Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nylon akkarin kielten säätö
1
nisumaka
07.07.2011 14:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielipiteitä ja kokemuksianne kyselen. Mikä on mielestänne nylonkielisen akkarin järkevä kielten korkeus otelaudasta. Ajatellaan esimerkiksi 12. nauhan kohdalta. Mulla on Ibanez työn alla, ja siinä D'Addarion medium tension paksuiset kielet. Etsin nimen omaan medium tatsia, mahdollisimman yleiskäyttöistä. Kaikki mielipiteet ja keskustelu on erittäin tervetullutta.
 
VegaLeyffinen
01.08.2011 14:02:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mielipiteitä ja kokemuksianne kyselen. Mikä on mielestänne nylonkielisen akkarin järkevä kielten korkeus otelaudasta. Ajatellaan esimerkiksi 12. nauhan kohdalta. Mulla on Ibanez työn alla, ja siinä D'Addarion medium tension paksuiset kielet. Etsin nimen omaan medium tatsia, mahdollisimman yleiskäyttöistä. Kaikki mielipiteet ja keskustelu on erittäin tervetullutta.
 
Kyllä se on 4 mm 6-kielen kohdalta ja 3,5 mm 1-kielen kohdalta. Tämä riippuu myös kaulan kulmasta, käytettyjen kielten vahvuudesta, soitto/musiikkityyleistä, lyyleistä (=niille pitää ja voi soittaa hempeästi matalalla olevilla kielillä ja sormet ei väsy ennen aikojaan) - joskus korkeallakin olevat kielet rupeavat kovaa soittaessa särisemään, ja silloin täytyy 12. nauhasta eteenpäin olevien nauhojen tasoa madaltaa - esim. monissa halvemmissa Yamahoissa ollaan tehty reilusti varman päälle, mutta myös monissa muissa ... Tässä on nyt oikein tärkeää huomioida, että mittaus tehdään metallinauhasta kieleen - ei otelaudan pinnasta. Tähän on syynä se, että metallinauhojen hionnassa niiden korkeudet muuttuvat kun niiden yläpinnat työstetään samaan tasoon, ts. pienet epätarkkuudet otelaudan suoruudessa korjataan nauhojen hionnalla. Laadukkaammissa kitaroissa olevat korkeammat ja massiivisemmat nauhat kestävät pidempään ja myös niitä pystyy työstämään useampaan kertaan, jotenka harvoin nailonkielistä joutuu uudelleen nauhoittamaan.
 
nisumaka
02.08.2011 10:10:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kirjoituksesta. Aika ylhäällä on 4 mm, mutta varmasti ihan toimiva intonaation säätö tuokin. Itse menin hard tensioniin ja 2.5 mm tasolle. Mulle tuo tuntuisi toimivan oikein hyvin. Nauhojen säätämisessä meni tosi paljon aikaa, kun piti olla niin varovainen ja maltillinen, mutta luottokortin ja timanttiviilan kanssa ihan hyvä tuli. Keksin sellaisen hupaisan piirteen, että Thomannilta kun ostaa tusinan verran plektroja kokoelmana, niin sieltä tulee sadasosamillimetrin tarkkuudella merkkittyjä plekuja lajitelma. Niillä on tosi hyvä mitata ;-) .
 
Köyhä on maamme ja köyhiä sen soittajat, kaikenlaista pitää opetella.
 
VegaLeyffinen
02.08.2011 23:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Kiitokset kirjoituksesta. Aika ylhäällä on 4 mm, mutta varmasti ihan toimiva intonaation säätö tuokin. Itse menin hard tensioniin ja 2.5 mm tasolle. Mulle tuo tuntuisi toimivan oikein hyvin. Nauhojen säätämisessä meni tosi paljon aikaa, kun piti olla niin varovainen ja maltillinen, mutta luottokortin ja timanttiviilan kanssa ihan hyvä tuli. Keksin sellaisen hupaisan piirteen, että Thomannilta kun ostaa tusinan verran plektroja kokoelmana, niin sieltä tulee sadasosamillimetrin tarkkuudella merkkittyjä plekuja lajitelma. Niillä on tosi hyvä mitata ;-) .
 
Köyhä on maamme ja köyhiä sen soittajat, kaikenlaista pitää opetella.

 
Tuo 4mm koskee varsinaisesti klassisen tyylin kitarointia - en tässä tarkoita soittoasentoa ja sensemmosta, mutta äänentuottamistekniikkaa. Klassiset kitaroijat soittavat voimakkaammalla otteella käyttäen reilusti oikean käden kämmenlihaksia, kun taas plektrasoittajat sormilla näppäillessään pitävät sormia rystysestä seuraavasta nivelestä enemmän koukussa eikä silloin oteta ääntä kitarasta reilummin ja sormia ei näppäillessä liikutella niin paljoa, ja soinnut otetaan rannetta vippaamalla kitaran kannesta poispäin. Tässä tekniikassa soittamisen voimakkuusvaihtelut ovat pienempiä kuin klassisella kitaristillaanm Sen taatta plektrakitaristi yleensä ottaen voi pitää actionin ehkä 0,5mm pienempänä - muttei juurikaan enempää. Käytettyjen kielten paksuus ei tässä ole niin tärkeä tekijä kuin soittotapa, tekniikka ja musiikkityyli. Tässä kirjoitan yleistäen.
 
nisumaka
03.08.2011 09:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos. Tuolla asialla on mulle merkitystä ihan sellaisen asian vuoksi, että mä varsinaisesti soitan bassoa, kitara on sivusoitin. Soitan eräässä musiikkiteatteriesityksessä, ja siinä pitäisi just pärjätä maccaferristä klassiseen, ja toihan ei pelaa, varsinkaan, kun basistina mulla ei ole kynsiä vara pitää oikeassa kädessä. Ja plektralla soitan pääasiassa. Mulla on Yamahan country skitta, les paul studio, Ibanezin lippulaiva nyloneista, ja sitten Citanon maccaferri. Noilla pitäisi pärjätä, akustisen kitaran soittotaidosta vaan on hieman pulaa, nimen omaan oikean käden näppäilytekniikoissa. Teatterimusiikki ei oo sieltä helpoimmasta päästä soittakaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «