Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianosoundeja urkuilun oheen
1
luoma-kunta
26.07.2011 23:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen suunnitellut ostavani Nord C1:sen tai C2:sen. Ettei soittelu menisi aivan yksipuoleiseksi tarvitsisin toisen laitteen, jolla soittelisin muut äänet.
 
Eli eniten olen kiinnostunut mahdollisimman luonnollisesta akustisen pianon soundista ja tuntumasta sekä jousisoundeista, joilla saisi kevyeen musaan kivaa vaihtelua (Solina/Mellotron tms). Mielessä on pyörinyt kaksi vaihtoehtoa: softainstrumentit vaiko jonkinlainen keikkapiano.
 
Nord Electro 3 houkuttelisi kokonaisuutena muuten, mutten tiedä malttaako kasvava urkurin ego luopua pedaalibassosoundeista ja kahdesta koskettimistosta. ;)
 
Avainsanoja mun käyttötarkotuksiin ovat edullisuus (alle 500e) ja helppokäyttöisyys kotona ja keikoilla (ei piuhahelvettejä eikä lukuisia pikkulaitteita). Löytyisikö kokemusta?
 
pekka montin
27.07.2011 19:39:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luoma-kunta: Olen suunnitellut ostavani Nord C1:sen tai C2:sen. Ettei soittelu menisi aivan yksipuoleiseksi tarvitsisin toisen laitteen, jolla soittelisin muut äänet.
 
Eli eniten olen kiinnostunut mahdollisimman luonnollisesta akustisen pianon soundista ja tuntumasta sekä jousisoundeista, joilla saisi kevyeen musaan kivaa vaihtelua (Solina/Mellotron tms). Mielessä on pyörinyt kaksi vaihtoehtoa: softainstrumentit vaiko jonkinlainen keikkapiano.
 
Nord Electro 3 houkuttelisi kokonaisuutena muuten, mutten tiedä malttaako kasvava urkurin ego luopua pedaalibassosoundeista ja kahdesta koskettimistosta. ;)
 
Avainsanoja mun käyttötarkotuksiin ovat edullisuus (alle 500e) ja helppokäyttöisyys kotona ja keikoilla (ei piuhahelvettejä eikä lukuisia pikkulaitteita). Löytyisikö kokemusta?

 
Löytyykö Nordeista jousisaundeja? Pianosaundeista laite ei myöskään käsittääkseni ole tunnettu. Nordin koskettimisto ei myöskään ole ihan perinteinen.
500 euron budjettiin mulla tulee mieleen hyvä moduli sekä täysipainoinen midi-koskettimisto.
 
Thomas Häggblom
28.07.2011 20:03:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Löytyykö Nordeista jousisaundeja?
 
Kyllähän tuolla Electron samplekirjastossa on ainakin mellotronista sämplättyjä viuluja, selloja ja muita jousia, ja muutamasta viulukoneestakin samplet, kuten esim. Logan String Melodysta.
Lisäksi on synajousia esim Nord Leadista ja muista (virtuaali)analogisynistä.
 
Eli kaikki hienoimmat jousisoundit kyllä luulisi löytyvän :)
 
www.myspace.com/loistavapolku
pekka montin
28.07.2011 22:02:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Kyllähän tuolla Electron samplekirjastossa on ainakin mellotronista sämplättyjä viuluja, selloja ja muita jousia, ja muutamasta viulukoneestakin samplet, kuten esim. Logan String Melodysta.
Lisäksi on synajousia esim Nord Leadista ja muista (virtuaali)analogisynistä.
 
Eli kaikki hienoimmat jousisoundit kyllä luulisi löytyvän :)

 
Hmm. Pitääpäs perehtyä. Mellotron kun on tääläkin päässä asia joka saa karvat pystyyn, ja hyvällä tapaa :)
 
luoma-kunta
28.07.2011 23:07:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse asiassa alkanut päätyä softiin. Niitä on helppo päivittää ja lisätä jne. :) Mulla alustana toimisi MacBook Pro ja kohtuullisen hyvä midi-keyboardkin löytyy jo.
 
Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Native Instrumentsin Classic Piano Collection ja saman merkin Mark I eli Rhodes. Kokemuksia?
 
Musiikkikaupoista saisi nyt halvalla vikat NA:n Komplete Classics -setit, jotka sisältävät edelliset versiot akustisten ja elektristen pianojen, Hammondin ja vintagesynien softista. Olisi kätevää jos saisi pianojen kylkiäisenä Hammond-softan kaiken varalle. :) Onko näiden pianosoundit olellisesti huonompia kuin viimeisimmät versiot? Ainakin Rhodesit vaikutti vähän tuhnuisilta YouTuben pohjalta, mutta saattoi johtua vain äänitteen kehnosta laadusta.
 
Niin, onkohan NA:lla softaa noille jousikoneille? Kaiketi joitakin orkesterisoundeja löytyy noista kokoelmista, mutta ovatkohan nuo soundit turhan raskaita bändikäyttöön?
 
Viimeisenä kysymyksenä: Mikä olisi edullinen perus audio-interface? F-Musiikissa mulle suositeltiin Presonus AudioBox USB:tä. Kokemuksia?
 
Paljon kysymyksiä. Toivottavasti foorumilla on useita viisaita miehiä ja naisia. :)
 
luoma-kunta
04.08.2011 15:06:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostanpa aiheen vielä sen verran esiin, että kysyn, voiko esim Roland Sonic Cell -modulia soittaa suoraan midikiipparilla vai tarvitseeko tietokoneen kaverikseen? Onko siinä hyvät (oikein hyvät) piano ym soundit?
 
Mr. Crowley
04.08.2011 22:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos softia harkitset, niin kannattaa tsekata Truepianos (n. 130 euroa; http://www.truepianos.com/). Saat ladattua demoversion 40 päiväksi. Demoversiossa ei ole mukana uusinta ja parasta Atlantis-modulia (softassa on 5 modulia), joka on aivan loistava. Demolla saa muuten kyllä hyvä käsityksen softan soitettavuudesta.
 
Jotkut ovat kehuneet myös Pianoteqia (Play-versio 100 euroa), mutta itse en tykännyt siitä niin paljon kuin Truepianosista.
 
Edellä mainitut ovat siis pianomallinnuksia. Synajuttuihin on sitten tarjolla paljon hyvää ilmaistakin kamaa. Uruista en osaa kovin paljon sanoa, koska olen käyttänyt lähinnä Rolandin VK8-modulia.
 
AAS:n Lounge Lizard EP-3 sähköpianosofta näyttää olevan tarjouksessa 89 euroa. En ole itse käyttänyt, mutta olen kuullut kehuttavan. Vähän kiinnostaisi itseäkin.
 
Kannattaa muuten ostaa jostakin yksi Computer Music -lehti (n. 10 euroa). Mukana tulee DVD, jossa on paljon hyviä plugareita.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
tipi2112
05.08.2011 11:44:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roland Sonic Cell -modulia voi soittaa suoraan midikiipparilla, mulla esimerkiksi se on keikkasetissä pääsoundiboxina. Soundit ovat helkutin hyvät. Urku on ainoa jota tuosta ei saa kunnollisena, muut kyllä.
 
lukethesis
05.08.2011 12:11:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley: Jos softia harkitset...
AAS:n Lounge Lizard EP-3 sähköpianosofta näyttää olevan tarjouksessa 89 euroa. En ole itse käyttänyt, mutta olen kuullut kehuttavan. Vähän kiinnostaisi itseäkin.

 
Kyseinen softainstru on edukseen vain siinä, että sitä voi aika hyvin muokata haluamakseen. Jopa niin, että sitä voi pitää sound design -työkaluna, soundin saa vietyä aika kauaksi sähköpianosta kun tarpeeksi vääntää nuppeja.
 
Ei sillä kyllä aidon Rhodes-soundin kanssa ole juuri mitään tekemistä.
 
Siihen hommaan suosittelen Native Instrumentsin Mark I:tä (69 eur), jos samplattu kelpaa.
 
Janus
05.08.2011 12:56:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis: Siihen hommaan suosittelen Native Instrumentsin Mark I:tä (69 eur), jos samplattu kelpaa.
 
Tai reiluun puoleen hintaan Sonokineticin EMP (39 €), jos omistaa jo valmiiksi Kontakt 4:n tai uudemman (Kontakt Player ei ilmeisesti käy). Sämplet saa mäpättyinä auki myös EXS24-sämplerissä, mut sit efektiosasto (säröt, phaser, kaappisimu...) pitää hoitaa muilla plugareilla kun Kontakt-versiossa ne on käyttöliittymässä valmiina.
 
lukethesis
05.08.2011 14:09:12 (muokattu 05.08.2011 14:12:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Tai reiluun puoleen hintaan Sonokineticin EMP (39 €)...
 
Ei ei...ei lähelläkään Scarbeeta. Sori.
 
Mutta tuli softa-Rhodesin vaihtoehdoista mieleen myös yksi uusi, tosin kai hieman "urbaanimman" lähestymistavan puoleen kallistuva. Eli gospelmusicians.comia vetävä musta häiskä on sämplännyt lähistudionsa pianoa ja tuloksena on Neo-Soul Rhodes. Tällä hetkellä myy sitä $79.99, mikä on euroissa 56e. http://neosoulsuitcase.com/sounds/
 
luoma-kunta
05.08.2011 18:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sonic Cell houkuttelisi monipuolisuudellaan ja helppoudellaan, mutta soundimaailmasta olen vielä hieman epävarma. YouTube-selailun perusteella jäi vähän synamainen vaikutelma useimmista soundeista. Pitäisi varmaan mennä itse kokeilemaan jonnekin.
 
Softilla saanee tällä hetkellä parhaimmat soundit, mutta piuhaa ja säätöä on siten hieman enemmän. : / Onkos tuossa NA:n Mark 1:ssä ännitetty rhodes suoraan soittimesta itsestään vai jonkun vahvarin läpi ajettuna?
 
lukethesis
05.08.2011 19:45:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luoma-kunta: Onkos tuossa NA:n Mark 1:ssä ännitetty rhodes suoraan soittimesta itsestään vai jonkun vahvarin läpi ajettuna?
 
Eiköhän se oli aika "kuiva"? Ainakin ensimmäinen presetti on "DI box" tjsp. Siinä on kattava efektivalikoima itsessään. Hienossa graafisessa käyttöliittymässä on namiskat paitsi basso- ja diskanttisäätöihin, myös tärkeimmät efektit eli vahvari päälle/pois, särö, phaser, flanger, chorus, Pan-tremolo.
 
Soundipreseteistä löytyy varsin päteväksi säädetyt Steely Dan -phaserit, kunnon kasari-chorukset jne.
 
- - -
 
Mitä hardwareen vielä tulee, niin tuohon Sonic Celliinhän saa kiinni sen Rolandin SRX-12 -kortin. Ja siinä on hardware-vehkeistä varsin pätevät Rhodesit (ja clavinetitkin muistaakseni?). Mutta muuten ei mua kyllä noi soundit vakuuta...eli perus-Rolandia. ;)
 
spaze
05.08.2011 21:47:44 (muokattu 05.08.2011 21:48:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni Korg SP-170 ja mielestäni siinä on upeat pianosoundit sekä muhkeat urut.
 
Mitä kävin juuri kaupassa hypistelemässä muita 500 euron paikkeilla hinnoteltuja digipianoja niin kyllä tässä Korgin pianossa on paras touchi täyspainotetuissa koskettimissa.
 
Tämä siis henkilökohtainen mielipide sekä mun 7v tyttären :D Eli suosittelen tätä dp:tä.
 
Janus
05.08.2011 23:04:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis: Ei ei...ei lähelläkään Scarbeeta. Sori.
 
Voi olla, en oo testannut back to back noita kahta. Jossain kohtaa, ehkä joululahjaks itselle, pitää kuitenkin poistaa toi Komplete 8:n kovalevyversio niin sit pääsee testailemaan.
 
Ja voi olla, etten ehkä itsekään maksaisi yksittäisostoksena tosta EMP:istä neljää kymppiä, ehkä jonkun Sonokineticin bundlen osana se taas voisi olla todella mukava lisä. Tosin hommasin EMP:n jonkun 2 päivää voimassa olleen no brainer-diilin yhteydessä 15 €:lla, siinä oli mielestäni rahalle vastinetta. Ja nimenomaan sillä verukkeella, että sais livekäyttöön jonkun kevyemmän softan, jossa soundi olisi kuitenkin tarpeeksi asiallinen (esim. EastWestit korvasin Miroslav Classic Editionilla).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «