Aihe: hu hu huh humppakomppi kitaralla, help needed | |
---|
|
Päätettiinpä alkaa soittaa tanssimusiikkia. No allekirjoittaneella onkin sitten kitaristin rooli. Kaikki sujuikin kohtuullisesti siihen saakka, kunnes päästiin itse asiaan eli humppaan. Hmm kuulemma kuulosti siltä kuin motörhead olisi yritttänyt soittaa humppaa. Ammensin kitaraa sen mnkä ehdin luonnollisesti, kun ei ollut hajuakaan miten olis pitänyt soittaa. No ojeistus oli tutustua ao musiikkin. Ja selvisikin, että pitäs rapsutella korkeitä ääniä sinne kakkoslyönnille ja jättää bassot soittamatta. Melkoiseksi sekametelisopaksi äityi moinen kokeilu. Nyt onkin tuo tekniikka täysin hakusessa. sitäpä porukalla koetettiin keksiä, muttei nyt okein hyviä ideoita ehken löytynyt. Mikäli ykkösen lyö dempatuille bassokielille ja sitten kakkosella rapsauttaa ja kun ojeistus oli että lyönnit molemmat ylhäältä. Levyn tahtiin soittaessa oli pirun moinen kiire ehtiä noin tehdä. Liekö kokemattomuutta. Samaten nuo dempatutut kielet resonoi kuitenkin vielä niin paljon, kun sille kakkoselle painaa sitä sointua vasemalla kädellä, että lähtee ne bassot soimaan. No kokeilin sitten että vetää ne kakkoset alhaalta ylös ja bassot lyödä ylhäältä alas "ohi" Mutta jotenkin se ei lähde silloin se humppa laukkaamaan oikeella poljenolla. Että jotta olisimpa kiitollinen, mikäli joku asiantuntija voisi ystävällisest ohjeistaa? | EP 22.07.2011 12:48:00 (muokattu 22.07.2011 12:51:26) | |
|
charastablues: Päätettiinpä alkaa soittaa tanssimusiikkia. No allekirjoittaneella onkin sitten kitaristin rooli. Kaikki sujuikin kohtuullisesti siihen saakka, kunnes päästiin itse asiaan eli humppaan. Hmm kuulemma kuulosti siltä kuin motörhead olisi yritttänyt soittaa humppaa. Ammensin kitaraa sen mnkä ehdin luonnollisesti, kun ei ollut hajuakaan miten olis pitänyt soittaa. No ojeistus oli tutustua ao musiikkin. Ja selvisikin, että pitäs rapsutella korkeitä ääniä sinne kakkoslyönnille ja jättää bassot soittamatta. Melkoiseksi sekametelisopaksi äityi moinen kokeilu. Nyt onkin tuo tekniikka täysin hakusessa. sitäpä porukalla koetettiin keksiä, muttei nyt okein hyviä ideoita ehken löytynyt. Mikäli ykkösen lyö dempatuille bassokielille ja sitten kakkosella rapsauttaa ja kun ojeistus oli että lyönnit molemmat ylhäältä. Levyn tahtiin soittaessa oli pirun moinen kiire ehtiä noin tehdä. Liekö kokemattomuutta. Samaten nuo dempatutut kielet resonoi kuitenkin vielä niin paljon, kun sille kakkoselle painaa sitä sointua vasemalla kädellä, että lähtee ne bassot soimaan. No kokeilin sitten että vetää ne kakkoset alhaalta ylös ja bassot lyödä ylhäältä alas "ohi" Mutta jotenkin se ei lähde silloin se humppa laukkaamaan oikeella poljenolla. Että jotta olisimpa kiitollinen, mikäli joku asiantuntija voisi ystävällisest ohjeistaa? Humpassa kitaran peruslyönnit kakkoselle ja neloselle, tyylinmukaisesti akustista kitaraa kantsii myös käyttää ja sormin soitettaessa peukalolla bassokieliä (1 ja 3 -isku), etu, keski- ja nimettömällä (yhtaikaa) soinnun muita säveliä (2 ja 4 iskuille) ..siit se lähtee : ) E: Kuuluis ehkä tuonne alkuun jelppipalstalle "Uusiutuva: Sointuja + sanoja + apua. (TM-palstan jelppikerho)" tämä? | |
Kuuntelua vaan paljon. Kannattaa tsekata esimerkiksi Solistiyhtye Suomen foksi- ja humppaosasto, ne on tosi sevengaavia juttuja! Niissä tosin haitari hoitaa sen 2/4-komppauksen, mutta samasta asiasta on kyse. Tanssimusiikissa mun mielestäni on aika oleellista, että se komppaus on sellaista kepeää ja kulkevaa. Tuo kitaran alakielien soittamatta jättäminen on juuri oikea taktiikka, barréleipuri vaan onnistuu puurouttamaan alataajuudet, kun menee basson kanssa samalle alueelle. Ja sitten se mielestäni tärkein: jokaisen on vaan tehtävä se 500 ensimmäistä keikkaa, ennen kuin voi sanoa osaavansa jollain tapaa soittaa tanssimusiikkia. Tanssimusa on hyvin näennäissimppeliä musaa. Siinä ei teknistä taituruutta tarvita juurikaan, mutta se vaikeus piilee juuri siinä tyylinmukaisuudessa, joka kehittyy vain soittamalla itseään kokeneempien soittajien kanssa sekä kuuntelemalla. Ja kunnioittava asenne myöskin vanhaa tanssimusiikkia kohtaan on enemmänkin kuin paikallaan! Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. | EP 22.07.2011 13:44:46 | |
|
Jalmus: ..Tanssimusiikissa mun mielestäni on aika oleellista, että se komppaus on sellaista kepeää ja kulkevaa. Tuo kitaran alakielien soittamatta jättäminen on juuri oikea taktiikka, barréleipuri vaan onnistuu puurouttamaan alataajuudet, kun menee basson kanssa samalle alueelle. Jep, juurikin näin! Tuohon sormin soittoon lisäisin vielä, että vaikka soittaskin peukalolla bassokieliä, ne vois soittaa liikaa korostamatta, tai vaikkapa dempata ne (riippuen tilanteesta ja pändin kokoonpanosta), tukevoittavat komppia kuitenkin. Plektrasoiton sijaan, plektran sijaan kannattaa kokeilla myös peukaloa, soundi on ihan eri. ..Tanssimusa on hyvin näennäissimppeliä musaa. Siinä ei teknistä taituruutta tarvita juurikaan, mutta se vaikeus piilee juuri siinä tyylinmukaisuudessa, joka kehittyy vain soittamalla itseään kokeneempien soittajien kanssa sekä kuuntelemalla. Ja kunnioittava asenne myöskin vanhaa tanssimusiikkia kohtaan on enemmänkin kuin paikallaan! Jes oikea fiilis on kaiken tyylisessä musassa se tärkein juttu! | |
Niin ... niin en kyllä lähtökohtasesti menis ainakaan A-asemabarreeta alemmas ja bassottelut jättäisin ehdottomasti basistille. Koeta kuulostaa jonniin verroin "plectrum-banjolta" (how in the fuck toi suomennetaan). Samoin kannattaa tutkia ns Basie-komppi, missä käytetään kitaran neljää keskimmäistä kieltä. mutta mutta mutta mutta juu... ei se yksin auta, että kitara soittaa oikein - kuis basso ja runbali? Muistakaa KISS - Kee It Stupid Simple. Sit ko taidot karttuu = humppa alkaa muuten istua, voi ruveta kikkailemaan. Eikä sittenkään liikaa. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. | |
Oma täysin subjektiivinen mielipiteeni on että Solistiyhtye Suomen humpat eivät ole parhaita esimerkkejä, ylitempo häiritsee , minua siis. Taaemmas kannattaa mennä, pistänpä piruuttani linkin, tuo mielestäni toimii http://www.youtube.com/watch?v=IYOZpCA4K78 "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." | |
Kiitosta hyvistä ohjeista. Runpali ja basisti ovat molemmat ao. musiikkia soittaneet. Että sieltäpä sitä noottia sitten tulikin, ettei toi kitara nyt ihan noin kuulu soittaa. Muttei nilläkään ollut oikein tietoa siitä tekniikasta. Niin tuo kunnioitus vanhempaa tanssimusiikkia kohtaan tais napsahtaa automaattisesti. Sitä onkin tullut melkoiset määrät hankittua. Tuo uusi tanssimusiikki ei okein vielä ainakaan silleen kolahda. Että mieluummin noita vanhoja kuuntelee. Mutta eiköhän tuo aikanaan, ala sekin avautua. Kuten tuossa tulikin jo useissa kirjoituksissa että soittamalla ja kuuntelemalla tämä "näennäisen" helppo musiikki avautuu. Se siinä onkin, että saa oikeanlaisen svengin, grooven, keinunnan, hytkeen ja jytkeen aikaan. | isojussi 22.07.2011 15:40:52 (muokattu 22.07.2011 15:41:28) | |
|
KoskPaavo: ...pistänpä piruuttani linkin, tuo mielestäni toimii http://www.youtube.com/watch?v=IYOZpCA4K78 Mainio esimerkki - panikko merkille, kuinka luuttumiäs vetelee kompin ylöspäin eikä alaspäin strummaamalla? Mikähän tollekin ny sitte oikee suomenkielinen termi olis... Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. | EP 22.07.2011 16:05:25 (muokattu 22.07.2011 16:06:10) | |
|
charastablues: Kiitosta hyvistä ohjeista. Runpali ja basisti ovat molemmat ao. musiikkia soittaneet. Että sieltäpä sitä noottia sitten tulikin, ettei toi kitara nyt ihan noin kuulu soittaa.. No silloin on asiat aika hyvin jos rumpalin ja basisti saumaton yhteistyö toimii, kitaristilla on paljon helpompaa, voi vaikka jättää se komppaaminen alkuun vähemmälle (tai tehdä se huomaamattomammin) ja keskittyä vaikkapa tyylinmukaiseen koristeluun biisiin sopivilla melodioilla. | okabass 22.07.2011 20:40:30 (muokattu 22.07.2011 21:10:13) | |
|
isojussi: panikko merkille, kuinka luuttumiäs vetelee kompin ylöspäin eikä alaspäin strummaamalla? Se on paras tapa. Hyvä huomio. Jäljittele kitaralla banjoa. Sekä soundiltaan, että äänialaltaan. Noista Youtuben "Humppaveikot kautta Teijo Joutsela"-osastoista on hyvä tsekata. mm. http://www.youtube.com/watch?v=G41ZmkTfmv4&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=sc2VoYMCgYg&feature=related Näissä komppi, ja koko piisi, kuplii kuin Rolling Stonesilla. http://www.youtube.com/watch?v=dkuyvRb66wM&feature=related Myös humppa vaatii, ansaitsee sen, että kaikki bändin jäsenet pyrkivät tekemään piisistä humppaa. Silloin, kun kompin näennäinen kornius alkaa hymyilyttämään, ollaan lähelllä maalia. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". | Kukko 25.07.2011 10:20:34 (muokattu 25.07.2011 10:20:48) | |
|
Entäs näin: yk-SI kak-si kol-ME nel-jä? Koko ajan soittaen alhaalta ylös, mutta paino tuolla, dempaten molempia E-kieliä.. "Kitarakoulu viisivuotiseksi"
-Minä- | ÄM 25.07.2011 15:12:05 | |
|
isojussi: Mainio esimerkki - panikko merkille, kuinka luuttumiäs vetelee kompin ylöspäin eikä alaspäin strummaamalla? Mikähän tollekin ny sitte oikee suomenkielinen termi olis... Vähän offia: (ettei hyttyset pure) Meikä katto, että onko kuva ajoissa, just yhden kahdeksas osan, kun näytti, että luuttumies hakkaa tasa neljäsosille. Olisko jopa juurikin niin, kun kattoo rumpalia, niin nyt oikean käden pienempi liike näyttää osuvan aksenteille ja vasurin isompi, tasa nelosille. Myös haikka aksenteissa käsi on jo palannut snarelle, kun vika haikkaisku tulee. Tällä salapoliisityöllä luuttu hakkais ylhäältä alas. Sori, nyt meni aika hieromiseks. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
Oon itse joskus päätellyt myös että noissa YouTube- jutuissa ääni/kuva- homma ei stemmaa, ehkä siinä onkin joku tarkoitus. Ehkä hyväkin niin. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." | |
ÄM: Tällä salapoliisityöllä luuttu hakkais ylhäältä alas. Näin mäkin asian näkisin. Hanuristien käsien liikkeet puolustais myös tota. Enkä mä muutenkaan lähtis väittämään tota alhaalta ylös liikettä mitenkään absoluuttisesti parempana tapana kompata humppaa. Johtuen ehkä siitä, että ite en käyttäis tota tapaa. Mun mielestä humppakomppi on huomattavasti helpompi saada svengaamaan alaspäin suuntautuvilla iskuilla. | EP 26.07.2011 15:08:03 | |
|
okabass: ..Myös humppa vaatii, ansaitsee sen, että kaikki bändin jäsenet pyrkivät tekemään piisistä humppaa. Silloin, kun kompin näennäinen kornius alkaa hymyilyttämään, ollaan lähelllä maalia. Tää on kyllä totta, alkaa hymyilyttään, suorastaan naurattamaan! | |
Ylöspäin se on ska:ata ja alaspäin humppaa. Silleen se menee. | Ukko 27.07.2011 15:20:10 | |
|
Micro-tilt: Ylöspäin se on ska:ata ja alaspäin humppaa. Silleen se menee. Mitäs se on kun vedetään ylös ja alas ? COVS jäsen nro 6 | |
Ukko: Mitäs se on kun vedetään ylös ja alas ? Vetoketju??? "Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma" | |
Ukko: Mitäs se on kun vedetään ylös ja alas ? Ai pientä sormea, auringossa? my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu | |
Lennu: Ai pientä sormea, auringossa? Jääkiekkoilijan pikkusisko. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|