vinkkinä alkuun pari testattavaa paikkaa:

1. Mikki kartion ulkoreunan kohdalle tuuman verran irti kalvosta (eli aikalailla kiinni suojaverkkoon), suuntaus suoraan kartion keskelle

2. Mikki kartion keskelle n. 10cm päähän , suuntaus suoraan coneen eli aivan keskelle.

Näillä olen itse saanut ihan käypää jälkeä Shuren viisseiskalla 2x 12" kaapeista.
Tyhjän saa pyytämättäkin
HeavyMachinery
03.04.2004 11:55:30

Eipä sm57 oikein ilman ständiä vahvistimen eteen saa. mutta sennheiserillä on muutam 8-kuvionen mikki jonka saa kivasti kaapin/kombon etten kun vetää vaan letkun ylä puolelta,mallia en kyllä muista. roden NT1 toimii kyllä hyvin samlla tavalla muttei kestä hirveitä volumeja. Ja mikin asettelusta niin kyllä se siellä aivan kartion reunassa on paras jos kyse on dynaamisesta mikistä sekä aivan kiinni etuverkkoon jos sen suuntaa coneen niin kyllä kumisee aivan sata varmasti. rupeaa siirtämään kohti keskipistettä sen mukaan kuinka paljon botnea kaipaa lisää. paras on kun laittaa konkkamikin sekä dynaamisen ja niiden kombinaatiolla saa parhaimman soundin.
I am not insane, i am just smarter than YOU !
Insane Kane
03.04.2004 12:09:09
Itse mikitän kitarat nykyään aina Shuren B57 ja Sennheiser 421, jos vain mahdollista.

Sennheiser hieman viistosti ulkoa sisäänpäin ja 57 kohtisuorassa
"Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!"
Pitkavirta
03.04.2004 15:15:57 (muokattu 09.04.2004 14:44:36)

Oiskohan kyseessä AKG? (AEG tekee jotain pesuhurveleita??)

Meillä oli äänityksissä Peavey Classic 30 + Ampegin 410 bassokaappi. Neumanni n. vajaan metrin päähän peaveystä, ja toinen mikki bassokaapin eteen suht samalle etäisyydelle. Kaapit oli takaseinät vastakkain, ei kuitenkaan kiinni.

Oli setuppi sitten kuinka paljon tahansa "sääntöjen" vastainen tms., soundit oli helvetin hyvät.

>>>> KUVA : http://muusikoiden.net/dyn/members/20442.jpg
Spiralmind
04.04.2004 10:11:32

Minkäslainen toi PG57 on?
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-157128.html

Ainakin halvempi kuin SM57; onko paljonkin eroa? Huonompi? Harkitsemisen arvoinen vaihtoehto?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)