Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Camera.. set.. ACTION!
1
Goljatt
01.08.2011 16:53:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kas, tervehdys!
 
Olen tässä viime aikoina leikitellyt erilaisten kielten korkeuksien kanssa. Olen kokeillut "pullonkaula" korkeudesta nopean soittamisen mataluuteen. Mutta tässä tuleekin kysymys: Yleensä neuvotaan, että ylä-ja ala E-kieli pitäisi ensin säätää valmistajan mukaisten suositusten mukaan. Harvempi nyt varmaan kuitenkaan nittä millin tarkaan soveltaa omaan soittimeensa.
 
Takaisin aiheeseen. Miten yleensä sitten säädätte A,D,G,B- kielet sopimaan näiden kahden E-kielen välille? Tällä kerralla puhun Fenderin tremolon tyylisestä tallasta.
Omasta puolestani voisin sanoa, että kunhan bendaamisen kanssa tule mitään ongelmia, kuten toisiin kieliin tarttumista, niin minulla ei ole mitään valittamista.
 
Kaipa pointtini on se, että en varsinaisesti käytä mittatyökalua kuin edellämainittuihin e-kieliin. Muut säädän fiiliksen mukaan. Olipas muuten tylsä aihe, haha.
 
-Eetu
 
Oh, suits you sir!
oiva tumpeloinen
01.08.2011 16:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös kitarat aina kannata säätää fiiliksen mukaan? Toimivuus on tietenkin ihan kiva sivuoire. Valmistajat myös suosittelee vaihvistimissa jotain tiettyjä asetuksia, millä pitäisi irrota tietynlaiset soundit. Ei kai kukaan niitäkään orjallisesti noudata?
Goljatt
01.08.2011 17:02:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Eikös kitarat aina kannata säätää fiiliksen mukaan? Toimivuus on tietenkin ihan kiva sivuoire. Valmistajat myös suosittelee vaihvistimissa jotain tiettyjä asetuksia, millä pitäisi irrota tietynlaiset soundit. Ei kai kukaan niitäkään orjallisesti noudata?
 
No oikeastaan tämä kysymys tuli mieleeni eräästä videosta youtubessa, missä kyseinen henkilö laittoi millintarkkaan jokaisen kielen yksi kerrallaan. Olin kovin huvittunut näkemästäni. En sitten tiedä siitä, jos veisi vaikka Kitarapajalle "huoltoon" kitaran, niin kuka ne säädöt tekee? Sillä kaikillahan on oma makuasia actionin suhteen.
 
-Eetu
 
Oh, suits you sir!
Wradlin
01.08.2011 17:18:29 (muokattu 01.08.2011 17:19:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin itse säädän niin, että tuntuu ja kuulostaa hyvältä.
 
E: Niin siis sanotaan nyt vielä se, että ihan fiilistuntumalla mennään, ei ole koskaan tullut mitattua kielten korkeuksia tms. Jos joku nauha soi huonosti, niin sitten säädetään lisää korkeutta kieliin tai vaikka hiotaan nauhaa. En ainakaan hirveästi perusta mistään etukäteen määrätyistä kielien ohjekorkeuksista, jokainen kitara kun on sen verran yksilö.
 
Goljatt
01.08.2011 17:31:51 (muokattu 01.08.2011 17:35:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Ainakin itse säädän niin, että tuntuu ja kuulostaa hyvältä.
 
E: Niin siis sanotaan nyt vielä se, että ihan fiilistuntumalla mennään, ei ole koskaan tullut mitattua kielten korkeuksia tms. Jos joku nauha soi huonosti, niin sitten säädetään lisää korkeutta kieliin tai vaikka hiotaan nauhaa. En ainakaan hirveästi perusta mistään etukäteen määrätyistä kielien ohjekorkeuksista, jokainen kitara kun on sen verran yksilö.

 
No, ostin n. huhtikuussa Ibanezin Andy Timmonsin signaturen. Siellä Levytukussa joku oli laittanut kielet aivan liian lähelle omaan makuuni. Uskomaton, mutta kyllä. Lähetin sitten sähköpostia Andy Timmonsille omasta setupistaan. Päivän sisällä hän vastasi takaisin ja pyysi omaa kitarateknikkoaan mailaamaan minulle, että miten hän yleensä säätää actionin Timmonsin kitaroihin.
 

 
-Eetu
 
Oh, suits you sir!
Morri
01.08.2011 17:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma mieltymykseni "actionin" suhteen on, että mitä matalampi sen parempi ilman, että kielet liian pahasti "rämisee" nauhoja vasten/vaikuttaa kitaran soundiin vahvistimen kautta. Ei siinä millejä tai suosituksia mittailla... ;)
 
Kai tähän pitäisi jotain hauskaa keksiä?
Goljatt
01.08.2011 17:40:15 (muokattu 01.08.2011 17:56:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morri: Oma mieltymykseni "actionin" suhteen on, että mitä matalampi sen parempi ilman, että kielet liian pahasti "rämisee" nauhoja vasten/vaikuttaa kitaran soundiin vahvistimen kautta. Ei siinä millejä tai suosituksia mittailla... ;)
 
Haa, ette olekaan väärässä. Timmons on melkein kuuluisa siitä, että miten lähellä hän pitää kieliä otelautaa vasten. Voihan sitä kaularaudalla kompensoida, mutta ei liikaa
kuitenkaan. Itselläni toimi FRET BUZZ:iin se, että väänsin kaularautaa hieman löysemmälle.
 
Oh, suits you sir!
Wradlin
01.08.2011 18:04:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: No, ostin n. huhtikuussa Ibanezin Andy Timmonsin signaturen. Siellä Levytukussa joku oli laittanut kielet aivan liian lähelle omaan makuuni. Uskomaton, mutta kyllä.
 
No mutta itsehän ne voi säätää korkeammalle? =)
 
Sakmongkol
01.08.2011 19:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: Harvempi nyt varmaan kuitenkaan nittä millin tarkaan soveltaa omaan soittimeensa.
 
Kyllä nyt millin tarkkuudella on vähintään hyvä säätää, monissa ohjeissa kun käytetään jopa tuuman kuudeskymmenesneljäsosia. Itse en paljoa mitään suosituksia noudata, mutta tiedän sentään suunnilleen kuinka korkealla (millimetreinä) tykkään pitää että saan ihan mittaamalla alustavasti kohdilleen ja sitten hienosäädän kokeilemalla.
 
Goljatt
02.08.2011 00:17:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: No mutta itsehän ne voi säätää korkeammalle? =)
 
Haha, taisin olla vielä kännissä eilisestä. Pahoitteluni. :D
 
Oh, suits you sir!
Ukkovaari
02.08.2011 14:40:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: No, ostin n. huhtikuussa Ibanezin Andy Timmonsin signaturen. Siellä Levytukussa joku oli laittanut kielet aivan liian lähelle omaan makuuni. Uskomaton, mutta kyllä. Lähetin sitten sähköpostia Andy Timmonsille omasta setupistaan. Päivän sisällä hän vastasi takaisin ja pyysi omaa kitarateknikkoaan mailaamaan minulle, että miten hän yleensä säätää actionin Timmonsin kitaroihin.
-Eetu

 
Toivottavasti olet tykänny tuosta Andyn signaturesta. Oikein mukava sähkis ja hyvä soundinen.
 
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen:
 
- Kielien korkeus otelaudasta soittajan mukaan eli se mikä itelle passaa parhaiten on juurikin se oikea korkeus.
- Toinen asia on sitten se, että kuinka lähellä tai kaukana on ne mikit kielistä ja tämä myös vaikuttaa soundiin tietysti, jotkut säätää tämän puolen sitten vielä sen jälkeen kun on kielien korkeus otelaudasta säädetty.
 
Vielä tuosta Andyn signaturesta sen verran, että muistaakseni ainakin talla liikkuu vain löystämis suuntaan eli taakse päin ei Andy pahemmin sillä vissiin soittele (näin Levytukusta kerrottiin).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «