Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ostamassa huilua ja täysin hukassa! APUA!
1 2
traappe
28.07.2011 11:54:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen 16 v tyttö ja olen soittanut nyt vuoden huilua musiikkioppilaitoksessa tätini lainahuilulla. Nyt olen alkanut katsella itselleeni omaa huilua ja etsinyt viimeiset kaksi päivää netistä tietoa eri huilumerkeistä ym. En ole kuitenkaan saanut perusteltuja, ja luotettavan tuntuisia tietoja huiluista. Ensinäkin pitäisi saada perusasiat haltuun, esim mikä on e-mekanismi, mikä piippu ym. Lisäksi haluaisin tietää, mikä materiaali huiluihin olisi parasta ja avo- vaiko umpiläppäinen huilu (kummassa parempi ääni), ja mistä merkeistä sinulla on hyviä kokemuksia. Paljon PERUSTELTUJA vastauksia ja mielipiteitä. Kiitos (:::
 
Vildascq
28.07.2011 23:33:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö huilunsoiton opettajasi voisi auttaa ja lähteä mukaan soitinkauppaan?
 
E-mekanismin ansiosta kolmannen oktaavin e-sävel soi helpommin. Melkein kaikissa perustason huiluissa on tämä ominaisuus.
 
Huilun kolme osaa ovat suukappale, runko ja jalka.
Suukappale koostuu piipusta (= putki) ja huulilevystä (korotettu kohta, johon puhalletaan). Niistä puhutaan erikseen lähinnä silloin, kun ne on tehty eri materiaalista.
 
Avo- tai umpiläppäisyys ei sinänsä määritä, kuinka hyvä huilun ääni on. Umpiläppäinen on helpompi soittaa ja siinä mielessä parempi ensimmäiseksi huiluksi. Avoläppäisellä taas voi soittaa joitakin erikoisjuttuja, esim glissandoja (liu'utuksia), jotka eivät umpiläppäisellä onnistu.
 
Aika yleisesti ollaan sitä mieltä, että Yamahan huilut ovat hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Esim. YFL-211 on hyväsointinen ja kestävä oppilashuilu. Jos kiinnostaa lukea englanniksi huilun valinnasta ja mitkä ovat varmoja valintoja, Jennifer Cluffin sivuilla on paljon hyvää asiaa: www.jennifercluff.com/buying.htm
 
Minulla on vanha Armstrong-huilu ja edellinenkin oli samaa merkkiä. Yamaha on siihen verrattuna kevyempi soittaa. Armstrongin soundi on hieman suhiseva, mikä voi olla huono juttu klassista soitettaessa mutta sopii mainiosti esim. Jethro Tullin musiikkiin.
 
traappe
28.07.2011 23:54:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos selvennyksestä!
 
Olen ostamassa huilua nyt ennen kuin tunnit taas alkavat jotta saan oman huilun sitten tunneille ja tätini palautettua. Olen nyt harkinnut vakavasti avoläppästä, sillä monet ovat sanoneet, että kun sen soittamisen sellaisella nyt nuorena opettelee (ja oppii nopeammin) niin sitten aikuisena se on hallussa se taito. Ja ainahan voi helpotukseksi käyttää tulppia. (:
 
Itsellänikin on nyt vanha Armstongin huilu, ja olen ollut siihen todella tyytväinen. Miinuksina on vain, että se on hieman painavampi kuin kaupassa kokeilemani yamahan huilu ja joskus meinaa ääni jäädä hieman liian tunkkaiseksi minun makuun, vaikka tämä johtuu toidennäköisesti soittajasta enemmän kuin huilusta. Ymmärtääkseni siinä on kuitenkin hieman tummempi ääni kuin esim. yamahoissa. Olen nyt harkitsemassa Yamahan YFL-261 tai YFL-271. 271 on e-mekanismilla. Mutta aion vielä käydä muutamassa kaupassa kokeilemassa, millainen tuntuma ja ääni huilussa on omaan käteen ja sen perusteella varmaankin päätän minkämerkkisen ja minkalaisen huilun lopulta valitsen.
 
E mekanismi auttaa korkean e:n soittamisessa, mutt miten itseasiassa, tuleeko sormituksiin joitain helpotuksia, vai miten tsydeemi käytännössä toimii? (:
 
Olen myös löytänyt Pearl merkkisiä huiluja, joissa on hopeinen suukappale ja avoläpät ja vielä edulliseen hintaa, eli siis aika reilu paketti. Teen varmaan lopullisen päätöksen huilusta kun testaan niiden sointia, mutta onko kellään aiempaa taustaa Pearl huiluista, miten kestävät ja minkälainen sointi ym. Kummasta pidätte enemmän Yamahasta vaiko Pearlista?
 
Vildascq
29.07.2011 14:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

traappe:
E mekanismi auttaa korkean e:n soittamisessa, mutt miten itseasiassa, tuleeko sormituksiin joitain helpotuksia, vai miten tsydeemi käytännössä toimii? (:

 
Sormitus on sama. E-mekanismi painaa ylä-e-otteessa alas yhden läpän lisää (toisen g-läpistä). Systeemi on kuvailtu hyvin tuolla: www.shwoodwind.co.uk/Glossary/Split_E.htm
 
Eräs huiluammattilainen vinkkasi minulle sormitusniksin: ylä-e soi paremmin, kun nostaa oikean käden pikkurillin pois es-läpältä.
 
Klezberg
29.07.2011 16:18:14 (muokattu 29.07.2011 16:37:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olin ostamassa huilua joulukuussa ja olen kirjoittanutkin jo tänne kokemuksista. Halusin avoläppäisen hopeisella suukappaleella ja päädyin Azumiin. Kokeilin Yamahaa, Jupiter di Mediciä ja Pearlia.
 
Pearlistä on täällä ollut jotain negatiivisiä kommentteja, mutta on jäänyt epämääräiseksi mistä siinä on kysymys. Se Pearl jota kokeilin kaupassa ei minulla oikein tahtonut soida. Mutta sama ongelma oli myöhemmin yhden Azumin kanssa, ja siinä oli selvästi säätö pielessä. Kaupankin huiluissa voi siis olla yksilöllisiä vikoja.
 
PS. Minun Azumiani kuulee musiikkinäytteessäni. Siis tuosta nuotin kuvasta. No, tässä linkki myös http://freygish.com/htoyryla/music/miemenenmethaan2011b2.mp3 . En ole huilisti enkä ole ottanut yhtään huilutuntia, mutta haluan käyttää huilua mukana omilla tekeleilläni.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
traappe
30.07.2011 14:22:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni lisäkysymys jälleen: Tarkoittaako ulosvedetty koneisto sitä, että g on hieman sivussa eikä linjassa muiden läppien kanssa, vai tarkoittaako se joitin muuta?
 
Klezberg
30.07.2011 14:27:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

traappe: Pieni lisäkysymys jälleen: Tarkoittaako ulosvedetty koneisto sitä, että g on hieman sivussa eikä linjassa muiden läppien kanssa, vai tarkoittaako se joitin muuta?
 
Sitä se tarkoittaa, offset eli ulosvedetty G.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
traappe
30.07.2011 14:38:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hyvä että tuli tämäkin asia selväksi. Eilen kokeilin huilua avoläpillä ja jossa oli in-line g niin oli pahoja hankaluuksia saada huilu edes soimaan kun läpät vuotivat, varsinkin g kun ei sormi yltänyt sinne asti. (: Millaisia kokemuksia teillä on ollut avoläppähuiluista? Onko kuulostanut paremmalta, onko ollut hankaluuksia opetella avoläpille? Tärkein kysymys, olisiko kannattanut kuitenkin ostaa hieman halvempi umpiläppäinen?
 
Klezberg
30.07.2011 14:56:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

traappe: No hyvä että tuli tämäkin asia selväksi. Eilen kokeilin huilua avoläpillä ja jossa oli in-line g niin oli pahoja hankaluuksia saada huilu edes soimaan kun läpät vuotivat, varsinkin g kun ei sormi yltänyt sinne asti. (: Millaisia kokemuksia teillä on ollut avoläppähuiluista? Onko kuulostanut paremmalta, onko ollut hankaluuksia opetella avoläpille? Tärkein kysymys, olisiko kannattanut kuitenkin ostaa hieman halvempi umpiläppäinen?
 
Minä olen soittanut vain avoläppäistä. Hommasin joitakin vuosia sitten melkeinpä heräteostona Thomannilta 150 euron avoläppäisen, ja nyt sitten viime talvena Azumin avoläppäisen hopeisella suukappaleella.
 
Avoläppäinen tuntui luonnolliselta valinnalta kun olen soittanut klarinettiakin jossa osa läpistä on pelkkiä renkaita. Avoläppäinen vaatii tiettyä huolellisuutta sormien kanssa mutta itse olen pitänyt sitä plussana, oppiihan sitä paremmin niin. Uutta huilua hankkiessa mietin silti, olisiko minun lähtökohdista (harrastelija jolle on tärkeämpää saada soitin soimaan vaivatta kuin oppia sen kanssa todella taitavaksi) parempi vaihtaa kuitenkin umpiläppäiseen. Mutta kaupassa kokeillessa umpiläppäinen tuntui jotenkin vieraalta, pysyttelin siksi avoläppäisessä. Se vain tuntuu hyuvältä tuntea se ilman värähtely sormenpäissä. (Toisaalta soitan foniakin, missä avoläpät olisivat täydellinen mahdottomuus).
 
Mulla on molemmissa huiluissa ulosvedetty G ja se tuntuu minusta hyvältä. Voin kuvitella että avoläppien kanssa on ongelmia jos G on siinä linjassa. Mutta varmaan on kiinni sormien pituudesta yms. seikoista.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
damn u
31.07.2011 22:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman off, mutta:
 
onko kokemuksia huilun osien jumiutumisesta toisiinsa kiinni? Olen kuullut että
osien liitoskohtiin voisi laittaa hieman hammastahnaa, mutta pitääkö paikkansa?
 
Miten hoidatte huiluanne, jos osat eivät tahdo irrota toisistaan?
 
Vildascq
01.08.2011 23:19:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

damn u: Hieman off, mutta:
 
onko kokemuksia huilun osien jumiutumisesta toisiinsa kiinni? Olen kuullut että
osien liitoskohtiin voisi laittaa hieman hammastahnaa, mutta pitääkö paikkansa?
Miten hoidatte huiluanne, jos osat eivät tahdo irrota toisistaan?

 
On kokemusta. Käytin vanhan huiluni huollossa (Huiluramix) ja yleishuollon osana tuokin ongelma tuli hoidetuksi.
 
Entinen huiluopettajani sanoi käyttävänsä huilun pienten tummumien kiillotukseen hammastahnaa. Toimisiko tahna ehkä myös liitoskohtien putsaamisessa?
 
ahvenonkala
02.08.2011 08:23:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen avuton liittyy keskusteluun.
Kannattako huilua ostaa käytettynä? Jossain keskustelussa sanottiin ettei missään nimessä. Vähän kiinnostais tuo huuto.netissä oleva Yamaha satasella. Tosin siinä kerrotaan tyynyjen olevan mahdollisesti vaihdon tarpeessa. Onko tyynyjä mahdollista vaihtaa itse vai meneekö ammattilaisen tehtäväksi?
 
Klezberg
02.08.2011 21:50:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ahvenonkala: Toinen avuton liittyy keskusteluun.
Kannattako huilua ostaa käytettynä? Jossain keskustelussa sanottiin ettei missään nimessä. Vähän kiinnostais tuo huuto.netissä oleva Yamaha satasella. Tosin siinä kerrotaan tyynyjen olevan mahdollisesti vaihdon tarpeessa. Onko tyynyjä mahdollista vaihtaa itse vai meneekö ammattilaisen tehtäväksi?

 
Tyynyt voi vaihtaa itse, mutta jo siitä päätellen että kysyt asiaa, niin tuskin kannattaa ryhtyä hommaan. Koneisto pitää purkaa jotta tyynyt pääsee vaihtamaan. Voi siinä joutua säätöhommiinkin. Eli oikeastaan pitänee sanoa että tyynyjä ei kannata lähteä vaihtamaan itse. Ei, en ole vaihtanut tyynyjä itse mutta tiedän että sitäkin tehdään. Olen purkanut halvan huilun koneiston osittain, laittanut pudonneen tyynyn takaisin ja sen jälkeen piti vielä opetella säätämään se koneisto.
 
Osta kunnossa oleva huilu tai huollata asiantuntijalla jos haluat päästä soittamaan.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Varie
03.08.2011 08:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen kyllä huilunsoittoa aloittelevan hommaamaan semmoinen soitin jonka tietää olevan kunnossa. Ei tarvitse miettiä, että vuotaako joku tyyny, vaan voi paneutua ongelmiin itse soittamisessa.
Olen kerran vaihtanut huiluun tyynyt, vaatii paljon kärsivällisyyttä.
Onnistuin suht hyvin, tosin yksi tyyny tuotti erittäin paljon ongelmia.
En suosittele remonttia, jollei osaa jo soittaa huilua, koska testaaminen ja säätäminen voi olla vaikeaa.
 
traappe
07.08.2011 11:26:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt kokeillut Yamahan 271, 261, ja 371 sekä kahta Pearlin huilua ja olen tehnyt päätökseni. Minulle hankitaan Yamaha, 371 jos voidaan koska siinä on koko hopeinin suukappale, joten ääni on täyteläisempi, toisaalta huilu on myös hieman painavampi ja tietysti kalliimpi. Jos en saa 371 saan 271 tai 261 riippuen haluanko e-mekanismia.
 
Kokeilin myös Pearl huiluja ja pakko sanoa, olen onnellinen että kävin kokeilemassa niitä, enkä ostanut suoraan netistä kokeilematta, vaikka papereilla huilut kuulostivat todella hyviltä. Menin kauppaan kokeillakseni 500 sarjan huiluja ja 600 sarjan huiluja mut jälkimmäisestä ei ollut kaupassa sitä mallia kun haluisin. Otin sen tilalta sitten toisen 600 sarjan huilun. Kokeilin ensin 500 sarjaa ja huomasin, että vaikka ylä-äänet soivat hienosti, alimmalla oktaavilla kuului pieni sivuääni. Ääni kuulosti kuin jokin olisi resonoinut huilussa, se toi minulle mieleen todella hiljaisen sumutorven tai vastaavan. Halusin selvittää oliko tämä ongelma vain tässä huilussa joten otin toisen Pearl huilun, 600 sarjaa ja siinä oli sama ongelma. Myös kaverini ja äitini jotka olivat vieressä kuulivat äänen, joten se ei ollut vain minun korvissani. En tiedä onko tämä ongelma kaikissa Pearlin huiluissa. Saattaa olla, että Pearl huilut vaativat vain kehittyneempää puhallustekniikkaa, mutta minulle huilut eivät sopineet.
 
Klezberg
07.08.2011 11:57:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yammu 371 ei varmasti ole huono valinta, vaikka itse päädyinkin ottamaan Azumin 2000:sen. Sopi jotenkin paremmin minun tavoitteisiini: harrastelijalle hyvä soundi niin helpolla kuin mahdollista, niin hyvä suukappale kuin tuohon hintaan lähtee.
 
Pearlista mulla on samantapainen kokemus, ylempää soi helposti mutta alarekisterin kanssa oli jotain häikkää. Mutta kokeilin vain yhtä, ja jäin jälkikäteen epäilemään että koneisto olisi vuotanut jostain.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
elkkutilkku
08.09.2011 12:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa!
 
Saanko yhtyä tähän jonon jatkoksi, kun en kehtaa omaa alotusta tehdä samasta aiheesta? :)
 
Kävin tsuumailemassa huiluja, mutta kävi niin, että tän kaupungin soitinliikkeissä ei ollut kuin Yamahan 211.
 
Mulla olisi kuitenkin mielessä et voisin sijoittaa huiluun jopa lähes tonnin, koska nyt juuri on varaa. Onko idea ihan tyhmä, koska en ole soittanut huilua piiiiiiiiiiiitkiin aikoihin ja vaikka olen sitä joskus harrastanut, luulen että joutuisin kuitenkin lähtemään alkeistunneille. Että aikuisiän ensihuiluksi azumi2000, onko pöljää snobbailua?
 
Tietty tajuan et näistä tuleekin maksaa jos laatua haluaa. Mutta. Kertokaas vielä sen hopean merkitys huilun eri osissa. Myös tuo e-mekanismi jäi hiukan epäselväksi. Voiko siitä olla myöhemmin haittaa?
 
elkkutilkku
08.09.2011 12:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin... unohdin tärkeän pointin.
 
Mikä lienee käytäntö yleensä kun lähetään kallista peliä hankkimaan? tuntuis et se hiplailuvaihe on yksi tärkeä osa huilun hankintaa.
 
Tuntuu siis hassulta et pitäiskö nyt sit tilata sumiksessa joku tonnin huilu nettikaupasta vaikken ole päässyt edes hiplaamaan kuin tota yhtä, sitä yamaha 211:stä.
 
Klezberg
08.09.2011 12:49:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elkkutilkku: Niin... unohdin tärkeän pointin.
 
Mikä lienee käytäntö yleensä kun lähetään kallista peliä hankkimaan? tuntuis et se hiplailuvaihe on yksi tärkeä osa huilun hankintaa.
 
Tuntuu siis hassulta et pitäiskö nyt sit tilata sumiksessa joku tonnin huilu nettikaupasta vaikken ole päässyt edes hiplaamaan kuin tota yhtä, sitä yamaha 211:stä.

 
Kukin tietysti tavallaan. Kyllä itse olen saksofonia aloittaessa ostanut ensi soittimeksi ns. intermediate -mallin. Mutta en menisi tonnin puhallinta hankkimaan netistä vaan haluaisin kokeilla sitä kaupassa. Niin olen ensimmäiset fonit ja klarinetit hankkinut. Mennyt kauppaan ja selittänyt etten osaa soittaa vielä, mutta jos saan kaupassa soimaan niin saatan ostaa.
 
Huilun taas aloitin ostamalla 150 euron halpishuilun Thomannilta. Sillä pääsin alkuun ja sitten jonkun vuoden päästä, kun alkoi enemmän kiinnostaa, hommasin tuon azumin.
 
Kolmas malli on sitten hankkia ensin se Yammun 211.
 
En osaa sanoa mitä eroa on kokohopeisella suukappaleella. Tuolla azumilla saan paremman äänen, mutta siinä on muutakin eroa kuin materiaali. Kokohopeiseen runkoon en usko että kannattaa panostaa. Kyllä se suukappale on se keskeinen juttu.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
elkkutilkku
08.09.2011 12:57:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo... thomann cyberstorella näyttää olevan 30 päivän palautusoikeus ja hyvät tarjoukset: sama azumin pilli maksaa heillä alle tonnin kun taas "lähikaupassa" 1150e tms. kokemuksia kyseisestä kaupasta?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «