Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: C drop kielisetti
1 2
ibanezman
26.07.2011 02:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro.
Olen soittanut tähän asti E vireisellä kitaralla melko ohuilla kielillä (9-46).
Nyt olisi tarvetta C drop vireelle.
Kuinka ohuet kielet kyseiseen vireeseen pystyy laittamaan tai mitä tiedätte kitaristien käyttävän?
 
Kyllähän kompit lähtee vähän paksummilla kielilläkin, mutta mietin soolosoittoa kun olen tottunut bendailemaan ja pikkailemaan ohuemmilla. Kiitos jos osaatte neuvoa! ;D
 
ANtTIKRISTUS
26.07.2011 04:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

10/56-12/56 vahvuuksista lähtisin hakemaan riippuen hieman skaalasta, 25,5" riittänee pykälää ohuemmat.
 
Jebe-
26.07.2011 08:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ANtTIKRISTUS: 10/56-12/56 vahvuuksista lähtisin hakemaan riippuen hieman skaalasta, 25,5" riittänee pykälää ohuemmat.
 
Itselläni on juurikin tuollainen 11-56 setti LP:ssäni, vireenä Drop-C ja hyvältä tuntuu minun tassuihini. Sopivasti jäykkyyttä ala- ja "löysyyttä" yläkerrassa, jotta riffit soi tiukasti ja bendit soolojen aikana sujuvat luontevasti.
 
Pidemmille skaaloille laittaisin myös itse hieman ohuemman alakerran, jotta kielistä ei tulisi ihan liian piukkoja.
 
Und hallo everyone I'm amazing check me out!
ibanezman
26.07.2011 13:15:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos molemmille!
Itellä on kitarana tuo Ibanez RG550, eli skaala 25,5.
Pitänee varmaan yrittää päästä testaamaan jonkun toisen keppiä ennen kun alkaa omaan kitaraan vaihtamaan virettä!
 
-rokkijumala-
26.07.2011 13:21:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EI se ole droppivire jos kieletkin pitää vaihtaa. Itse ymmärrän dropin karuna äänimaailmana, johon kitara ei ole suunniteltu, ja täten käytän rgssäi 9-46 settiä d- vireessä ja jos alemmas niin 10-52 setti. Jotkut 12 sett ovat jo aivan turhia, ja vaikeuttavat jo soolojenkin soittoa merkittävästi.
 
Jeszse
26.07.2011 13:48:59 (muokattu 26.07.2011 13:50:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-rokkijumala-: EI se ole droppivire jos kieletkin pitää vaihtaa. Itse ymmärrän dropin karuna äänimaailmana, johon kitara ei ole suunniteltu, ja täten käytän rgssäi 9-46 settiä d- vireessä ja jos alemmas niin 10-52 setti. Jotkut 12 sett ovat jo aivan turhia, ja vaikeuttavat jo soolojenkin soittoa merkittävästi.
 
Öh, mitä tämä on?
 
Mulla on pitkällä skaalalla 10-46 normi d-vireessä. Jos pudottaa matalan kielen ceehen, menee jo vähä löysäks. Viiskutonen sen tilalle, ni toimii.
 
13.12.2008 23:57 ÄLÄ SINÄ DIPPAA LIHAPULLIASI MINUN NAMINAMIIN!
Jazkaa
26.07.2011 14:09:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidemmällä skaalalla toimii 10-52 setti vallan mainiosti. Jos haluaa 11-56 on taas omaan makuun vähän liian kireä. DR Stringsin 10-56 ALEXXXXI Laiho setti on toiminu myös vallan mainiosti floikkaskebassa.
 
Useimmilta naisilta saa kaksi kertaa. Ensin saa vongata ja sitten saa jäädä ilman.
ibanezman
26.07.2011 15:05:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazkaa: Pidemmällä skaalalla toimii 10-52 setti vallan mainiosti. Jos haluaa 11-56 on taas omaan makuun vähän liian kireä. DR Stringsin 10-56 ALEXXXXI Laiho setti on toiminu myös vallan mainiosti floikkaskebassa.
 
10-52 setti kuulostaisi aika sopivalta, ei olisi varmaan kovin merkittävä ero tuntumassa!
 
markusnurminen
26.07.2011 15:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelläni on ollut 12-60 drop c:ssä, kitaroina Tele ja SG. Vois ehkä olla isompaakin, mutta tommosen setin saa mukavasti valmiina D'Addariolta. Ennen tätä oli drop d:ssä 54-12, jonka jälkeen toi drop c tuntu huomattavan löysältä. Kaikkeen kuitenkin tottuu ja tuntuu se soittotatsi mukautuvan olosuhteisiin.
 
Saundihommahan se suurilta osin on myös, jos jollain kymppisetillä vetelee drop c:ssä. Johonkin hommaan se voi olla just se juttu, jos kattoo esim. Iommin kielimieltymyksiä.
 
ibanezman
26.07.2011 23:50:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun oikein googlailin niin näköjään on ihan yleistä että käytetään 10-52 settiä. Pitäisi toimia hyvin!
Greatness!
 
machinehead72
27.07.2011 02:46:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite ainaki vetelin tossa vähä aikaa sitte ihan tyytyväisenä 10-46 setillä Droppi C# vireestä, ja hyvin soi.
 
Lisäksi olen kuullut, että nuo tosi paksut kielisetit ei tee välttämättä kitaralle kovin hyvää... Esimerkkinä otetaa vaikka LP (ilman floikkaa) Jos lyöt kiinni jonkun 12-60 kielisetin, niin satulan urat varmaankin hieman laajenevat, ellei hyvällä säkällä koko satula pamahda, ja sitten joskus kun tahdot ohuemman kielisetin, niin urat ovat aivan löysät...
 
http://maihinnousu.net/cherubs Death/Thrash Metallia Pohjanmaalta
Jucciz
27.07.2011 07:35:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittelle sopiva setti drop C:hen ois varmaankin luokkaa 13-70, koska normaalivireessä käytössä on 11-52. Eipä sillä, jätän tommoset vireet suosiolla itteäni lahjakkaammille.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Aquanox
27.07.2011 09:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän nykyään Skull Strings -kielisettiä 11-58, jota mainostetaan drop c -vireelle. Mut mä käytän tätä ihan normi e-vireessä ja hyvin toimii. Ei ole liian jäykkä. Välistä tuntuu, että sais olla vielä vähän jäykempikin setti :)
 
markusnurminen
27.07.2011 09:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

machinehead72: Ite ainaki vetelin tossa vähä aikaa sitte ihan tyytyväisenä 10-46 setillä Droppi C# vireestä, ja hyvin soi.
 
Lisäksi olen kuullut, että nuo tosi paksut kielisetit ei tee välttämättä kitaralle kovin hyvää... Esimerkkinä otetaa vaikka LP (ilman floikkaa) Jos lyöt kiinni jonkun 12-60 kielisetin, niin satulan urat varmaankin hieman laajenevat, ellei hyvällä säkällä koko satula pamahda, ja sitten joskus kun tahdot ohuemman kielisetin, niin urat ovat aivan löysät...

 
Eiköhän toi oo vähän liioiteltua pelottelua. Sen ymmärrän et jos on joku levoton Dick Dalen setti perusvireessä ni jännite alkaa olee aikamoinen ja se ei välttämättä pidemmän päälle ole hyväksi. Voi kyllä olla täysin ongelmatonkin. Toisaalta just esim drop c:ssä jännite laskee huomattavasti perusvireeseen nähden, minkä takia niitä paksumpia kieliä lähinnä käytetäänkin.
 
Satulan urien viilaaminen oikean kokoisiksi on parin minuutin homma, ja jos haluaa takaisin huomattavasti pienempään settiin ja tuntuu että urat on liian isot, satulan vaihtaminen / vaihdattaminen ei ole mikään mieletön sijoitus.
 
Se, että koko satula pamahtaisi pelkkää kielisettiä vaihtamalla, kuulostaa kyllä aika villiltä.
 
Antti1
27.07.2011 10:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markusnurminen: Se, että koko satula pamahtaisi pelkkää kielisettiä vaihtamalla, kuulostaa kyllä aika villiltä.
 
Totuus on joskus tarua ihmeellisempää. Kaksi tapausta olen todistanut, toinen oli basso ja toinen kitara. Bassosta halkesi koko paska ja lähti puolet satulasta irti ala-e:n puolelta, kitarasta sensijaan lohkesi ainoastaan ala-e:n toinen sivu irti. Huonolaatuiset tehdasmöykyt satuloina ja säädetty tehtaalla ohuelle setille. Paksu setti tilalle ja ennenpitkää muovi antoi periksi.
 
Osta osta
markusnurminen
27.07.2011 11:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Totuus on joskus tarua ihmeellisempää. Kaksi tapausta olen todistanut, toinen oli basso ja toinen kitara. Bassosta halkesi koko paska ja lähti puolet satulasta irti ala-e:n puolelta, kitarasta sensijaan lohkesi ainoastaan ala-e:n toinen sivu irti. Huonolaatuiset tehdasmöykyt satuloina ja säädetty tehtaalla ohuelle setille. Paksu setti tilalle ja ennenpitkää muovi antoi periksi.
 
Jaa, kai se sitten mahdollista on sekin! Kuitenkin satulan urien viilaaminen ehkäisee tuota suht tehokkaasti, olettaisin? Joka nyt on suotava operaatio muutenkin paksumpaan settiin siirryttäessä.
 
Lähinnä meinasin sitä että en väittäisi että paksut kielisetit on kitaralle haitallisia, jos joku nyt niin pelkää tätä ketjua lukiessa. Ei niitä varmaan muuten tehtäisi ja käytettäisi.
 
h.e.k.a
27.07.2011 11:26:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markusnurminen: Se, että koko satula pamahtaisi pelkkää kielisettiä vaihtamalla, kuulostaa kyllä aika villiltä.
 
Yhdessä vaiheessa kokeilin hieman paksumpaa settiä OLP:ssäni, ja ohessa lopputulos:
 
http://i566.photobucket.com/albums/ss105/heka313/broken_saddle.jpg
 
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Antti1
27.07.2011 11:55:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

h.e.k.a: Yhdessä vaiheessa kokeilin hieman paksumpaa settiä OLP:ssäni, ja ohessa lopputulos:
 
http://i566.photobucket.com/albums/ss105/heka313/broken_saddle.jpg

 
Suuri kielikulma satulalta ja liian ahtaat urathan tota enimmäkseen aiheuttaa. Sit on tietty mahdolliset materiaalivirheet, satulan saamat kolhut yms. myös. Itsessään pelkkä kielen paksuus tuskin aiheuttaa yhtään mitään.
 
Osta osta
machinehead72
27.07.2011 17:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markusnurminen:
satulan vaihtaminen / vaihdattaminen ei ole mikään mieletön sijoitus.

 
Kyllä se aikamoinen sijoitus on, ainakin tuo vaihdattaminen. JaSeSoilla maksaa pelkkä vaihtotyö 66€ Sihen tulee vielä se satulan hinta päälle...
 
http://maihinnousu.net/cherubs Death/Thrash Metallia Pohjanmaalta
Jucciz
27.07.2011 21:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

machinehead72: Kyllä se aikamoinen sijoitus on, ainakin tuo vaihdattaminen. JaSeSoilla maksaa pelkkä vaihtotyö 66€ Sihen tulee vielä se satulan hinta päälle...
 
Nyt on pakko tuoda sen verran perspektiiviä, että Nevalainen valmisti ja vaihtoi mun Stratocasteriin satulan 35 eurolla ja toi kitaran vielä kotipihaan samaan hintaan. Ei mitään moittimista työn jäljessä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «