Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pientä vireongelmaa
1
Mysteria
22.06.2011 00:26:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kellään antaa vinkkiä kun ongelma on tämä:
 
Käytössäni on Warwick Rockbass Corvette 4-kielinen, ilmeisesti vuosimallia 2008. Vaihdoin siihen vireen ADGC ja kielisetiksi 135-45. Kun soitinta virittää, viritysmittarin käyrä näyttää heiluvan hieman, eli basso on siis vireessä, mutta sävel hakee hieman (tätä on hieman vaikea selittää). Soitossa ongelmaa ei periaatteessa kuulu, tai itse en kuule. Intonaatiotkin ovat hyvin kohdallaan, mutta johtuuko ongelma kielien liian alhaisesta jännitteestä vai kaulasta vai kenties jostain ihan muusta?
 
Fortune
22.06.2011 00:39:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matalissa vireissä tuo voi johtua ihan viritysmittaristakin, itse huomasin omalla Korgin DT-10:lla että mittari ei ihan niin hyvin nappaa matalavireessä soivaa kieltä ja tekee juuri tuota "huojuntaa".
 
Toisella bassolla (jossa on kuumemmat mikit ja kovempi ulostulo) ongelmaa ei ollut.
 
"Look behind you, a three-string bass!"
Mysteria
22.06.2011 01:26:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitosta vinkistä! Aktiivikoneistolla on tuokin peli. Noin matalien vireiden operoiminen tahtoo olla virityksen kannalta melkoista murhaa. Tosin oman bändin biiseihin tuntuu sopivan paremmin kuin hyvin tämä. 5-kielistä on yritetty, mutta ei sovi omaan kätöseen ja alataajuuksia pitäs saaha, lisäksi G (tässä vireessä F) -kieltä ei tule käytettyä juuri yhtään, joten tämän menettelyn olen nähnyt parhaaksi.
 
dewfall
22.06.2011 07:05:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huiluäänillä virittäminen auttaa, jos ei viritin ymmärrä matalien taajuuksien päälle.
 
Jesus Muerte
22.06.2011 13:27:20 (muokattu 22.06.2011 13:28:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen myös huomannut, että pelkkää kaulamikkiä käyttäen virittäminen on tarkempaa syystä x.
 
Edit: Ja siis tarkoitan mittarilla virittämistä, en huiluääniä.
 
Jesus Muerte
22.06.2011 13:28:11 (muokattu 22.06.2011 13:28:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuplat
 
Mysteria
22.06.2011 21:11:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko siis viritin alkaa yskiä jo matalemmassa D:ssä? Joka on siis toisiksi matalin kieli tässä vireessä.
 
hollstro
22.06.2011 23:27:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysteria: Voiko siis viritin alkaa yskiä jo matalemmassa D:ssä? Joka on siis toisiksi matalin kieli tässä vireessä.
 
Voi.
 
"......
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jperala
23.06.2011 08:57:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tekee jo normivireessä E samaa heiluntaa, parempi viritin voisi olla paikallaan ainakin itsellä.
 
Ibanez SR300
pehko
23.06.2011 10:39:21 (muokattu 23.06.2011 10:41:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitäis hankkia korgin pitspläk. meijän kitaristilla on semmonen ja sillä ainakin ite viritän droppi C:hen ihan hetkessä. täytyy tosin myös kehua oman Yammun viritin koneistoa, pitää niin saatanan hyvin.
Mysteria
24.06.2011 12:43:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysteria: Voiko siis viritin alkaa yskiä jo matalemmassa D:ssä? Joka on siis toisiksi matalin kieli tässä vireessä.
 
Voi.

"......

 
Sinänsä tämä on jännä ilmiö kun virittimessä on varta vasten yhden sävelaskeleen pelivara alas päin. Paskan möivät.
 
It's hard when you suck
hollstro
24.06.2011 18:27:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysteria: Sinänsä tämä on jännä ilmiö kun virittimessä on varta vasten yhden sävelaskeleen pelivara alas päin. Paskan möivät.
 
Tai sitten se sun vire myös huojuu, joku resonoi Bassossa juuri siinä lähitaajudessa aiheuttaen huojuntaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jperala
25.06.2011 09:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tai sitten se sun vire myös huojuu, joku resonoi Bassossa juuri siinä lähitaajudessa aiheuttaen huojuntaa.
 
Hetkinen, mulla rämisee noi hihnalukot kun soittaa.. olisikohan siinä syy ?
 
Ibanez SR300
crestfall
25.06.2011 11:20:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Hetkinen, mulla rämisee noi hihnalukot kun soittaa.. olisikohan siinä syy ?
 
Mun kohdalla ne tuottavat vain häiritsevää ääntä jos soittaa akustisesti tai pienellä volalla, jolloin otan joko hihnan pois tai soitan seisaaltaan hihna kireänä. Mutta en o ikinä huomannut niiden vaikuttavan viritysmittariin jos siitä on kyse.
 
Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä. Ja vieläpä ilmaiseksi. http://www.ecwdoom.com
jabaduu
29.07.2011 06:26:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puotappas mikkejä vähän alemmas voi johtua siitäkin, kun on noin löysä vire.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «