Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen koot
1
k...
27.12.2005 19:39:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkäslaista merkitystä nauhojen koolla on kitarassa?
 
leather rebel
27.12.2005 19:48:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienemmät nauhat - Helpompi liikkua otelaudalla pitkittäin, helpompi pitää intonaatio kohdillaan (kielet eivät liian kovaa painaessa mene niin helposti epävireeseen).
Isommat nauhat - Venyttäminen ja legatot helpompia.
 
Osapuilleen noin.
 
"I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
Aki
27.12.2005 22:22:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole vielä pystynyt todistamaan, mutta isommilla nauhoilla tuntuu kuin olisi hieman aggressiivisempi soundi, pienillä nauhoilla enemmän puuta ja vintakea.
 
Jumbonauhat on leveät ja korkeat, mutta on myös kapeita ja korkeita, ja leveitä ja matalia.
 
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
bullseye
27.12.2005 23:00:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä jumbot on parhaat. Niillä on parempi hallinta kieliin esim. bendauksen ja vibraton muodossa. En koe myöskään että niillä liikkuminen olisi pitkittäissuunnassa vaikeampaa, no ehkä aluksi, mutta totuttuasi jumboihin paluuta ei ole, sillä mullakin oli aluksi matalat nauhat ja hankkittuani jumbot... uusi rakkaus!
 
Let´s hear some notes!
superfly
27.12.2005 23:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs ihan peruskomppaus jumbonauhoilla? Sitähän se soitto kuitenkin 90 prosenttisesti suurimmalla osalla on. Bendauksen helppous on ainakin mulle ihan täysin sivuseikka.
 
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
N33m0
28.12.2005 03:45:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikkeen tottuu, mulla o stratossa tollaset norminauhat joilla on todella sulava mennä mihin suuntaan vaan, espissä taas jumbot joissa taas jämäkämpi tatsi ja helpompi legato jonka takia espi ykköskeppinä
 
slow music for slow people
McNulty
28.12.2005 05:43:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=fretsize
 
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Dr. Muff
28.12.2005 07:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole vielä pystynyt todistamaan, mutta isommilla nauhoilla tuntuu kuin olisi hieman aggressiivisempi soundi, pienillä nauhoilla enemmän puuta ja vintakea.
 
Omastakin mielestä eri soundi. Ohuemmat ehkä just enemmän "vintaket". Spränks.
 
Itsellä ei ole enää paluuta nuihin fenkun vintits-nauhoihin. Niistä saa pahoja viboja. Jumboilla on paljon parempi tatsi, niin sointuja otettaessa kun ei sointuja otettaessa. Mulla ei aluksi tökkinyt vastaan slaidatessa, niinkun joillakin tekee, enkä mielestäni runttaa epävireeseen. Olen epävireessä.
 
Vaan saattaapa olla niin että mikä sopii mulle ei sovi kaikille.
 
I can take about an hour on the tower of power 'Long as I get a little golden shower
ReBeat
30.07.2011 22:38:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen tullut henkilökohtaisesti siihen tulokseen etten ymmärrä mitä vitun hyötyä on extra jumboista nauhoista. Todella tönkköjä paskoja. Joku oli maininnut että bendit on helpompia sellaisilla. Nykypäivänä sanoisin, että vähintään samanlainen bendattavuus sekä muilta ominaisuuksiltaan parempi soitettavuus saavutetaan 6105 stainless steel nauhoilla, kunhan otelauta on sopivan slicksiä puuta.
 
kimurantti1
30.07.2011 23:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Mä olen tullut henkilökohtaisesti siihen tulokseen etten ymmärrä mitä vitun hyötyä on extra jumboista nauhoista. Todella tönkköjä paskoja. Joku oli maininnut että bendit on helpompia sellaisilla. Nykypäivänä sanoisin, että vähintään samanlainen bendattavuus sekä muilta ominaisuuksiltaan parempi soitettavuus saavutetaan 6105 stainless steel nauhoilla, kunhan otelauta on sopivan slicksiä puuta.
 
Mä allekirjoitan tän. Vielä pari vuotta sitten olin sitä mieltä että jumbonauhat on helpposoittoisimmat. Kun ostin kitaran jossa oli rosterinauhat, oon täysin kääntynyt niiden uskoon. Mulla on tossa Suhrissa sellaiset nauhat, jotka on suurinpiirtein yhtä leveät kuin jumbot, mutta matalammat ja vähän tasaisemmaksi kruunatut. Kaikki jotka on tota mun Suhria kokeilleet, on sanoneet että bendaaminen ei millään muulla kitaralla ole yhtä helppoa. Myöskin slidet on kivempia kun nauhat ei ole sellaiset hirveät ratakiskot, ja ylipäätään sointutatsi on kivempi. Tuntumaan toki vaikuttaa myös 10-14" liukuva radius. Jos nauhojen mitat kiinnostaa, niin Suhrin sivuilta löytyy hintakatalogista kokoja. Nauhat joista puhun, on siellä nimikkeellä "heavy".
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Sakmongkol
30.07.2011 23:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos tilaa vaikka Warmothilta kaulan niin kannattaako ottaa rosterinauhat reunalistojen sijaan? Tulisi halvemmaksi mutta näyttäisi tylsemmältä. Miksei saa molempia?
 
ReBeat
31.07.2011 00:00:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Eli jos tilaa vaikka Warmothilta kaulan niin kannattaako ottaa rosterinauhat reunalistojen sijaan?
 
No jos aikoo keskittyä musiikin tekemiseen niin mä ottaisin ainakin.
 
Tulisi halvemmaksi mutta näyttäisi tylsemmältä. Miksei saa molempia?
 
Kokeile kysyä sähköpostilla. Ehkä ne pystyis toteuttamaan sen.
 
Sakmongkol
31.07.2011 00:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: No jos aikoo keskittyä musiikin tekemiseen niin mä ottaisin ainakin.
 
Näinhän se tietty on mutta itseäni saattaa henkilökohtaisesti houkuttaa liikaa se että vehje näyttää oikealta. =/
 
Kokeile kysyä sähköpostilla. Ehkä ne pystyis toteuttamaan sen.
 
Tämä pitää varmaan tehdä kun(jos) syksymmällä tuota hankin. Sivuillaan tosin sanovat varsin yksiselitteisesti:
 
Stainless steel wire and our gold fretwire are more difficult to install.
...
Due to this difficult installation process, Stainless Steel and Gold Frets are not available on necks with binding.

 
Ja vaikka moinen onnistuisikin niin varmaan veloittavat siitä yli kohtuuden. Vaikea valinta.
 
wilo
31.07.2011 12:04:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Mä olen tullut henkilökohtaisesti siihen tulokseen etten ymmärrä mitä vitun hyötyä on extra jumboista nauhoista. Todella tönkköjä paskoja. Joku oli maininnut että bendit on helpompia sellaisilla. Nykypäivänä sanoisin, että vähintään samanlainen bendattavuus sekä muilta ominaisuuksiltaan parempi soitettavuus saavutetaan 6105 stainless steel nauhoilla, kunhan otelauta on sopivan slicksiä puuta.
 
Laitatin stratooni rosterinauhat ja tykkään niistä kovasti. Aion jatkossa suosia rosterinauhoja muutenkin, soittotuntuma on sen verran parempi. Ja pitäishän niiden olla kestävämmätkin.
6105-kokoisista nauhoista olen tykännyt aina, jumbot on vähän turhan isot minunkin mielestä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «