Teijo K. 02.08.2011 16:18:17 | |
---|
Kefiiri: Tätä ihailen. Miten onnistuit kiristämään pinnat niin tasaisesti ettei vanne mennyt kieroon? Semmoisen vinkin olen joskus kuullut, että keskiön suhteen vastakkaiset pinnat viritetään samaan sävelkorkeuteen. Sikäli kun olen polkupyörien pinnojen virityksiä kuunnellut, niin aika atonaalista on ollut... Ihan näppituntumalla kiristelin. Tein noita muutamankin sen yhden kesän aikana, kun oli muuten ehjiä pyöriä joissa takakappa rikki, ja jotain irtonaisia vanhoja keskiöitä. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
:Stephen King.
Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration
:Edison. |
Prak 02.08.2011 16:46:45 | |
---|
Tommoseen Kona Dew Plus -hybridiin investoin viime kesänä ja oon kyllä ollut tyytyväinen. http://s.wiggle.co.uk/images/kona-dewplus-10-zoom.jpg Tosin vertailukohtia ei kauheesti muihin fillareihin ole kun aikaisemmat on ollut yksivaihteisia tai halpispyöriä. Hinta-laatu -suhteeltaan vissiin ihan kelpo pyörä verrattuna moneen kalliimpaankin. On se. |
pahaeno: Mulla ei ole ollut yhdessäkään moottoripyörässä tai polkupyörässä pinnat tasaisessa jännityksessä, luulen. Jännityksessä toki, mutta mä olen aina vain kytännyt mitä vannekehä tekee, pinnat ovat sitten sillä kireydellä kun ovat. Fillarin pinnathan ei soi, mutta moto-x pyörässä soittelin aina pinnat läpi jokaisen ajokerran jälkeen ettei erehdy menemään löysällä pinnalla ajamaan. Kunnolla tehdyssä kiekossa (ainakin saman puolen, riippuen onko etu/taka/levyjarrukiekko) pinnat ovat tasakireydellä. Muistelisin, että ohennettu mtb-kiekon pinna soi oikeassa kireydessä aika lähellä A:ta. Jos ei ole tasakireät pinnat, ei kiekko pysy kauaa suorana. Mulla on etukiekko ollu vissiin kuudetta vuotta alle puolen millin heitolla eikä ole tarvinnu tehdä mitään kun on hyvin tehty alunpitäen. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
hollstro 02.08.2011 20:21:10 | |
---|
MPU: Kunnolla tehdyssä kiekossa (ainakin saman puolen, riippuen onko etu/taka/levyjarrukiekko) pinnat ovat tasakireydellä. Muistelisin, että ohennettu mtb-kiekon pinna soi oikeassa kireydessä aika lähellä A:ta. Jos ei ole tasakireät pinnat, ei kiekko pysy kauaa suorana. Mulla on etukiekko ollu vissiin kuudetta vuotta alle puolen millin heitolla eikä ole tarvinnu tehdä mitään kun on hyvin tehty alunpitäen. Marko Niin, siis pinnat voi olla erilasilla tiukkuuksilla, kunhan ne ovat keskenään suht samalla kireydellä. Liian kireälle vedetty vanne antaa jossain vaiheesssa periksi, liian löysä taas joustaa sivusuunnassa liikaa. Vanteen rihtauksessa kuitenkin tärkein asia on se että heitto sivu- ja pystysuuntiin on niin lähellä nollaa kuin mahdollista. Olen rihdannut keikkoja parikymmentä vuotta ja mulla on aina lenkillä pinna-avain mukana. Harvoin olen tavinnut mutta silloin kun sitä tarvitsee se on kullan arvoinen. Usein olen myös rihdannut jonkun tuntemattoman vanteen kun on ollut polun varressa ihmettelemässä renkaan soikeutta, ja sen jälkeen sitä miten se vanteen oikaisu olikin noin nopea suoritus. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
J.Nikkanen 02.08.2011 22:34:21 (muokattu 03.08.2011 09:09:27) | |
---|
MPU: Kunnolla tehdyssä kiekossa (ainakin saman puolen, riippuen onko etu/taka/levyjarrukiekko) pinnat ovat tasakireydellä. Muistelisin, että ohennettu mtb-kiekon pinna soi oikeassa kireydessä aika lähellä A:ta. Jos ei ole tasakireät pinnat, ei kiekko pysy kauaa suorana. Mulla on etukiekko ollu vissiin kuudetta vuotta alle puolen millin heitolla eikä ole tarvinnu tehdä mitään kun on hyvin tehty alunpitäen. Marko Ah-haa. En väitä vastaan. Enempi kokemusta nuista mp-vanteista ja niissä joutuu väkisin vetelemään pinnoilla vanhoissa kehissä suurimmat heitot pois. Tosin, niissä ei haittaa pienet heitot eikä epätasapaino. Montulla tuppaa ravistamaan vaikka vanteet olisivat täysin suorat. Toki ihan epätoivoisesta kehästä tuttu prässin ja moskan kanssa ähräsi suurinpiirtein suoran joka helpotti rihtausta. Ei myöntänyt takuuta, ihme tyyppi! edit: Ja kas näin aamutuimaan ymmärtää lukemansakin paremmin. Tuo tärkeä pointti tuolla oli tuo kunnolla tehty kiekko. Vanhat vetelät ja edulliset ei niin hyvät ovat sitten asia erikseen. ...siis asiahan ei todellakaan ole näin. |
Kefiiri 03.08.2011 08:56:44 | |
---|
Teijo K.: Ihan näppituntumalla kiristelin. Tein noita muutamankin sen yhden kesän aikana, kun oli muuten ehjiä pyöriä joissa takakappa rikki, ja jotain irtonaisia vanhoja keskiöitä. Saat homman kuulostamaan helpolta. Vanhaan pyörään täytyisi uusia takavanne. Osviittaa sopivasta pinnojen kireydestä vissiin saa vertaamalla tuntumaa ehjän etupyörän pinnoihin. Laitan operaation potentiaalisten harkinnan kohteiden listalle. |
JudeJude 03.08.2011 09:30:23 | |
---|
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta |
Teijo K. 03.08.2011 09:52:43 | |
---|
Kefiiri: Saat homman kuulostamaan helpolta. Vanhaan pyörään täytyisi uusia takavanne. Osviittaa sopivasta pinnojen kireydestä vissiin saa vertaamalla tuntumaa ehjän etupyörän pinnoihin. Laitan operaation potentiaalisten harkinnan kohteiden listalle. No ei se mitään rakettitiedettä mun mielestä olekaan. Ainakin nuo pyörät ovat hyvin toimineet tässä jo useamman vuoden. Ja ihan katsoin tehtaan pyörästä mallia ja tein sen mukaan nuo. Näppituntumalla kiristys, vähän samaan henkeen kuin rumpua viritetään tai auton moottoria kasataan. Pikkuhiljaa kiristelin tasaisesti ympäri vannetta. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
Esa H 04.08.2011 07:52:01 | |
---|
kojones: No noinhan se käy tosiaan, takapakan vaihdon tullessa ajankohtaiseksi täytyy pyytää laittamaan pykälää pienempi. Nopeammin on helppo polkea kun vaihtaa vaan pienempää, mutta itse tykkäilen pientä voimaharjoitteluakin polkemalla harrastaa. Älä ihan hirveästi tee voimaharjoittelua polkupyörällä. Se hajoittaa polvet. Toi 100 kierrosta minuutissa on jalkojen kannalta lähellä optimia. |
J.Nikkanen 04.08.2011 09:12:02 | |
---|
Esa H: Älä ihan hirveästi tee voimaharjoittelua polkupyörällä. Se hajoittaa polvet. Toi 100 kierrosta minuutissa on jalkojen kannalta lähellä optimia. Tuo 100 kierrosta minuutissa kuulostaa hurjalta, vaatinee lukkopolkimet ja kengät? Tosin, polkukilometrit on mulla todella vähäisiä, mutta kierrokset ovat varmaan luokkaa 60-80. Mulla on polvissa väljyyttä ja paras lääkehän siihen on ollut liikunta. Reipas kävely tai tää pyöräilyjuttu, samoin motocross vaikka muuta luulin. Oisko jotain linkkiä missä olis faktoja ja infoja tuosta asiasta? ...siis asiahan ei todellakaan ole näin. |
hollstro 04.08.2011 09:58:28 | |
---|
Tossa on artikkeli jossa asiaa on tutkittu tieteellisesti. http://pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=4011 Nille jotka ei jaksa lukea, tässä lyhennelmä: Pitkään uskottiin että 90 rpm on kilparpyöräilijöille paras, koska se on pitkäkestoisten etappien keskikadenssi kaikilla kilpailijoilla. Lance Armstrongin kadenssi on 110 ja siitä lähti kova debatti onko hänen ylivoiman syy tässä. Ilmeisesti ei ole, vaan pyöräily on yhtä tehokasta kierrosluvulla 80-100 rpm. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
hollstro 04.08.2011 10:10:00 | |
---|
pahaeno: Tuo 100 kierrosta minuutissa kuulostaa hurjalta, vaatinee lukkopolkimet ja kengät? Tosin, polkukilometrit on mulla todella vähäisiä, mutta kierrokset ovat varmaan luokkaa 60-80. Mulla on polvissa väljyyttä ja paras lääkehän siihen on ollut liikunta. Reipas kävely tai tää pyöräilyjuttu, samoin motocross vaikka muuta luulin. Oisko jotain linkkiä missä olis faktoja ja infoja tuosta asiasta? Maksimikadenssi on sprinttereillä 170 rpm, mikä on jo tosi huima. Normikaverilla maksimi on siinä missä hanuri alkaa pomppimaan satulassa. Ja tosiaan, lukkopolkimet tarvitaan. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Teijo K. 04.08.2011 10:15:24 | |
---|
hollstro: Maksimikadenssi on sprinttereillä 170 rpm, mikä on jo tosi huima. Normikaverilla maksimi on siinä missä hanuri alkaa pomppimaan satulassa. Ja tosiaan, lukkopolkimet tarvitaan. Siinä vaiheessa kun puhutaan jostain lukkopolkimista, niin ollaan tavalla tai toisella jo kaukana "normikaverista". Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
J.Nikkanen 04.08.2011 10:21:17 | |
---|
Teijo K.: Siinä vaiheessa kun puhutaan jostain lukkopolkimista, niin ollaan tavalla tai toisella jo kaukana "normikaverista". Hmmm.. Ei. Duunikaverilla on Nishikin bigfootissaan lukkopolkimet, eikä oikeastaan ole mikään himopyöräilijä. Ihan tavallinen harrastelijapolkija, joka tosin osaa jotain fillarijargonia mistä mä en käsitä sanaakaan. Eihän lukkopolkimet automaattisesti meinaa että olis jotenkin pro? Tavan polkimet vai lukkomallit - vähän sama kuin pohdiskelis kielten määrää bassossa. ...siis asiahan ei todellakaan ole näin. |
Teijo K. 04.08.2011 10:24:09 | |
---|
pahaeno: Hmmm.. Ei. Duunikaverilla on Nishikin bigfootissaan lukkopolkimet, eikä oikeastaan ole mikään himopyöräilijä. Ihan tavallinen harrastelijapolkija, joka tosin osaa jotain fillarijargonia mistä mä en käsitä sanaakaan. Eihän lukkopolkimet automaattisesti meinaa että olis jotenkin pro? Tavan polkimet vai lukkomallit - vähän sama kuin pohdiskelis kielten määrää bassossa. No mutta kun enhän mä sanonut että pitäisi olla jotenkin pro. Se yleisin peruspyörä nyt kun vaan ei ole lukkopolkimilla varustettu. Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work
J.Nikkanen 04.08.2011 10:30:58 | |
---|
Teijo K.: No mutta kun enhän mä sanonut että pitäisi olla jotenkin pro. Se yleisin peruspyörä nyt kun vaan ei ole lukkopolkimilla varustettu. Hmmm... Markettimalleissa ei, fillariliikkeessä näkyi olevan harrastelijamallin fillarit (onko sitten peruspyörä?) juurikin nuilla missä on toisella puolella lukko ja toinen puoli normaali. Sama se jokatapauksessa, oli miten oli. ...siis asiahan ei todellakaan ole näin. |
Volle 04.08.2011 11:45:18 | |
---|
Pari vuotta olen ajellut tyttökaverin isoisältä saadulla aika lailla orkkiskuntoisella tunturilla. Netistä löyty jopa kuva: http://94.246.113.70/image/images/69/6997512255.jpg Pyörävarastossa on myös vähän kehnokuntoiseksi päässyt Crescent-maastopyörä, joka oli kyllä toudella reteä peli silloin 1995, kun sen sain. |
hollstro 04.08.2011 13:09:22 | |
---|
Teijo K.: No mutta kun enhän mä sanonut että pitäisi olla jotenkin pro. Se yleisin peruspyörä nyt kun vaan ei ole lukkopolkimilla varustettu. Jos harrastaa pyöräilyä niin suurella todennäköisyydellä pyörässä on lukkopolkimet. Ihan samalla tavalla kun lenkkeilijä käyttää juoksuun sopivia juoksukenkiä eikä markettikatulenkkareita. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
pehko 04.08.2011 13:51:44 (muokattu 04.08.2011 13:52:51) | |
---|
Vuoden 2000 Scott Taos löytyy. jostain syystä en löytäny kyseisestä filalrista ainuttakaan kuvaa netiistä, ja en ole kyllä koko sinä aikana kun pyörän olen omistanut, tainnut nähdä kun kerran samanlaisen. Joten ei ihan yleistä kauraa. Paljon on pelillä poljettu, varaosiakin on menny. Kolmas takavanne menossa, taka rattaat vaihrdettu muutaman kerran, keskiö pari kertaa, eturattaat kerran, takahaarukkaa hitsattu pari kertaa, poljin kammet vaihdettu, otse polkimet vaihdettu, poljinten kestiö pari kertaa....saatana, kolmas ketjusuojuskin menossa, eka lähti irti ja hukku ja toinen varastettiin (!) pyörästä joka oli kellarissa kolmen tavallisen lukitun oven, yksien portaiden ja kahden pommisuoja oven takana. aika hyvin. hollstro: Jos harrastaa pyöräilyä niin suurella todennäköisyydellä pyörässä on lukkopolkimet. Ihan samalla tavalla kun lenkkeilijä käyttää juoksuun sopivia juoksukenkiä eikä markettikatulenkkareita. itselläni ei ole. ja mitä tulee noihin juoksukenkiin, niin se on tutkitusti parempi juosta jollain kovilla ritsoilla jossa tuntee maan hyvin kun tuetuilla ja über pehmustetuilla miljoonan euron huipputossuilla. |
poppamies 04.08.2011 13:53:58 | |
---|
hollstro: Jos harrastaa pyöräilyä niin suurella todennäköisyydellä pyörässä on lukkopolkimet... Nå riippu varmaan minkälaista pyöräilyä harrastaa. Onko esim. maastopyörässä lukkopolkimet? G strings are for strippers |